Jag spinner vidare ett steg till på en tidigare frågeställning:
Överlag var de flesta rätt toleranta för att testa och träna på saker man ännu inte behärskar, för att lära sig för framtiden måste man testa på var väl (ungefär) de flesta kommentarerna (men också att man hela tiden går tillbaka till saker man kan osv).
Och på sociala medier ser man ju en hel del inlägg med ”work in progress” friskrivningar, typiskt att man skriver att vi har börjat med X eller Y och vill gärna dokumentera hur det ser ut nu men vi vet att det inte är klart och vill inte vli hängda för det osv.
Men jag tänker på träningar, eller när man rider själv med publik vid staketet eller på läktaren. Känner ni att ni skulle vilja eller behöva ursäkta er för att ni sysslar med grejer ni inte riktigt kan?
Ni som är tränare, är det ”jobbigt” att utmana elever och vara rädd för att det uppfattas av de bredvid som att man inte lyckas?
Risken med en rädsla för publiken är ju att vi hamnar i uppvisningsridning, att vi bara visar det som vi är bra på. Å andra sidan är det ju inte alltid kul att se ekipage misslyckas med grejer eller vara dåliga
så som publik blir man ju gladare av uppvisningsridningen (och berömmer kanske det mer till nästa person man träffar) än att se någon nöta något som inte riktigt blir bra av olika anledningar.
Äh min fråga blev grymt otydlig märker jag. Kom nog inte fram till en fråga ens
Kanske mer ett konstaterande att åker jag och rider på någon plats med massa andra ekipage så undviker jag nog övningarna vi är rätt dåliga på för säkerhets skull och föredrar våra bättre övningar. Och det är ju himla synd, för jag vill ju att det ska finnas en ödmjukhet och förståelse för varandra om att det är svårt att rida och man måste få vara dålig på saker innan man lär sig.