Oj, svår fråga att besvara utifrån bilder/film men jag ska försöka. Jag uppfattar hästen i filmen som om den GÅR i en låg form, men inte riktigt har ACCEPTERAT denna form. Därav känslan att ryttaren måste "hålla" hästen på plats för att den inte ska slå sig fri, som den också gör i övergångarna. Normalt sett så slår han sig inte fri på det sätt han gör på filmen, han frustar på och tycker att det är rätt skönt, därav min skepsis till hur han mådde i kroppen egentligen
Jag skulle jobba denna häst oerhört konsekvent i den låga formen, Det är det jag också hör, konsekvent, hela tiden.. oavsett var jag är även om det initialt säkert skulle kännas lite tillkämpat. Först när hästen slappnat av och accepterat formen, kommer man också kunna rida/inverka bättre till att länga ut halsen, arbeta in bakbenen osv. En del här på Buke skulle kanske råda dig att inte bry dig om vart hästen har huvudet och istället fokusera på bakdelen, men jag får känslan av att din häst är en sådan som gladeligen skulle springa runt med hög nacke och hängmatterygg oavsett hur mycket du fokuserade på bakdelen, om du helt släppte inverkan att sänka honom i formen. Rätt eller fel? Rätt, när han är i den väldigt höga formen, börjar han slappna av så kan man med fokus på baken få honom att gå kvar/få honom lägre
Jag tycker också att det låter som om du redan upplevt några aha-moment, när din häst bitvis accepterar den låga formen och BIDRAR till den istf att ständigt försöka krypa upp. Då har du säkert också upplevt att du kan lätta i handen och bjuda hästen framåt, och den ligger ändå villigt kvar med lätt fin kontakt. Där har du ju också facit på hur du vill att det ska kännas, gäller nu att komma dit ofta, ofta, så att andelen "bra form" blir större än den dåliga. Lättare sagt än gjort... De stunderna bli längre och längre, så jag får väl ta det som ett kvitto på att det är rätt "angripssätt"
Övergångar nämnde någon, de är jättebra för att träna styrka men ger ingenting om du inte kan hålla formen bra medan du gör dem. På filmen slår hästen sig fri ganska kraftigt i övergången. Han brukar inte slå sig fri på detta sätt annars, men dock gör han mer eller mindre avvikelser i formen vid övergångarSådana övergångar "ger" ingenting, Nej, det tycker inte jag heller... men när ska man börja? de ger bara hästen tillfälle att träna på att slå sig fri. Kanske han inte är stark nog att hålla ihop sin kropp i övergångar ännu, Nej, jag tror inte det då skulle jag träna honom rakt fram och på stora volter i den låga formen, i skritt, trav och galopp men inte fokusera just på övergångar - än. Det är så vi jobbarSå snart han är starkare och du märker att övergångarna blir bättre, så är det ett jättebra sätt att komma vidare.
Jag skulle också jobba en del sidvärtsrörelser för att göra hästen smidigare. Kanske bara i skritt om inte traven funkar så bra ännu. Jobbar sidvärts i skritt och trav
Lite flummigt spånande och långt ifrån komplett svar, men ändå en tanke och idé.