Sv: Nacken som högsta punkt
Lite hastigt råkade knappa fel o svaret försvann
försöker igen men lite hastigt pga har inte tid att sitta här
Jag skriver från min egen erfarenhet. En del saker är för mig bara att göra, medans det kanske inte alls är så för den som läser, och då blir det svårbegripligt eller framstår som dogmatiskt.
Jag har ridit och tränat massvis med hästar och är väl medveten om att alla är individer, men samtidigt finns det ju vissa saker som fungerar likadant på alla hästar.
Alla hästars ryggrad är likadan och behöver sträckas ut framåt och bli fri från blockeringar om hästen ska kunna röra sig och arbeta optimalt. Även halsen måste sträckas ända fram till nacken.
Det är ju inte så att det är bara någon centimeter av nosens placering det handlar om, utan om hästens nos är bakom lod så är det ett symptom på att halsen inte är utsträckt. När hästen sträcker halsen framåt så är det nästan omöjligt för den att hålla nosen bakom lodplanet
.
Ja i princip håller jag med, men det handlar om rörelse så det kan aldrig bli statiskt utan små variationern hit eller dit, vilket inte kan göra så stor skillnad, tycker jag.
Jag har inte så stor erfarenhet av galoppörer från banan, men även i den situationen skulle jag nog handla annorlunda. Om hästen jag sätter mig upp på är spänd och tittig så skulle jag försöka skritta den i en energisk skritt på lång tygel tills den hade slappnat av, eventuellt trava den lång och låg. Lång och låg är för mig att sträcka halsen framåt neråt utan indragen nos, så att hela överlinjen tänjs ut. Det brukar också få hästarna att slappna av. Sen när hästen verkligen är avslappnad skulle jag börja jobba den. Det ger ju ändå aldrig mycket att jobba en spänd häst, den har inte heller den koncentrationen man vill ha.
Och där har vi en stor skillnad mellan oss! Jag har knappt ridit annat sista 20 åren. Oftast just
från banan men i det här fallet just fn är det häst som är i full löpkondis vilket gör att jag
skulle få skritta till midnatt ........ Är inte från utan
på banan om man säger så. Det innebär en mycket hög kondition och enorma mängder mat tex.
Självklart rider jag lång/låg frrån start, skrev inte det men det är vad jag kallar att rida lugnande bla. Plockar självklart inte ihop direkt o tror att det ska gå att jobba. Sånt är ju självklart för mej men det kan du ju inte veta så där är ett av problemen när man skriver...
Men i det läget kan det vara så att nosen kommer en aning bakom, (jag har inga speglar men jag tror det) och då behäver hon inte se lika mycket utan fokuserar mer på mej. Alltså en aning, inte dm-vis.
Börjar inte jobba på spänningar, utan naturligtvis när hästen spänner av. Jag har utvecklat den delen mycket genom hästarna jag rider,att få känslig häst lugn. Folk tror aldrig att mina hästar är fullblod - eftersom de ser så lugna ut
(Vad man nu väntar sej??)
Men energin finns där hela tiden på denna häst, vilket kan innebära att från lugn o koncentration kan en frustning från en annan häst få hela hästen att rycka till eller hoppa vissa dagar, sen snabbt åter till lugnet. Mycket fascinerande faktiskt.
I alla fall når jag nog lugnet bättre i lång låg form men med nosen en aning bak, tror jag som sagt. Men jag ska kolla med tränaren mer exakt, (hon har aldrig påpekat det i o f s) för att vara säker.
Det är en sån otrolig balansgång särskilt vissa dagar, för att nå fram till arbetsläget. Men det går alltid
Det känns som om det handlar om millimetrar Vet inte om du kan förstå hur jag menar.
Det här med att förklara över internet...Inte alls alltid, men vissa dagar. Det är då jag pratar om.
Det handlar om en häst vilket inte säger något, utom att lösningarna kan behöva skilja sej en aning beorende på häst.
Tyvärr är det så
men det betyder inte att det är riktigt för det.
Det har blivit så vanligt att se så många tror att det är den rätta formen. Har man aldrig sett något annat så...
Jag tycker det är ledsamt att se och att det tillåts i så hög grad. Jag lider med hästarna.
Nej, men det visar kanske hur svårt det är
En annan sak jag kom att tänka på är att så många ryttare faktiskt tittar ner. Även jag när jag glömmer mej. Ser ju det så ofta på träningar, även mkt duktiga ryttare
Ryttaren är då också bakom lod