Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

KL

Fio skrev:

Det skriver jag under på. Men kan nosen ens vara rätt placerad hela tiden?:confused:

Det är nog oerhört svårt, skulle nog inte tro att någon klarar det ett helt ridpass, däremot kan man ju klara ett helt ridpass med lång och låg hals. Som sagt jag försöker gå efter nackstycket när jag inte har spegel men han har ju så otroligt mkt man som är ivägen jämt :angel:

Senast ändrad:

Axel, du svarar aldrig på något. Jag ger upp. Tar heller inte åt mig av dina pikar.

Jag ska ägna mig åt att rida hästar med nosen framför lod istället :D

Axel, du svarar aldrig på något. Jag ger upp. Tar heller inte åt mig av dina pikar. Ursprungligen postat av bobo
Förklara dig. På vilket sätt bestraffas hästen genom avslappning? Hur tar man gålusten ur en häst genom avspänning?
Mitt svar:-
Är det en order?
du känner tydligen inte till hästar som är rejält på G!
Min ena är ibland väldigt mkt så. Om jag då ska kräva att den inte pinnar på i 180 utan slagsmål, kräver att jag ständigt får tjata o påminna om att vänta, vilket jag inte gör när jag märker på vilket humör som damen är på-för dagen.
Av den anledningen så låter jag hästen få jobba av sig lite energi först- utan större krav.
Jag ska ägna mig åt att rida hästar med nosen framför lod istället :D
Eller inte alls på tygeln? Har du ngn egen häst?
Det låter inte så.: Jag rider inte mina hästar bakom lod.

Senast ändrad:

Det är nog oerhört svårt, skulle nog inte tro att någon klarar det ett helt ridpass, däremot kan man ju klara ett helt ridpass med lång och låg hals. Som sagt jag försöker gå efter nackstycket när jag inte har spegel men han har ju så otroligt mkt man som är ivägen jämt :angel:

Tack! Nackstycket var ett bra tips! Eftersom jag aldrig har speglar fn. Det bör jag se idea:

Jag förstår inte riktigt bara, för mig är det viktigt att texten stämmer överens med det som visas på bilderna för annars anser inte jag att författaren har förstått riktigt vad denne skriver om.

Det är ungefär som i ett korsord jag såg där svaret skulle bli skänkelvikning men bilden visade en sluta.....:rofl:

Visst.
Fast återigen: författaren är inte experten. författaren refererar om en teori och ett ekipage. det som visas på bilderna är bla att hästen rids en del bakom lod... det står även i texten, att formen varieras, och inkluderar bakom lod..... de är ju högst medvetna om detta? Sen ställs detta faktum mot ryttarens prestation ute i tävlings sammanhang, dvs där ryttaren etablerat rider i en annan form, med nosen (citat) väl framme. Så så ute och cyklar är ju inte texten.

allmänt: Jag är oerhört nyfiken vid detta laget på varför ingen kommentar ang. Flashlights fråga om den skumma bilden, med ryttaren som förefaller inklistrad över hästen, dvs den redigerade bilden. eftersom det varit en ganska ingående diskussion runt form och denna bild anges som ett praktexemplar, vore det trevligt att få ett avslut i den ganska relevanta frågan varför bilden är så konstig som den är?

Förklara dig. På vilket sätt bestraffas hästen genom avslappning? Hur tar man gålusten ur en häst genom avspänning?

jag svara också, då det verkas som jag tycker som axel gör när det gäller det, visst finns det dagar som hästar är för överladade-men på galopperar jag av dem lite istället så de får ut glädjen(dessa dagar är när de är så pigga så det gör glädjesprång hela tiden) , men om de är pigga och lite på tårna så är det oftast för att de tycker att det är kul och vill jobba och de blir oftast som bäst att rida de dagarna. Kan man kontrollera dem när de är så så får man hästar med en enorm utstrålning och vilja, framåtbjudning. Men om man istället inte låter hästarna arbeta när de är så utan man skrittar och gör massa halter och inte låter de få utlopp av dem glädjen och energin som de vill så får jag den uppfattningen att de blir lite avtrubbade..

Som på tävling många sitter och håller tillbaka sina hästar och inte vågar rida dem fullt ut, vilket gör att hästarna tillslut börjar bromsa själva när de kommer in på banan = hästar som blir sega på banan, samma sak gäller när man rider hemma på ridbanan..

Då tar jag hellre en häst som går lite bakom lod och som har framåtbjudning och glädje och vill jobba än en häst som inte går bakom och som inte har något av de andra egenskaperna ovan.. för den hästen som har de egenskaperna kommer att komma framför lod
när den är stark nog att kunna ha alla egenskaperna...

Jag undrar om att man nog kan rida hästen lite bakom lod om den för stunden jobbar bäst där, men inte bara knäpper av.
det krävs oxå att man är medveten om var man har den.
Skaffa speglar brudar:D :p välputsade sådana! Inte som i Lustiga Huset:D

Är nog lite fixerad vid huvudets placering själv:o och blir lika fascinerad varje gång när jag kan lätta ur o hästen går kvar.

En Aha varje gång- puckoaxel

Tack för att du hjälpte till med en strålande förklaring.:bow:
Jag har ju energi inne på banan oxå:)

varför bilden är så konstig som den är?

För att jag har redigerat den ljusare. Jag har gjort den ljusare i ett försök att få den lika oigenkännelig som de gör på hemsidor - men det gick inte så bra.:angel:

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/HANS-LONG_TROT.jpg

Här är en bild där överlinjen är sämre rent ridmässigt och nacken är kort...
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/HANS_SHORTTROT.jpg Den är verkligen på bogarna.

Det är samma problem i den här artikeln som i de flesta. Innehållet blir väldigt missvisande, eftersom bildsättaren inte kan något om hur ridning skall se ut.
Eller så rider han skitdåligt :D Det är väl därför han varit flitigt anlitad och populär som testryttare på bruksprovet - fram till hans fall där han skadade nacken i en otäck vurpa

MIN fråga som ingen ville prata om var om bakom lod i sig hindrade hästen att komma upp med ryggen - arbeta med ryggen?

Kort nacke gör det ja - eftersom halsen måste få plats att sträckas framåt när hästen komer upp med ryggen. Men gäller det även bakom lod? Var min fråga som ingen ville svara på...

Om man tittar på hallonsodas bilder så är ju den där hästen går bakom lod den enda där hästen kommer upp med ryggen.

En del av fios bilder är bakom lod - men även där lyckas ju hon påverka ryggen på hästen - vilket man faktiskt väldigt sällan ser ske vare sig på ridbilder eller live..

bakom lod är inget jag förespråkar - jag bara diskuterar runt

Senast ändrad:

För att jag har redigerat den ljusare. Jag har gjort den ljusare i ett försök att få den lika oigenkännelig som de gör på hemsidor - men det gick inte så bra.:angel:

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/HANS-LONG_TROT.jpg

Här är en bild där överlinjen är sämre rent ridmässigt och nacken är kort...
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/S/STROHEN_HANS/HANS_SHORTTROT.jpg

Det är samma problem i den här artikeln som i de flesta. Innehållet blir väldigt missvisande, eftersom bildsättaren inte kan något om hur ridning skall se ut.

Eller så rider han skitdåligt :D Det är väl därför han varit flitigt anlitad och populär på bruksprovet - fram till hans fall där han skadade nacken i en otäck vurpa

MIN fråga som ingen ville prata om var om bakom lod i sig hindrade hästen att komma upp med ryggen - arbeta med ryggen?

Kort nacke gör det ja - eftersom halsen måste få plats att sträckas framåt när hästen komer upp med ryggen. Men gäller det även bakom lod? Var min fråga som ingen ville svara på...

Om man tittar på hallonsodas bilder så är ju den där hästen går bakom lod den enda där hsäten kommer upp med ryggen.

En del av fios bilder är bakom lod - men även där lyckas ju hon påverka ryggen på hästen - vilket man faktiskt väldigt sällan ser ske avre sig på ridbilder eller live..

bakom lod är inget jag förespråkar - jag bara diskuterar runt

Ok - utmärkt - det förklarar ju saken! :bow:

Jag tycker frågan om huruvida bakom lod en aning direkt anmärkningsvärt påverkar ryggverksamheten, som du ställer är utmärkt. Det är därför jag tycker det är olyckligt att artikeln textmässigt avskrivs som felaktig och total rappakalja av flera, med motivering att bilderna inte lever upp till det som skall vara en ändamålsenlig form. Även om bilderna må vara dåligt valda så tycker jag texten har vikt.
Men visst - kan ni ta en grön unghäst och sätta er upp och helt enkelt rida fram den i en perfekt form strax framför lod från första stund så är det ju optimalt - kanon och trevligt! Men jag betvivlar starkt att detta är fallet. Styrka, rundhet och bärighet måste komma nånstans ifrån, och ofta börjar det i den lägre formen, som jag tycker nog är ganska befäst hos de flesta unghästberidare och utövare. Den högre formen kommer som resultat av detta stadie, och även då den högre formen är befäst mår alla hästar bra av att ridas i en ej statisk form. en ryttare på en välriden häst ska kunna lägga hästen precis där den så önskar.

Om jag ska svara på din fråga, vilket jag i och för sig tror jag gjort i andra trådar med liknande frågeställningar, och även indirekt i denna tråd, så tycker jag att formen kan varieras och för den skull vara ändamålsenlig - ja. Där kan något bakom lod, på vissa hästar, under viss utbildnings nivå, med vissa förutsättningar, vara ok - ja. Detta har vidrörts av både tex Fazer, Axel och Lancet i denna tråd, och även som sagt Fios bilder illusterar att det är möjligt.

i övrigt säger jag som du: bakom lod är inte ett slutmål och därmed inte heller det jag förespråkar som den klassiska formen, nej.

Nu är det ju inte aktuellt bland de som yttrat sig i denna tråd hittills, men ändå nämner jag det: tycker ofta att folk drar av ngn anledning ett likhetstecken i tanken mellan bakom lod och bakom hand. det är fortfarande två helt skilda saker och ej att förväxlas med varandra.

Senast ändrad:

Nu skall jag vara lika kinkig som fio :D

Angående artikeln tycker jag att det blir just bara floskler om inte det håller hela vägen.

It's easier to talk the talk, than to walk the walk.

Vad det gäller just den här ryttaren så vert jag att hon kan få till en riktigt bra form - synd att de inte slängde in en bild på den form hon får beröm för - Då hade artikeln varit lärorik....

Ett stort problem inom hästeriet är att en massa människor slänger sig med en massa termer som de inte kan utföra i verkligheten - det blir inte bra för hästarna i slutändan.

Jag tycker visst att man skall variera formen - men kan man inte tala om vad man ändrar formen på - så blir det bara floskler igen. Och en fet chans att det är halsen som man ändrar form på :D :angel:

Hallå!
Mycket intressant tråd måste jag först och främst säga. Dock har jag nu blivit jätteorolig att jag rider "min" häst fel nu.

Har en varmblodig medryttarhäst som jag har ridit i cirka två månader, han har inte gått särskillt mycket dressys innan men jag tycker att han är väldigt trevlig och arbetsvillig i dressyren. Dock kan jag inte få honopm att ha nacken som högsta punkt riktigt, han går nog med en punkt cirka en decimeter från nackstycket högst. Han kommer även väldigt lätt bakom lod. Min fråga är nu om det kan vara så att han faktiskt arbetar bra ändå. Kan det vara så att hans något felaktiga form beror lite på att han är så pass oskolad samt att han inte riktigt orkar bära sig? När han går i formen som tidigare nämts tuggar han på bettet (vilket jag har fattat innebär att han slappnar av) i övrigt är han väldigt mjuk och jag har nästan ingenting i handen, han flyttar och rundar sig bra. Vad tycker ni, är det ok att fortsätta att rida honom så och efterhand kanske kunna få honom att gå mer "korrekt". Givetvis försöker jag inte rida honom i "hög" form jämt utan varierar med längre och lägre form. Jag upplever till och med att när jag skrittar på långa tyglar går han och tuggar på bettet och söker sig neråt. Vad ska jag göra? Kan det vara direkt skadligt att rida honom så? Han känns ju väldigt trevlig och avslappnad.

Tyvärr har jag för tillfället ingen bild på honom.

Ett gäng bilder på bakom lod som tidigare använt som studieobjekt

cirkelowe.png

hur ofta ser man denna impulsion på en fjordhäst :)
Tuva.jpg

galopp.jpg

Har du illustrativa bilder på bra ridning i olika former som du kan länka till.
Jag är uppriktigt inresserad :)

Ok - utmärkt - det förklarar ju saken! :bow:
Men visst - kan ni ta en grön unghäst och sätta er upp och helt enkelt rida fram den i en perfekt form strax framför lod från första stund så är det ju optimalt - kanon och trevligt! Men jag betvivlar starkt att detta är fallet. Styrka, rundhet och bärighet måste komma nånstans ifrån, och ofta börjar det i den lägre formen, som jag tycker nog är ganska befäst hos de flesta unghästberidare och utövare. Den högre formen kommer som resultat av detta stadie, och även då den högre formen är befäst mår alla hästar bra av att ridas i en ej statisk form. en ryttare på en välriden häst ska kunna lägga hästen precis där den så önskar.

Nu är det ju inte aktuellt bland de som yttrat sig i denna tråd hittills, men ändå nämner jag det: tycker ofta att folk drar av ngn anledning ett likhetstecken i tanken mellan bakom lod och bakom hand. det är fortfarande två helt skilda saker och ej att förväxlas med varandra.

Kan inte annat än hålla med till 100 % :bow: :bow:

utifrån min erfarenhet så handlar det om slutmålet och olika delmål på vägen dit.

När man som ryttare lärt sig hantera en sak - så hittar ofta hästen ett sätt att göra det på - som är det mest bekväma :o

Nästa steg i ryttarutvecklingen är att hantera även denna form av undvikande.

Hästen gör självklart inte av sig själv på det allra jobbigaste (men skonsammaste i längden) sättet

Jämför själv om du skall lyfta en låda, du böjer ryggen framåt och lyfter med ryggen- ergonomiskt riktigt hade varit att böja på knäna och lyfta med benen - men det är jobbigare.

Så om du till exempel har kommit så långt att du kan få hästen att komma under sig med bakdelen och få upp länden - då kommer ju nästa problem - du skall lyfta framdelen också - med böjda knän :o

Hästar går ju aldrig rätt av sig själv - ju skickligare ryttare desto större krav på formen, och förmåga att variera den i olika delar.
Längre och kortare - rundare - mer lutning = samling.

Vi rider nog alla utifrån den nivå vi är - och kan därmed påverka hästens form i olika hög grad.

Ok,
men om vi säger såhär då:
strax framför lod är en förutsättning i alla lägen för att få med ryggen och baken.
det stämmer inte eller hur? därför att vi ser utmärkt strax framför lod på ett stort antal hästar i de högre klasserna a' la:

C:\Documents and Settings\helenag\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.MSO\WordWebPagePreview\C8A5F517.mht

ursäkta hemritad bild :o

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar