Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

:o tack :)

Jag är medveten om att det var jag som la ut bilderna för att diskutera- jag diskuterar gärna olika sätt och gärna nya sätt och synvinklar, därför är jag alltid också öppen för att pröva nya tränare, dock har jag alltid min hemma tränare som grundpelare och skulle aldrig ge mig ut att prova massa tränare om jag inte hade haft en stadig sådan..

Man lär sig alltid något av en sån här diskution, och man blir mer medveten om vad man gör när man rider och det är bra! innan jag började vara här på buke så hade jag nästan ingen aning om vad jag gjorde igentligen och jag visste inte var bäcknet satt på varken mig eller hästen. Jag kan nu hjälpa andra lättare när jag vet mer och har lättare för att träna andra :)

Sen kan inte alla tycka likadant, tråkigt det hade varit! Men man kan lära sig av varandras erfarenheter och så kan man plocka upp det man tycker verkar bra och pröva det själv, för jag tror inte att det finns en lära som fungerar för alla hästar och ryttare, bäst blir det om man kan plocka upp saker från olika håll!

Ingen känner igen honom :D Jaghar fuskat jag har läst artikeln, och så rider jag ju för en av hans elever :D
Senast när?
Hur gammal var hästen?
Tror inte att den är 3 år.
Vad är viktigt? I det här fallet den jämna överlinjen - Min bild ser starkare ut över ryggen - den suger mer fram i bettet
Om den nu inte är överbyggd o du själv säger att bröstryggen är lite för långt ner. Hur kan denna överlinje vara bra?

Ingen kommentar om att den går lite bakom lodplanet:confused:

Varför är det skillnad på om denne beridare rider sin häst lite bakom lod? Men när Lancet gör det så är det illa.

Senast ändrad:

Ingen känner igen honom :D Jag har fuskat jag har läst artikeln, och så rider jag ju för en av hans elever :D

Det är ju jättesuddiga bilder båda två och det är ju bilder och inte filmer.
Tolkningen kanske skulle blir annorlunda om bilderna var fler.
men för att återkoppla till vad jag skrev tidigare

Vad är viktigt? I det här fallet den jämna överlinjen - Min bild ser starkare ut över ryggen - den suger mer fram i bettetVad vill jag uppnå - och varför? Bakdelen på plats så takten blir ren - och suget uppstår framåt. Ser jag på min bild känner jag igen suget bättre
uppnår jag det? Närmare på min bild, men som sagt inte hela vägen framme

Det här skriver jag mot bättre vetande - det blir alltid bråk om ridbilder :D Men eftersom du frågade vad jag ser.

OK tack!
Helt ok att bli jämförd med guru! Jag tar det, för att fatta :D

Jo du har rätt om suget, för den här bilden är ju ett år gammal i januari om jag inte minns fel och då var hon knappt 5 ens.

Det är annorlunda idag. Men jag ser inte så mycket på hans bild heller, om jag ska vara ärlig. Ser lite spänning däremot.

Ang ryggen är ju hans lite bättre byggd, jag har överbyggnaden att "kämpa mot", och den var större för ett år sen, har växt upp lite mer fram nu, men fortf överbyggd med flera cm.:crazy:

Det är inte känsligt med bilder för mej. Man ser bara en liten sekund och jag är intresserad av synpunkter så det är helt ok.

Senast ändrad av en moderator:

var ser du spänningen ( jag har ju redan skrivit att jag gör det också så det är inget ifrågasättande )

Det är inte min guru - jag har aldrig träffat karln

Angående min bild.

Bakdelen är på plats (bäckenet är omvinklat efter utbildningsnivån) - det är huvudmålet i den ridningen.

Även om bäckenet nu skulle vara omvinklat efter utbildningsnivån, så går hästen på bogarna och det ingår inte i någon utbildningsnivå.

I och med din bild och dina kommentarer till den, så har min uppfattning om din kompetens bara förstärkts.
Konstigt att inte fler får upp ögonen och slutar att ursäkta sig när de har en avvikande åsikt, eller bara vill ifrågasätta något som du skriver.

Det är skrämmande vilken makt en manipulativ människa kan få, även över ett internetforum :eek: :eek:

Har inte skrivit eller läst här på ett tag, men tjuvnypen haglar som vanligt och det är samma människa som verkar ha det här omättade behovet av att hävda sig som vanligt.

Varför kan du aldrig ge med dig och erkänna att du ibland pratar i nattmössan?

Jag säger inte att du alltid gör det! Ofta har du bra saker att komma med, konstigt vore det väl annars efter alla böcker du läst!!

Men i bland är det så övertydligt att du inte riktigt vet vad du skriver, utan att det bara är en upprepning av något annat skrivet!

Jaaaaaaa, detta kan uppfattas som elakt skrivet, men det är bara min uppfattning och den står jag för. :smirk: :smirk:

Som jag ser det handlar diskussionen inte om den enskilda ryttaren och hästen. Det handlar om hur hästen ska arbeta ergonomiskt och korrekt. Då är det väl bra om man kan dra fram de ideal som finns och argumentera kring dem.
Om någon då lägger in bilder som exempel på en form, så är man nog beredd att diskutera den formen. Inte ryttaren och hästen i sig, det är ointressant för mig.
Även därför jag valt en helanonym Buke tillvaro. Vill filosofera och diskutera, se saker ur olika vinklar. Lär mig mycket på det. Kompisar och tränare har jag hellre IRL.

Så till ytterligare en omgång av min syn på saken.
Jag undrar fortfarande varför man, om man kan forma hästen hur man vill, väljer att lägga den bakom lod? Vad är vunnet?

Om man vill träna på vissa rörelser och hästen gör dem lättare i inkorrekt form, så kanske man ska vänta med de rörelserna? Tänker att t ex svävtrav inte kan bli korrekt passage innan formen sitter där, men å andra sidan när formen sitter så kan den samlade traven bli passage ur en vanlig förhållning. Å andra sidan kan ju rörelserna vara nyttig gymnastik som förbereder hästen inför större samling. Risken finns ju dock att hästen lär sig utföra dem fel, eller felbelastar sig under utbildningen och då ökar skaderisken.

Jag har förståelse för att man väljer att sänka formen med nacken lite lågt och nosen lite bakom på en häst som inte kan regleras in i korrekt form än. Som är spänd, sänker ryggen och är i grundutbildning. Det kan vara det bästa alternativet just då, för att visa hästen vägen. Men jag skulle försöka hitta den mest korrekta varianten av form som hästen förmår under passets gång. Vilket inkluderar att försöka få in rumpan, upp ryggen och fram med näsan. Oftast gör nosen sig så lätt med lite mer tygel, problemet är ju om hästen då springer iväg, men då får man ju jobba på sina förhållningar, sitsen och att få in rumpan. För utan rumpan gör den låga nacken ingen nytta.

Jag tycker mej se lite spänning, framtill, bog o i nacke och huvdet. :confused:

Men det kan vara fel. Allt är som sagt sekundbilder. Man kan inte dra för stora växlar av nån bild egentligen.

Så till ytterligare en omgång av min syn på saken.
Jag undrar fortfarande varför man, om man kan forma hästen hur man vill, väljer att lägga den bakom lod? Vad är vunnet?

Om man vill träna på vissa rörelser och hästen gör dem lättare i inkorrekt form, så kanske man ska vänta med de rörelserna? Tänker att t ex svävtrav inte kan bli korrekt passage innan formen sitter där, men å andra sidan när formen sitter så kan den samlade traven bli passage ur en vanlig förhållning. Å andra sidan kan ju rörelserna vara nyttig gymnastik som förbereder hästen inför större samling. Risken finns ju dock att hästen lär sig utföra dem fel, eller felbelastar sig under utbildningen och då ökar skaderisken.

Jag har förståelse för att man väljer att sänka formen med nacken lite lågt och nosen lite bakom på en häst som inte kan regleras in i korrekt form än. Som är spänd, sänker ryggen och är i grundutbildning. Det kan vara det bästa alternativet just då, för att visa hästen vägen. Men jag skulle försöka hitta den mest korrekta varianten av form som hästen förmår under passets gång. Vilket inkluderar att försöka få in rumpan, upp ryggen och fram med näsan. Oftast gör nosen sig så lätt med lite mer tygel, problemet är ju om hästen då springer iväg, men då får man ju jobba på sina förhållningar, sitsen och att få in rumpan. För utan rumpan gör den låga nacken ingen nytta.

jag har inte sett dina inlägg som annat än sakliga och neutrala. Dock är diskussionen om bakom lod en ganska gammal diskussion, och på senare år finns det flera tränare och etablerade som bla. har ifrågasatt huruvida man ändå inte till en viss grad måste ta med hästens byggnad, fysiska tillstånd och andra variabler i den debatten för att den faktiskt ska bli riktigt validerad - och att det runt dessa variabler faktiskt kan finnas nyanser.
det du skriver ang. grundutbildning är precis det som ridsport artikeln behandlar bland annat, som jag nämnde tidigare - att ja - det kan finnas skäl, motivering, belägg och som sagt - nyanser. Det Bobo skrev lämnade inga rum för sådana - alls.

Jag tror att du ser dessa nyanser baserat på vad du skriver - det är allt jag är ute efter att poängtera, då jag tyckte att diskussionen rätt eller fel blivit allt snävare i diskussionen i och med de bilder som kom med i debatten - Lancets, och andras.

Har inte hunnit läsa färdigt tråden men håller med dig om varenda ord du skriver.

Angående Lancets bilder som diskuteras så har du rätt. Man kan visst få ut nosen om man är duktig nog, visst Lancet är duktig men hon har minst ett decennium kvar att bli duktig nog för att klara av det, men då får hon flytta härifrån Sverige först och ett hundratals hästar senare.

Sedan är jag lite förvånad över att folk fortfarande måste tro att när nacken är högsta punkt så är hästen hög i formen och kan då låsa rygg och länd. Det är ju halsen som blir lägre och längre i lång och låg då har man ju fortfarande nacken som högsta punkt och nosen ute då låser man varken det ena eller andra. Men folk överlag har jäkligt svårt för att lägga halsen lägre framför manken utan dom viker nästan bara in huvudet och så blir halsen en S-kurva

Min tränare kan göra det här, alltså bestämma nosens placering utan att låsa ryggen men hon är nästan 40 år och har jobbat utomlands i nästan 20 år i den tyska skolan också, rider kanske 5-8 hästar om dagen och har gjort så ialla tider för instruktör.

Det kan jag säga med all säkerhet att man inte klarar av när man är 18 år. *sorry* Lancet hoppas du förstår att jag inte kritiserar dig personligen nu

Bra inlägg.
Jag är väl inte den som är bäst på att svara på varför lite bakom lod, men jag upplever att det är väldigt få som gör det i VL.

Min spekulering.
-För en ryttare som är duktig på att få hästen energisk med bra bakbensaktivitet o ryggverksamhet tror jag inte att det spelar ngn större roll om den rids ett par cm. bakom, bara man kan lägga den rätt när man vill.
Jag tror oxå att om man vill ha energi o inte bara glider runt på hästen=hästen är mer vaken o alert-tittig o kan då tappa formen /ryggen med jämna mellanrum.
En sdn häst kanske blir lite mer avspänd om den får lite skygglappar på sig= ngt bakom lod
Var låg skillnaden i den tyske beridarens -lite bakom lod o Lancets?

Fio och Skrållan, ni skriver precis det jag vill få fram :bow: . Jag tror ju att jag gör det, men det är tydligen inte så :crazy:

När du beskriver så tycker jag att det _låter_ rätt.
Särskilt eftersom du skriver att takten blir bättre.
Hopdragna spända hästar kan inte få den där takten där de vilar i steget.

Okey, låter bra. Det blir en MARKANT skillnad på takten, från att vara dum-dum-dum blir det mer paM-paM-paM och det känns som att hon vilar mer på steget. Nu orkar hon ju tyvärr inte mer än några steg i taget (ELLER så tappar jag ridningen!) och hon har hittills inte gjort det vid en ridhusspegel, men det kommer väl.
När hon hamnar där känns det som att hon blir 1 dm högre och en halvmeter kortare. Det blir EN häst och inte två (en bakdel + framdel). När jag får samma känsla i galoppen upplever jag det som att jag ska glida ur sadeln (flatback) BAKLÄNGES, samt att jag "bara" behöver sitta till med sitsen för att hon ska vara kvar. :love:

Så spända hästar kan inte åstadkomma takten på samma sätt som en avspänd? Tack, där lärde jag mig något nytt och vet lite mer vad jag ska sträva efter! :bow:

Du kan nog åtminstonde vara säker på att du är på RÄTT VÄG, och på Väg är vi ju alla.
Det är ju ingen som är framme vid Grand Prix här. :D

Ja, och det är det jag anser vara det viktigaste! Att vi har hittat rätt väg! GP kommer vi aldrig att nå, men vi har ändå målet att bli självbärande i en korrekt form.

Jag håller med skrållan, både hennes upplevelse och att man får ha ett riktmärke.
Har man tur - kan det kanske bli ännu bättre. :)

Sedan om du lär dig vad du skall titta efter så finns det ju speglar videocamera - då kan man ju jämföra hur det känns och hur det ser ut.

MVH SUS

Tack för kloka ord!

//Alice

Jo jag tycker att ni /vi pratar om samma sak - fast på lite olika sätt.

Jag med den nyanseringen att man skall titta på hela hästen, att inte bakom lod enbart avgör - utan det viktigaste är att halsen som helhet sträcks framåt - och detgör den ju sällan öht - och då är det ju det som är grundproblemet :crazy: -
Och det säger ju både Skrållan du och fio.

Sedan finns det alltid dem som istället för att diskutera vill plocka ned det på en personlig nivå - och anklaga den andre för både det ena och den andra.

Det talar ju för sig själv

Senast ändrad:

Du får väl sälla dig till konsensusgruppen nu då :D
Särskilt när du skriver att hästen blir en dm högre :)

En spänd häst kan se ut att ha takt - men den har inte balans nog att vila i steget

En spänd häst kan se ut att ha takt - men den har inte balans nog att vila i steget

Det är precis det som den har, balans alltså!
MEN, ingen balans som har med arbete genom kroppen att göra!

En trav som den som beskrivs ovan kallas BALANSTRAV.

Det är absolut inget att sträva efter, vill bara klargöra att en häst i balanstrav inte gör annat än vilar i steget, UTAN arbete bakifrån.

Det leder inte till samling utan till att hästen bara balanserar i en sakta trav utan att vikten lägges bakåt.

Okey, men om hästen inte är i tillräcklig balans, behöver inte hästen då öka tempot för att behålla balansen vid ökad "samlig"? Den använder kraften framåt för att kompensera för att den inte "rår på" kraften uppåt? *svamlar* Hoppas någon förstod vad jag menade....

Om hästen är i "ramen" och jag sitter på EN häst, tar en förhållning i yttertygeln får jag en "kortning" uppåt/bakåt i framdelen (ej huvudet). Om hästen är ur ramen (men fortfarande har en krökt hals) och jag vill ta en förhållning aggerar hästen dragspel och den kortas på mitten. Så upplever jag det på min häst. Vad upplever jag?

//Alice

Okey - så en spänd häst har balans :confused:

Ja den har en sorts balans som inte är något man strävar efter eftersom en häst i balanstrav är svår att påverka.

En häst som har lätt för att falla i balanstrav kan lura många oerfarna ryttare att tro att de uppnått samling, eftersom takten blir så tydlig.

Men som jag skrev tidigare så har inte balanstrav något att göra med samling.

En häst i den balans som man strävar efter är lätt att påverka åt alla håll, lyhörd, och snabb i reaktionerna, på ryttarens hjälper.

En häst i balanstrav springer och "sprätter i benen" med spänningar.

Jag förstod vad du menade - hästen tappar ju takten när den inte orkar eller kommer ur balans. Den tappar ryggen - därför tappar den takten.

Jag tycker du beskriver det bra:)
En häst med en korrekt pilbåge som grund (är en häst som har en sådan hållning att den sitter ihop) den kan ju använda bäckenet som hävarm och förskjuta koppsmasssa bakåt varvid bakdelen sänks och framdelen lyfts. = Den sätter sig.

När man inte har pilbågen som gund så är ju inte ens hästens jälvbärig - den är lite framtung och kombination med att den rör sig framåt så har du en fallande rörelsenergi framåt. Jämför springa nerför en backe.
Då kan ju inte hästen användra sig av hävarmen utan får använda sig av muskler som rent allmänt drar framdelen närmare bakdelen. Den kompimerar sig som du skriver. Den håller emot sin fallande vikt framåt med hela kroppen.
Det sätter sina spår i ryggverksamheten och därmed takten.

Man ser der jättetydligt på Barockhästar där halsen tänker uppåt istället för framåt. Min illustration tidigare(falukorven) tidigare är ett ekipage som vunnit höga klasser internationellt- så man kan också se det tydligt på vissa Dressyrhästar.
Ibland är det en del av ridstilen, tekniken - ibland olycksfall i arbetet

Lyllo dig som lärt dig känna skillnaden :)
-så att du direkt känner när du är på rätt väg och inte

Senast ändrad:

ja jag är ju inte oenig.:D
När bröstryggen kommer upp så kommer spänningen där att släppa - hästen kommer då att bli bogfri eftersom det gör hästen mer självbärig och den behöver då inte hysteriskt lyfta underarmen :angel: utan blir mer jämn.

Jag har klurat på bilderna lite och då landar vi åter på det som det råder konsensus om. Halsen måste tänka framåt
Jämför halsens underlinje på de båda bilderan

Och eftersom du frågade då...

Nu vet jag inte hur din hästs hals ser ut i verkligheten, och bilden är ju jättesuddiga så det får vi ju ta med i beräkningen att det jag skriver inte gäller:D
Men annars så vad det ser ut som - så går den med en "falsher knick" - den tänker inte framåt - och då landar vi på Skrållans tankegångar om att en för kort tygel skapar spänning.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar