Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Hade jag tolkat bilder och film rätt? :-)

Nä, jag har nog inte varit och tjyvkikat i dina trakter, har ingen riktig koll på var du bor. Själv huserar jag i en mindre stad långt ner i Sverige, gillar inte det där med snö och kyla haha.

Om jag nu prickade rätt i min analys av din häst så är det nog för att jag har haft en del liknande hästar i träning - både ridit själv och såna som mina elever tränat för mig. Känner liksom igen mönstret. Det finns hästar som man inte behöver rätta in i formen speciellt aktivt, utan kan ha tålamod och istället jobba med sits, tempo takt osv - för hästen är ändå i en hyffsad yttre form. "perfektionen" får komma senare, för man kan ändå komma framåt i utvecklingen. Sen finns det dem som behöver tydlig hjälp med att hitta rätt, annars blir hela kommunikationen ryttare-häst liksom tvärlåst. Tyckte mig kunna se vissa tendenser på din häst (bild/film) som visade att din pålle tillhör den sistnämnda typen av hästar....

Ja, du sällar dig till skaran av de som både har ridit hästen och tränar oss som "ekipage" (känns inte som ekipage än, ett ekipage är samspelta i min värld, och riktigt så är det inte :D ) Det spelar ingen roll om du är den jag misstänker eller inte.. för dina råd och reflektioner håller jag med om till 100%. Jag vill också tacka för att du tar dig tid och att du engagerar dig :bow:

Missade förresten att du inflikat en fråga i dina kommentarer - när ska man börja med övergångar?

Ja, eftersom du ju ändå måste göra övergångar när du växlar mellan skritt, trav och galopp, så känner du förhoppningsvis att de blir bättre och bättre, du nämner att han inte brukar slå sig fri så kraftigt som i filmen. Då kan du ju börja smyga in allt fler övergångar och fokusera mer på kvaliteten i dem. Blir det bakslag, dvs att han gör sämre övergångar när du lägger in fler, ja då kanske det var lite tidigt att börja fokusera på dem. Gör han dem bättre och bättre ju mer du tränar, då är det inte för tidigt.

Oj vilka självklarheter jag kommer med, ser lite lustigt ut när jagg läser det själv. Men lite trial and error är det jag försöker beskriva alltså

Du svarade bara på frågan... :) och visst kan det vara självklarheter, fast kanske inte för alla :p

Den här Nickiynick är klok.

Om man börjar att vackla i sin tro o börjar att byta träningsupplägg kanske ganska ofta-då är man på hal is.

Självklart bör man vara inne på rätt spår o åtminstone att man låter den träningen få en riktig chans, innan man utesluter den.

ang. övergångar o då igångsättningar.
I det läget tycker jag att formen inte är viktig, utan att den i första hand lyder -framåt. Att man är lätt i handen. Formen rider man till efter att den har svarat framåt. Då kommer den sen när den känner- :devil: jag sitter inte fast:idea: att gå kvar- med styrkan.

Senast ändrad:

KL*

Vill bara säga att denna tråd är full av inskikt och kunskap!!

Ni verkar ha mycket kloka idéer och funderingar tjejer!! :bow: :bow:

Ödmjukhet och självinsikt är goda förutsättningar för att lära sig hanterar hästar säger min tränare, och jag håller med till fullo!!

Särskilt du Flashlight blixtrar ofta till tycker jag!!

Det är nog många som fått ett par aha-upplevelser utav att läsa och begrunda dina funderingar kring dressyren och hästar!! :bow:

:o :o Oh, tack men jag tar det mer som att du är snäll än sanning. MEN det är helt OK för mej:D :bow: Jag blir glad i alla fall:)

Nej, du ska inte ta det som någon snällhet, det är sant!!
Tycker du att jag verkar vara snäll i onödan?? :devil:

Du verkar ha stor erfarenhet av hästhantering och din ridning av många fullblod tror jag har tvingat dig att ofta hitta smidiga vägar på egen hand.

Jag vet att det inte är att bara sitta upp och klämma på en fullblodshäst!! :eek: Har provat, kan säga att det gick inge bra!!

Man måste vara ytterst känslig och lyhörd för hästen.

Man måste ha bra balans och kroppskontroll.

Dessa ingridienser tror jag att du innehar efter alla år på fullblod.

Sådan erfarenhet och kunskap uppskattar jag och har stor respekt för, faktist!

Ditt största problem tror jag är att du inte riktigt tror på dig själv.

Jag säger det igen: URSÄKTA INTE DINA SYNPUNKTER OCH ÅSIKTER.

OK, då!:D Tack igen!

Jo du har rätt om de där djuren, man får akta sej för att röra sej ibland, bokstavligt:crazy:

Jag har egentligen sämst tro på mej själv som dressyrryttare, för det ser jag mej inte som alls. Annars tycker jag att jag kan en del.

Sen vill jag inte gå ut som om jag är GP-ryttare när jag inte är det:rofl:

Tycker förresten du skrev bra i en annan tråd (tar det här ändå:idea: ) ang att ta kritik. Kritik känns ofta lite först men det är ärliga synpunkter som hjälper mest i längden. Det ligger nästan alltid nåt i det en duktig person säger om ens ridning. Kritik är en HJÄLP FRAMÅT!

Jag instämmer helt i det du skrev där:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det så med kritik!!

Det är nog ingen av oss som är någon GP-ryttare är jag rädd för...

Men lika glad är jag för det, men gladast är nog Linus!!

Han trivs nog ganska bra när "mamma" är lite smålat ibland och skiter i att rida å bara gosar och killar en stund...:smirk: :smirk:

Lite OT, men jag har faktisk både ridit o tävlat ett fullblod för mer än 20 år sen. Han var e. Carnoustie- känns kanske igen:D

det jag kommer ihåg av den var den väldigt lättriden, men var lite överbyggd om minnet inte sviker.
Ngn form vet jag inte. Gick väl på tygeln iallafall.

Du har fått mej att inse en sak. :idea: Jag har nog känt att jag måste ursäkta mej för nivån i diskussionerna ibland är ju GP++++++:crazy:

Ska tänka på det. Tack!

Lite OT, men jag har faktisk både ridit o tävlat ett fullblod för mer än 20 år sen. Han var e. Carnoustie- känns kanske igen:D

det jag kommer ihåg av den var den väldigt lättriden, men var lite överbyggd om minnet inte sviker.
Ngn form vet jag inte. Gick väl på tygeln iallafall.

Ja, C lämnade en massa fina ridhästar. Jag har aldrig haft de där "svenska" stammarna, men däremot fransk (Furioso-linjen) bla.

Lättridna är dom om man låter dom gå med sina överbyggda rumpor i vädret och kröka på nacken:p
Det gjorde jag i början med min första och tyckte att det var så lätt jämfört den jag hade innan:angel:
Det känns ju lätt även om bogarna är på väg ner i marken.:crazy: Hänger sällan på. Rör sig lätt. Men "ljuger" som man sa på den tiden.:cool:
- Vad bra han ser ut!!! sa folk. Jovisst, när tränaren tog itu med oss kom sanningen fram:crazy:

En del säger att rida fullblod är som att köra Formel 1 bilar, och det ligger nog en del i även om jag aldrig kört såna. Det blir stora reaktioner av vad man kan tycka är små signaler. :eek:
Precis som Fazer skrev.

OK, nog med OT (den här gången)

När denna tjej rider, och när jag rider för henne så är hon jättenoga med baken, att han aktiveras bak och "sätts ihop" handen helt stilla och rida fram till den, han går inte att få "i form" framifrån, dock kan jag få honom att slappna av "framifrån" genom att rida som jag skrev i en annan tråd här på dressyr "en annorlunda träning".

Dina spånerier över hur han kanske ska ridas är jätteintressant! Ska ta och fundera vidare på det för jag tror du har en poäng i antagandet för djup - inte möjlighet att träda under.

INGEN tränare hittills har sagt annat än att han ska ridas i jättelåg form för att bygga upp ryggen som är minst sagt en svag länk.

MYCKET tack för svar

Man kan ju inte sätta sig och rida GP på en gång, man får stärka en bit i taget. Utan att under tiden slita på de andra bitarna. Lång och låg är en ganska erkänd grundform, med lågt slitage men bra stärkning, söker länga överlinjen genom avslappning och stärka underlinjen samtidigt. Men om man inte får hästen lång eller låg får man ju leta andra vägar. (Jag skiljer här på "låg och lång" och "djup och rund", fast det finns en massa gråskala.)

Du väljer ju själv vilken teori du vill arbeta efter. Det är sant att man måste välja ibland det minst dåliga av två dåliga alternativ - och spänd hängmatterygg är inte bra, då kan den inte alls vinkla in rumpan, man riskerar KS och hästen krullar ofta fortfarande ihop nacken med för skarp krok för sitt eget bästa (oavsett om näsan råkar sticka framför lod eller ej). Dock finns det lite fakta man inte kan bortse ifrån och som bör beaktas när man väljer - i en väldigt djup form så kan hästen inte vinkla sitt bäcken. Det blir inget rygglyft (man drar fram / upp manken och bröstryggen men lyfter den inte ur bogarna), bara bogtungt och ryggen låser sig. Vill man bygga ryggen så kan man inte stretcha den samtidigt. När jag såg vad jag såg på din häst så tänkte jag just att han kanske har lite mer spänd och kort rygg än andra, och just därför vinklar sig ännu sämre när han rids så rund fram.

kolla gärna: länken om du vill ha mer anatomiska förklaringar kring det. Visserligen en version av flera, men en ganska väl underbyggd sådan.

En sak undrar jag: söker han sig framåt - nedåt på lång tygel i skritt åtminstone? Sänker huvud och hals alltså.
Prova lösgöra honom med serpentiner, volter, skänkelvikningar osv på lång tygel innan ni kommer till arbete och se om det inte funkar att sänka honom så utan att hamna "djupt". Om inte så variera lite iallafall, inga långa stunder djup, men heller inga långa stunder hög och sänkt. Jag skulle vilja ge honom chansen att få in baken i en lite högre, men friare form, emellanåt åtminstone. Och se om han söker sig bättre nedåt när han får stretcha själv, efter att faktiskt ha fått möjlighet att jobba lite med ryggen.

Att rida djupt runt runt i trav och galopp på volt på en häst som inte bär sig, och dessutom konsekvent hålla kvar där nere innebär en risk att rida sönder frambenen. Utan övergångar får han ingen anledning att peta in bakbenen alls utan det blir bara allt tröttare häst som skyfflar alltmer. Utan att bli starkare i ryggen (möjligen i magen). Jag har svårt att förstå den rekommendationen, faktiskt.

Jag håller med Axel om att övergångarna inte måste bli perfekta för att göras och användas. Det är den perfekta träningen för att aktivera rygg och bak, träna kommunikationen er emellan och stärka hästen så han såsmåningom kan göra det i bättre form.

Själv ser jag inte alls varför man ska vänta med sådant arbete som är välkänt stärkande, på en häst som är uppenbart svag. Galopp stärker magen och samlingsmusklerna, särskilt i fattningarna. Fattar du galopp ur halt eller t o m en ryggning så kommer baken in och du får ett automatiskt lyft. Mitt råd är då att strunta i formen just i fattningen, då har han inget att slå sig fri ifrån. (Men bromsa innan han får upp fart för det är ju inte fyrsprång vi vill lära honom). Låt hästen hitta balansen själv. Låt det bli lite vingligt i början. Han kommer att lära sig om han får öva lite.

Tror jag alltså.
Jag är sådan som tror på hästarnas egen förmåga att hitta rätt om man använder rätt övningar. Gymnastikhoppa och cavalettiträna, klättra i skogen. Skrittpromenad på lång tygel i friskt tempo och gärna på ojämn mark så han måste sänka sig för att se sig för.

I huvudfrågan står jag fast vid att en friare, mer öppen form har större chanser att räta ut hästens halskotpelare än alla varianter av krullning. Och man vill ha en rak halskotpelare för den längda överlinjen. En lång låg form kan fortfarande innebära nacken högst och är då en utmärkt arbetsform att eftersträva, som inte är särskilt krävande heller om man inte samtidigt kräver samling. Vilket vi ju vet måste börja bakifrån, och då är det ändå därifrån man måste börja böjandet.
(mina bilder verkar inte ha kommit upp än, men jag har en fin lättklassform på näthinnan, och en fin fri balanserad form utan samling - ingen av dem illustrerar idealformen, utan bara en hälsosam, enkel formsättning som troligen kan behärskas av de flesta normalryttare och hästar)

Håller på att rida in min"bebis" nu. Hon har fullblodspappa och ser själv också ut som ett lite kraftigare fullblod. Mycket "pulver" och nerver är det i damen! Hon reagerar blixtsnabbt. Jag får vara mycket försiktigare med henne än vad jag har varit med de rena halvbloden.
Man jag tror det blir väldigt bra i slutänden. :idea:

Tack för svar!

Ja, min häst är lätt att krulla ihop, det finns lixom inget motstånd där framme. När jag tömkör/longerar har han alltid hosen framme i lod, varken bakom eller framför faktiskt, så det sitter inte hos hästen. Han sträcker ibland själv på sig och stoppar nästan ned snoken i backen, som om han stretchar. När jag rider så söker han sig jättefint framåt/nedåt i skritt, och jag får även till det mer och mer i trav. Det är lättare såklart att rida honom i en högre form i trav, men jag vill som sagt variera den och inte bara gå med "manken som högsta punkt" i varje pass.. huvudsaken att han inte släpper ryggen. I galoppen kommer han upp mer men det är lite lättare att hålla koll på formen där. I traven försöker jag att bara möta med handen när han kommer upp i de högsta lägena och driva framåt, ev flytta ngr steg i sidan så kommer han tillbaka, inget jockel med händerna.

Att rida så låg som jag fick råd om av en tränare brukar jag börja och avsluta passen med. Jag tränar mkt övergångar skritt - halt - trav osv.. även skritt - galopp. Han HAR gjort jättestora avvikelser genom att köra upp huvudet i övergångarna, men han är mycket starkare nu, så det går ju framåt. Rygga - galopp ska jag testa, intressant!! Jag har inte påbörjat ngr skolor med honom, tidigare ägaren gjorde det.. lite svagt ställd öppna tänkte jag påbörja nu.. (eller "bogen in" snarare)

Hon jag rider för nu tycker mer att vi måste ta tag i "problemen" (tex övergångar) för att till slut bli så stark att han klarar av det. Lite åt gången och ingen jättestor press, men kräver lite mer så sakteligen så märker även jag att det går helt klart framåt.. jättekul att se framstegen.

En annan jag testred för ville att jag skulle driva, ordentligt...nästan få lite "flängridningskänsla" för att få hästen att både tänka ordentligt FRAMÅT och att han börjar jobba ordentligt genom kroppen och använda benen.. det funkade också bra tillslut.. men hur mycket måste man driva egentligen? (lätt, lätt kontakt via tygeln och i detta lugna ned tempo m sitsen i lättridningen)

Guud så jag flummar....

Neeej, du flummar inte tycker jag. För mig känns det som att du funderar och skriver samtidigt!!
Jättebra!!

Tycker att du verkar ha hittat en bra linje i det du beskriver- en sak i taget och lite nya saker sakta men säkert, i en vettig ordning, tycker jag, efter vad jag nu läst om dina planer.

Man kan alltid göra saker på en miljon olika sätt, det är svårt att hitta sitt eget!!

Sen får man göra små modifikationer längs vägen, känna av sin häst och sig själv.

Är man lyhörd och öppen för alla signaler man får från sin häst, så brukar allt lösa sig tids nog!!

(Även om man missar några signaler här och där så tror jag inte världen går under för det)

Är man lyhörd och öppen för alla signaler man får från sin häst, så brukar allt lösa sig tids nog!!

(Även om man missar några signaler här och där så tror jag inte världen går under för det)

Om jag bara får vara superirriterande och ta upp något helt ovidkommande så gör jag det nu. Tack ;)

Idag fick jag nämligen största aha-upplevelsen, och det har med det du skrev att göra. Hur otroligt viktigt det är att lyssna på sin häst. De visar ju exakt när man gör rätt eller fel. Och jag rider på en rättså knepig häst där det ofta kännts fel, och då har jag känt att felet legat hos mig. Men ägaren säger åt mig att bli arg på honom, och jag mitt pucko har hittils lyssnat på henne där. (förlåtförlåtförlåtförlåtförlåt underbara häst)
Så idag tänkte jag att "om det går fel så beror det på mig, och jag ska lyssna på allt han försöker att säga".

Och, wow, plötsligt var det nästan lätt att rida honom.:o vi förstod varandra och även om det blev fel då och då så tog vi om från början och tragglade inte på runt runt i trav... Och då fick vi också bort det här förfärliga på bogarna-ridandet och fick till en något bräcklig, men ändå, nacken-som-högsta-punkt-ridning.
Så du har så rätt så rätt där!;)

Va kul att det gick bra för er!!

Härligt med aha-upplevelser!! :banana:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV