Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Då vet jag vem du tränar för nu :D

Tack, jag hoppas det och det kommer inte bli lätt att hitta något bra ställe.. hovslagaren min har pratat med en känd ryttare om mig och hon vet tydligen några bra ställen i tyskland, men vi får se, först ska jag går ut skolan, rida mina young rider år och utbilda min unghäst, sen ska jag åka..=) hade ju inte varit fel att vara rik vid sådana tillfällen:angel:

Nu har jag kollat den artikeln och jag säger bara suck.... Där visas ingen variation av själva FORMEN överhuvudtaget utan det är ju bara huvudet som viks in och ut :confused: . Halsen är ju fortfarande kvar i den sk höga formen. Det var som jag trodde då mao låg form kallar dom när huvudet i invikt bakom lod.

Halsen skall längas ut framför manken , alltså det skall gå rakt och fram och ut där inte uppåt som bilderna illustrerar som sedan avslutas med en kraftig böj vid 3-4 halskotan och huvudet invikt.

För min del spelar det heller inte världen världens roll att huvudet råkar hamna bakom lod men då skall halsen iallafall vara lägre och längre.

Det här anser jag iallafall är det ju bäst att tillägga

suck tillbaks, du är en sån kinkig jäkel!

skämt åsido:
ett par viktiga skillnader i det vi diskuterar:
1) jag har främst skrivit om artikelns INNEHÅLL. du fokuserar på bilderna och har släppt innehållet.

2) det pratar om är ju att det går och kan finnas befog för att ibland VARIERA formen. Du verkar i såfall ha helt missat att det är det vi pratar om för det är just det artikeln behandlar. dvs att hemma tränings formen kan vara en annan än tävlings formen och att det finns ett medvetet register man som ryttare kan lägga hästen i, beroende på situation.
texten vidrör rent ut tillochmed att (citat) hemmaträningsformen gärna kan vara lite lägre, LITE BAKOM LODPLANET - DET BEROR PÅ HÄSTEN. det viktiga är bakbenen och ryggverskamheten säger xxxx, framgångsrikunghästryttare. (slutcitat)

vidare citat:
" hästen rids i utmärkt form, i balans med nosen väl framme och med en lätt kontakt". detta omdöma har hörts flera gånger i år och har yttrats av domarna både under b-rs t i höst, f-bo i sommar och även under unghäst vm i t-land. ryttaren det handlar om är xxxx som visade uypp flera hästar mycket framgångsrikt under årets b-ers t finaler.."slutcitat.

jag tror det var just det debatten i tråden handlade om - dvs att det finns nyanser och variation av form, och att denna form inte är statisk.

Tack Fazer och Axel för att ni gav mig input!

Fazer: Jag rider lätt på alla bilder, så det är nog väldigt svårt att bedömma sitsen på bilderna, för balasen blir ju annorlunda i lättridning jämfört med vanlig nedsittning. Håller med dig om att han skulle kunna sänka sig lite till, och jag försöker få honom till det, men då kryper han gärna in som på den sista bilden.

Vet att jag klämmer med knäna ibland :o. Men jag undrar hur man egentligen ser skillnad på ett mjukt omslut och ett knipande? Det är ju bra att kunna se skillnad på det, menar jag.

Sedan så undrar jag vad du menar med hängsits :D? Ett nytt uttryck för mig!

Axel: Menar du att jag ska sitta lite längre bak? Som sagt så är jag i olika faser i lättridningen på bilderna.. Ska jag kanske sadla längre bak :)?

Hästen är inte min, utan jag rider honom någon gång i veckan. Hans ägare rider inte så jättemycket dressyr, så han känns väldigt grön och okoncentrerad när man rider. (Ofta ser det ut såhär http://s81.photobucket.com/albums/j...rrent=P1013482.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch10 :angel:, hästen har släppt kontakten med bettet och mig både mentalt och fyskiskt.)

Tack igen, båda! Men får att återknyta till tråden så tycker ni båda alltså att en unghäst bör ridas lite längre och lägre för att stärkas optimalt, eller har jag missuppfattat?

suck tillbaks, du är en sån kinkig jäkel!

skämt åsido:
ett par viktiga skillnader i det vi diskuterar:
1) jag har främst skrivit om artikelns INNEHÅLL. du fokuserar på bilderna och har släppt innehållet.

Nej men om man skall kunna ta innehållet på allvar och veta att författaren vet vad denna pysslar med så skall det inte illustreras med så dåliga bilder, det skall inte sägas här är en låg form när det bara är huvudet som är invikt för då har man som författare / ryttare inte förstått vad en låg form egentligen innebär och /valt hel fel bilder då kan jag inte ta det på allvar och hålla med om att det är en bra artikel.

Jag är hellre kinkig då :angel:

Senast ändrad:

Du!
Jag förstod inte att du red lätt.

tittade på fler bilder o du sitter på tok för upprätad under detta.o lyfter rumpan väl mkt. på bilderna iallafall.

Menar inget illa:)

Nej men om man skall kunna ta innehållet på allvar och veta att författaren vet vad denna pysslar med så skall det inte illustreras med så dåliga bilder, det skall inte sägas här är en låg form när det bara är huvudet som är invikt för då har man som författare / ryttare inte förstått vad en låg form egentligen innebär och /valt hel fel bilder då kan jag inte ta det på allvar och hålla med om att det är en bra artikel.

Jag är hellre kinkig då :angel:

Det kan jag hålla med dig om och ge dig credit för.

samtidigt är det väl i denna bemärkelse inte författarens lott i livet att vara den 100 procentigt kunnige. snarare är det väl så att en skribent ska kunna redogöra för det någon säger och rapportera korrekt. fortfarande är då bilderna ngt missvisande det håller jag med om. men du hakar upp dig på författaren i mina ögon, istället för att se till textens innehåll. Jag tar sällan en artikel för dess bilder, men visst - ser man det så så självklart är bilderna en del av helheten, det ger jag dig rätt i.

Nu blev det filosofiskt minsann.

Det kan jag hålla med dig om och ge dig credit för.

samtidigt är det väl i denna bemärkelse inte författarens lott i livet att vara den 100 procentigt kunnige. snarare är det väl så att en skribent ska kunna redogöra för det någon säger och rapportera korrekt. fortfarande är då bilderna ngt missvisande det håller jag med om. men du hakar upp dig på författaren i mina ögon, istället för att se till textens innehåll. Jag tar sällan en artikel för dess bilder, men visst - ser man det så så självklart är bilderna en del av helheten, det ger jag dig rätt i.

Nu blev det filosofiskt minsann.

Men om du håller med om att bilderna inte överrensstämmer med artikeln hur kan du då vara så överygad om att innehållet är så bra egentligen..
Bara en undran..

Ja på vissa ser jag typ ut att ramla framlänges. Det var därför jag inte visade upp dem :angel:... Min sits var inte fokus, utan hästens form. Men å andra sidan så rider alla lätt på olika sätt, och jag vet inte vad som händer när man står sådär som jag gör, jämfört med typ "hoppryttare-rida-lätt-2cm-över sadeln :D". Minns att sally swift har ett avsnitt om lättridning i sin bok, ska kika på det.

Svar till dig genom Axels svar!

Hängsits är precis det som axel pratar om, du hamnar väldigt långt fram i sadeln och på muffen i stället för på trekante.

Detta är motsatsen till stolsits.

Det syns tydligt på bilderna var du kommer att landa när du sätter dig i lättridningen, i o m din hängsits kniper du med benen (en följdverkan)

Det kanske är så att sadeln glider fram när du rider, eller så kanske du sadlat för långt fram eller så är sadeln för vid fram?

Lägg sadeln på hästens rygg utan något under och tryck mitt på, vickar den fram så är sadeln i framvikt och då kan inte du hamna i annat än framvikt när du rider.
Padda i såfall upp den så ska du se att sitsen blir annorlunda!!

Du sitter väldigt fint på den brune hästen som du brukar visa bilder på, även om den i bland hamnar lite i framvikt så följer inte din sits med så tydligt som på denna häst.

Hamnar du mer över hästens tyngdpunkt så slutar du att knipa.

Lite längre å lägre hals skulle vara bra, men den ser avslappnad ut och det är ett bra utgångsläge!!:bow: :bow:

Mackan kanske tycker att artikeln var bra efter eget omdöme uppbyggt på många års erfarenhet och kunskap.

Det är tydligt att de flesta inom hästvärlden anser att det är viktigt att varierar formen på hästen, inte bara upp och ner med halsen, utan genom hela överlinjen/kroppen.

Det tror jag Mackan redan var med på innan hon läste artikeln, men hon tycker kanske att den är en bra påminnelse för de ryttare som ibland glömmer bort detta viktiga!!
(Inte vet jag men det kan vara så) :D

Artikeln kanske inte är tillräckligt pedagogisk så att hela hästvärlden lär sig att lägga ner sina hästar på studs, men den kan väcka ett intresse, tända ett ljus i någon stuga om att det där verkar viktigt.
Det tar vi reda på mer om!!

Men om du håller med om att bilderna inte överrensstämmer med artikeln hur kan du då vara så överygad om att innehållet är så bra egentligen..
Bara en undran..

Därför att jag inte hänger upp mig på 3 bilder utan på textinnehållet och det jag vet redan, det är min referens ram till att bedöma huruvida jag tar till mig en text eller förkastar den - rent allmänt är det väl så det fungerar hos de flesta av oss? vi har inte noll åsikt från scratch och skaffar oss en genom att titta på en bild, utan vi har en viss bas med oss i bagaget och bildar oss en uppfattning utifrån denna bas huruvida innehållet i en teori kan anses vettigt eller förkastligt.

I princip Fazers tolkning i hennes svar - ja.

Sedan är jag lite förvånad över att folk fortfarande måste tro att när nacken är högsta punkt så är hästen hög i formen och kan då låsa rygg och länd. Det är ju halsen som blir lägre och längre i lång och låg då har man ju fortfarande nacken som högsta punkt och nosen ute då låser man varken det ena eller andra. Men folk överlag har jäkligt svårt för att lägga halsen lägre framför manken utan dom viker nästan bara in huvudet och så blir halsen en S-kurva
Men om man tittar på dina ridbilder- inte har han nacken som högsta punkt i ngt moment- om man nu inte menar mitten av halsen.

Om man tycker att nacken alltid ska vara högsta punkten så måste hästen sänka/skjuta ut sin underhals.
Även när din är hög i formen så är nacken inte högsta punkt men den går i det läget ej bakom lod.

du rider ju inte din i vad jag betraktar som framåt-neråt, utan djup o rund, som de flesta förespråkar.
Hur tittar ni på formen?
ni kanske inte utgår från horisontlinje eller hur ser ni på saken?
Jag kanske har fått allt om bakfoten:confused:

Kan det bero på att den hästen har en hingsthals? Snyggt tycker jag:love:

KL

Så att ingen svarade ang min fråga om hästens rygg på bilden tidigare. Det är ju inte nacken, men jag frågar ändå, får i alla fall inte ihop om den har en halvmeter paddar eller vad som är fel med den?
Sadel o schabrak ser ut att ligga ovanför ryggen?
Ritade en vit pil där jag menar.

Kanske bara är på min eftersom ingen annan sett det? :confused:

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/Strohen2.jpg

Jag håller med dig! Det ser konstigt ut där..
Jag tycker dessutom att bakgrunden ser kontig ut.. ditmålad? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Bara funderingar:

Nacken som högsta punkt är ju målet enligt vad jag lärt mej, fast förr trodde jag det var den där böjen på 3-4 kotan som man alltid ser:o

Det är en massa saker som ska stämma ihop. Precis som det har stått förrut i tråden, jag vet. Bakdelen ryggen manken o halsen.

Om hästen inte har bakdelen med är det ointressant vad som är högst? Kan den ens ha nacken högst då? Det kan den väl?

Den kan ha ryggen med och arbeta i uppförsbacke och ändå inte ha nacken högst, vilket händer tex när den går ngt bakom lod. Då kan ju inte nacken vara högst? Böjen gör att nacken kommer fram/ner lite. Men ganska obetydligt kan det vara. Gör det något? Tycker inte jag, men det är inte idealet. Det vet jag. Hur ofta blir det så perfekt som det ska vara? Kan det vara det?

Om man har bakkärran med och ryggen/manken uppe och länger ut halsen så blir väl både under o överhals längre och fälls framåt/neråt?
Inte skjuts framåt, utan fälls framåt. Skjuts blir för mej att frampartiet sänks:confused: (plopp, ner med manken?) Eller tänker jag fel?:confused: (inte otroligt)

Nacken kommer då högst om hästen går i lod eller lite framför? Vilket de flesta sällan gör, helt exakt? Det borde också vara krävande för hästen.

Men sen då är det igen hur vi tänker länga framåt neråt i halsen?

Fio skrev:

Halsen skall längas ut framför manken , alltså det skall gå rakt och fram och ut där inte uppåt som bilderna illustrerar som sedan avslutas med en kraftig böj vid 3-4 halskotan och huvudet invikt.

För min del spelar det heller inte världen världens roll att huvudet råkar hamna bakom lod men då skall halsen iallafall vara lägre och längre.

Det skriver jag under på. Men kan nosen ens vara rätt placerad hela tiden?:confused:

Jag skriver medan jag borde gör annat på jobbet:o , så osammanhängande och inte så genomtänkt, men måste bara lufta tankarna och sortera. :confused:

Och axel, gillar också hingstnackar, saknar det mest på stoet, men jobbar på att hon ska få det:devil:

Senast ändrad av en moderator:

men om halsen inte är kort men hästen ändå är lite bakom då? allt är ju relativt..
Alldeles riktigt, allt är relativt. Det verkar dock som om det är mer relativt när man inte håller med om vad någon skrivit.
Konstigt :crazy:
Du förstår nog att det helt beror på situationen, hur mycket och hur ofta.

som när jag red min ponny på meeting, då blev han i vissa moment kort i nacken när han inte lägre orkade ( volter) fick då 6 och kort nacke, (helt korrekt bedömt) men i nästa moment där han bara kan flyta på sina gångarter så fick han 7-8 och nere i protokollet fick jag ingen kommentar om kort nacke eftersom det bara hade hänt i det ögonblicket..
Javisst, det verkar korrekt bedömt.
Jag skrev också i "det moment när hästen går så". Fattar inte riktigt vad du är ute efter?

Det går inte att varva ner en laddad häst så om man inte vill bestaffa den-gålusten kanske aldrig kommer tillbaka:crazy:
Den behöver få utlopp för sin värsta överskottsenergi
Förklara dig. På vilket sätt bestraffas hästen genom avslappning? Hur tar man gålusten ur en häst genom avspänning?

Förklara dig. På vilket sätt bestraffas hästen genom avslappning? Hur tar man gålusten ur en häst genom avspänning?
Är det en order?
du känner tydligen inte till hästar som är rejält på G!
Min ena är ibland väldigt mkt så. Om jag då ska kräva att den inte pinnar på i 180 utan slagsmål, kräver att jag ständigt får tjata o påminna om att vänta, vilket jag inte gör när jag märker på vilket humör som damen är på-för dagen.
Av den anledningen så låter jag hästen få jobba av sig lite energi först- utan större krav.

Men om man tittar på dina ridbilder- inte har han nacken som högsta punkt i ngt moment- om man nu inte menar mitten av halsen.

Om man tycker att nacken alltid ska vara högsta punkten så måste hästen sänka/skjuta ut sin underhals.
Även när din är hög i formen så är nacken inte högsta punkt men den går i det läget ej bakom lod.

du rider ju inte din i vad jag betraktar som framåt-neråt, utan djup o rund, som de flesta förespråkar.
Hur tittar ni på formen?
ni kanske inte utgår från horisontlinje eller hur ser ni på saken?
Jag kanske har fått allt om bakfoten:confused:

Kan det bero på att den hästen har en hingsthals? Snyggt tycker jag:love:

Nej det har nog inget med en hingsthals att göra, jag hade dock aldrig använt dom bilderna till en artikel och påstått att detta är framåt neråt utan det är som du säger rund och djup form.

Hade jag haft en spegel hade jag möjligtvis puttat ut nosen på honom mer både i den höga och den låga formen för då hade jag sett hur det hade sett ut om du förstår vad jag menar. Jag brukar gå efter hur mycket jag ser nackstycket men det är lätt att luras oxå , jag vill ju ha honom rund i nacken samtidigt och då om man inte har tillgång till spegel är det ju skitlätt att nacken trillar lite ner.

Skall jag vara ärlig så är det mest hans arbetsform när jag har honom högre , på tävling kommer han upp det där lite extra i nacken men det är väldigt sällan jag rider så hemma för det är för svårt och ställer för höga krav på både mig och han, sedan går han ju aldrig så när jag hoppar heller och eftersom dressyrsadeln används max 2ggr i veckan och hoppsadeln 4ggr i veckan så orkar jag inte ens bry mig :o Hade han varit ren dressyrhäst hade jag nog kanske försökt vara mer konsekvent.

I den låga galoppfilmen jag har på honom (filmen som fotona är tagna ifrån) så är ju halsen betydligt lägre och längre men nosen skall fram mer och det är ju det som är det svåra och särskilt eftersom man inte kan se riktigt ifrån hästryggen. Jag tittar oxå på hur lång hästen är framför sadeln om man jämför med bakom sadeln. Då kan man ju enkelt se hur mycket halsen är ut längd. Det däremot ser man ju rätt lätt från hästryggen

Jag skall göra som Lancet ställa kameran i ett hörn i ridhuset och filma när jag har speglar att se i så skall jag återkomma med dom

Senast ändrad:

Det är tydligt att de flesta inom hästvärlden anser att det är viktigt att varierar formen på hästen, inte bara upp och ner med halsen, utan genom hela överlinjen/kroppen.

Jo men det är ju exakt det här som inte görs, alltså det är ju inte överlinjen /kroppen som varieras när bara huvudet viks in i den höga formen, överlinjen och kroppen varieras ju bara i formen om hästen även sänker halsen, sedan kan man ju variera med nosen in och nosen ut för att lösgöra mer i nacken.

Jag förstår inte riktigt bara, för mig är det viktigt att texten stämmer överens med det som visas på bilderna för annars anser inte jag att författaren har förstått riktigt vad denne skriver om.

Det är ungefär som i ett korsord jag såg där svaret skulle bli skänkelvikning men bilden visade en sluta.....:rofl:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar