Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Vad spännande med tanke på hur häftigt han går nu, ser så kraftfullt ut. Och det är kul att se en riktigt sänkt och vinklad rumpa! :bow:
Så - hur bar du dig åt? (Du sitter ju på facit här! ;) )

Jaa jag lärde mig rida på riktigt, att koppla ihop hästen och få den på hjälperna bakfrån och fram. Det låter klyschigt men jag har inget annat svar.
Men det är ju inte förrän hästen är riktigt ihopkopplad man kan lägga formen var man vill och hästen går kvar med en sökning till bettet och fortfarande vara rund (jo jag kan putta ut nosen oxå även om det är svårare)

Jag hade helt enkelt tur att komma till en tränare som lärde mig att rida efter ett system.

Mackan: Din bild visar ju kardinalfelet bruten överlinje med sänkt rygg. Det är väl ingen här som hävdat att om hästen har nosen i lod är allt ok? Ryggen med och lång hals har vi ju varit rätt ense om sedan sidan 3, väl? Men överlinjen kan brytas åt andra hållet med, när halsen är kort och krullad spelar det mindre roll om den sticker upp eller ner. Eller jo, den svankande ryggen på den höga formen kan göra ont, men likaväl kan nackbandet ta skada av krullningen. Och bogtungt blir det i vilket fall.

I princip tror jag att man måste släppa halsarna friare. Ryggen kan inte bändas upp med tygelkraft. Man skapar bara spänningar om man inte kan rida hästen bakifrån och i väntan på att lyckas med det befinner man sig ändå i stadiet grundridning och kan lika gärna ha hästen i öppen, låg unghästform.

diskussionen har alltmer, som jag ser det, i flera sidor av tråden, kretsat runt att nacken som högsta punkt, och nosen ngt framför lod, innebär att hästen är i en mer eller mindre "korrekt form". Det är ju tillochmed titeln på tråden.
därmed tyckte jag att det var relevant att då påminna gott folk om att - återigen, det inte alltid är svart eller vitt, och att likamycket som vi diskuterar den stora synden med folk som rider sina hästar bakom lod och i för låg form på bogar hit och dit, så existerar samma synd åt andra hållet precis lika ofta i min bok, vad jag ser på dressyr tävlingar härikring. Dvs ryttare som rider sina hästar i en lika snitsig form som den lilla teckningen jag slängde in, med stångtygeln mycket aktiv i var och vartannat steg, och som är under intrycket att hästen rör sig i en MSV/högre klass form. Det finns även domare som anser detta, liksom tränare. så att då skaffa sig en ackurat referens ram är lika svårt som det enligt Fio och flera är att skaffa sig en rätt bild av det hela om Ridsport publicerar dåliga bilder åt det längre/bakom lod hållet.

det var allt jag ville peka på, för att återigen bredda diskussionen lite och komma bort från svart eller vitt.

På tävling i Msv klass ser det ju mer eller mindre ut som det din teckning visar och det beror ju på att ryttarna lyfter upp hästens huvud med händerna och så voila så har dom en hög form. :crazy:

Så visst jag tycker nog det är en större synd för ryggen kan ju aldrig vara med då och jag tror det är betydligt skadligare än tvärtom.

Som en liten fortsättning på det kan jag ta ett annat exempel.
OBS!
Varning för er som inte tål sudd för den här är så usel att jag inte ens hade laddat upp den från mobilen.:angel:

MEN även om hästen ser tvåbent ut så ser man faktiskt en sak och det är nacken o nosen framför lod. Har ingen aning om vad vi gjorde där men hur är då detta jämföreslevis för håll med om att nosen inte är bakom i alla fall o nacken är högsta punkt:angel:

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/sudd.jpg

Nja det var det som var frågan ang diskussionen, är det ok form eftersom nacken är högst och nosen framför. Så jag svarar inte på det nu utan ville ha intryck.

De ben som rör sig syns inte, men ena bak är på väg in under magen och fram skymtar man väl på väg framåt.

Vi har ju diskuterat om det är ok form när hästen har nacken högst o ej bakom lod

På tävling i Msv klass ser det ju mer eller mindre ut som det din teckning visar och det beror ju på att ryttarna lyfter upp hästens huvud med händerna och så voila så har dom en hög form. :crazy:

Ja, så upplever jag det också.

Malinskys häst: Jag tycker inte att ryggen är med, tycker den skyfflar på i övertempo med bakbenen bakom sig och på bogarna. Lite bättre på tredje filmen, tempomässigt. Men jag vet inte vad som är tänkt att uppnås riktigt och skulle inte vilja rida så själv.
Vill jag ha in bakbenen så skulle jag köra på hederliga övergångar och främst galoppfattningar i ganska fri form. Låta hästen placera huvudet själv, men inte ge den plats att få upp tempot utan bryta av, göra halt (använd hörnorna, fram och tillbaka längs en sida funkar super - när hästen fattar vad man vill får den extra energi) och fatta ny galopp efter halt och liten volt tillbaka / bakdelsvändning.
Vill jag ha ner halsen brukar fri skritt funka. Särskilt om man ber hästen böja sig lite, göra serpentiner, skänkelvikning, små volter osv.

Jag tyckte mig se en ganska intressant grej däremot, när den slog upp huvudet så fick den hastigt in bakbenen längre in under kroppen innan den krullades och fick dem bakom sig igen.
Funderar högt här: Den kanske behöver ridas högre med huvud och hals, i lite friare form med huvudet, för att kunna få med sig baken, när det är det momentet man jobbar med? (självklart ska man försöka be den om lång och låg också, skritt på lång tygel för vila och stretch osv, men kanske det räcker med att skritta i låg form) Det kanske är en av möjliga individuella skillnader hästar emellan, att vissa kanske tränas bättre i lite högre form.
Jag menar att din häst är så högställd att han kanske inte har så långt nackband och överlöpande ryggmuskler (nä, jag kan inte namnen på dem) att han kan böja in både bak och huvud på en gång - och vilket prioriterar man?

Ja, jag vet inte heller, jag ville visa dessa filmer för att visa en häst som går bakom lod och funderar ang hans ev ryggarbete. Hästen ville inte alls, visade det tydligt när jag tog honom från stallet och han bara bråkade och stod emot under passet när hon red, han brukar inte gå såhär och hon har inte ridit honom på detta viset förut heller, så jag tyckte att det var ett bra exempel på, ja.. det ni ser ;) Nu är han genomgången och han hade lite att justeras, om man säger så.. :(

När denna tjej rider, och när jag rider för henne så är hon jättenoga med baken, att han aktiveras bak och "sätts ihop" handen helt stilla och rida fram till den, han går inte att få "i form" framifrån, dock kan jag få honom att slappna av "framifrån" genom att rida som jag skrev i en annan tråd här på dressyr "en annorlunda träning".

Dina spånerier över hur han kanske ska ridas är jätteintressant! Ska ta och fundera vidare på det för jag tror du har en poäng i antagandet för djup - inte möjlighet att träda under.

INGEN tränare hittills har sagt annat än att han ska ridas i jättelåg form för att bygga upp ryggen som är minst sagt en svag länk.

MYCKET tack för svar :bow:

Alltså att din häst inte kan få under baken beror ju i stort sett enbart på den korta halsen (korta tygeln) har ju inget egentligen med det exteriöra eller med styrka att göra.

Ok, måste fråga varför.. ska ta och filma en sekvens där jag anser att han går i mer "harmoni" så ska det bli jätteintressant att se om ni ser någon skillnad i både ridning och form! :idea:

Det jag också funderar över är hur mkt spänningar det blir i muskulaturen när han går sådär.

MEN även om hästen ser tvåbent ut så ser man faktiskt en sak och det är nacken o nosen framför lod. Har ingen aning om vad vi gjorde där men hur är då detta jämföreslevis för håll med om att nosen inte är bakom i alla fall o nacken är högsta punkt:angel:

Jag tycker det ser ut på bilden som om du tillfälligtvis (?) har förlorat eftergiften i nacken.

Hej, har inte skrivit i tråden tidigare men läst den med intresse. Många intressanta synpunkter, även om man inte håller med om alla teorier.

Malinsky, jag tycker mig kunna läsa av dina inlägg att ett av de största problemen med din häst är att han naturligt vill gå med hög nacke, sänkt rygg och därmed blir ganska spänd. Tolkar det som att det är därför alla tränare du ridit för, vill att han istället ska ridas i låg form. Fattar det också som om du accepterar detta resonemang, dvs försöker träna honom på detta sätt.

Filmen du har lagt ut där din tränare rider visar enligt dig en form där din häst för dagen är lite mer bakom lod än vad han normalt brukar vara. Du har också fått en del kommentarer på detta, att du borde rida honom lite högre i formen osv. Det jag skulle tycka var väldigt intressant att se är vad du har att arbeta utifrån. Alltså hur går han när han uppvisar sitt grundproblem, dvs när du eller din tränare INTE lyckas komma åt den höga formen och sänkta ryggen?

Anledningen till att det vore intressant att se en sån film är att kunna jämföra och hitta det minst onda av två onda ting. På filmen du lagt ut tycker du själv och flera andra att hästen är för kort i halsen och lite för mycket bakom lod. Men kanske är det ändå för dagen den bästa form som går att skapa? Om du i detta läge skulle låta hästen höja nacken, var skulle han hamna då?

Det jag menar är att det kanske inte är så lätt att höja lite, och få fram nosen lite, då kanske du/tränaren tappar "allt"?? Har du en filmsnutt som visar hur han då ser ut? Och är det verkligen bättre än den ngt för korta hals och bakom lod som visas på filmen?

Du har ju också skrivit tidigare att du försöker skapa sug i hästen när han hamnar bakom lod, för att kunna justera fram nosen lite grann, men ändå ha en låg form. Låter för mig som om du har en bra strategi.

Försöker bara få klart för mig vad du har att kämpa utifrån, så har du en filmsnutt eller ett kort som visar hästens grundproblem, så vore det ju jätteintressant att jämföra med!

INGEN tränare hittills har sagt annat än att han ska ridas i jättelåg form för att bygga upp ryggen som är minst sagt en svag länk.
Om hästen inte har styrka i ryggen så orkar den inte gå i för låg form, det måste komma gradvis allteftersom styrkan byggs upp. Man får liksom starta på mitten och tänja lite försiktigt åt båda hållen tills den har styrkan för hela registret lång och ihop.

Det finns en sekvens i en av galoppfilmerna där han går och kör upp huvudet och inte vill ta galoppfattningen, typ så ser han ut

Sen har jag en jättefin bild :crazy: en stilstudie hur man inte ska sitta på hästen eller ha sina händer.. eller tårna ut som charlie chaplin.. men förutom det så är det en typisk bild på hur han går när jag inte "kommer åt" honom

maljon

Den kommer att ligga en liten stund, sen tar jag bort den *burr*

Ok, då förstår jag vad hästens "grundläge" ligger.

Tycker att du utifrån detta har rätt strategi, om du nu själv håller med dina tränare som rått dig att rida i en låg form. Den bild du visar upp visar ju en häst med sänkt rygg, platt kors och bakbenen bakom. Jämfört med filmsnutten är ju detta alternativ betydligt sämre.

I filmen uppvisar formen förvisso också vissa brister, men inte lika stora. Och du skriver ju också att "bra dagar" så är han mer reglerbar än i filmen, dvs det går att få med stadga, mer sug, längre hals i den låga formen osv.

Kommentar generellt till diskussionen, tycker Malinskys bild visar problemet med att bara titta på nos och nacke i diskussioner kring form. För på bilden är ju nacken högsta punkten, och nosen bara lite lite bakom lod. Men ändå är ju detta ingen bra form, för ryggen är sänkt och bakbenen bakom. Detta har iofs påpekats tidigare, men jag tyckte att denna bild illustrerade komplexiteten i diskussionen så bra.

En fråga till dig Malinsky, litar du på din/dina nuvarande tränare fullt ut? Menar inte blind, okritisk tillit men har du ändå ett förtroende så att du vågar följa tränarens anvisningar i med och motgång? Oavsett hur bra tränare man än har kommer det ändå komma bakslag i utvecklingen, och jag tror att vägen till framgång ligger mycket i att man har en strategi eller ett system som man TROR på. Börjar man vackla, och kanske inte riktigt litar på att man är rätt ute, ja då är det svårt att resolut ta tag i problemen som uppstår.

Därav min fråga, om du känner att du vågar lita på att tränaren kan ta dig/er ur svackan? I vissa inlägg i denna tråd får jag lite känslan av att du söker svar på annat håll för att du kanske inte får dem från din tränare. Inget du skrivit rent ut, bara en känsla!

Vad har DU för strategi för din häst, tror du på den låga formen som en framgångsförutsättning eller börjar du fundera i andra banor?

Jag tycker det ser ut på bilden som om du tillfälligtvis (?) har förlorat eftergiften i nacken.

RÄTT!:bow:

Vet inte om det är bara jag som ser mer än vad som går att se eftersom "jag var där". Men du ser ju:D

Den hästen är betydligt högre bak än fram :crazy: och just här blev hon trött efter att ha jobbat med rygg och bakdel på plats, och körde fram huvudet i protest..

Så här är det inte alls rätt med nacken högst och nosen fram.

Var bara det jag ville visa.

Ser ut som en spökhäst...
Hur är aktionen i ryggen?

Ja MOAHAHAH! Spökryttaren! Får andra att freaka ut totalt i ridhuset:devil:

Ryggaktiviten var alleles utmärkt fram till den delen, när hon körde fram nosen för att komma undan pga jobbigt. Om ryggen inte varit med hade hon varit betydligt mer uppe med baken så som hon är byggd.

Men just är inte rätt med nacke o nos, trots "rätt", tror att innan var hon mer bakom innan hon slog fram nosen . Men arbetade rätt.:cool:

Nja, svarar jag på det. Jag litar på tränaren och dess kompetens.. men det som känns frustrerande är min okunskap, att jag inte alltid förstår varför, vilka alternativ som finns, kan man göra på ett annat sätt? Måste vi igenom detta för att komma ett snäpp högre? osv, osv.

Iom att hon har många välutbildade hästar som hon fbåde fött upp och ridit in själv så VET jag att hon är duktig på att utbilda unghästar. Det är ju så, att motgångar kommer (och jag är ibland en otålig j__el)och jag tror att just denna tränares styrka sitter i hennes stora känsla i ridningen, och svaghet i att hon kanske inte 'r så pedagogiskt förklarande till varför hon gör saker vissa gånger och varför hon vill att jag ska rida på ett visst sätt. Men det är ju upp till mig att föra en dialog och fråga och begära svar som jag förstår. Men då står jag där ändå.. jag vet ju inte om man kan göra annorlunda? Vad är alternativet.. lixom... :crazy:

Hur skulle du välja att rida hästen utifrån det lilla du har sett? *nyfiken*

Senast ändrad:

Oj, svår fråga att besvara utifrån bilder/film men jag ska försöka. Jag uppfattar hästen i filmen som om den GÅR i en låg form, men inte riktigt har ACCEPTERAT denna form. Därav känslan att ryttaren måste "hålla" hästen på plats för att den inte ska slå sig fri, som den också gör i övergångarna.

Jag skulle jobba denna häst oerhört konsekvent i den låga formen, även om det initialt säkert skulle kännas lite tillkämpat. Först när hästen slappnat av och accepterat formen, kommer man också kunna rida/inverka bättre till att länga ut halsen, arbeta in bakbenen osv. En del här på Buke skulle kanske råda dig att inte bry dig om vart hästen har huvudet och istället fokusera på bakdelen, men jag får känslan av att din häst är en sådan som gladeligen skulle springa runt med hög nacke och hängmatterygg oavsett hur mycket du fokuserade på bakdelen, om du helt släppte inverkan att sänka honom i formen. Rätt eller fel?

Jag tycker också att det låter som om du redan upplevt några aha-moment, när din häst bitvis accepterar den låga formen och BIDRAR till den istf att ständigt försöka krypa upp. Då har du säkert också upplevt att du kan lätta i handen och bjuda hästen framåt, och den ligger ändå villigt kvar med lätt fin kontakt. Där har du ju också facit på hur du vill att det ska kännas, gäller nu att komma dit ofta, ofta, så att andelen "bra form" blir större än den dåliga. Lättare sagt än gjort...

Övergångar nämnde någon, de är jättebra för att träna styrka men ger ingenting om du inte kan hålla formen bra medan du gör dem. På filmen slår hästen sig fri ganska kraftigt i övergången. Sådana övergångar "ger" ingenting, de ger bara hästen tillfälle att träna på att slå sig fri. Kanske han inte är stark nog att hålla ihop sin kropp i övergångar ännu, då skulle jag träna honom rakt fram och på stora volter i den låga formen, i skritt, trav och galopp men inte fokusera just på övergångar - än. Så snart han är starkare och du märker att övergångarna blir bättre, så är det ett jättebra sätt att komma vidare.

Jag skulle också jobba en del sidvärtsrörelser för att göra hästen smidigare. Kanske bara i skritt om inte traven funkar så bra ännu.

Lite flummigt spånande och långt ifrån komplett svar, men ändå en tanke och idé.

KL*

Vill bara säga att denna tråd är full av inskikt och kunskap!!

Ni verkar ha mycket kloka idéer och funderingar tjejer!! :bow: :bow:

Ödmjukhet och självinsikt är goda förutsättningar för att lära sig hanterar hästar säger min tränare, och jag håller med till fullo!!

Särskilt du Flashlight blixtrar ofta till tycker jag!!

Det är nog många som fått ett par aha-upplevelser utav att läsa och begrunda dina funderingar kring dressyren och hästar!! :bow:

Oj, svår fråga att besvara utifrån bilder/film men jag ska försöka. Jag uppfattar hästen i filmen som om den GÅR i en låg form, men inte riktigt har ACCEPTERAT denna form. Därav känslan att ryttaren måste "hålla" hästen på plats för att den inte ska slå sig fri, som den också gör i övergångarna. Normalt sett så slår han sig inte fri på det sätt han gör på filmen, han frustar på och tycker att det är rätt skönt, därav min skepsis till hur han mådde i kroppen egentligen

Jag skulle jobba denna häst oerhört konsekvent i den låga formen, Det är det jag också hör, konsekvent, hela tiden.. oavsett var jag är även om det initialt säkert skulle kännas lite tillkämpat. Först när hästen slappnat av och accepterat formen, kommer man också kunna rida/inverka bättre till att länga ut halsen, arbeta in bakbenen osv. En del här på Buke skulle kanske råda dig att inte bry dig om vart hästen har huvudet och istället fokusera på bakdelen, men jag får känslan av att din häst är en sådan som gladeligen skulle springa runt med hög nacke och hängmatterygg oavsett hur mycket du fokuserade på bakdelen, om du helt släppte inverkan att sänka honom i formen. Rätt eller fel? Rätt, när han är i den väldigt höga formen, börjar han slappna av så kan man med fokus på baken få honom att gå kvar/få honom lägre

Jag tycker också att det låter som om du redan upplevt några aha-moment, när din häst bitvis accepterar den låga formen och BIDRAR till den istf att ständigt försöka krypa upp. Då har du säkert också upplevt att du kan lätta i handen och bjuda hästen framåt, och den ligger ändå villigt kvar med lätt fin kontakt. Där har du ju också facit på hur du vill att det ska kännas, gäller nu att komma dit ofta, ofta, så att andelen "bra form" blir större än den dåliga. Lättare sagt än gjort... De stunderna bli längre och längre, så jag får väl ta det som ett kvitto på att det är rätt "angripssätt"

Övergångar nämnde någon, de är jättebra för att träna styrka men ger ingenting om du inte kan hålla formen bra medan du gör dem. På filmen slår hästen sig fri ganska kraftigt i övergången. Han brukar inte slå sig fri på detta sätt annars, men dock gör han mer eller mindre avvikelser i formen vid övergångarSådana övergångar "ger" ingenting, Nej, det tycker inte jag heller... men när ska man börja? de ger bara hästen tillfälle att träna på att slå sig fri. Kanske han inte är stark nog att hålla ihop sin kropp i övergångar ännu, Nej, jag tror inte det då skulle jag träna honom rakt fram och på stora volter i den låga formen, i skritt, trav och galopp men inte fokusera just på övergångar - än. Det är så vi jobbarSå snart han är starkare och du märker att övergångarna blir bättre, så är det ett jättebra sätt att komma vidare.

Jag skulle också jobba en del sidvärtsrörelser för att göra hästen smidigare. Kanske bara i skritt om inte traven funkar så bra ännu. Jobbar sidvärts i skritt och trav

Lite flummigt spånande och långt ifrån komplett svar, men ändå en tanke och idé.

Börjar nästan misstänka att Nicki bor längre norrut än vad som står vid sitt "nick" ;)

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV