nån här som äger en amstaff

Sv: nån här som äger en amstaff

Jo men man ska ta i tanken att man sänder hunden mot folk. Att hunden ska ha roligt det ser jag som ett normalt bettende när man kör skydd, tycker inte hunden om det då är det inte en duglig skyddshund.

Sen o köra skydd för o aktivera hunden tycker jag är helt av banan då får väl hitta nån anna gren men ni kanske inte kör skydd utan kamplekar vilket blir mer o mer vanligt så säger man att man kör skydd.

Jag kan säga direkt att jag tränar skydd för jag lär mina hundar hundar o mota bort eller försvara sig mot figurant med hjälp av aggression. Det andra är ju bara kamplekar.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

och absolut inte glömma att det är en kamphund!!!!


Vill citera ditt inlägg här.

Amstaffen är aldrig avlad för kamp.
Att jämföra amstaff och pitbull är helt fel, det är så många år sedan de två rasera var samma hund.
De har helt egna avels linjer.
visst pitbullen är fortfarande en ras som används inom kamp men inte lika ofta i Sverige som i USA.
inom pitbull avel finns det olika riktlinjer, då tex game avlade hundar.
Amstaffen är avlad fram för att bli en fantastisk familje hund.
Och fungerar bra inom då tex bruks, lydnad, WP mm.

Tycker inte man skall köpa en amstaff eller pitbull innan man vet mycket om rasen!

Är själv stolt ägare till en pitbull tik på 4 år, men jag skulle aldrig kampa henne!!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn. Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.
1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Tax: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jakthund: 1,29
9. Pudel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandras: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics

Tänkte att den kunde vara kul att lägga in här!!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

ja dom är avlade nu för att vara mer familjehund - men det har varit pitbull och dom generna finns fortfarande där. det är väl annledningen till att det oftast är just amstaff som är skurken i de flesta överfalls rubriker med kamphundar. varför om dom inte är kamhundar?? varför går en familjehund till attack?? inte bara ägarens problem - även gener såklart!!!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

4:e som på 2 veckor är så förbannat korkat o inte är lärskunnig för den delen heller. Har du ens läst ras historien om Amstaff förmodligen inte för det står det i klarttext att den är avlad för kamp.

*Hundarna var helt enkelt slaktarhundar vilka hade till uppgift att stressa slaktboskapen genom att bita sig fast i deras mule och hålla ett fast grepp *saxat från rasklubben*

*Konstmörning av kött genom hundbitning av slaktboskapen var tidvis påbjuden i lag under 1700 talet. Genom stressning av kreaturen höjs bl a vätskehalten i köttet och det bryts ner fortare än det annars skulle göra. Detta var önskvärt i en tid då dagens kylteknik inte fanns och slaktprodukten omedelbart skulle användas. Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.

Där har du om inte det där är en kamphund förklara då vad som är det för nog kallar jag det för kamphund iaf.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

ja dom är avlade nu för att vara mer familjehund - men det har varit pitbull och dom generna finns fortfarande där. det är väl annledningen till att det oftast är just amstaff som är skurken i de flesta överfalls rubriker med kamphundar. varför om dom inte är kamhundar?? varför går en familjehund till attack?? inte bara ägarens problem - även gener såklart!!!

De så kallade kamphundarna i sverige är Bastarder alltså en blandning mellan pitbull och amstaff!

Oftas är det ägarens fel att hunder blir som den blir! min tik hade inte varit så bra som hon är idag om hon hade bott kvar på det gammla hemmet hon kommer ifrån!
Där blev hon slagen och svårt misskött.
Jag fick börja från grunden med hennes träning och bygga upp hennes själförtroende från början!
Så alla pitbull/amstaff blir inte så kallade "kamphundar" sen att media älskar att säga att det var en kamphund som attackerade det är deras problem. hade det vart tex en schäfer attackerat ett barna hade inte media brytt sig!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jo men man ska ta i tanken att man sänder hunden mot folk. Att hunden ska ha roligt det ser jag som ett normalt bettende när man kör skydd, tycker inte hunden om det då är det inte en duglig skyddshund.

Sen o köra skydd för o aktivera hunden tycker jag är helt av banan då får väl hitta nån anna gren men ni kanske inte kör skydd utan kamplekar vilket blir mer o mer vanligt så säger man att man kör skydd.

Jag kan säga direkt att jag tränar skydd för jag lär mina hundar hundar o mota bort eller försvara sig mot figurant med hjälp av aggression. Det andra är ju bara kamplekar.


Min sambo kör riktig skydd, med väldigt erfarna människor. .
Så du tycker för att träna skydd, så ska man vara polis, väktare el militär:confused: Dom flesta som tränar/tävlar gör väl det för intresset finns där??
 
Sv: nån här som äger en amstaff

De så kallade kamphundarna i sverige är Bastarder alltså en blandning mellan pitbull och amstaff!

Oftas är det ägarens fel att hunder blir som den blir! min tik hade inte varit så bra som hon är idag om hon hade bott kvar på det gammla hemmet hon kommer ifrån!
Där blev hon slagen och svårt misskött.
Jag fick börja från grunden med hennes träning och bygga upp hennes själförtroende från början!
Så alla pitbull/amstaff blir inte så kallade "kamphundar" sen att media älskar att säga att det var en kamphund som attackerade det är deras problem. hade det vart tex en schäfer attackerat ett barna hade inte media brytt sig!

ja men då är du en av de få ägarna som är en bra "kamphundsägare" idag, tyvärr!!! å det värmer mig att få veta!!
men det är långt ifrån alla som är bra...

men fortfarande som PIRU har saxat från rasklubben så är som slaktarhundar som är avlade för att bita sig fast i tjurarnas mule - och då är det ju en kamhund - dom kampar mot andra djur.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Intresset finns där ja visst men du får ju inte tävla. Men till vilken nöje lär du en hund o angripa en antagonist om du inte ska tävla? ska du hetsa hunden på folk i närområdet eller?

Man lär ju hunden det endra för arbete eller tjänst inte för höga nöjets skull.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Varför kan man inte träna för nöjes skull? Alla måste väl inte tävla.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Amstaffen är ju ingen brukshund, alltså inte värd att använda inom bruksgrenarna:devil: Varför ser de flesta bruksfolk bara att deras hundar ska träna och tävlas med:confused: Tycker det är bra och kul om det kommer andra raser och visar upp sig, det finns faktiskt fler än bruksraserna som går att tävla med, men det är väl inte lika snyggt:(
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Så alla pitbull/amstaff blir inte så kallade "kamphundar" sen att media älskar att säga att det var en kamphund som attackerade det är deras problem. hade det vart tex en schäfer attackerat ett barna hade inte media brytt sig!

En hund som i sin släkttavla har kamphundsblod, har det oavsett om den är "världens gulligaste" och aldrig använts till kamp.
I en specifik situation kan detta kamphundsblod plötsligt ta över och olyckan har skett.
Jag kan dra en paralell, min tervtik som i åtminstone tre generationer aldrig varit i närheten av en vallningssituation, vallade så fort följande hände, hon var lös tillsammans med minst tre människor och människorna delade på sig, direkt slog vallningsinstinkten till.
Detta var inte bra när hon vistades med barn eftersom hon då kunde nafsa i benen för att få ihop sin flock. Vuxna hade lättare att sätta stopp. Hennes okunskap om hur hon skulle förhålla sig och att vallningsinstinkten tog överhanden om hennes normalt sett fina uppförande gav detta oönskade resultat.
Överför denna historia på en kamphund...och överväg vad resultatet kan bli.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

ja men då är du en av de få ägarna som är en bra "kamphundsägare" idag, tyvärr!!! å det värmer mig att få veta!!
men det är långt ifrån alla som är bra...

men fortfarande som PIRU har saxat från rasklubben så är som slaktarhundar som är avlade för att bita sig fast i tjurarnas mule - och då är det ju en kamhund - dom kampar mot andra djur.

Jag kan hålla med dig om att det tyvärr inte är så jätte många som sköter sina så kallade "kamphundar"
Fler talet av alla hundar som sitter på hundgårdar/omplacerings hem är tyvärr pitbull, amstaff och bastarder.
jag som pitbull ägare kan inte förstå hur man kan träna sin hund till kamp!
visst hennes instingt att kanmpa finns säkert där med tanke på att hon har farit så illa ut tidigare i sitt liv inna jag tog över henne!
Än har hon inte visat något tecken på det! men jag kan ju säga så här skulle hon någon gång göra utfall eller hugga någon, spelar ingen roll om det är mig eller någon annan så tar jag bort henne! en hund som hugger mår oftast inte så bra i huvudet!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Varför kan man inte träna för nöjes skull? Alla måste väl inte tävla.

Visst det är okej o träna spår sök, rapport o.s.v.

Men skydd innebär ju att man tar fram saker i hunden som inte alla gånger är önskvärt o man har inget som helst behov att o kunna skicka sin hund på människor o bita dom. Enda gången det är nödvändigt är endra i Tjänst eller på tävling därför ser jag inte just skydd som nån lek gren bara för det är skoj.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Min valp vallade oss vid mycket låg ålder.

Det förklarar kanske varför en valp (av ras som diskuteras i den här tråden) i mycket låg ålder gav sig på min valp.

*rys*
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Visst det är okej o träna spår sök, rapport o.s.v.

Men skydd innebär ju att man tar fram saker i hunden som inte alla gånger är önskvärt o man har inget som helst behov att o kunna skicka sin hund på människor o bita dom. Enda gången det är nödvändigt är endra i Tjänst eller på tävling därför ser jag inte just skydd som nån lek gren bara för det är skoj.[/QUOTE

Man behöver väl inte se det som lek bara för man inte kan tävla:confused: Man kan träna precis lika hårt och motiverat även om det aldrig tävlas!!!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Visst det är okej o träna spår sök, rapport o.s.v.

Men skydd innebär ju att man tar fram saker i hunden som inte alla gånger är önskvärt o man har inget som helst behov att o kunna skicka sin hund på människor o bita dom. Enda gången det är nödvändigt är endra i Tjänst eller på tävling därför ser jag inte just skydd som nån lek gren bara för det är skoj.


Fast jag fattar inte det resonemanget. Man måste väl inte skicka sin hund på människor mer än på träning om man väljer att inte tävla.
Din hund bryr sig ju inte ett dugg om den får tävla eller inte, är ju träningen som är kul. Tävlingen är bonus för föraren. Tävling är inget nödvändigt, är bara vi människor som tycker det.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Vill citera ditt inlägg här.

Amstaffen är aldrig avlad för kamp.
Att jämföra amstaff och pitbull är helt fel, det är så många år sedan de två rasera var samma hund.
De har helt egna avels linjer.
visst pitbullen är fortfarande en ras som används inom kamp men inte lika ofta i Sverige som i USA.
inom pitbull avel finns det olika riktlinjer, då tex game avlade hundar.
Amstaffen är avlad fram för att bli en fantastisk familje hund.
Och fungerar bra inom då tex bruks, lydnad, WP mm.

Tycker inte man skall köpa en amstaff eller pitbull innan man vet mycket om rasen!

Är själv stolt ägare till en pitbull tik på 4 år, men jag skulle aldrig kampa henne!!

Amstaffen må inte vara officiellt avlad för kamp sen den blev ras för 70 år sen men rasen bygger helt på hundar avlade för kamp o har dessutom i smyg använts som kamphund hela tiden o om en del av dessa hundar avlats vidare på innebär det faktiskt att man avlat på kamp.
Inse att amstaffen är en kamphund o måste hanteras därefter, alla förnekare gör rasen ännu farligare!!!!!!
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

vilka hundar anser ni är säkra då, vad kan man ha en amstaff, pitbull, och andra kamphundar till då, provar man inte får man ju inget veta,,
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 249
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp