Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Oh jo, den tänker framåt. Där ser man vad en suddig bild luras:D
Men jag håller med om att det är hopplöst jag vågar bara inte lägga in bilder jag bara hittar som föreställer andra.

Jag frågade min kompis som sett oss då och hon säger (vilket jag minns nu) att jag travar av på bilden och alltså lägger ner, och hästen gick väldigt mjuk och att jag red då på slutet enbart för blick o vikt. Och helt på eget tänk framåt.

Men i o m det blir det en fråga till :confused:

Gör det skillnad om det är i olika faser dvs den ena bilden är kanske rida fram o den andra trava av? Hur ser man på det?

Och självklart får även andra svara!:D :bow:

Konstigt att inte fler får upp ögonen och slutar att ursäkta sig när de har en avvikande åsikt, eller bara vill ifrågasätta något som du skriver.

Om du menar tex mej: ANnars KL:D

Jag ursäktar mej för att jag har rätt dålia dressyrkunskaper. Många här ger mej mycket, inkl Susan som har ett fantastiskt bildspråk ibland som ger bra hjälp (flashande mannen tex:D ) Och Axel som har mycket kunskaper. Jag uppskattar många, även dem jag säger emot, ofta..

Jag ifrågasätter det jag är säker på.

Ang mej själv. Jag har ridit mkt längre än vad mågna här är gamla ens:angel: Mkt längre t o m . Men jag har aldrig varit dressyrryttare dvs ren sån.
Jag har alltid tränat när jag hade möjlighet men inte tävlat mycket i dressyr. Under många år inte ens tränat (10-15,) pga att barnens ridning träningar och tävlingar gick före ekonomiskt och tidsmässigt.

Har senaste åren letat tränare. Och har sen ett år en jag är nöjd med, (nu ev två t o m)
De jag inte var nöjd med red med för mycket tygel, tex Trycka ihop o pressa fram. När det inte passade mej bad jag dem sitta upp på hästen och såga att det inte passade hästarna heller.

Den här passar mej o hästen.

Jag är bä'ttre än många (och kanske tom en hel del här) på att hantera hästar, rida heta hästar o få dem lugna, rida i min kära flatback och att sitta kvar i de flesta lägen.
Om nån säger emot mej på forum som hästhantering blir jag mer :devil: för det kan jag verkligen. Jag är bra på och van vid att hantera hingstar (o rida) tex. Skulle skämmas ögonen ur mej om hästen (som Ankys:o ) skenar ut okontrollerat ur något sammanhang, VM eller ej.

Jag är nöjd med vad jag kan och säger ifrån och står på mej där jag är SÄKER. Inom dressyr är jag inte det för jag har undvikit dressyrsadeln rätt mycket:o förr. Har därför inte lika mycket att komma med.

Jag är numera vansinnigt intresserad av att bli bra i det här avseendet. Kanske t o m tävla, om jag orkar upp på mornarna och kan ta igen ledigheten i veckorna:o :crazy: Annara satt jag väl inte här.:confused:

Jag kan känna av hästar och jag kan känna när en häst arbetar rätt och inte, sjävklart! Vissa saker är självklarheter för mej. En lätt hand är en annan. Trots att jag knappast kan kallas dressyrryttare. Jag har aldrig för mycket hand, tex. Snarare för lite i så fall. Det kan man tycka olika om.

Har två dressyrintresserade kompisar som ofta är ute på tävlingar och märker mycket väl att jag inget kan jämfört med dem, särskilt om våra tävlingsryttare.

Kanske borde jag hålla tyst och bara läsa, men jag har ingen prestige i dressyren och jag vet vad jag inte kan.

Så det är jag om någon undrar varför jag ställer korkade frågor gör :o smilies så beror det på att jag ÄR okunnig. Men vill lära.

Bara som klargörande, jag står utanför alla strider som ev pågår och väljer det jag vill välja.

Senast ändrad av en moderator:

Trevligt med en presentation, alltid kul att veta vilka ni är!!

Även om du nu anser att du är okunnig, som du skriver så finns det ingen anledning att be om ursäkt för att man har en annan åsikt, eller vill ifrågasätta något, vem det än är som påstår något som man har funderingar kring!

Förresten verkar du ha ganska mycket mer gedigen kunskap än många andra som skriver här.

Angående Ankys skenfärd, så är ju hästar levande varelser som kan reagera på småsaker som ingen annan ser och i vissa lägen kan det vara svårt att bemästra för vem som helst.

Trevligt med en presentation, alltid kul att veta vilka ni är!!

Även om du nu anser att du är okunnig, som du skriver så finns det ingen anledning att be om ursäkt för att man har en annan åsikt, eller vill ifrågasätta något, vem det än är som påstår något som man har funderingar kring!

Förresten verkar du ha ganska mycket mer gedigen kunskap än många andra som skriver här.

Angående Ankys skenfärd, så är ju hästar levande varelser som kan reagera på småsaker som ingen annan ser och i vissa lägen kan det vara svårt att bemästra för vem som helst.

Tack:bow:

Ja jag kanske tröttar ut nån men å andra sidan är det ganska bra att veta vilka folk är. Tycker jag.

Ang Anky så kan det visst finnas lägen som man inte klarar men sånt är jag extremt noga med, hästen ska lyssna o lita på mej och kunna klara det mesta som händer omkring den. Så JAG skulle skämmas. Men å andra sidan om jag red som hon på tävlingsbanan skulle jag kanske tycka att det jämnade ut sej:D :angel:

Förstår inte riktigt vad du menar med tröttar ut??
Men i vilket fall som helst så tröttar du inte ut mig i alla fall.
Du tillför mycket intressant i diskussionerna, och det gör alla som skriver!!

Men vissa av oss tar sig själv på så stort allvar och det blir lite lustigt i bland, och då kan jag inte låta bli att påpeka lite små sakfel osv. som slinker med i strävan att ha svar på allt!!

Därmed inte sagt att jag vet och kan allt, men det jag är säker på det yttrar jag mig om, och resten får andra ta hand om!

Ambition är en jättebra drivkraft, inget snack om den saken!!

Det finns proffs även utanför Sveriges gränser...
...och det finns proffs ryttare och tränare som inte är tävlingsryttare (längre, i vissa fall - i andra fall har de t ex varit chefer för spanska ridskolan).
Det finns olika ideal, men med vissa mindre variationer bara en fysiologisk hästvarelse. Det finns vetenskap (om än ofullständig) kring hur hästen hänger ihop och funkar fysiologiskt som väger tyngre för vissa än tävlingsframgångar, när det gäller frågan om hur man vill rida sin häst.

Argumenten är för mig viktigare än vem som gillar vem eller vem som är mest berömd. Och alla kan inte tycka lika i estetiska frågor eftersom alla inte har samma mål. Men ska man debattera "rätt" snarare än "snyggast" så har vetenskap för mig högre status än ev tävlingsframgångar.
Förvisso bör man ha ett kritiskt öga även gentemot enstaka forskningsresultat, de säger oftast emot varann ett tag innan man närmar sig en gemensam linje som anses "sann".

Det finns proffs även utanför Sveriges gränser...
...och det finns proffs ryttare och tränare som inte är tävlingsryttare (längre, i vissa fall - i andra fall har de t ex varit chefer för spanska ridskolan).

Absolut finns det proffs utanför Sveriges gränser, det är väl där de stora proffsen finns. :idea:
Har inte påstått något annat!!
Bara att vi behöver inte dessa kunskapskällor när vi har Buke-expertisen.... Förstår du att det ligger ironi bakom påståenden liknande detta??

Enligt en del har varken svenska eller utländska proffsryttare, eller tränare någon som helst kunskap.

Kottas besitter en oerhört stor kunskap och känsla vad det gäller ridning och hästar, håller verkligen med om detta!!
Känner stor vördnad inför honom och de som förstått hans filosofi, och kan genomföra detta i praktiken...

Tack!
Hur gör egentligen tyskarna?
När rider de in dem?

Har hört att vi i S. har tagit efter dem o börjat allt tidigare, vilket man i D. har börjat att gå ifrån, förutom ang. hingstarna o försäljningshästar.

Rids de bara på bana?
Har heller aldrig hört att de rider ut sina unghästar som många av Sveriges hästar gör. Det beror i sådana fall mkt på att vi inte behöver att äga all den mark som vi rider på, vilket de måste göra där.

var rädd om Allemansrätten- guld värd:bow:
Lite mkt OT här:angel:

allmänt KL

Senaste ridsport som kom ut igår har en artikel om ridning av bla. unghäst och vad som är viktigt ang att kunna variera/bestämma formen på hästen. Läs den alla och återkom!

KL

Detta har inget att göra med en enskild person att göra. utan är rent allmänna frågor och tankar runt begreppet form.

Visst skall man variera formen - men det är skilland på att;
A inte hitta den B tappa den C Ändra den

Kan man prata om form eller ens ändra form - om bakdelen inte befinner sig under hästen - altså man inte ens har uppnått korrekt grundfom = pilbågen???

När man ändrar varierar formen vad är det man ändrar då?

Halsens possition i förhållande till restn av kroppen?
Pilbågens Längd?
Pilbågens spänning- rundning. Kan man verkligen runda den mer framifrån än vad nedre delan av bäckenet närmar sig bröstkorgen?

Pilbågens lutning.

Förstår inte riktigt vad du menar med tröttar ut??
Men i vilket fall som helst så tröttar du inte ut mig i alla fall.
Du tillför mycket intressant i diskussionerna, och det gör alla som skriver!!

Därmed inte sagt att jag vet och kan allt, men det jag är säker på det yttrar jag mig om, och resten får andra ta hand om!

Ambition är en jättebra drivkraft, inget snack om den saken!!

Med tröttar menar jag att skriva så långt om vem jag är..Tack förresten:bow:

Men det kändes lika bra, eftersom det finns folk som verkar tvärsäkra och enormt kunniga, men vad vet jag egentligen? Man kan sitta med ett gäng böcker framför sig och komma med en massa klokt antar jag. Jag kan ta bilder på folk som rider msv och lägga ut, och påstå att det är jag:cool:

Det är bara ett internetforum och jag hänger här för att jag lär mej av en del personer som kan mer än jag. Man kan tycka olika och det är ok. Man kan se olika och det är också ok för mej.

Det enda man kan göra är att läsa och fundera och prova själv och ta till sej det som passar en.

Jag blev väl bara trött på hur diskussionen blir ibland. :crazy: OCh ville klargöra mina förutsättningar. Det blir sån :devil: prestige ibland.

Nog med OT. Åter till nacken. Återkommer där :D

Tack!
Hur gör egentligen tyskarna?
När rider de in dem?

Har hört att vi i S. har tagit efter dem o börjat allt tidigare, vilket man i D. har börjat att gå ifrån, förutom ang. hingstarna o försäljningshästar.

Rids de bara på bana?
Har heller aldrig hört att de rider ut sina unghästar som många av Sveriges hästar gör. Det beror i sådana fall mkt på att vi inte behöver att äga all den mark som vi rider på, vilket de måste göra där.

var rädd om Allemansrätten- guld värd:bow:
Lite mkt OT här:angel:

Det kan jag svara på, dom har ju unghästtävlingarna Bundechampionatet och unghäst VM som dom matchar fram hästarna till alltså till dom är 7 år, MEN och här kommer den stora skillnaden. Dessa hästar är inte hästar dom satsar att rida GP på utan hingstarna och stona går till aveln och tävlar oftast inte längre efter dom är 6 och 7 år därför pressas dom hårt för att bevisa att dom har i aveln att göra. Eller så är det rena försäljningshästar...

Hästar dom har tänkt att rida GP på tas överhuvudtaget inte fram till dessa tävlingar, Tyskarna och Sjef och Anky säger att man tappar ungefär ett år MINST i utbildning om man skall matcha fram dom till championaten just därför att dom forceras så mkt. Alltså den traven dom använder sig av där på 4,5 och 6 åringar vem på allvar tror att dom kan göra så mkt mer i den än vad dom gör. Det är flash a´la flash ridning på högsta nivå , sedan tar det då minst ett år att organisera upp den traven så att det faktiskt går att rida i den.

Det + en hel massa annat glömde dom visst bort i Sverige ....

Nu känns det lugnare i samvetet att min 3-åriga bebis inte kan särskilt mycket alls än. Vi siktar högt...:idea:

Nu känns det lugnare i samvetet att min 3-åriga bebis inte kan särskilt mycket alls än. Vi siktar högt...:idea:

Ja var lugn för guds skull, och en annan sak jag glömde nämna är att dessa ryttare är ju proffs och specificerade på att rida fram unghästar och majoriteten av dom tävlar aldrig högre.

Kan man prata om form eller ens ändra form - om bakdelen inte befinner sig under hästen - altså man inte ens har uppnått korrekt grundfom = pilbågen???
Ja, man kan alltid ändra form från det bättre till det sämre eller från det sämre till det bättre.
Man kan ju rida hästen i olika grader av samling.
En häst kan samla sig och sätta sig med näsan långt fram i en levad t ex, utan att det du kallar jämn pilbåge uppnås. Bågen blir mer spänd bak än fram.
Hur mycket mer beror på hur långt bak man vill lägga tyngdpunkten hos hästen.

När man ändrar varierar formen vad är det man ändrar då?

Tyngdpunkten och överlinjens längd.

Kan man verkligen runda den mer framifrån än vad nedre delan av bäckenet närmar sig bröstkorgen?

Ja. Man DRAR in näsan med hjälp av diverse atiraljer eller ren muskelstyrka.
Behövs varierande mängd kraft på olika hästar.

Ja, det är det där med prestige som stör mig.

Tycker inte att folk ska behöva känna att de ska be om ursäkt för sina funderingar och frågor, utan de ska kunna slänga ur sig sina frågor utan att börja sina inlägg med: ursäkta min okunskap, men....

I det här fallet var det just precis som jag skrev, en artikel om att kunna ändra formen.

formen då som i Bra och för hästen ändamålsenlig form under grundutbildning. I alla ändrings lägen......Fazers förklaring/förtydling av det hela är illustrativ. Läs artikeln och se vad den säger.

Senast ändrad:

I morgon ska jag köpa ridsport!
Brukar läsa den på jobbet, men det har varit mycket att göra och man hinner aldrig fördjupa sig i något när man läser en rad då och då, under raster som inte alltid är mer än matintag...:crazy:

Det låter som en intressant artikel som verkar innehålla en del matnyttigt!!

I det här fallet var det just precis som jag skrev, en artikel om att kunna ändra formen.

formen då som i Bra och för hästen ändamålsenlig form under grundutbildning. I alla ändrings lägen......Fazers förklaring/förtydling av det hela är illustrativ. Läs artikeln och se vad den säger.

Det mest intressanta är väl egentligen vem som skrivit den.

PS!
Hur var det med att rida ut unghästarna eller vuxna för den delen i D?

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar