Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

...och idag när samma tränare red så var han i lod i traven hela tiden men varierade låg och lite högre.. dock hamnade (placerade hon) han lite bakom i galoppen, men bara ngt marginellt. Han var jättefin :love:

Va kul att höra!!
Då är det väl antagligen så att din häst verkligen orkar gå i en mer korrekt form nu!!

Man kan ju faktist inte tvinga fram styrka, utan man måste ha tålamod att RIDA dit den så att hästen själv börjar bjuda dit man vill ha den. För det är det som händer tror jag, när styrkan i kroppen blivit tillräckligt stor.

I galoppen kan det kanske vara så att din tränare har känt av att han inte riktigt är där än, men nästan!!

Det låter verkligen som att din häst är på väg åt rätt håll!!

Hejja hejja!! :banana: :banana:

kl

Puh, jag har kommit till sida 11 men känner att jag skulle vilja hänga ut mig här litegrann redan innan jag läst klart hela tråden. Hoppas det är ok.
Det finns många duktiga människor här och jag är alltid öppen för kritik(så länge den förklaras ordentligt förstås) för att kunna utvecklas.

Här några bilder från min senaste träning:
5211315.jpg

5211546.jpg

5211547.jpg

Såhär såg det ut alldeles i början av passet då jag värmde upp(här i trav):
5211312.jpg

Hästen fyllde 3 år i augusti 2006.

Jag tål kritik så ös på tack.

Jag tycker att du ser ut att ha en väldigt trevlig, samarbetsvillig häst som ser proportionerligt byggd ut!!

Du rider den i en lagom form för dennes ålder och visar på korten att du kan rida den i en låg form och en lite högre form som är en lagom hög form för en treåring tycker jag!! Absolut inte högre!!

Du drar inte in näsan utan låter den vara lång i halsen och det är ett stort plus!

Kanske skulle du kunna sitta lite mer upprätt, men på en så ung häst blir man lätt lite försiktig och då hamnar man lätt i lite framåtlut, så det kommer nog med tiden det oxå!

Jättetrevligt ekipage som ser ut att ha en bra kommunikation och en vettig tränare!! :bow:

Tack för en väl formulerad kritik.

Angående sitsen. Min tränare kallar det för avlastningssits och även hon påpekade att jag var lite väl fram men att det skulle komma med mer övning.(Första gången=rejäl träningsvärk:o )

Hon ville att jag skulle ha den sitsen för att inte "avskräcka" Novelette från att jobba med ryggen utan "bjuda in" henne mera.

Vilken trevlig unghäst Novelette! Vad är det för stam på den?

Tycker att det ser harmoniskt och avslappnat ut i skritten. Hästen ser ut att börja hitta sin form på ett mycket avspänt sätt. I traven ser man att hästen, i sin fria unghästform, uppskattar sin ryttares avlastande sits eftersom den har fint lyft i det diagonala benparet såväl fram som bak. Hästen ser ut att vara bra byggd och ha en naturligt sammanhängande överlinje.

Ser ut som en mycket bra början på denna unghäst!

Tittade igen på bilderna och måste utveckla lite mer, titta bara på översta bilden, vilket jättefint exempel på en häst som har bra förutsättningar för att gå i en korrekt form! Se överlinjens fina välvning, nosen förtroendefullt framme till tygelkontakten.

Så många hästar har inte dessa förutsättningar utan är liksom "tvådelade", framdelen och bakdelen ser inte ut att passa ihop. De är ofta dem man behöver hjälpa att hitta den välvda överlinjen genom att rida i en ordentligt rundad form/låg nacke.

Som ni ser på Novalettes travbild "hänger" denna häst ihop genom sin överlinje även i denna mycket öppna form! Härligt att se, ryggen sänks inte utan ger plats för fint bakbensarbete.

Det här är en unghäst som du verkligen inte behöver ha bråttom med att den ska "på tygeln" till varje pris. Denna häst kommer att komma i en mycket fin och naturlig form i både trav och galopp "av sig själv". Menar såklart inte att det inte krävs bra ridning, utan att du inte kommer behöva fixa och trixa så mycket, utan lugnt kan hitta suget bakifrån och låta hästen själv söka kontakt och form.

Lägg in fler bilder framöver, vore kul att följa denna hästs utveckling!

Ja, det var helt underbart att se!

Han har blivit mycket starkare och nu har jag börjat träna övergångar utan att eg göra mer än räta på mig och prooa.. för att han ska hitta sin egen balans då han gärna slår upp huvudet av tygeltagen. Det jag kan göra i övergångarna åt båda hållen, kanske mer "uppåt" än vid avsaktningar är att böja lite i innersidan runt skänkel och understödja lite lätt med inner tygel.

Jag tror att barock skulle vara något för mig, för ju mindre jag tar i honom desto mer nöjd är hästen, så nu ligger jag i hårdträning på gym för att bli stark i kroppen och rida med säte/axlar mer än händer.. vilket jag har jättesvårt att vänja av mig med :( *morr*

Sen så måste jag få säga att det är så himla roligt att läsa dina inlägg Fazer, du är så underbart positiv!!! Tack för det! :bow:

Vad hurtig du är då!! :banana: :banana:

Jag skulle verkligen oxå behöva träna lite annat än ridningen och fingrarna vid datorn... :o

Va kul att du tycker det är roligt att läsa mina inlägg!!! :bump:

Kanske skulle du kunna sitta lite mer upprätt, men på en så ung häst blir man lätt lite försiktig och då hamnar man lätt i lite framåtlut, så det kommer nog med tiden det oxå!

Ja fråga mej:angel: Har haft svårt att komma ifrån det sedan vi tog bort vår häst och jag inte hade någon äldre att rida längre. Har fått tillsägelse flera gånger om att komma ihåg att hon är vuxen nu.:o Både vad gäller sits och krav. Är ju en bebis för mej. :crazy:

Har väl insett det nu äntligen tror jag.

Tack så mkt!:o

Hennes farfar är Robin Z och morfar är Neapel 626.

Föräldrarna är inte kända och hon var egentligen ett litet misstag, så därför har hon gråa papper men med full stam.

Vad roligt att höra dessa ord för jag har nämligen inte haft det lätt med denna dam.
Hon har varit otroligt spänd och haft en rejäl underhals så jag har varit orolig för att belasta hennes rygg när hon inte riktigt var redo för det.

Jag la faktiskt in travbilden för att visa vilken otrolig skillnad det blev, själv upplevde jag inte den som bra när jag väl satt på. Men du har rätt, hon arbetar fint med benen. Dock är tempot något överilat och jag hänger inte riktigt med uppepå.

Här syns det att hon har en ordentlig underhals men knappt något alls på överdelen(i våras):
2521404.jpg

Här en bild från kurs för samma tränare i juni. Det var första gången jag red för tränare öht:
2810351.jpg

Inte så bra kvalite på ridningen men den visar iaf att vi har färdats långt:)

Nu undrar jag en sak.
På den senaste träningen(den jag visar bilder från i tidigare inlägg -röd tröja) fick vi kämpa ett litet tag innan vi kom till den avslappning som syns. Men sen dess har jag jobbat hemma och lagt in lite sådant arbete och det är precis som att hästen säger :"Äntligeen." För hon blir som en degklump som följer mina skänklar så väl och öronen tippar lite ut åt sidorna och hela hästen (från ryttarperspektiv iaf) får ett sånt lugn över sig.
Och detta kan alltså ske efter en travfärd i 190 om ni förstår hur jag menar.
Vad är det som händer med henne? Är det något som jag stimulerar till? Hon har ju själv kunnat välja att gå såhär förut men då har det inte passat sig.
Jag är mkt glad men samtidigt nyfiken på vad som händer.

Oj, vad jag känner igen det där.
Att försöka stegra kraven när man tycker att hästen fortfarande är en liten bebis.

Ja, man är bra fjantig ibland :)

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar