nån här som äger en amstaff

Sv: nån här som äger en amstaff

Men vi kan sluta diskutera detta. För vi lär ändå inte bli överrens ;)

Jag skriver inte om skydds och olika raser. Jag skriver om skydds överlag. Att jag tycker man kan utföra det utan att ha tävling i sikte. Sen om man gör dessa test som behövs, är väl inget som avgör att man måste tävla. Jag vet flera som tränar hårt med sina hundar, men de tävlar inte, för de vill inte, och någon blir så nervös när det kommer till tävling. Men för det vill de träna sina hundar.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Inte ens svårt ;)

Nej orkar inte tjafsa med dig nåt mer!!

du får tycka man kan köra skydd som aktivering. Det är väldigt få som håller med dig som kör skydd seriöst iaf. men blir inte ett dugg förvånad om det är många här som tycker det är okej. Buke slutar aldrig o förvåna:smirk:
 
Sv: nån här som äger en amstaff

jo jag är inte ute för å tävla utan mest så att hunden ska vara aktiv så han inte bara går hemma å har tråkigt om ni förstår, då skulle nog vilken hund som helst bli knäpp och inte få göra nått,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

vet ej vilken kennel det var en tjej som köpt han men valpen trivdes inte i det hemmet hon hadde tydligen ingen lust att aktivera valpen så hon säljer vidare, men jag kan höra med henne vilken kennel den kommer från,,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Inte ens den här ;) förstår du, suck!
Sen förstår jag inte vad buke har med mina åsikter att göra.
Men faktum är att på min klubb är det många som tränar skydds, men jag vet bara en som tävlar. Men de är väl korkade hela högen.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Inte ens den här ;) förstår du, suck!
Sen förstår jag inte vad buke har med mina åsikter att göra.
Men faktum är att på min klubb är det många som tränar skydds, men jag vet bara en som tävlar. Men de är väl korkade hela högen.

ALdrig sagt att dom nån är korkad men jag ser ingen som helst mening med o köra skydd för skojs skull. kör dom IPO eller svenskskydd?

Sen att jag inte fattar allt du menar så kan du ju förklara då.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna träna seröst utan att tävla. Du verkar vara en tävlingsmänniska andra är det inte!
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

som sagt jag vet inget hon har inte skrivit tillbaka änn, men ja skriver när jag fått svar,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna träna seröst utan att tävla. Du verkar vara en tävlingsmänniska andra är det inte!
PL

Givetvis tycker jag man bara kan träna o ha skoj med sin hund men dock inte grenen skydd för det innebär så mycket mer än bara hundträning i sig.

men som spår, sök, rapport eller drag eller va det nu må vara så tycker jag man kan träna utan och ha som mål med träning.

Men förklara varför man ska bara träna skydd o stå o köra skyddslydnad o.s.v. som du aldrig har nån användning av någonsin förrutom när man tävlar eller i tjänst. Låter helt bessart att man bara ska köra bita och åter bita för hunden tycker det är kul. För ska man inte tävla då tror jag det är lätt att man ser inte själva skyddslydnaden så viktig för man ska ändå aldrig tävla o det ska bedömas o det är lätt om man inte tar med den att man inte får nån riktig styrning på hunden. Vi har ju fruktansvärt mycket lydnad med mer eller mindre från grunden i skyddet.

Givetvis är jag en tävlings människa ut i fingertopparna annars skulle jag inte hålla på med den sporten jag gör ;)
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Men det finns många som är lika resultatinriktade utan att bry sig om tävlingbiten, dvs det är att nå resultat av med att träna en hund (eller häst) som gäller. Tävling som yttersta mål ser jag inget ytterligare mervärde i, det är väl lika mycket lek.
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tror att det är få som är såna att dom tränar bara för o se hur jäkla bra dom kan bli sen bara struntar i resten det är nog sån liten klick som gör så om nån. Det finns så få duktiga figuranter som skulle ställa sig o figga en hund enbart för tränings skull. Utan det är nog fler oseriösa ekipage med figuranter som kör sånt skydd att dom bara vill prova o se.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jo, du kan träna för nöjes skull, men det måste i princip vara lika seriöst och allvarligt som om du skulle tävla eller ha hunden i tjänst. Skyddsträning är inget man gör halvdant. Det gör ju inget om man larvar runt i sök/spår och får en hund som vindar lite väl på fritiden. Däremot gör det jäkla mycket om du är halvseriös i skyddet och får en hund som börjar tagga i vardagen.

En feltränad lydnadshund blir som mest jobbig medan en feltränad skyddshund kan bli direkt farlig.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Fast Piru, nog kan man träna utan att tävla. Det är ju däremot inte direkt vanligt att seriöst satsande människor med det engagemang som krävs väljer att bara träna. Ofta behövs det där tävlandet som ett mål att sträva mot.

Så visst kan man bara träna på ett helt seriöst vis, men mycket få människor skulle få för sig att syssla med det. De som väljer att bara träna och strunta i tävlingsmålet är ofta inte lämpade för skyddsträning i vilket fall. De är inte seriösa eller engagerade nog.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det är inte förmer, men det innebär ett större ansvar och ett högre krav på kunnande. Skydd kan inte och kommer aldrig att jämställas med spår, sök, lydnad eller agility i det avseendet. Skydd är nämligen inte en lek där man kan ta att det blir helt tokigt. Skydd är inget man amatörmässigt gör med sin hund en dag i veckan som kanske sök. Skydd kräver en strategi, kunniga figuranter och en vilja att lägga ned den tid som krävs på att hålla hunden hanterbar. Det blir annars lätt trist för hundägaren då hunden börjar visa skydds-beteenden i vardagen.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Amstaff är en fin hund.

Själv tycker jag att det är fel att säga att det är en farlig hund och att den attakerar folk. Det kan slå slint i vilken hunds huvud som helst.. Amstaff som tax. Själv har jag en Tibetansk spaniel och de är underbart goa. Men hans pappa styrde över det huset som han bodde i innan. Han stod på matbordet och morrade och skällde och ingen i familjen vågade ta honom. Och han är en lite gulli knä-vovve.

En Amstaff är precis som vilken annan hund som helst. dock måste den hanma i rätt händer. Den måste sysselsättas. Den kan inte gå och strosa hemma och inte göra nått. Den måste få röra på sig. Dock vet jag att det har skett många väldigt tragiska insidenter då liknande hundar har bitit barn mfl. men i 9 fall av 10 så är det FEL människa som har skaffat sig denna hund. Den är väldigt speciell, men absolut ingen dum ras.

Jag vet uppfödaren till min hund föder upp amstaffar och hon går noggrant igenom familjen/den blivande ägaren som vill köpa en amstaff av henne. Det är inte vem som helst om få köpa en sådan av henne. Vilket jag tycker är MYCKET bra!

Man bör tänka mer än en gång innan man köper en sådan hund, eller hund över huvudtaget. Men speciellt en Amstaff eller en hund över huvudtaget som där är mycket go i. Den ska sysselsättas ofta annars kan det tyvärr sluta illa och då är det hunden som får för det och inte ägaren, som inte har kunnat sköta in hund rätt!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

En skyddshund måste veta skillnaden på arbeta och icke arbete. Kan den inte det, det är så det blir farligt. Men utför man det på rätt sätt och lär hunden på rätt sätt blir det jättebra och det är oerhört häfftigt att se på.

Min pappa har en schäfer som har gått elitklass spår och skydd. Han var så duktig att Polisen ville köpa honom. Men han var mer värd för oss än så. Men när han såg skyddsärmen visste han att det var jobb som gällde. När den var väck var det samma goa hund.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 244
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp