Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Ok. jag förstår hur du menar och du har en poäng.
samtliga: ang. min fina skiss så hade jag faktiskt 5:a i teckning, tro det eller ej. dock lade jag inte precis ner min själ i denna skiss, tycker det är uppenbart att den representerar en typisk MSV häst, som man ofta ser ekipage mässigt ute på dagens regionala tävlingar :crazy: :D

Skyndar mig att kolla upp tävlingskalendern och anmäler mig till MSV på en gång...

;)

Nä, skojjar bara... men nog är det likt honom, kanske vi kan lura en och annan domare ang hans höga form!?!?

Angende din teckning - halsen måste tänka framåt.

Det är för att halsen tänker bakåt som det blri "saddlebred"

När halsen tänker bakåt blir det dubbelsidig spänning i ryggen.
Och Bensprattel

Japp.
Men nacken är högsta punkt. Och nosen framför lod . :D

Jag tycker den hästen är ganska framtung på dina filmer....?

Det här verkligen intressant för det är först när man ser samma sak som man kan diskutera riktigt tycker jag.
Hade jag filmer skulle jag läga in dem direkt :o

Jag tycker det är svårt när man ser bakifrån mycket men från sidan tycker jag den har lyft i manken o baken under, fast den är låg och balanserar lite på gränsen pga det. Den kraftiga nacken o manen kan nog göra att den ser mer ut fram än den är.

Jämfört med malinskys har den lägre nacke (från manken fram) o mer bakdel med.

Men det är bara mina tankar just nu (när jag eg ska vara på möte:eek: )*rusar)

Min häst är inte på långa vägar lika utbildad som fios häst.. men det kanske inte har ngt med saken att göra när det gäller rundheten och förmåga att kliva på under sig och vinkla sitt bäcken!??

Du och alla andra får gärna spåna vidare när det gäller min film jag lade ut.

din häst har en lång rygg o ett plant kors o är ändå rörlig.
vilket jag tror kan försvåra när den ska sätta sig.

du bör hamna längre bak på ryggen för att få den i jämnvikt.

Var det ingen som skrev att man kunde få upp hästens framdel med hjälp av sina knän:confused: lät ganska roligt.

Fio´s häst är kort o har ett sluttande kors.

Tack för svar :)

Få upp framdelen med hjälp av knäna, låter intressant :idea: Du får gärna förklara vidare hur du tänker när du skriver att han är plan och lång men ändå rörlig.. att det försvårar när han ska sätta sig. Menar du att han i stället "slänger fram" sina ben i stället för att vinkla om bäckenet!?

att benen är lite frikopplade från resten av kroppen.

Rör han ryggen mkt eller är han stilla/bekväm där?

Har så svårt att avgöra då jag kommer från ridskolehästar innan, Han rör sig en del, speciellt när han går fram i det tempo som han bör göra för att få igång hela kroppen, samtidigt är han ändå mjuk. Nu sitter jag ned väääldigt sällan, orkar inte många metrar samtidigt som han inte heller orkar med mig nedsuttet om jag hamnar i obalans, så det är som sagt lite svårt att säga. Ja, han VILL gärna gå med benen frikopplade :)

Hmm.. hur ser det ut som att han är tycker du?

Jag tycker att det ser bra ut, men sen när man sätter sig ned får man störa så lite som möjligt o ha honom kvar där tills du börjar att kunna ändra på "vippbrädan" via halvoshaltos.

Min häst är inte på långa vägar lika utbildad som fios häst.. men det kanske inte har ngt med saken att göra när det gäller rundheten och förmåga att kliva på under sig och vinkla sitt bäcken!??

Du och alla andra får gärna spåna vidare när det gäller min film jag lade ut.

Jo det har betydelse, och sen hur hästen är byggd cokså. Vilka förutsättningar den har.

Den var ingen kritik utan bara rakt av jämförelse mellan filmerna.

Under de förutsättningarna så jobbar nog din häst optimalt utifr¨ån sin frömåga just då.

Får inte upp din film just nu pga ngt tekniskt fel men som jag minns
skulle jag vilja ha lite lägre hals (vinkeln manke/hals mer uträtad)
Och ryttaren mer bak. Och bakbenen lite mer med under. Men jag kan minnas fel, får kolla på datorn hemma sen:o

OCh troligen är det inte ens möjligt pga annan utb nivå och byggnad. Vissa hästar har ju mycket lättare av naturen.

Jag är ju som du vet ingen expert så det är bara mina reflektioner.
Får återkomma när jag sett filmen igen

Men din häst är jättesnygg och ser bra ut, men det sa jag väl innan?

Hej!

Jag tar det inte som kritik! I alla fall inte som negativ sådan :) Jag skulle kanske inte direkt vilja ha ned halsen i första hand, utan släppa ut snoken lite, men det är ju i min okunskap som jag tycker att det skulle "se bättre" ut då.

Sadeln ligger på tok för långt fram och det ser löjligt ut på en gång när den ligger så iom att han är så lång i sig själv och korset så plant, så det ser ut som ca 1 1/2 meter häst bakom sadeln.. (och kanske det är så mycket också)

Du får jättegärna titta igen och återkomma. Han grundrids än så länge bara, har backat bandet en hel del för att bygga upp honom ordentligt från början. Jag behöver inte heller expertutlåtanden, utan tankar och funderingar och synpunkter på det ni ser för att själv funderar jag jättemycket över honom och ridningen iom att han inte har en "optimal extriör".

Ja, du har sagt förut i alla fall att du tycker att han är fin :love: och det tackar jag (vi) för :D

Ja, jag längtar till att det är dags att få slå sig ned lite.. jag tycker själv att jag kommer åt honom bättre nedsuttet fast allt har ju sin tid... :cool: (ibland har jag inte tid alls att vänta och tittar i annonser efter en "färdig" häst..)

Skönt!:) (att du inte tar det som kritik)

Båda gick ju bakom på filmerna så jag skrev inget om det för det var liksom förutsättningen i jämförelsen tänkte jag :D Jag vill annars också ha fram nosen mer, idealt sett.

Nu har jag sett igen. Han springer ifrån sina bakben lite, och han är lite i olika läge med halsen, men mer för att försöka komma undan kanske:o . Ser inte lätt ut, för ryttaren alltså, han liksom vill rinna iväg lite. (han har det nog lättare däremot:cool: )

Men du har en läcker häst när du får tag på honom och han orkar mer. Ser ut att röra sej mjukt?

Det var så mycket att svara på i tråden, men tar det jag kom ihåg nu.:idea:

Håller med dej om att alla delar måste vara på plats för att hästen ska börja arbeta rätt genom ryggen.

Jag tror också att hästen kan gå bakom lod till viss del ändå men inte alltför mycket. Vi pratar ju om olika lägen från bita sej i bringan till någon cm bakom.

Ang att korta tyglarna är det lite samma som tidigare vad man menar med längre eller kortare hals/tygel Man kan ha olika referensramar. Och att det också är utifrån hästens behov.

Det finns hästar som mer än allt annat hatar glapp i tygeln (oroligt i munnen) och om den samtidigt har en tendens att försöka komma undan genom att köra upp huvudet kan det vara en lösning att korta till att börja med för att förhindra glapp när hästen kanske ändrar huvudet ställlning uppåt neråt, framåt/bakåt. (Det kan vara EN lösning rättare sagt. Inte nödvändigtvis den bästa) För att sen när hästen accepterar att jobba fram mot bettet och "suger tag" länga ut tygeln o halsen för att den
ska kunna börja arbeta genom hela överlinjen.

Men som du säger finns det olika idéer och lösningar och det är just därför det kan bli så intressant att ta del av andras tankar. :idea:

Även om man inte delar allas syn.

Knapplån.

Så här står det i FEI:s regler för dressyr:

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is
said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched
according to the stage of training and the extension or collection of the pace,
accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness
throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck,
and no
resistance should be offered to the rider.

The degree of submission is also manifested by the way the horse accepts the
bridle, with a light and soft contact and a supple poll, or with resistance to or
evasion of the rider's hand, being either “above the bit” or “behind the bit”
respectively.

5. The position of the head and neck of a horse at the collected paces is
naturally dependent on the stage of training and, in some degree, on his
conformation. It is distinguished by the neck being raised unrestrained, forming
an harmonious curve from the withers to the poll which is the highest point with
the nose slightly in front of the vertical
.

:smirk:

Alltså att din häst inte kan få under baken beror ju i stort sett enbart på den korta halsen (korta tygeln) har ju inget egentligen med det exteriöra eller med styrka att göra.

Senast ändrad:

Det tog säkert 3 år för mig att ens få min häst i låg form för han såg ut som Mackans bild när jag köpte honom och det gick inte att ändra form överhuvudtaget.
Kort hög nacke, avknäppt , sänkt rygg bara korta höga symaskinssteg.

Hej Sus!
Jag håller med dig, angående systemfel. Signaler ska fortplantas från munnen, eller sätet, eller helst både och, till bakhoven. Det blir en halvhalt, förhållning, halt eller avsaktning eller ihopsamling efter önskemål. Om hästen bara viker in näsan så har man missat syftet med tygeltaget. Det är väl lite det som är poängen med att "bannlysa" bakåtverkande tygeltag? Ovan menade jag bara att det såklart kan inträffa, missar i arbetet och formfel.

Jag kom på att jag en gång beskrev vad jag tänker på som rätt tygelinverkan som att handen "smeker tungan" på hästen med bettet. Då har man kontakt, inverkar mjukt, men drar inte i munnen och ger heller inget "stöd att luta sig på". Med en sådan kontakt kan man "smeka tungan" samtidigt som man sitter till, och då få till samling, halvhalt, avsaktning osv utan att hästen viker in näsan, istället måste den påbörja uppbromsningen bakifrån, med mer vinkling. Då går signalen igenom rätt.

Mackan: Din bild visar ju kardinalfelet bruten överlinje med sänkt rygg. Det är väl ingen här som hävdat att om hästen har nosen i lod är allt ok? Ryggen med och lång hals har vi ju varit rätt ense om sedan sidan 3, väl? Men överlinjen kan brytas åt andra hållet med, när halsen är kort och krullad spelar det mindre roll om den sticker upp eller ner. Eller jo, den svankande ryggen på den höga formen kan göra ont, men likaväl kan nackbandet ta skada av krullningen. Och bogtungt blir det i vilket fall.

I princip tror jag att man måste släppa halsarna friare. Ryggen kan inte bändas upp med tygelkraft. Man skapar bara spänningar om man inte kan rida hästen bakifrån och i väntan på att lyckas med det befinner man sig ändå i stadiet grundridning och kan lika gärna ha hästen i öppen, låg unghästform.

Malinskys häst: Jag tycker inte att ryggen är med, tycker den skyfflar på i övertempo med bakbenen bakom sig och på bogarna. Lite bättre på tredje filmen, tempomässigt. Men jag vet inte vad som är tänkt att uppnås riktigt och skulle inte vilja rida så själv.
Vill jag ha in bakbenen så skulle jag köra på hederliga övergångar och främst galoppfattningar i ganska fri form. Låta hästen placera huvudet själv, men inte ge den plats att få upp tempot utan bryta av, göra halt (använd hörnorna, fram och tillbaka längs en sida funkar super - när hästen fattar vad man vill får den extra energi) och fatta ny galopp efter halt och liten volt tillbaka / bakdelsvändning.
Vill jag ha ner halsen brukar fri skritt funka. Särskilt om man ber hästen böja sig lite, göra serpentiner, skänkelvikning, små volter osv.

Jag tyckte mig se en ganska intressant grej däremot, när den slog upp huvudet så fick den hastigt in bakbenen längre in under kroppen innan den krullades och fick dem bakom sig igen.
Funderar högt här: Den kanske behöver ridas högre med huvud och hals, i lite friare form med huvudet, för att kunna få med sig baken, när det är det momentet man jobbar med? (självklart ska man försöka be den om lång och låg också, skritt på lång tygel för vila och stretch osv, men kanske det räcker med att skritta i låg form) Det kanske är en av möjliga individuella skillnader hästar emellan, att vissa kanske tränas bättre i lite högre form.
Jag menar att din häst är så högställd att han kanske inte har så långt nackband och överlöpande ryggmuskler (nä, jag kan inte namnen på dem) att han kan böja in både bak och huvud på en gång - och vilket prioriterar man?

Det tog säkert 3 år för mig att ens få min häst i låg form för han såg ut som Mackans bild när jag köpte honom och det gick inte att ändra form överhuvudtaget.
Kort hög nacke, avknäppt , sänkt rygg bara korta höga symaskinssteg.
Vad spännande med tanke på hur häftigt han går nu, ser så kraftfullt ut. Och det är kul att se en riktigt sänkt och vinklad rumpa! :bow:
Så - hur bar du dig åt? (Du sitter ju på facit här! ;) )

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar