Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

delvis KL
Vet inte var jag hade hästens nacke idag(tittade inte ner:) ), men bakom lod var den inte.

Jäklar annåda i en liten låda vad hon gick:love:
motorn på därbak, väntade för det mesta.

Absolut inte helt loss, men vad kan man begära när man inte har ridit på 3 da´r.

Skitfina skolor i trav o galopp, ökningar med maxspänst o ett par piruetter där hon är väldigt kvick o bibehåller galoppen utan att tappa takten. Duktigt för en sån stor häst:love: :bow: finns det ingen PUSS-smiley?

Rider varken så bra eller alla krumelutter varje gång.

Var bara tvungen att försöka smitta av mig min eufori för dagen:d

Är detta ett värre inlägg än popcorn?:o

delvis KL
Vet inte var jag hade hästens nacke idag(tittade inte ner), men bakom lod var den inte.

Jäklar annåda i en liten låda vad hon gick
motorn på därbak, väntade för det mesta.

Absolut inte helt loss, men vad kan man begära när man inte har ridit på 3 da´r.
Skitfina skolor i trav o galopp, ökningar med maxspänst o ett par piruetter där hon är väldigt kvick o bibehåller galoppen utan att tappa takten. Duktigt för en sån stor häst finns det ingen PUSS-smiley?

Rider varken så bra eller alla krumelutter varje gång.

Var bara tvungen att försöka smitta av mig min eufori för dagen

Är detta ett värre inlägg än popcorn?

Du red väl på energin då, det kan bli pannkaka eller :love::devil: fantastiskt när man lyckas få in energin rakt in i arbetet:love: Går inte att beskriva:)

Inte varje gång dock som det lyckas:angel:

Härligt när man är så himla glad ända hem:p :D

Grattis!:bow:

En hemlis- schhh;)
vi bytte i varje oxå:o - kuuuul:bump: :bump:
hon blir lite väl snabb ibland, som även Briar blev som yngre.

Wow,:eek: Du ska alltid vara värst:mad: :D

Själv var jag ute i snön och blev omringad av ett gäng karlar med gevär o hundar:eek: Älgjägare. De lovade att inte skjuta fel:crazy:

Jag blir iallafall glad i magen av att läsa sånt! Härligt! Grattis!

Det lät när du skrev, som om det är så enkelt som att bara göra, och det var väl det jag reagerade på. Jag är egentligen inte särskilt oenig med dej. Men kände mej väl otillräcklig då.
Hästar är individer och man kan ha ett ideal men det går inte att uppnå i varje situation alltid, utan kanske sällan i själva verket.
Beroende på vem man är men även just den hästen man just då sitter på.
Jag skriver från min egen erfarenhet. En del saker är för mig bara att göra, medans det kanske inte alls är så för den som läser, och då blir det svårbegripligt eller framstår som dogmatiskt.

Jag har ridit och tränat massvis med hästar och är väl medveten om att alla är individer, men samtidigt finns det ju vissa saker som fungerar likadant på alla hästar.
Alla hästars ryggrad är likadan och behöver sträckas ut framåt och bli fri från blockeringar om hästen ska kunna röra sig och arbeta optimalt. Även halsen måste sträckas ända fram till nacken.
Det är ju inte så att det är bara någon centimeter av nosens placering det handlar om, utan om hästens nos är bakom lod så är det ett symptom på att halsen inte är utsträckt. När hästen sträcker halsen framåt så är det nästan omöjligt för den att hålla nosen bakom lodplanet.

Halsen kan vara sträckt rak eller i en kurva (båge står det visst ibland) så det finns egentligen ingen korrekt position där hästen måste ha nosen bakom lod.

Jag sitter tex på en som har blinkers t o m på galoppbanan och förstår då varför det är så att det fungerar bättre en aning bakom lod om hon är spänd. När spänningen släpper kan man trycka fram näsan.

Det betyder inte att det är ok att arbeta så hela tiden. Men mest ändamålsenligt just då eftersom att ta fram näsan från början skulle leda till mer tittande och oro och mindre avslappning. I det läget.

Är det ok eller skulle du ändå anse att man bör ta fram näsan från start, för att få hästen i lod direkt? Till varje pris? Det var där det svart-vita kom in men jag kan ha missförstått dej. Jag pratar alltså inte om en nos som pekar bakåt mot bringan utan om några få cm bakom lod.
Och jo, hästen arbetar då fortfarande korrekt. Spänningen släpper och koncentrationen ökar.
Och då kan man sen ta fram näsan helt.

Jag har inte så stor erfarenhet av galoppörer från banan, men även i den situationen skulle jag nog handla annorlunda. Om hästen jag sätter mig upp på är spänd och tittig så skulle jag försöka skritta den i en energisk skritt på lång tygel tills den hade slappnat av, eventuellt trava den lång och låg. Lång och låg är för mig att sträcka halsen framåt neråt utan indragen nos, så att hela överlinjen tänjs ut. Det brukar också få hästarna att slappna av. Sen när hästen verkligen är avslappnad skulle jag börja jobba den. Det ger ju ändå aldrig mycket att jobba en spänd häst, den har inte heller den koncentrationen man vill ha.

Att få fram näsan är ju oerhört svårt för de flesta dessutom, eftersom på var och varannan bild som jag ser, och på dressyrekipage även på tävlingar på högre nivå så går hästen, om inte hela tiden så åtminstone någon del, bakom lod. Och nacken bakom öronen är inte högsta punkt.

Tyvärr är det så :( men det betyder inte att det är riktigt för det.
Det har blivit så vanligt att se så många tror att det är den rätta formen. Har man aldrig sett något annat så...
Jag tycker det är ledsamt att se och att det tillåts i så hög grad. Jag lider med hästarna.

Jag har en god vän som är tysk!! GP-domare. Han är stenhård med hästar som går bakom lod med kort hals. De får inte över 6 på något moment där dom går så. Är halsen väldigt hopdragen med för hög nacke så ger han aldrig över 5.

Ett litet tillägg:

Jag har en god vän som är tysk!! GP-domare. Han är stenhård med hästar som går bakom lod med kort hals. De får inte över 6 på något moment där dom går så. Är halsen väldigt hopdragen med för hög nacke så ger han aldrig över 5.

Hans argument är: Det är inte bra för hästen!! :bow:

men om halsen inte är kort men hästen ändå är lite bakom då? allt är ju relativt..

som när jag red min ponny på meeting, då blev han i vissa moment kort i nacken när han inte lägre orkade ( volter) fick då 6 och kort nacke, (helt korrekt bedömt) men i nästa moment där han bara kan flyta på sina gångarter så fick han 7-8 och nere i protokollet fick jag ingen kommentar om kort nacke eftersom det bara hade hänt i det ögonblicket..

* Till Fio!
Jag är helt på det klara med att jag inte kan mycket. Jag vill däremot lära mig och försöker, men som du sa jag är 18 år och jag har bara varit i sverige. Planerna är att jag ska till tyskland efter skolan och när jag tävlat mina young rider år, för jag vill sattsa helt på bara hästar och jag vet om att för att få en riktigt bra och RÄTT utbildning så vill jag åka till tyskland.. Så jag tar absolut inte illa upp för att du skrev så :)

-Tycker att repotaget i ridsport var väldigt bra..

Senast ändrad:

Lite hastigt råkade knappa fel o svaret försvann:mad: försöker igen men lite hastigt pga har inte tid att sitta här:o

Jag skriver från min egen erfarenhet. En del saker är för mig bara att göra, medans det kanske inte alls är så för den som läser, och då blir det svårbegripligt eller framstår som dogmatiskt.

Jag har ridit och tränat massvis med hästar och är väl medveten om att alla är individer, men samtidigt finns det ju vissa saker som fungerar likadant på alla hästar.
Alla hästars ryggrad är likadan och behöver sträckas ut framåt och bli fri från blockeringar om hästen ska kunna röra sig och arbeta optimalt. Även halsen måste sträckas ända fram till nacken.
Det är ju inte så att det är bara någon centimeter av nosens placering det handlar om, utan om hästens nos är bakom lod så är det ett symptom på att halsen inte är utsträckt. När hästen sträcker halsen framåt så är det nästan omöjligt för den att hålla nosen bakom lodplanet
.

Ja i princip håller jag med, men det handlar om rörelse så det kan aldrig bli statiskt utan små variationern hit eller dit, vilket inte kan göra så stor skillnad, tycker jag.

Jag har inte så stor erfarenhet av galoppörer från banan, men även i den situationen skulle jag nog handla annorlunda. Om hästen jag sätter mig upp på är spänd och tittig så skulle jag försöka skritta den i en energisk skritt på lång tygel tills den hade slappnat av, eventuellt trava den lång och låg. Lång och låg är för mig att sträcka halsen framåt neråt utan indragen nos, så att hela överlinjen tänjs ut. Det brukar också få hästarna att slappna av. Sen när hästen verkligen är avslappnad skulle jag börja jobba den. Det ger ju ändå aldrig mycket att jobba en spänd häst, den har inte heller den koncentrationen man vill ha.

Och där har vi en stor skillnad mellan oss! Jag har knappt ridit annat sista 20 åren. Oftast just från banan men i det här fallet just fn är det häst som är i full löpkondis vilket gör att jag
skulle få skritta till midnatt ........ Är inte från utan banan om man säger så. Det innebär en mycket hög kondition och enorma mängder mat tex.

Självklart rider jag lång/låg frrån start, skrev inte det men det är vad jag kallar att rida lugnande bla. Plockar självklart inte ihop direkt o tror att det ska gå att jobba. Sånt är ju självklart för mej men det kan du ju inte veta så där är ett av problemen när man skriver...

Men i det läget kan det vara så att nosen kommer en aning bakom, (jag har inga speglar men jag tror det) och då behäver hon inte se lika mycket utan fokuserar mer på mej. Alltså en aning, inte dm-vis.

Börjar inte jobba på spänningar, utan naturligtvis när hästen spänner av. Jag har utvecklat den delen mycket genom hästarna jag rider,att få känslig häst lugn. Folk tror aldrig att mina hästar är fullblod - eftersom de ser så lugna ut:cool: (Vad man nu väntar sej??)
Men energin finns där hela tiden på denna häst, vilket kan innebära att från lugn o koncentration kan en frustning från en annan häst få hela hästen att rycka till eller hoppa vissa dagar, sen snabbt åter till lugnet. Mycket fascinerande faktiskt. :D

I alla fall når jag nog lugnet bättre i lång låg form men med nosen en aning bak, tror jag som sagt. Men jag ska kolla med tränaren mer exakt, (hon har aldrig påpekat det i o f s) för att vara säker.

Det är en sån otrolig balansgång särskilt vissa dagar, för att nå fram till arbetsläget. Men det går alltid:) Det känns som om det handlar om millimetrar Vet inte om du kan förstå hur jag menar.:confused: Det här med att förklara över internet...Inte alls alltid, men vissa dagar. Det är då jag pratar om.

Det handlar om en häst vilket inte säger något, utom att lösningarna kan behöva skilja sej en aning beorende på häst.

Tyvärr är det så :( men det betyder inte att det är riktigt för det.
Det har blivit så vanligt att se så många tror att det är den rätta formen. Har man aldrig sett något annat så...
Jag tycker det är ledsamt att se och att det tillåts i så hög grad. Jag lider med hästarna.

Nej, men det visar kanske hur svårt det är:confused:

En annan sak jag kom att tänka på är att så många ryttare faktiskt tittar ner. Även jag när jag glömmer mej. Ser ju det så ofta på träningar, även mkt duktiga ryttare:o Ryttaren är då också bakom lod:o

Senast ändrad av en moderator:

I det här fallet var det just precis som jag skrev, en artikel om att kunna ändra formen.

formen då som i Bra och för hästen ändamålsenlig form under grundutbildning. I alla ändrings lägen......Fazers förklaring/förtydling av det hela är illustrativ. Läs artikeln och se vad den säger.

Nu har jag kollat den artikeln och jag säger bara suck.... Där visas ingen variation av själva FORMEN överhuvudtaget utan det är ju bara huvudet som viks in och ut :confused: . Halsen är ju fortfarande kvar i den sk höga formen. Det var som jag trodde då mao låg form kallar dom när huvudet i invikt bakom lod.

Halsen skall längas ut framför manken , alltså det skall gå rakt och fram och ut där inte uppåt som bilderna illustrerar som sedan avslutas med en kraftig böj vid 3-4 halskotan och huvudet invikt.

För min del spelar det heller inte världen världens roll att huvudet råkar hamna bakom lod men då skall halsen iallafall vara lägre och längre.

Det här anser jag iallafall är det ju bäst att tillägga

Senast ändrad:

Jag skulle kunna bidra med lite unghästbilder..

http://i81.photobucket.com/albums/j229/karrofia/P1013501.jpg

http://s81.photobucket.com/albums/j...rrent=P1013477.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch12

http://i81.photobucket.com/albums/j229/karrofia/P1013526.jpg

http://i81.photobucket.com/albums/j229/karrofia/P1013466-1.jpg

Läggs in i diskussionssyfte. Vad är det för olika typer av form som visas på bilderna? Är den formen som visas på de tre översta lämpliga att rida en oskolad 6-åring i? Vad har hänt på den sista bilden? Är han för öppen? Bör han sänka sig och sträcka ut formen?

De kanske kan bli diskussionsmaterial.. När jag red hästen försökte jag mest få honom att koncentrera sig på mig och inte på allt som fanns utanför ridbanan, så bilderna visar de bästa ögonblicken. Jag har aldrig finlirat på honom, utan det som visas på de första bilderna är det bästa som jag för närvarande kan få fram.

Hoppas de kan illustera något ni diskuterar. Säg vad ni tycker!! Även om det inte är jättepositivt. Har följt diskussionen och kännt att jag inte kan tillräckligt för att bidra med något.

Senast ändrad:

Om vi pratar om just halsen skulle jag vilja ha den lite lägre och framåt. För att vara lång o låg. Men det är bara vad jag tycker. Andra kan tycka annorlunda.

På den sista bilden har du lite mer energi och skulle fram med nosen en aning bara.

Men människa vilken vacker ridvolt, (som man ser på sista bilden)
hur kan du kan du koncentrera dej alls där?:eek: :D

Jo, du har nog rätt i det. Han skulle kunna sträcka ut sig lite mer. På sista bilden tycker jag att han bryter muskelkedjan som ska länga ut halsen, och han får fulkrok. Dålig typ av bakom hand.

Jag kan inte variera hans form, för han gillar uppenbarligen vyn och tänker mycket hellre på den än mig :D. När jag får några koncentrerade steg blir jag väldigt glad, även om formen är lite felaktig..

Min ridlärare brukar tycka att jag är lite virrig när jag rider. Det kanske beror på att jag tittar ut över vattnet för mycket :D. hehe. Det är verkligen jättelyxigt att komma ut till stalltet och vattnet :love:. Man blir så avslappnad av det..
http://www.mypix.se/usrimg/JMPQFRGOK/lrg/JMOOMNOSCRMPF8.jpg :love: jajaja nu är jag JÄTTEot.

*KL*
Tack alla ni för att ni är med i min glädje.Vi får la se om det håller i sig.
hon fick äpplen o morisar o liniment på kroppen-hon tycker inte om när man sprutar ut det ur flaskan. Går nästan o gömmer sig:crazy:
Belönade mig själv med god middag o bio- Borat!
vänta här:idea: Såg ett citat från Bobo..
Om hästen jag sätter mig upp på är spänd och tittig så skulle jag försöka skritta den i en energisk skritt på lång tygel tills den hade slappnat av, eventuellt trava den lång och låg. Lång och låg är för mig att sträcka halsen framåt neråt utan indragen nos, så att hela överlinjen tänjs ut. Det brukar också få hästarna att slappna av. Sen när hästen verkligen är avslappnad skulle jag börja jobba den. Det ger ju ändå aldrig mycket att jobba en spänd häst, den har inte heller den koncentrationen man vill ha.
Kul!
Det går inte att varva ner en laddad häst så om man inte vill bestaffa den-gålusten kanske aldrig kommer tillbaka:crazy:
Den behöver få utlopp för sin värsta överskottsenergi- fråga Fio om hennes Barcelona. Sen kan man börja att jobba den.

Senast ändrad:

*KL*
Tack alla ni för att ni är med i min glädje.Vi får la se om det håller i sig.
hon fick äpplen o morisar o liniment på kroppen-hon tycker inte om när man sprutar ut det ur flaskan. Går nästan o gömmer sig:crazy:
Belönade mig själv med god middag o bio- Borat!
vänta här:idea: Såg ett citat från Bobo.. Kul!
Det går inte att varva ner en laddad häst så om man inte vill bestaffa den-gålusten kanske aldrig kommer tillbaka:crazy:
Den behöver få utlopp för sin värsta överskottsenergi- fråga Fio om hennes Barcelona. Sen kan man börja att jobba den.

Du är rolig du! :) Och efter alla omsorger håller det nog i sig länge:bow: :bow:

Ang överskottsenergi så har du rätt:idea: Man kan om det är ljust ute ta en runda och rasta av lite energi först också.
Eller hitta knapparna och rida på den (energin) och sväva hela kvällen sen! Vilken kraft:idea: Tyvärr inte alltid det lyckas:angel:

Som jag ser det trivs din häst i den form som han för dagen går i .
Men bara för att det känns trivsamt så betyder det inte att det är optimalt.
Det jag skulle vilja genom alla bilder är att halsen skulle bli lägre, längre och näsan sökte sig lite framåt utan att för den delen hamna ännu mer i framvikt.

För att förhindra framvikten skulle du kunna träna på att komma ur din hängsists, eftersom den inbjuder hästen att hamna i just framvikt, eller rent av på bogarna.

Om du kommer till rätta med din sits löser sig många problem som av sig själv!!:idea:

Försök att sitta på trekanten i stället för på muffen, slappna av mer i benen och försök att bara låta dem hänga ner för hästens sidor utan att knipa och trycka så mycket.

Lyckas du med detta får du en mer lyhörd häst som kan skilja på dina hjälper på ett tydligare sätt eftersom han inte blir stimulerad hela tiden utav dina knipande tryckande ben.

Prova ett pass att bara koncentrera dig på din sits; ner mitt på triangeln, släpp benen och låt det bra rulla på en stund och känn in.

Tänk på hur det ser ut när proffsen sitter snyggt-härma!!
Inte gjort på en grisblink, men värt att ge en tid att testa om den där finska chokladkakan har något innanför pannbenet eller om hon bara är bra på att göra oboy.

Lycka till med mysig häst som verkar trivas överhuvudtaget!!

Underbart med havet utanför ridbanan, om du tycker att jag skrev något som intestämmer ovan, så skyller jag på avundsjuka på grund av din utsikt då du tränar....:devil: :devil:

Vet inte om du vill höra ord från mig, men instämmer i att du sitter en ngutta för långt fram.
Du får då bättre EGEN balans o har då oxå lite längre tygel.
Hästen ser ut att röra sig med raka ben. Skulle rida dem lite lägre o gymnasticera den, gärna över cavaletti.
Vad är härlig utsikt om man bara ser hästens nacke:D menar nu inte att du gör så-generalisering:o

OT igen.
Eller till Lancet.
Min tränare är inte speciellt gammal, men hon kom efter Jan o Minna bland 3-åringarna.
Tror att du kommer att bli lika duktig om du hamnar hos ngn bra tränare i D.
Men akta dig. Det är inte bara guld bara för att det glimmar, inte ens där. Gramanlandet:angel:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024