Sv: Nacken som högsta punkt
KL
Bara funderingar:
Nacken som högsta punkt är ju målet enligt vad jag lärt mej, fast förr trodde jag det var den där böjen på 3-4 kotan som man alltid ser
Det är en massa saker som ska stämma ihop. Precis som det har stått förrut i tråden, jag vet. Bakdelen ryggen manken o halsen.
Om hästen inte har bakdelen med är det ointressant vad som är högst? Kan den ens ha nacken högst då? Det kan den väl?
Den kan ha ryggen med och arbeta i uppförsbacke och ändå inte ha nacken högst, vilket händer tex när den går ngt bakom lod. Då kan ju inte nacken vara högst? Böjen gör att nacken kommer fram/ner lite. Men ganska obetydligt kan det vara. Gör det något? Tycker inte jag, men det är inte idealet. Det vet jag. Hur ofta blir det så perfekt som det ska vara? Kan det vara det?
Om man har bakkärran med och ryggen/manken uppe och länger ut halsen så blir väl både under o överhals längre och fälls framåt/neråt?
Inte skjuts framåt, utan fälls framåt. Skjuts blir för mej att frampartiet sänks
(plopp, ner med manken?) Eller tänker jag fel?
(inte otroligt)
Nacken kommer då högst om hästen går i lod eller lite framför? Vilket de flesta sällan gör, helt exakt? Det borde också vara krävande för hästen.
Men sen då är det igen hur vi tänker länga framåt neråt i halsen?
Fio skrev:
Halsen skall längas ut framför manken , alltså det skall gå rakt och fram och ut där inte uppåt som bilderna illustrerar som sedan avslutas med en kraftig böj vid 3-4 halskotan och huvudet invikt.
För min del spelar det heller inte världen världens roll att huvudet råkar hamna bakom lod men då skall halsen iallafall vara lägre och längre.
Det skriver jag under på. Men
kan nosen ens vara rätt placerad hela tiden?
Jag skriver medan jag borde gör annat på jobbet
, så osammanhängande och inte så genomtänkt, men måste bara lufta tankarna och sortera.
Och axel, gillar också hingstnackar, saknar det mest på stoet, men jobbar på att hon ska få det