Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Ett gäng bilder på bakom lod som tidigare använt som studieobjekt

cirkelowe.png

hur ofta ser man denna impulsion på en fjordhäst :)
Tuva.jpg

galopp.jpg

säger som jag sagt tidigare om detta:
att studera hästar i frihet "bakom lod" är orelevant om vi pratar om form under ryttare. det är andra förutsättningar och samtliga bilder om vi ska vara exakta, är ögonblicks bilder. ingen av dessa hästar går kvar i formen du visar två sekunder senare. det kräver vi dock av dem som ryttare när vi rider.
det blir med andra ord 2 helt skilda diskussioner - häst i frihet och häst under ryttare.....

men om de är pigga och lite på tårna så är det oftast för att de tycker att det är kul och vill jobba och de blir oftast som bäst att rida de dagarna. Kan man kontrollera dem när de är så så får man hästar med en enorm utstrålning och vilja, framåtbjudning.

*Snabbt inhopp pga arbete:angel: *

Ja, precis :bow: det är det jag menar med att rida på eler i energin Det är svårt och ibland går det inte men det är en fantastisk känsla när man lyckkas styra in all den extra enerigen i arbetet- går knappt att beskriva när det funkar bra:love: Man kan leva på känslan i en vecka.

MIN fråga som ingen ville prata om var om bakom lod i sig hindrade hästen att komma upp med ryggen - arbeta med ryggen?

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att en häst något bakom lod kan höja sin rygg och arbeta med den. Det är i alla fall vad jag tror/vill tro. Kanske det kan få igång diskussionen i alla fall :D

Kan vi diskutera min häst? Jag lägger in filmen där tränaren rider, OBS inga kommentarer om vad hon gör, utan bara vad ni ser på filmen och hur huvudets placering ev hindrar hästen från att jobba rätt MED RYGGEN.

http://s16.photobucket.com/albums/b15/maljon/Filmer/?action=view&current=PICT0699.flv

Jag tycker personligen att han går väldigt mkt bakom lod, det brukar inte se ut så när hon rider, och jag vill inte heller ha honom där. Visst brukar det bli mindre avvikelser men denna gång tyckte jag att det var mycket.

Men frågan är, hur jobbar han med sin rygg på filmen? Syns det ngt?

Jag betackar mig från spydiga svar då det (återigen) inte är jag som rider

Senast ändrad:

Det är ju ändå samma biomekanik eftersom det är samma varelse...
En del säger ju att en häst i frihet aldrig skulle placera sig bakom lod. I det sammanhanget har bilderna varit på tapaten tidigare

Däremot är det ju tänkvärt det du skriver att detta inte är en form som hästen orkar gå i längre än ett litet tag - den tar ju i med all kraft den har här. Och det är väl så man använder den rundare formen - under några steg inget man rider runt i länge...
jag citerar Kottas - If you always ride the horse overbent - how shall you put any weight on the haunches.....

En skicklig ryttare tränar ju hästens fysik.

Plockar väl fram det som fattas - fattas det lite underlinje - så hämtar man den i några steg....

och en skicklig ryttare plockar då in bäckenet och inte bara framifrån :angel:

Senast ändrad:

Som jag ser din film så rider hon överböjd med ett syfte - detta är inget slutgiltigt mål, utan ett delmål.

Hon ser ju till att han placerar bakdelen under sig.

Rent personligen så skulle jag ha en en längre tygel - men det kräver mer av ryttaren.
Men det som är bra är att hon inte drar ihop hela halsen - den sträcks ju framåt framför manken

Ser också att han är väldigt känslig för ryttarens balans.

Som jag ser det så måste man börja i en ände.
Man börjar med att placera bakdelen där man vill ha den - sedan får man placera framdelen både i sidled = spåra. sam att hästen sakll lyfta bröstryggen och hela framdelen också.
Sen sitter hästen ihop och man kanbörja flytta vilkten bakåt.

I min värld så måste delarna hamna på plats föst.

Det är liksom inte bara att tuta och köra.

Mackan: Jag tror att en skicklig beridare på tex bruksproven kan hoppa upp på en unghäst och placera alla delar på plats och få fram näsan på kort tid.
Det har ju bevisats på ett antal felridna hästar.

Sedan tar det väl stigande ordning längre och längre tid ju oskickligare man är.

Senast ändrad:

Som jag ser din film så rider hon överböjd med ett syfte - detta är inget slutgiltigt mål, utan ett delmål.

Hon ser ju till att han placerar bakdelen under sig.

Rent personligen så skulle jag ha en en längre tygel - men det kräver mer av ryttaren.
Men det som är bra är att hon inte drar ihop hela halsen - den sträcks ju framåt framför manken

Ser också att han är väldigt känslig för ryttarens balans.

Nej, det är absolut inget slutgiltigt mål.

Men jobbar han med ryggen här, han är ganska kraftigt bakom lod, det var därför jag ville visa denna filmen ur diskussionsaspekten. Jag tror att hon i det här läget ville ha honom där han är nu, för han tog varje chans att slå sig fri.. Och ja, han är väldigt känslig för ryttarens balans :o Du får gärna vidareutveckla hur och var du ser det, samt gärna lite vidare hur han jobbar med ryggen när han går i den formen han gör på filmen!

Pliiis? :)

jag tycker inte jag ser så mycket.
Jag har det långsammaste bredbandet - så allt blir ryckigt hemma hos mig :D

Hon lyckas ju vinkla om bäckenet. Det är ju jätteskillnad vet jag, då jag sett din hästs plana bäcken :D

Han är ju lättare i bakdelen än i framdelen så han är ju inte i jämnvikt. Men hästar med dålig exteriör för Dressyr måste ta i så in i H*e ör att förkjuta vikten bakåt - detta är kanske vad han orkar nu.

Angående balans
Det som är vanskligt med Dresyr är ju att hästen slår sig fri både när ryttaren stör den och när det blir jobbigt.

Min häst kan man omöjligt störa i munnen - så for jag glömmer mig och tar i tygeln så :o hoppsan :D

Det beror på två saker, dels så händer det saker i ryttarens kropp när man flyttare handen (reflexer) som hindrar hästens rörelser = ryggverksamhet.
Dels så om man skapar spänning i halsen på hästen utan att motbalsnera den korrekt så stör man balansen bakifrån.

om du tänker balans bakifrån bäckenet som ett stapel klossar, förkjuter du den översta _för mycket_ så rasar hela tornet

På filmen är det ju en förhållning med handen som får hästen att slå upp med huvudet

Så det är alltså hästen fel att den hamnar bakom lod - för att den kämpar emot?

Du har väl stor erferenhet av hästar som blir på G. på tävling:D

Den gjorde vid det tillfället t o m luftsprång i galoppen för att få springa fortare. Har en bild på det bakifrån- jag ser skitkul ut där.

Fortfarande. Har aldrig fått kritik för att hästen går bakom lod i ett enda moment under alla år som jag har tävlat på 6 hästar.

om jag tar för mkt i min häst enstaka ggr för att den inte vill vänta på mig-ser inte jag som ett större ryttarfel.

Ska jag sätta på ett skarpare bett istället?
nää vi tränar på med lydnad istället.

Jag tycker den ser rätt stillsam ut på bilden

Men jag förväntar mig inte att du skall rida perfekt hela tiden.

Jag tycker bara att det är konstigt att påstå att man aldrig rider sina hästar bakom lod.

Senast ändrad:

Min häst kan man omöjligt störa i munnen - så for jag glömmer mig och tar i tygeln så :o hoppsan :D

Om din häst är så känslig i munnen så förstår jag fortfarande inte varför du börjat rida den med kandar för att den är stark? :confused:

Är den stark och ligger på fattas det något i bakkärran:idea: :idea: och det kommer man inte åt med hjälp av skarpare betsling :idea:

Du skriver ju alltid att man inte ska knöla ihop hästen utan rida den bakifrån osv.

Ändå har du inte lyckats med grundridningen på vanligt tränsbett.

Du har ju enligt egen utsago inte ordning på galoppen än och det anser väl de flesta hör till grundutbildningen.

Jag vet att du tycker att jag är tjatigt angående ditt kandarridande, men eftersom du inte verkar leva som du lär, så tycker jag inte att det du skriver verkar speciellt trovärdigt och självupplevt som du nu påstått i slutet av denna tråd....

Därför ger jag dig ett ypperligt tillfälle att förklara lite mer ingående varför du rider på skarpare bett när hästen inte orkar/vill ta i bak.

Jag är verkligen nyfiken på hur du får detta att gå ihop!! :) :)

Det gör jag aldrig till vardags då den inte uppträder på det viset.

Sen om jag tar så mkt i den så att näsan går inåt när jag vill att den ska bromsa upp sig, så lättar jag direkt o ser om den kan vänta på mig då.
Om inte så får jag tyvärr tjata lite, som på dig:D

Jag har även skrivit att den aldrig hade uppfört sig på detta viset ens på de få tävlingar som vi hade deltagit i tidigare.
Hon blev t o m värre till andra klassen, men kunde till slut rida med en mkt lätt hand-trägen vinner:) utan ngt egentligt stöd.

Diskuterar ni bilden där Susan tyckte så mycket om din "pilbåge"??
Bilden på din sida?

Diskuterar ni bilden där Susan tyckte så mycket om din "pilbåge"??
Bilden på din sida?

nej - men där har vi en till bakomlod bild.

och den där artigheten med pilbågen tar jag genast tillbaka:D

I övrigt så är det ju många trådar sedan vi konstaterade att jag rider som en kratta och inte kan någonting.
- Whatever rocks your boat

*KL*Jösses:smirk:

Ja!
Kommer du ihåg det?
Fick den gången 87788 på allmänna intrycket..:banana:
Hon vill ha bort mig o tror att det ska funka såhär.:devil:
Tänk om vi skulle analysera S.´s ridbilder;)

Nej. Jag vet faktiskt vad jag pysslar med för det mesta o vad jag kan begära av hästen för dagen, vilket även mina tränare har tyckt.
Det är lätt att bli osäker när saker o ting inte funkar, men jag har lärt mig att jag oftast tänker rätt.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar