Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

vilket betyg hade Mackan i teckning eller bild?:p
Ääh! det syns att det är en kuse me krokiga bakben.
Kan man få beställa en karikatyr på hästen-affärsidé:idea:

Du får gärna låna mina bilder om du vill, han är 14 år tävlat upp till internationell svår fälttävlan , 135 hoppning och St george dressyr rids ofta i lägre form med inte alltid nosen ut och har trots detta aldrig ens varit varm i ett ben, än mindre sett en ledspruta i hela sitt liv.
På tävlingsbanan har han alltid nacken som högsta punkt. På både gott och ont.

Jag har faktiskt en hel del bilder med nacken som högsta punkt, men han har en jävla man som står rätt upp hela tiden och eftersom bilderna är så dålig kvalite så ser man inte vad som är man och vad som är hals.

Här är en jätterolig hemsk bild där det ser ut som om typ 6 halskotan är högst eftersom manen är överallt, men näsan är framför och nacken är högst iallafall om man bortser ifrån manen då ;)

http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=86c6re2&.dnm=7c4ere2.jpg&.src=ph

den var snygg:love:
Ser att du matchar hästen.
Din man står oxå rätt opp:p

Tror att vår blick spelar avsevärt större roll än vad vi tror.
vi ska ju sikta mot stjärnorna för att komma dit- framåt-uppåt, men oftast tittar vi i nerförsbacke.

Blev det gaggigt här:confused: - känner mig väldigt seg i kolan.:crazy:

Nej det v ar inte gaggigt utan det jag skrev också nånstans i denna långa tråd som jag inte hunnit hänga med i alls fn.

Ryttaren är också bakom lod:angel: Är det vi svenska ryttare som är mer för att titta ner? Elller är mitt intryck fel?

Tycker man ser det överallt (inte minst jag) Blicken är mer eller mindre ner.
Fast det gör skillnad - en :devil: skillnad om man inte tittar ner.!

Jag fattar inte att jag kan köra bil utan att glo på motorhuven:angel:
Och de flesta av er andra också, för det här ser man mer eller mindre överallt.

Ute i naturen måste jag se framåt, för annars händer olyckor men i ridhuset, stirrar ner på hästens man:eek:

Ingen tvekan om att nosen är framför i alla fall:D

Jag måste faktiskt bara säga att ibland är det befriande med din humor och distans till alltihop, mitt uppe i diskussionerna:bow:

Jag är väldigt observant om jag rider en 3-åring i skogen.
i ridhuset måste man oftast se upp så att man inte krockar.

Om alla bara håller sig till ridhusreglerna o följer dem o inte börjar att vela:crazy:
Unghästar har dock företräde.

Du, min tränare sa att det är nyttigt för mej nu på vintern när det börjar vara fler i ridhuset igen, så jag måste se mej för:angel: Då kan du föreställa dej nivån:eek:

Jag sitter oftast ensam o har det bra och har hela stora ridhuset själv. Jag får göra som Lancet och ställa en kamera i nåt hörn (om jag hade en videokamera bara)

Att se sej själv är bästa hjälpen näst efter uppriktig kritik och den får jag av dottern, så jag ber henne komma nån gång i bland och tala om vad hon ser:crazy: Ingen är så uppriktig som ens barn:crazy: :o Tränaren säger men inte tillräckligt rakt på sak kanske:cool:

till skillnad från susan så tycker jag halsen är alldeles för kort på din häst framför sadeln och hästen är alldeles för lång bakom sadeln. jämför med min film här så...

http://www.zippyvideos.com/6305980406058426/lg/*hillsbon

Kan hålla med om det! Nu förstärks intrycket då sadeln ligger lite väl långt fram, men nog bör halsen längas ut. (fast kanske det finns en "bra" anledning till att han går som han gör där.. vad vet jag) Komma mer under kroppen och bli kortare bak tror jag inte att han i dagsläget orkar :o

Däremot kvarstår min fundering om hästen jobbar med sin rygg här iom att han är bakom lod!! :confused:

Vad jag blir sur på är att den som skriver artikeln i en ridsportstidning inte har vett på att plocka ut bilder som stämmer överens med innehållet, kan man inte skall man inte skriva artiklar i en tidning som läses av halva häst Sverige.

Det finns fler folk som läser den som inte har en susning om att bilderna inte egentligen illustrerar det som står i texten än folk som vet det och sedan så skrias det till höger och vänster att det ser för jäkligt ut när folk rider , om man skall börja någonstans kan man ju iallafall börja med att lägga ut rätt sorts bilder till artiklar som skrivs.

Nu syftar jag inte direkt på ryttaren på bilderna om någon tror det.

Ok. jag förstår hur du menar och du har en poäng.
samtliga: ang. min fina skiss så hade jag faktiskt 5:a i teckning, tro det eller ej. dock lade jag inte precis ner min själ i denna skiss, tycker det är uppenbart att den representerar en typisk MSV häst, som man ofta ser ekipage mässigt ute på dagens regionala tävlingar :crazy: :D

jag var bara tvungen mecka ett tag.....

image001.gif

Vilken känslig linjeföring! Blir glad att få se...(Är själv konstnär) Mera sånt!!Och man förstår vad du vill kommunicera.
Om diskussionen kunde vara lika prestigelös, skulle vi komma längre.
Har läst o läst o läst, men jag kommer inte längre än att för min del, så får jag nog försöka lita till att gå på om min häst höjer ryggen eller inte. Den här diskussionen om nacken som högsta punkt verkar ju inte mynna ut i något axiom ... Ändå är det intressant!
Ofta är det så att trådar här ger mig nya infallsvinklar till nästa ridpass, men här känner jag mig bara förvirrad.
Såklart känner, och ser jag, om hästen vill krulla ihop, bakom lod, och det vill jag absolut inte. Men åt andra hållet vet jag inte om det skulle vara särskilt fel - alltså att hästen vill framåt med näsan. Tänker jag rätt? Behöver jag titta på nacken alls egentligen?

Senast ändrad:

Här kommer ett tillfälligt inhopp - och ett allmänt inlägg - inte riktat till enskild person.

Jag tycker att en del av bråken bottnar i att vi har så helt olika referensramar.

Olycksfall i arbetet kan hända oss alla, och en avslappnad nacke reagerar såklart på ett (bakåtverkande) tygeltag med att nosen följer med handen

Mina refernsramar;

Om en häst har rätt hållning = sitter ihop - så skall en bakåtflytt av handen fortplantas hela vägen ned i bakhoven- Kurvaturen i hela hästen skall förändras. Bäckenet skall vinklas mer - ryggen välvas mer.

Om reaktionen bara sker i halsen - så bär sig hästen inte bakifrån.

Därför blev jag förvånad av de svar jag fick. Givetvis utifrån mina refernsramar hur jag vill att hästen skall kännas och uppföra sig under min rumpa.

I min värld utifrån mina referensramar ser jag då denna reaktion enbart i halsen - som att jag misslyckats med att forma hästen - och ja det händer givetvis flera gånger under varje ridpass att man "tappar det" och där har du ju en mycket intressant frågeställning.

För det jag ser på alla nivåer - är en brist i utbildningen hos ryttaren - hur placerar jag hästen i en sådan form att tygeln går igenom hela vägen till bakhoven.

Det som sker i brist på denna utbildning - kortare och kortare halsar.

Det som jag tappat och som en del inte lyckas få till alls (bite me) är en kontroll över hästens bakdel och därmed över dess rygg

Ryttaren får inte igenom sina tygeltag - denne och tränarens lösning blir då - är att korta tygeln. - eftersom de ser det som ett lydnadsproblem - och inte som ett brister i ryttaren problem.

Detta har inget att göra med enskilda bukeryttare att göra utan ngt som sker överallt.

Den förre huvudtrännaren av den svenska eliten sa; Jag kan inte första att alla ryttare har SAMMA problem:confused:
(Jo det är nämligen ett systemfel i ryttarutbidlningen här....)

Vilket gör att hästarna inte bara går bakom lod - utan med en kort hals - och halsen kan ju inte bli kortare än dess tygel.

Detta då utifrån mina referensramar.

I övrigt är det bara att hålll med CL i hennes tråd ang förvirringöver 369 olika träningsteorier på barockforumet.

Det är fullkomligt omöjligt att föra en diskussion om man inte är medveten om att att det finns 369 olika träningsteorier. Och lika många hälpgivningsssystem

Senast ändrad:

Angende din teckning - halsen måste tänka framåt.

Det är för att halsen tänker bakåt som det blri "saddlebred"

När halsen tänker bakåt blir det dubbelsidig spänning i ryggen.
Och Bensprattel

Senast ändrad:

Angende din teckning - halsen måste tänka framåt.

Det är för att halsen tänker bakåt som det blri "saddlebred"

När halsen tänker bakåt blir det dubbelsidig spänning i ryggen.
Och Bensprattel

Jag tror hon har ritat av Thobias!!! :D

Och just därför - är ridningen på din film ett framsteg :)

Det är avsevärt mycket mer ryggverksamhet på filmen än i teckningen :D

Just detta med olika referensramar gör det omöjligt att svara på dina frågor.

Om din häst är så känslig i munnen så förstår jag fortfarande inte varför du börjat rida den med kandar för att den är stark? :confused:

Min häst är inte känslig i munnen
Min häst och Malins är känlsiga för ryttarens possition.

Är den stark och ligger på fattas det något i bakkärran:idea: :idea: och det kommer man inte åt med hjälp av skarpare betsling :idea:
Du har egentligen rätt i sak, men nej den ligger inte på så - det är inte mitt problem

Om du läser Majolas fysiktråd så löser vår ridning probelmet om hästen tillfälligt vill lägga sig på handen mer med vår possiton = korrekta sits än med handen. I vår ridning är det viktigt att aldrig kuta med bröstryggen och till det använder man små ryggmuskler djupt inne i ryggen
Eftrsom jag då har en muskelsjukdomom så har jag haft hjälp av stången vid de tillfällena och kan då fortfarande vara mjuk i armar och axlar - Det ser jag som en vinst för hästen.

Självklart så handlar det om halvhalter och att aktiver ryggen och bakbenen osv - men det gör inte jag med bettet alls.

Min halvhalter sker i magen och överskänkeln inte med bettet. Men vore det så så skulle du ju ha rätt i din tolkning

Dessutom så har ju olika hästar olika problem.
De flesta hästar vill gärna hamna i en fulkrok med skarp betsling eller hård hand.
I denna hästens fall är det svårt att få någon krok alls - och framför allt inte där framme.
Jag rider också med mycket längre tygel än de flesta.
Det är ju tygelns längd eller snarare brist på längd som drar ihop hästen

Du har ju enligt egen utsago inte ordning på galoppen än och det anser väl de flesta hör till grundutbildningen.

Igen Jag har inte haft ordning på _min_ galoppossition både pga av sjukdommen och pga av skada.
Jag har inte alltid varit sjuk och skadad.
Om min häst gått program där förvänd galopp ingår så borde ju HÄSTEN ha fått ordning på sin galopp.

Kanske tog jag hjälp av oskadad ryttare där...( samma som ville tävla honom i allsvenskan och som red programmet)

Men det var ett tag sedan - jag har under en period lagt galoppen åt sidan och fokuserat på min egen rakriktning.

När jag nu galopperar igen någon gång så gör jag det var sig med stång eller bridong utan bara med sitsen - och då är det ju grudnutbidlning - igen.

Bara för att stången sitter i behöver man inte använda den hela tiden. Inte om man har två bett, och är medveten om sin fattning och har en självständig oberoende sits.

Det spelar mig ingen roll om du tycker jag är tovärdig eller inte.

Senast ändrad:

Just detta med olika referensramar gör det omöjligt att svara på dina frågor.
Jasså?? Men här nedan har du skrivit en förklaring i alla fall.

Min häst är inte känslig i munnen
Min häst och Malins är känlsiga för ryttarens possition.
Men du skrev högre upp att den är det :confused: (sorry Malinsky)

Om du läser Majolas fysiktråd så löser vår ridning probelmet om hästen tillfälligt vill lägga sig på handen mer med vår possiton = korrekta sits än med handen. I vår ridning är det viktigt att aldrig kuta med bröstryggen och till det använder man små ryggmuskler djupt inne i ryggen
Ja, det är inget ovanligt sätt att göra en förhållning på.
Eftrsom jag då har en muskelsjukdomom så har jag haft hjälp av stången vid de tillfällena och kan då fortfarande vara mjuk i armar och axlar - Det ser jag som en vinst för hästen.
Men då använder du ju bettet till att göra förhållningen ändå...
Självklart så handlar det om halvhalter och att aktiver ryggen och bakbenen osv - men det gör inte jag med bettet alls.
Men Susan, du skriver precis ovan att det är det du gör :confused:
Min halvhalter sker i magen och överskänkeln inte med bettet. Men vore det så så skulle du ju ha rätt i din tolkning
Återigen, du skriver två olika saker i två olika meningar direkt efter varandra, vilket menar du att du gör :confused:

Det är ju tygelns längd eller snarare brist på längd som drar ihop hästen
Visst är det så!!

Det spelar mig ingen roll om du tycker jag är tovärdig eller inte.[/
Nej det kanske det inte gör, men jag tycker fortfrande att man ska leva som lär... och det har du åter igen bevisat att du inte gör...

Det är intressant att se hur du trasslar in dig mer och mer.

Ok. jag förstår hur du menar och du har en poäng.
samtliga: ang. min fina skiss så hade jag faktiskt 5:a i teckning, tro det eller ej. dock lade jag inte precis ner min själ i denna skiss, tycker det är uppenbart att den representerar en typisk MSV häst, som man ofta ser ekipage mässigt ute på dagens regionala tävlingar :crazy: :D

JAG tycker den är MYCKET uttrycksfull, jag :bow:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar