Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Flashlight:
.

Nu tycker jag vi närmar oss hårklyverier och jag har för mycket feber för att kunna skriva mer (har bara tid för Buke när jag är sjuk). Men jag hoppas att du, om du fortfarande tror att vi inte är överens (vilket jag tror), vill läsa mina inlägg igen utan att tolka negativast möjliga version av det jag skriver?

Jag har aldrig skrivit att kontakt innebär sparka och dra ridning, t ex. Lite mer nyanserad är jag. Har även sagt att jag vill, och brukar, ha kontakt.

Men det kan säkert stämma att jag har en mer negativ bild av tygelns inverkan än vad du har. Kan bero på att vad jag ser runt mig skiljer sig från vad du ser. Kan bero på att vi tolkar vad vi ser olika.
I den gamla skolan var det helt enkelt tabu att rida bakom lod, då skulle man rida mer framåt, eller ge hästen en paus så den fick vila ryggen och stretcha på lång tygel. Man arbetade inte i stretchen, då klappade man hästen som tack för nyss utförda arbete.
För många ekipage idag hjälper det inte att rida mer framåt - hästarna rids ofta på så kort tygel att de inte har plats att räta ut sina halsar - det de kan göra är höja halsen inom en snäv ram, med kraftigt förstärkt S kurva, och då sänks ryggen.

Jag tror vi är överens i det mesta. Det jag kan ske missförstår i dina inlägg är det här med längre tygel, - i motsats till vad? Vad är lång o vad är kort för dej eller mej? Det blir lite oklart. Menar du helt lång eller bara längre än alldeles för kort så att hästen "stryps" i sina rörelser?

Jag tror vi är överens som sagt t o m så att vissa saker som du skrev tycker jag är självklarheter och skillnaden är kanske att du inte tycker att det är så självklart.:idea:

Krya på dej nu!

Lancet:
Jag bara undrar: Du skrev först att skimmeln inte fick upp ryggen tillräckligt. Sedan skriver du att hon jobbar bra med ryggen i den formen.
Kan du tänka dig möjligheten att hon hade fått med sig ryggen bättre om du hade gett henne lite friare ram (mer tygel) att arbeta i? Eller flyter hon iväg då?

jo jag vet om att på bilden så är hon inte helt rund( då menar jag i kroppen, alltså att ryggen är uppe..), men eftersom hon har ståt fram och tillbaka hela året och de bilderna igentligen är för att visa olika typer av form och ridning till projektarbete och det var typ första varvet så ja.. Så jag har själv sagt att ryggen ska mer med där, vilket jag också kände när jag red.. men jag tycker inte att det är fel att hästen går lite bakom lod om den jobbar för min åsikt är att hästen kan jobba fast att den är lite bakom. Nej hon springer inte iväg, hon följer tyglen framåt neråt..

Hur kan bärighet och samling slita? Hela syftet med dressyren är ju att rida med bärighet och samling för att avlasta frambenen och ryggen. Då är det ju viktigare att göra det hemma än på tävling. Allt som inte är bärigt blir ju framtungt och slitsamt...

Jag menar naturligtvis inte att hästen ska gå på bogarna annars och att jag inte kräver någon samling av dem hemma, det jag menar är att den graden av samling och uttryck som jag kräver på tävling kräver jag inte på träning.. det tränas bäst genom att jobba hästen i skogen och lägre form, klättra och göra övergångar sen när det är dags för tävling så ber man den bara om mer samling och luft.. bärighet var kanske fel uttryck-sätta sig ännu mer på bakbenen..

Eftersom jag innan hade en ponny som igentligen inte hade så bra gångarter så fick jag rida fram en samlad trav och bästa resultat fick jag om jag red i skogen, klättra och stärkte han och sen fick han visa upp den traven på tävlingar då en 6 mässiga traven blev 8 mässig..

Jag är dålig på att förklara hur jag rider teoretiskt, jag går på känsla - och eftersom mina tränare tycker att jag göra rätt och hästarna blir bättre så känns det ju som det är rätt väg. Jag sitter och rider mycket själv och klurar du på nya lösningar och sen praktiserar jag dem och så får jag feedback av min tränare sen.. Och då kan hon ge mig råd på förbättringar men oftast så har vi en dialog om det, och ja hon tycker att jag rider rätt och min andra tränare har inte heller sagt att det är fel ( fåordig typ som pga tysktpåbrå inte säger när det är bra utan bara när det är fel:angel: )

allmänt KL

Senaste ridsport som kom ut igår har en artikel om ridning av bla. unghäst och vad som är viktigt ang att kunna variera/bestämma formen på hästen. Den har både bilder och utförlig text som är exakt i linje med hur Lancet rider, med bra motiveringar dessutom. Läs den alla och återkom!

allmänt KL

Senaste ridsport som kom ut igår har en artikel om ridning av bla. unghäst och vad som är viktigt ang att kunna variera/bestämma formen på hästen. Den har både bilder och utförlig text som är exakt i linje med hur Lancet rider, med bra motiveringar dessutom. Läs den alla och återkom!

jag vill läsa..*suck* dom har ändrat vårt postsystem så ja, har väl en väldig tur om den överhuvud taget kommer denna veckan :(

Tack gode G. för Ridsport:)
jag tror att man gärna rider hästar som är väldigt på G. ngt bakom lod.
Sådana som vill se sig runt i hela världen- typ Malinskys häst.
Jag kan själv inte göra så, men skulle nog behöva det på stoet ibland då hon gärna blir för fri- o ingen överlinje alls/tappar ryggen.

Min val. kan jag rida väldigt mkt framåt neråt utan att han trillar på bogarna o ryggen verkligen boingar upp. Lite bocktendens.

Hästars överlinjer skiljer sig o en del är skapta till att gå i fin form, mens andra får kämpa sig dit.
Titta på ext, inte bara rygg, kors o länd, utan även manke halsens ansättning, form, kort eller lång, rak eller välvd..

Min kamrat har alltid sagt att min val. är född till att ha hals/huvud i fin form, men nu har hon själv en ny 4-åring som ser likadan ut, så nu är hon tyst.

Senast ändrad:

Axel: varför tycker du det är så bra att rida hästen bakom lod :confused:

Tack det ska jag läsa också! Prenumererar inte ens så jag får köpa den:o Så hopplöst off, tur man har er som rapporterar:idea:

Axel: varför tycker du det är så bra att rida hästen bakom lod :confused:
Var har jag skrivit det?

Menar bara att det inte finns en enda sann manual för hur alla hästar ska arbetas o att man inte tillfälligt kan ändra på ngt.
Statisk ridning:crazy:

Allmänt svar - har ingenting med Lancet att göra

Måste bara kommentera - man låser rygg och nacke när man placerar hästens huvud utan relation till resten av kroppen Så fort häsetn aktivt måste hålla halsen i en annan possition än den som den får av sina hållningsmuskler på ovansidan - så låser man den tredimensionella rörelsen - därmed ryggen - bakbenen

Du formulerade detta bättre än jag

Därför att ridning är så djävla SVÅÅÅRT, samt att undervisningen är undermålig ibland :angel: Det kanske brister i kunnandet om sambandet mellan orsak och verkan :angel:

Och sedan - att länga en tygel en decimeter eller två ställer mycket större krav på ryttaren - för då börjar ju hästen röra på sig

Där har vi den springande punkten, börjar hästen rör på sig så som den kan, då måste ryttaren verkligen rida!

:confused: hur lång tygel vill jag ha då:confused:
Tillräckligt lång för att hästen skall kunna gå losgelassen = tredimensionellt - och få plats med bakbenen under sig

vad säger du om min länk...?

Vilken länk :confused:

Tack gode G. för Ridsport:)
jag tror att man gärna rider hästar som är väldigt på G. ngt bakom lod.
Sådana som vill se sig runt i hela världen- typ Malinskys häst.

Och "min". Både på G o vill titta.

Tycker det stämmer, det är faktiskt svårt att ha kvar exakt i lod, blir gärna upp lite för mycket då så fort nåt rör sig i omgivningen.

OCh ryggverksamheten finns sannerligen trots att det blir något aningens bakom, tror jag, när hon går som bäst, och mest avslappnat.

Ska läsa Ridsport. Och fråga dem som ser. Vill ha speglar, får nog kräva det:mad:

Tillägg: MEn det är lättare att jobba mer i lod mot slutet eller när hästen är helt koncentrerad coh avslappnad. Har frågat tränare nu.

Senast ändrad av en moderator:

När du beskriver så tycker jag att det _låter_ rätt.
Särskilt eftersom du skriver att takten blir bättre.
Hopdragna spända hästar kan inte få den där takten där de vilar i steget.

Du kan nog åtminstonde vara säker på att du är på RÄTT VÄG, och på Väg är vi ju alla.
Det är ju ingen som är framme vid Grand Prix här. :D

Jag håller med skrållan, både hennes upplevelse och att man får ha ett riktmärke.
Har man tur - kan det kanske bli ännu bättre. :)

Sedan om du lär dig vad du skall titta efter så finns det ju speglar videocamera - då kan man ju jämföra hur det känns och hur det ser ut.

MVH SUS

Den går med nosen ungefär där min gör oftast(ibland ngt mer tror jag), och det är lite bakom lod om man ska vara noga.

Jag tycker det är ok o att hästen jobbar ganska korrekt. Fast vid närmare titt hmmmm, den kunde också vinkla bakbenen mer?

(Ok frågan var inte till mej men jag svarade ändå:o )

Tillägg: Men det ser skumt ut bakom sadeln eller är det bara på min bild? Ser inte rygglinjen där?

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppar inte upp på mina hästar och tänker o idag ska jag rida bakom lod.. Utan jag hoppar upp känner på hästen, vad behöver jag jobba med idag? sen jobbar jag på det och sen så får hästen ha huvudet där den får lättast att utföra det jag begär, nästa gång kräver jag kanske mer ansträngning-men hästen avgör vad den orkar eller inte orkar.. och bara för att de har näsan lite bakom så betyder det inte att de inte jobbar genom kroppen!

Eftersom hästarna hela tiden blir bättre och bättre så funkar det ju.. Jag låter dem inte göra som de vill precis, men eftersom de har lärt sig att de är roligt att jobba så gör de det gärna, ännu hellre tävlar de... I min riding så är hästens glädje en väldigt viktig punkt för utan den så har inte hästen någon utstrålning alls, framåtbjudning och disiplin är två andra.. och det basserar jag min ridning på..

Du verkar ju jobba dina hästar med huvudet och ha ett mål. Därför försöker jag göra dig uppmärksam på att det kanske skulle gå ännu bättre om du försökte arbeta dom mera korrekt.
Vad förlorar du på att pröva?

Den går med nosen ungefär där min gör oftast(ibland ngt mer tror jag), och det är lite bakom lod om man ska vara noga.

Jag tycker det är ok o att hästen jobbar ganska korrekt. Fast vid närmare titt hmmmm, den kunde också vinkla bakbenen mer?

(Ok frågan var inte till mej men jag svarade ändå:o )

Tillägg: Men det ser skumt ut bakom sadeln eller är det bara på min bild? Ser inte rygglinjen där?
Den rör sig lite bakom sig o har inte vinklat sitt bäcken.
Det kanske blir skillnad när han sen sätter sig o börjar att rida mer aktivt-vad vet jag?

Var har jag skrivit det?

Menar bara att det inte finns en enda sann manual för hur alla hästar ska arbetas o att man inte tillfälligt kan ändra på ngt.
Statisk ridning:crazy:
Du försvarar ju det hela tiden.

Jag har aldrig sagt något om statisk ridning, det kanske framstår så av det jag har skrivit, men det är isåfall fel. Vad jag protesterar emot är ryttare som medvetet rider sina hästar bakom lod = blockerade.
Jag är tvärtom mycket för alla slags variationer för att gymnastisera och lösgöra hästen, men inom gränserna för en korrekt hållning för att få ut det optimala av övningarna.

Den rör sig lite bakom sig o har inte vinklat sitt bäcken.
Det kanske blir skillnad när han sen sätter sig o börjar att rida mer aktivt-vad vet jag?

Jo, precis, men även om han inte sitter än borde den kunnat vinkla lite mer, tänkte jag. Men kanske kan han inte kräva mer just där och då.

Men nosen är i alla fall där jag tror att de flesta går faktiskt om man ska vara ärlig. Och den ser inte ihopdragen ut, vilket den inte behäver vara fast den går där. Tycker jag.

Blockerade:confused:
Ja du!
Ingenstans skriver du om hur du gör o om det alltid fungerar bra, utan bara pekar finger o skriver hur det ska vara. Trött!:devil:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar