nån här som äger en amstaff

Sv: nån här som äger en amstaff

Jo, du kan träna för nöjes skull, men det måste i princip vara lika seriöst och allvarligt som om du skulle tävla eller ha hunden i tjänst. Skyddsträning är inget man gör halvdant. Det gör ju inget om man larvar runt i sök/spår och får en hund som vindar lite väl på fritiden. Däremot gör det jäkla mycket om du är halvseriös i skyddet och får en hund som börjar tagga i vardagen.

En feltränad lydnadshund blir som mest jobbig medan en feltränad skyddshund kan bli direkt farlig.


Och nu använder du också ett ord som jag inte använt, larvar. Vem har pratat om det? Jag pratar om att man visst kan träna lika hårt även om man inte tävlar.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det är inte förmer, men det innebär ett större ansvar och ett högre krav på kunnande. Skydd kan inte och kommer aldrig att jämställas med spår, sök, lydnad eller agility i det avseendet. Skydd är nämligen inte en lek där man kan ta att det blir helt tokigt. Skydd är inget man amatörmässigt gör med sin hund en dag i veckan som kanske sök. Skydd kräver en strategi, kunniga figuranter och en vilja att lägga ned den tid som krävs på att hålla hunden hanterbar. Det blir annars lätt trist för hundägaren då hunden börjar visa skydds-beteenden i vardagen.


Efter så många år inom hunderiet så visste jag det redan!
Men jag hävdar fortfarande att man kan träna hårt och inte tävla.
Ni kan skriva hur många förklaringar som helst att för skydds behövs det och det. Men likväl måste man inte tävla.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Måste och måste. För att få tillgång till kunniga figgar och instruktörer är det i princip tvunget och utan detta blir det mest larvande.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Pratat med min Sambo angående skyddsträningen med våran amstaff så har han inte kört henne på ett tag innan regeln började gälla pga ev förbud, då det inte skulle föreligga nån chans att tävla med henne i Sverige.

Nu när regeln gick igenom så är det färdigtränat med den hunden.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Vettigt då tycker jag ni helt klart gjort rätt!

jag har inget i mot nån ras som skyddshundar men det ska leda nånstans det är det viktigaste.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag tycker inte man måste tävla skydd. Men jag tror ingen människa får tag på seriösa människor att enbart träna med. För hundens del så spelar tävla / träna ingen roll. Alla människor jag känner till inom skyddet tävlar eller har sina hundar i tjänst. Har inte ens hört talas om folk som seriöst tränar och inget mer.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag har ju sagt allt du skrev nu o därför anser jag det vara osunt och bara träna skydd för jag tror man är lite mer släpphänt med all lydnad som hör till om man inte nån gång ska visa upp sitt skydd för domare.Vilket alla TJH gör samt tävlingsekipage.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Jag har en ettårig amstaff/pitbulltik.

Det är ju ingen renrasig amstaff men om man inte har sjukt mycket tid och tålamod så tycker inte jag att en amstaff är en lämplig ras. Långa promenader tröttar inte ut en amstaff så de behövs mycket mer stimulans än så.

Jag har tid men inget tålamod. så jag har överlåtit den delen till sambon som lovade dyrt och heligt att han skulle gå kurser osv. nu är hunden ett år och han har forfarande inte gårr någon kurs. men jag har sagt att antingen går han kurs nu eller så hittar vi ett nytt hem åt henne. för i maj får vi barn och de funkar inte med en hund som drar och skäller på andra hundar när man ska gå med barnvagn åxå. då fick han fart och nu är han anmäld till en kurs som börjar i februari. en vanlig grundkurs. sen beroende på hur det går tänkte vi att han antingen skulle få en fortsättningskurs eller en kurs där man får prova på lite olika aktiviteter som agiliy, spår osv. weigtpulling tänkte han åxå prova på.

Hon är en ängel inomhus men ett monster ute=)

hur som helst så behöver dom mycket motion och stimulans.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

jo det förstår jag fullt ut, men ja har all tid i världen jobbar hemifrån med bra lön, ska även plugga på distans så jag är ju hemma iallafall, jag kommer gå kurser finns en bra kursledare i ed, vet dock ej namnet, men hon är bra, ska även gå spårkurser när hunden blir tillräkligt gammal men de första året kommer vi träna mycket social träning med mer, en lydig hund är en lycklig hund, :)
 
Sv: nån här som äger en amstaff

vad anser ni om boxern då,, är det oxå en hund som man inte kan ha till bruks eller är den mer välkommen än amstaff
 
Sv: nån här som äger en amstaff

De boxrar som jag sett på tävlingar har varit roliga att se för alla utom förarna. Det har gått så sakta och varje kommando har noga övervägts av hundarna innan de tveksamt utfört det som kommenderats.
Vill man träna och tävla med sin hund är det nog så att man ska titta på de raser som är populära inom det området, det är inte för inte som bl.a schäfer är vanligast.
Naturligtvis finns det guldkorn inom andra raser som lyckats fast det inte "ska gå", har roliga minnen av en liten pudeltik som snodde runt i lkl-spåret som ett litet garnnystan.
Men är man nybörjare, satsa på en hund som är lätt att ha att göra med och som är "utprovad" som lydnads/brukshund.
Annars är risken stor att man misslyckas.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

jo men ja är inte ute efter att tävla utan umgås med andra med andra med liknande intresse, och jag är ingen nybörjare haft schäfer och goldenretriver men jag vill ej ha en sån hund igen, vill ha en hund jag trivs med och de hundar jag träffat ni på sistone har varit amstaff och boxer. och jag gillar dom de är trevliga hundar iallafall de jag stött på,,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Va bra! hoppas du är lika antusiastisk (stavning?) hela tiden=) Jag hade värsta planerna om att träna ludnad och tävla så småningom. men jag orkade inte hålla på. så blev det såhär=)

lycka till med vovven!
 
Sv: nån här som äger en amstaff

jo aktiv kommer jag att vara jag är inte den som ger upp eller väntar med saker, :) kommer att börja träna valpen så fort jag får hem han, har även tittat på olika kennlar, som föder upp boxer och amstaff tjejen som hadde valpen har ej hört av sig, så men det verkar säkrare och mer seriöst och inhandla hund från en kennel,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Det är ju ingen renrasig amstaff men om man inte har sjukt mycket tid och tålamod så tycker inte jag att en amstaff är en lämplig ras.
Ger intryck av att du valde korsningen istället men du kanske bara uttryckte dig lite konstigt.
PL
 
Sv: nån här som äger en amstaff

vad jag menade är att jag inte kan säga exakt hur en renrasig är eftersom jag har en korsning.

men baserat på mina erfarenheter så ärdet ingen lämplig hund om man inte har massor av tid tålamod och kunskap.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 244
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp