F
flashlight
Sv: Nacken som högsta punkt
Jag tror vi är överens i det mesta. Det jag kan ske missförstår i dina inlägg är det här med längre tygel, - i motsats till vad? Vad är lång o vad är kort för dej eller mej? Det blir lite oklart. Menar du helt lång eller bara längre än alldeles för kort så att hästen "stryps" i sina rörelser?
Jag tror vi är överens som sagt t o m så att vissa saker som du skrev tycker jag är självklarheter och skillnaden är kanske att du inte tycker att det är så självklart.
Krya på dej nu!
Flashlight:
.
Nu tycker jag vi närmar oss hårklyverier och jag har för mycket feber för att kunna skriva mer (har bara tid för Buke när jag är sjuk). Men jag hoppas att du, om du fortfarande tror att vi inte är överens (vilket jag tror), vill läsa mina inlägg igen utan att tolka negativast möjliga version av det jag skriver?
Jag har aldrig skrivit att kontakt innebär sparka och dra ridning, t ex. Lite mer nyanserad är jag. Har även sagt att jag vill, och brukar, ha kontakt.
Men det kan säkert stämma att jag har en mer negativ bild av tygelns inverkan än vad du har. Kan bero på att vad jag ser runt mig skiljer sig från vad du ser. Kan bero på att vi tolkar vad vi ser olika.
I den gamla skolan var det helt enkelt tabu att rida bakom lod, då skulle man rida mer framåt, eller ge hästen en paus så den fick vila ryggen och stretcha på lång tygel. Man arbetade inte i stretchen, då klappade man hästen som tack för nyss utförda arbete.
För många ekipage idag hjälper det inte att rida mer framåt - hästarna rids ofta på så kort tygel att de inte har plats att räta ut sina halsar - det de kan göra är höja halsen inom en snäv ram, med kraftigt förstärkt S kurva, och då sänks ryggen.
Jag tror vi är överens i det mesta. Det jag kan ske missförstår i dina inlägg är det här med längre tygel, - i motsats till vad? Vad är lång o vad är kort för dej eller mej? Det blir lite oklart. Menar du helt lång eller bara längre än alldeles för kort så att hästen "stryps" i sina rörelser?
Jag tror vi är överens som sagt t o m så att vissa saker som du skrev tycker jag är självklarheter och skillnaden är kanske att du inte tycker att det är så självklart.
Krya på dej nu!