Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Jag kommer tillbaka till det här hela tiden men ALLT ÄR RELATIVT vad det gäller vad man tycker är bra eller inte, det handlar ju enbart om ens egna referenser , alltså vad man är van vid att se.

Det finns ju dom som tycker högsta gruppen i ridskolan rider skitbra.
Och det finns dom som tycker AvG rider skitdåligt.

Nu blev det virrigt här

jag läste den självklart innan jag svarade dig

Och de frågor som den väckte hos mig var de jag skrev - menat som något att filosofera över... då.... - ....eftersom alla inte rider liakdant alltid utan det faktiskt kan se olika ut mellan personer och givetvis över tiden.
Graden av brister i formen varierar.
Liksom även en korrekt form kan varieras på olika sätt enligt det jag skrev.

Att ändra formen är väl kanske lättare att säga än att göra, detta säger jag givetvis inte i relation till en enskild ryttare utan konstaterar bara att orden används - i helt olika betydelser.

Det märker bi ju dagligen på buke att begreppet i form används så fort hästen kröker på nacken av somliga. Hos andra varierar kriterierna för korrekt form betydligt.

Vi ser helt olika saker, end el ser :eek: , när andra ser:love: .

Om man då överhuvudtaget skall diskutera form så måste man ju först diskutera hur form ser ut.

Dels enligt tycke och smak, och sedan utifrån naturlagarna och hästen fysiologiska flrutsättningar som Skrållan nämnde tidigare ...

Ordet Form blir ibland nästan som en floskel man slänger ur sig, utan att definiera vad man menar med "rätt form", eller "variera formen" - det var det som var min poäng :angel:

Och som fio påpekade man ser också lite olika på form beroende på de referensramar man har

Senast ändrad:

KL

Så att ingen svarade ang min fråga om hästens rygg på bilden tidigare. Det är ju inte nacken, men jag frågar ändå, får i alla fall inte ihop om den har en halvmeter paddar eller vad som är fel med den?
Sadel o schabrak ser ut att ligga ovanför ryggen?
Ritade en vit pil där jag menar.

Kanske bara är på min eftersom ingen annan sett det? :confused:

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/Strohen2.jpg

Det ser onekligen skumt ut.
Ljuset spelar en spratt oxå.
De brukar inte ha paddar o dyl. men han sitter i framvikt oxå.
Kan bero på att han skjuts upp.

finns det ingen bättre bild?
Fin häst!

Ja tänkte på ljuset, kan vara så. Eller var går rygglinjen?

Det mest intressanta är väl egentligen vem som skrivit den.

vet du att det har jag inte ens reflekterat över. Jag läste artikeln för det som stod i den. sen vems namn som står på den fastnar jag inte för eller ens noterar i alla lägen och som sagt inte denna. det är inte ett namn jag gör min bedömning över utan vad som står i resonemanget och huruvida jag ser reson i det som skrivs.

Jag förstod vad du menade - hästen tappar ju takten när den inte orkar eller kommer ur balans. Den tappar ryggen - därför tappar den takten.

Ja, precis! Du förklarade det bättre än jag. Samtidigt som jag märkt att farten gärna tas till när det blir lite jobbigt eller att man kräver mer än lovligt = ryttarfel.

Jag tycker du beskriver det bra:)

Tack!

En häst med en korrekt pilbåge som grund (är en häst som har en sådan hållning att den sitter ihop) den kan ju använda bäckenet som hävarm och förskjuta koppsmasssa bakåt varvid bakdelen sänks och framdelen lyfts. = Den sätter sig.

Ja, och skillnaden när detta sker jämfört med "dragspelsvarianten" är slående. Det går också att "bolla" mellan varianterna beroende på drivningen bakifrån och förhållningens kraft, lite beroende på häst iof.

När man inte har pilbågen som gund så är ju inte ens hästens jälvbärig - den är lite framtung och kombination med att den rör sig framåt så har du en fallande rörelsenergi framåt. Jämför springa nerför en backe.
Då kan ju inte hästen användra sig av hävarmen utan får använda sig av muskler som rent allmänt drar framdelen närmare bakdelen. Den kompimerar sig som du skriver. Den håller emot sin fallande vikt framåt med hela kroppen.
Det sätter sina spår i ryggverksamheten och därmed takten.

Och det är därför jag får dessa tydliga skillnader i just min häst. Hon rör sig naturligt i nerförsbacke och framåtlut pga sin exteriör. När hon väl hamnar innanför ramen och blir EN häst blir skillnaden stor jämfört med "normalläge". Kan tänka mig att en häst i naturlig uppförbacke visar skillnaderna mindre tydligt och det kräver mer av mig som orutinerad ryttare.

Man ser der jättetydligt på Barockhästar där halsen tänker uppåt istället för framåt. Min illustration tidigare(falukorven) tidigare är ett ekipage som vunnit höga klasser internationellt- så man kan också se det tydligt på vissa Dressyrhästar.
Ibland är det en del av ridstilen, tekniken - ibland olycksfall i arbetet

Med risk för att få hela barockforumet efter mig....Det DÄR har jag funderat på länge och väl. JAG tycker inte att barockhästen, på de bilder jag sett, verkar gå i en form, som jag har fått lära mig, är bra. Jag har fått lära mig, precis som du skriver, att halsen ska tänka framåt, inte uppåt/bakåt. Detta ska ske bakom halsen. *svamlar igen*

Lyllo dig som lärt dig känna skillnaden :)
-så att du direkt känner när du är på rätt väg och inte

Absolut! Får tacka min underbara häst för att hon så otroligt tydligt visar mig skillnaden! :bow: Hon lär mig saker varje gång!

Tio...

//Alice

ja jag ser att det ser knasigt ut just där, men väljer då hellre att kolla vart bakknäet är. Det kan inte komma så långt fram om ryggen är sänkt.

Om vi skall återgå till tråden så är ju länden också en sådan gjrej som man inte kan stirra sig blind på. En del hästar har sänkt rygg, och andra rakare. Välvningen uppåt sker ju också gradvis inte som en av och på knapp.
Man måste ju se till helheten, det finns ju många kriterier för hurman ser om en häst jobbar bra.

Istälelt för att dissekera denna bid, som i alla fall var inlagd med för och nackdelar, kan man kanske diskutera frågeställningen i tråden?

Den ursprungliga eller de andra som nyligen väckts?

Men jag frågade mest för att det faktiskt ser ut som om den skulle vara högre o inte sänkt?:confused:

Inte för att dissekera bilden utifrån rätt o fel utan för att det helt enkelt såg konstigt ut och jag undrade över det. :confused:

Man ser inte överlinjen helt enkelt. Kanske ser den mer nere ut än den är?

Men det var bara en fråga. Och inte helt OT, om man vill förstå helheten, tycker jag i alla fall.:confused:

Eftrsom jag tycker att hästen hamnat på bogarna på denna bild och gubben som sitter på är högst medskyldig till detta, så undrar jag oxå varför inte detta skulle ha med tråden att göra?

Antingen är den svankig av naturen, eller så kan inte en häst på bogarna få med sig sin bakkärra och välva sig i sin rygg.:idea:

Noterar att ena bakbenent är väldigt långt bort från hästkroppen.

Själv har jag en gentleman som är åt det överbyggda lite svankiga hållet, och vet hur svårt det är att vinkla om bäckenet på en sån häst, utan att bara bakbenen kommer in.

För att få med dem har han inte så svårt för, det jobbiga kommer sen... som tur är finns det skolor och en massa braiga övningar att träna med hjälp av!!

ja jag ser att det ser knasigt ut just där, men väljer då hellre att kolla vart bakknäet är. Det kan inte komma så långt fram om ryggen är sänkt.

I mina ögon är båda bakknäna långt bak speciellt det ena...

Då är det svårt att välva sin rygg som jag ser det.

Kul att fler börjar se att hästen verkligen är fram på bogarna :angel:

Lite eget tankearbete kan leda till väldigt intressanta saker...:idea:

*kl*
Det är visst tillåtet att trådar tar andra spår och diskuterar annat än sakfrågan, men nu är flera användare ute på "hal is" med sina inlägg. För att undvika tjafs i trådarna, fortsätt gärna att diskutera sakfrågan, det andra kan ni ta via pm eller skapa lämplig tråd på annat forum än dressyr.

/B_A_L, moderator

Visst är det så att det skrivna ordet kan uppfattas fel. Det är mycket svårt att formulera sig så att alla uppfattar det man skrivit så som man tänkt sig. Alla har ju olika bakgrund och olika erfarenheter och tolkar det skrivna enligt det.
Det kanske framstår som att jag ser allt svart eller vitt, vilket jag inte gör IRL, men på ett internetforum är det mycket svårt att få fram alla nyanser och varianter som kan uppstå. Då måste man skriva inlägg som blir flera sidor långa.

Såg ditt svar först nu :o

Jo det är svårt och jag har många gånger ångrat hur jag uttryckt mej. För det lät tokigt.

Det lät när du skrev, som om det är så enkelt som att bara göra, och det var väl det jag reagerade på. Jag är egentligen inte särskilt oenig med dej. Men kände mej väl otillräcklig då.
Hästar är individer och man kan ha ett ideal men det går inte att uppnå i varje situation alltid, utan kanske sällan i själva verket.
Beroende på vem man är men även just den hästen man just då sitter på.

Tex om man sitter på en ganska överfrisk eller spänd häst så kanske den fungerar bäst just då med att gå en aning och jag menar bara en aning bakom lod, för att få de "skygglappar" det innebär, så som någon uttryckte det.

Jag sitter tex på en som har blinkers t o m på galoppbanan och förstår då varför det är så att det fungerar bättre en aning bakom lod om hon är spänd. När spänningen släpper kan man trycka fram näsan. :idea:

Det betyder inte att det är ok att arbeta så hela tiden. Men mest ändamålsenligt just då eftersom att ta fram näsan från början skulle leda till mer tittande och oro och mindre avslappning. I det läget.

Är det ok eller skulle du ändå anse att man bör ta fram näsan från start, för att få hästen i lod direkt? Till varje pris? Det var där det svart-vita kom in men jag kan ha missförstått dej. Jag pratar alltså inte om en nos som pekar bakåt mot bringan utan om några få cm bakom lod.
Och jo, hästen arbetar då fortfarande korrekt. Spänningen släpper och koncentrationen ökar.
Och då kan man sen ta fram näsan helt.

Att få fram näsan är ju oerhört svårt för de flesta dessutom, eftersom på var och varannan bild som jag ser, och på dressyrekipage även på tävlingar på högre nivå så går hästen, om inte hela tiden så åtminstone någon del, bakom lod. Och nacken bakom öronen är inte högsta punkt.

Det betyder inte att det är rätt. Men så ser det ut. Och eftersom jag går till mej själv och är en medelmåttig ryttare så är det ju inte lätt för mej att "bara göra".:D

Litet tillägg till mitt eget inlägg:

Jag tror att vi alla här utan undantag har våra egna saker som vi går igång på och reagerar, vilket kan verka svårt att förstå för andra.
Därför känns det ibland som om det ligger något under diskussioner som inte syns, men känns av ändå.

Jag ville försöka förklara varför jag reagerar på tex bobos inlägg. Av egna skäl.

Om alla försöker hålla koll på sina egna svaga, känsliga punkter och hålla i sig så att det inte syns för mycket i trådarna, kanske vi kan hålla uppe diskussionen och ingen behöver bli trött och lämna forumet:idea:

*flashlight försöker vara förnuftig*:angel:

*kl*
Det är visst tillåtet att trådar tar andra spår och diskuterar annat än sakfrågan, men nu är flera användare ute på "hal is" med sina inlägg. För att undvika tjafs i trådarna, fortsätt gärna att diskutera sakfrågan, det andra kan ni ta via pm eller skapa lämplig tråd på annat forum än dressyr.

/B_A_L, moderator

Tack!! ;) ;)

Jag svarar lite här fast det inte var tilll mig..:o

Håller med dig angående att bakom lod kan vara en väg till själva målet i lod.

Ingen häst går ju som en klocka från första sekunden som den sätter sin lilla tossing på en ridbana!

Hästen och även vi ryttare måste värmas upp, få en chans att bli kvitt våra spänningar och stelheter osv.

Sen är vi alla på väg, förhoppningsvis åt rätt håll och att lära sig rida tar tiiiiiid!!!!

Därför tycker jag att det finns olika bra och olika dålig form beroende på ryttarens utbildningsnivå.

Sen kan man diskutera vilket som är bäst för hästen, men för att lära sig rida måste man få göra MÅNGA fel för att lära sig det rätta, och då kommer sorgligt nog hästen att komma i klämm inte bra en gång...:crazy:
Man gör så gott man kan!!

Jag tycker att du verkar tänka åt rätt håll med din ridning eftersom du inser att inte allt bara är svart eller vitt. :idea: :idea:

Litet tillägg till mitt eget inlägg:

Jag tror att vi alla här utan undantag har våra egna saker som vi går igång på och reagerar, vilket kan verka svårt att förstå för andra.
Därför känns det ibland som om det ligger något under diskussioner som inte syns, men känns av ändå.

Jag ville försöka förklara varför jag reagerar på tex bobos inlägg. Av egna skäl.

Om alla försöker hålla koll på sina egna svaga, känsliga punkter och hålla i sig så att det inte syns för mycket i trådarna, kanske vi kan hålla uppe diskussionen och ingen behöver bli trött och lämna forumet:idea:

*flashlight försöker vara förnuftig*:angel:
Du e klok :bow:

Hmm, detta manar till ett eftertänkt svar ;)
Kommer om ett tag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar