Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Kl

Jag upprepar inlägg 299, som kanske ingen kan öppna bilden, men för att se bilden klistra in länken så bör den synas?

Ok,
men om vi säger såhär då:
strax framför lod är en förutsättning i alla lägen för att få med ryggen och baken.
det stämmer inte eller hur? därför att vi ser utmärkt strax framför lod på ett stort antal hästar i de högre klasserna a' la:

C:\Documents and Settings\helenag\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.MSO\WordWebPagePreview\C8A5F517.mht

ursäkta hemritad bild :o

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio

Men lilla stumpan ;)

Ladda upp bilden från någon websida, du kan få låna min om du vill! Vet inte om du har kvar min mailadress? Maila i så fall över den för då kan jag lägga upp den så omvärlden kan titta.

kl

Men för katten!

Kan inte samtliga sluta tjaffsa om vem som säger ditten och datten och varför gör du si och så när du säger något annat. Kan ni ta privata kräkningar på PM och lämna forumet till diskussioner. Era ömma tår kan ni hela någon annanstans. *börjar bli trött på pajkastning och vad jag tycker låter som hån*

Men lilla stumpan ;)

Ladda upp bilden från någon websida, du kan få låna min om du vill! Vet inte om du har kvar min mailadress? Maila i så fall över den för då kan jag lägga upp den så omvärlden kan titta.

jag var bara tvungen mecka ett tag.....

image001.gif

Senast ändrad:

kl

Men för katten!

Kan inte samtliga sluta tjaffsa om vem som säger ditten och datten och varför gör du si och så när du säger något annat. Kan ni ta privata kräkningar på PM och lämna forumet till diskussioner. Era ömma tår kan ni hela någon annanstans. *börjar bli trött på pajkastning och vad jag tycker låter som hån*

Detta har jag påtalat tidigare i tråden, och varför ska Malinsky behöva skriva samma sak igen? Det gnälls hit och dit om att jag låser trådar här inne, men av vilken anledning gör jag det? Jo, pga kvinnor på 35+ inte kan diskutera med varandra på ett konstruktivt sätt utan att i var och varannan tråd hamna på en nivå som hör hemma i en annan ålderskategori...

Och ja, jag hoppas att ett fåtal användare känner sig träffade! Som Kishti i Idol brukar säga "Shape up!"

/B_A_L, moderator

KL

Intressant diskussion.
Kommer ihåg när jag frågade "dressyrtanten" som jag var hos då jag var liten.
"Hur gör man för att få en häst att gå på tygeln?"
Svaret blev: "Du driver med sätet och förhåller genom tygeln tills du får eftergift". (Sedan ställer jag mig inte bakom detta och står helhjärtat för det)
Fortsatte med att "Nacken ska vara högsta punkten och nosryggen i lod".

När jag tittade runt på fotogalleriet kunde jag se att av 20 bilder var det endast 5 som hade nacken som högsta punkt. Av de som inte gick med nacken högst, var det två som hade anmärkningsvärt "låg nacke". Detta innebär att det var endast 25 % där nacken var den högsta punkten. 11 av dessa hade även fått positiv cred och kommentarer.

Vet inte om detta tillför nåt, men jag tänkte att man ändå kunde lägga upp detta här, då det ändå diskuteras.

/Sanna

Men Susan, jag vill bara ha en förklaring för att kunna förstå.

Du är ju bra på att förklara, varför inte förklara det här med kandaret oxå??

Det enda jag vill i detta läge är att förstå vitsen med det hela.
Har du ingen bra förklaring som är vettig så är det ok!!

Ingen här har igentligen att göra med hur du rider din häst, men din trovärdighet ökar om du inte påstår en sak och gör en annan!!

Jag vill bara ha svar på mina frågor precis som Susan vill ha svar på sina och du på dina.

Hej Charmtroll!
Det är i de funderingsbanorna jag också befinner mig. Har surfat runt och letat ridbilder för att kunna förklara hur jag ser på "träningsform", "lång och låg" och "tävlingsform" utan att det ska behöva innebära krullade halsar, sänkta ryggar och framtunga hästar. Det är inte så lätt.

Jag tror att en orsak är argumenten som luftats här på tråden - det kanske inte är meníngen att propagera för ridning "djup och rund" och bakom lod - ändå är det vad man gör.

Antingen genom att (som i ridsport) illustrera olika form genom att visa olika form på hästhalsen, eller egentligen olika grad av krullning... :crazy: Det är de bilderna som sätter sig på näthinnan på läsarna, som de tolkar sin egen ridning utifrån. Ord är ju bara ord, och hur känner man egentligen om ryggen är med?

Eller genom att beskriva det som så omöjligt svårt att rida fram näsan på hästen, att den bara orkar sticka ut nosen när den nått GP nivå. Isåfall kommer större delen av hästarnas framben att vara slut dessförinnan, kan jag upplysa. Sannolikt även mångas ryggverksamhet och framåtbjudning.
Jag vill hävda att hästar faktiskt vill sticka fram näsan och problemet är att ryttarna inte vill låta dem! Såklart det är svårt att rida i samlad form korrekt. Det är däremot inte lika svårt att rida i någorlunda korrekt form, utan större samling. Det kanske är helt ok att en häst som tävlas i LB bara klarar av att samla sig något steg i skritt då och då, vid halvhalt t ex eller precis i en galoppfattning. Då kan man jobba på de där fattningarna och halvhalterna tills hästen orkar dem lite mer, och den behöver inte nödvändigtvis krulla sig hela tiden i övrigt.

Olycksfall i arbetet kan hända oss alla, och en avslappnad nacke reagerar såklart på ett (bakåtverkande) tygeltag med att nosen följer med handen - självklart är det lätt att hamna bakom. Frågan är - ska man acceptera det som mer än tillfälligheter eller missar? Är det nödvändigt att träna hästar så? Finns det andra sätt - som även normalbegåvade ryttare med hobbyambitioner kan klara av? Finns det nackdelar med den djupa formen som ska räknas in vid frågan om vilka formalternativ man har (det finns alltid ett alternativ, t ex över tygeln eller lägre och längre)?

Skulle vilja plocka in lite bilder för att föra diskussionen vidare, men vet inte riktigt hur man gör. Har snott bilderna men förvanskat dem i photoshop för att anonymisera - får man göra så?

Hej Charmtroll!
Det är i de funderingsbanorna jag också befinner mig. Har surfat runt och letat ridbilder för att kunna förklara hur jag ser på "träningsform", "lång och låg" och "tävlingsform" utan att det ska behöva innebära krullade halsar, sänkta ryggar och framtunga hästar. Det är inte så lätt.

Jag tror att en orsak är argumenten som luftats här på tråden - det kanske inte är meníngen att propagera för ridning "djup och rund" och bakom lod - ändå är det vad man gör.

Antingen genom att (som i ridsport) illustrera olika form genom att visa olika form på hästhalsen, eller egentligen olika grad av krullning... :crazy: Det är de bilderna som sätter sig på näthinnan på läsarna, som de tolkar sin egen ridning utifrån. Ord är ju bara ord, och hur känner man egentligen om ryggen är med?

Eller genom att beskriva det som så omöjligt svårt att rida fram näsan på hästen, att den bara orkar sticka ut nosen när den nått GP nivå. Isåfall kommer större delen av hästarnas framben att vara slut dessförinnan, kan jag upplysa. Sannolikt även mångas ryggverksamhet och framåtbjudning.
Jag vill hävda att hästar faktiskt vill sticka fram näsan och problemet är att ryttarna inte vill låta dem! Såklart det är svårt att rida i samlad form korrekt. Det är däremot inte lika svårt att rida i någorlunda korrekt form, utan större samling. Det kanske är helt ok att en häst som tävlas i LB bara klarar av att samla sig något steg i skritt då och då, vid halvhalt t ex eller precis i en galoppfattning. Då kan man jobba på de där fattningarna och halvhalterna tills hästen orkar dem lite mer, och den behöver inte nödvändigtvis krulla sig hela tiden i övrigt.

Olycksfall i arbetet kan hända oss alla, och en avslappnad nacke reagerar såklart på ett (bakåtverkande) tygeltag med att nosen följer med handen - självklart är det lätt att hamna bakom. Frågan är - ska man acceptera det som mer än tillfälligheter eller missar? Är det nödvändigt att träna hästar så? Finns det andra sätt - som även normalbegåvade ryttare med hobbyambitioner kan klara av? Finns det nackdelar med den djupa formen som ska räknas in vid frågan om vilka formalternativ man har (det finns alltid ett alternativ, t ex över tygeln eller lägre och längre)?

Skulle vilja plocka in lite bilder för att föra diskussionen vidare, men vet inte riktigt hur man gör. Har snott bilderna men förvanskat dem i photoshop för att anonymisera - får man göra så?

Intressanta tankar du har måste jag säga.

Det är ju så att ekipagen ofta bedöms huruvida nacken är "krullad" eller inte. Speciellt på bilder (som på internet). Detta är inte konstigt, då det är nästintill omöjligt att se på en bild hur hästen jobbar genom kroppen. Detsamma kan vara för ett relativt otränat öga från marken.
Det man däremot kan se lätt är just om halsen är böjd eller inte. Detta har på nåt vis blivit kvittot på om hästen jobbar rätt eller inte. Kunskapen om hur hästen ska jobba med resten av kroppen och hur nosryggen ska vara placerad och hur vikten ska vara fördelad fram respektive bak, det glöms lite bort. Detsamma gäller nacken som högsta punkten. Även om häst och ryttare (precis som du skriver om) på t.ex. LB-nivå inte uppnår perfekt form (vilket är fullt förståligt) så är det nästan så att man inte ens strävar dit. Utan målet har nu blivit att få hästen att böja på nacken så fort du tar tyglarna, gå med den lydigt i samma läge genom hela passet, och sedan är man nöjd.
Bara en tanke, är det så vi vill ha Svensk ridsport idag?

(Jag menar inte med detta inlägg att samtliga ryttare idag rider på detta sätt, men det är ändå skrämmande många)

/Sanna

Ang. huruvida man får lägga ut andras bilder som är "anonymiserade" vet jag inte. Det är väl fortfarande någon annans bild?

Visst.
Fast återigen: författaren är inte experten. författaren refererar om en teori och ett ekipage. det som visas på bilderna är bla att hästen rids en del bakom lod... det står även i texten, att formen varieras, och inkluderar bakom lod..... de är ju högst medvetna om detta? Sen ställs detta faktum mot ryttarens prestation ute i tävlings sammanhang, dvs där ryttaren etablerat rider i en annan form, med nosen (citat) väl framme. Så så ute och cyklar är ju inte texten.

allmänt: Jag är oerhört nyfiken vid detta laget på varför ingen kommentar ang. Flashlights fråga om den skumma bilden, med ryttaren som förefaller inklistrad över hästen, dvs den redigerade bilden. eftersom det varit en ganska ingående diskussion runt form och denna bild anges som ett praktexemplar, vore det trevligt att få ett avslut i den ganska relevanta frågan varför bilden är så konstig som den är?

Hästarna är 5 respektive 6 år, vad skall jag säga?? Vi får väl se när dom blir äldre helt enkelt nu händer det inte så mkt

Hästarna är 5 respektive 6 år, vad skall jag säga?? Vi får väl se när dom blir äldre helt enkelt nu händer det inte så mkt

ja då har du ju tydligt och uppenbart inside info som vi andra inte har en sportslig att veta om. kanske sätter det hela i lite annan dager, i och för sig, men det kunde du ju sagt lite tidigare kanske, istället för att bli sur på den som skrev artikeln eller fotade bilderna :angel:

"träningsform", "lång och låg" och "tävlingsform" utan att det ska behöva innebära krullade halsar, sänkta ryggar och framtunga hästar. Det är inte så lätt.

Intressant. Visst har du rätt i att vi rör oss efter en "norm" gällande god ridning. Vad denna "norm" är har varierat genom åren, och ja - idag är det väldigt mycket fokus på huvudets placering det stämmer alltför väl. Dock tycker jag du missar att ingen hävdar - alls - vad jag kan se i tråden, att den bakom lod och rundare djupare formen är den optimala eller det som ska gälla idealt sätt.....Men visst - kanske är vi alla lik förbannat färgade av dagens "norm" och har fallit i dess fälla resonemangs mässigt så kan det ju faktiskt vara.

dock är din observation om "normer" giliga och högst viktiga tycker jag. Denna norm föds tidigt, hos 10 åringen på ridskolan, som ser privatryttare rida runt med gramantygel och hästens huvud/hals i en ostkroks böj, - eller av ridläraren, som har snoddar på lektions hästarna utan att förklara annat än att "då jobbar den bättre". Eller MSV ryttaren som flaschar runt i paddocken med hästens huvud högt och snyggt invikt mot halsen, på kandaret.

vad för tolkningar gör man då?
det ännu mer intressanta är väl att ställa sig frågan - VARFÖR är detta normen i dagens tid?

:crazy:

Nej, jag vet att ingen här har talat om den djupa formen som optimal, det var väl inte så jag skrev heller? *inte meningen iallafall*

Jag ser den djupa formen försvaras däremot, här och i stort sett överallt - med argument som ovan nämnda. Vilket jag menar bidrar till normen, inte bara att det är "okey ibland" utan "det bästa av alternativen på väg mot perfekt". Men eftersom perfekt nära nog aldrig händer så springer hästarna runt med vackert krökta halsar, på bogarna, utan att bli särskilt stärkta inför den där tävlingsformen eftersom rätt "tävlingsforms-muskler" inte aktiveras. Och det är klart att tävlingsformen då anses jobbig av både häst och ryttare.

ja då har du ju tydligt och uppenbart inside info som vi andra inte har en sportslig att veta om. kanske sätter det hela i lite annan dager, i och för sig, men det kunde du ju sagt lite tidigare kanske, istället för att bli sur på den som skrev artikeln eller fotade bilderna :angel:

Vad jag blir sur på är att den som skriver artikeln i en ridsportstidning inte har vett på att plocka ut bilder som stämmer överens med innehållet, kan man inte skall man inte skriva artiklar i en tidning som läses av halva häst Sverige.

Det finns fler folk som läser den som inte har en susning om att bilderna inte egentligen illustrerar det som står i texten än folk som vet det och sedan så skrias det till höger och vänster att det ser för jäkligt ut när folk rider , om man skall börja någonstans kan man ju iallafall börja med att lägga ut rätt sorts bilder till artiklar som skrivs.

Nu syftar jag inte direkt på ryttaren på bilderna om någon tror det.

Alltså jag tog för givet att alla visste att hästn på bilden var 5 år faktiskt eftersom den är känd för sina prestationer i unghäst VM och på Breeders nu så någon inside information var det inte tal om här ;)

Nu kommer det här att lukta:angel:
min val. kan jag lägga så lågt som det bara gårutan att han går bakom lod.
det är kanske inte rätt att rida så heller, men om jag longerar så gör han likadant efter en kort stund.
Han bär sig själv o jag behöver inte hålla i tygeln.
Han går heller inte bakom lod-högre upp o han har oxå en rejäl hals.
vet inte om det beror på att jag inte behöver ngt sug/stöd.

ett fenomen till är om man låter hästen trilla ner i formen=nacken lägre o näsan in eller som när jag drog i min.

Om man då "bara" tänker -lätta uppåt, så kommer de oftast dit själva..Tror att vår blick spelar avsevärt större roll än vad vi tror.
vi ska ju sikta mot stjärnorna för att komma dit- framåt-uppåt, men oftast tittar vi i nerförsbacke.

Blev det gaggigt här:confused: - känner mig väldigt seg i kolan.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar