Jag förstod vad du menade - hästen tappar ju takten när den inte orkar eller kommer ur balans. Den tappar ryggen - därför tappar den takten.
Ja, precis! Du förklarade det bättre än jag. Samtidigt som jag märkt att farten gärna tas till när det blir lite jobbigt eller att man kräver mer än lovligt = ryttarfel.
Jag tycker du beskriver det bra
Tack!
En häst med en korrekt pilbåge som grund (är en häst som har en sådan hållning att den sitter ihop) den kan ju använda bäckenet som hävarm och förskjuta koppsmasssa bakåt varvid bakdelen sänks och framdelen lyfts. = Den sätter sig.
Ja, och skillnaden när detta sker jämfört med "dragspelsvarianten" är slående. Det går också att "bolla" mellan varianterna beroende på drivningen bakifrån och förhållningens kraft, lite beroende på häst iof.
När man inte har pilbågen som gund så är ju inte ens hästens jälvbärig - den är lite framtung och kombination med att den rör sig framåt så har du en fallande rörelsenergi framåt. Jämför springa nerför en backe.
Då kan ju inte hästen användra sig av hävarmen utan får använda sig av muskler som rent allmänt drar framdelen närmare bakdelen. Den kompimerar sig som du skriver. Den håller emot sin fallande vikt framåt med hela kroppen.
Det sätter sina spår i ryggverksamheten och därmed takten.
Och det är därför jag får dessa tydliga skillnader i just min häst. Hon rör sig naturligt i nerförsbacke och framåtlut pga sin exteriör. När hon väl hamnar innanför ramen och blir EN häst blir skillnaden stor jämfört med "normalläge". Kan tänka mig att en häst i naturlig uppförbacke visar skillnaderna mindre tydligt och det kräver mer av mig som orutinerad ryttare.
Man ser der jättetydligt på Barockhästar där halsen tänker uppåt istället för framåt. Min illustration tidigare(falukorven) tidigare är ett ekipage som vunnit höga klasser internationellt- så man kan också se det tydligt på vissa Dressyrhästar.
Ibland är det en del av ridstilen, tekniken - ibland olycksfall i arbetet
Med risk för att få hela barockforumet efter mig....Det DÄR har jag funderat på länge och väl. JAG tycker inte att barockhästen, på de bilder jag sett, verkar gå i en form, som jag har fått lära mig, är bra. Jag har fått lära mig, precis som du skriver, att halsen ska tänka framåt, inte uppåt/bakåt. Detta ska ske bakom halsen. *svamlar igen*
Lyllo dig som lärt dig känna skillnaden
-så att du direkt känner när du är på rätt väg och inte
Absolut! Får tacka min underbara häst för att hon så otroligt tydligt visar mig skillnaden! Hon lär mig saker varje gång!