Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

När min häst går i korrekt form med ryggen uppe och allt vad det innebär så kommer nackan automatiskt som högsta punkt.

Jag har aldrig sagt något om statisk ridning, det kanske framstår så av det jag har skrivit, men det är isåfall fel. Vad jag protesterar emot är ryttare som medvetet rider sina hästar bakom lod = blockerade.
Jag är tvärtom mycket för alla slags variationer för att gymnastisera och lösgöra hästen, men inom gränserna för en korrekt hållning för att få ut det optimala av övningarna.

Ja, det framstår lite så, men som du skriver nu är jag överens med dej. Jag kanske reagerar på att om hästen går en aning bakom, som hästen på Susans bild, så är det inte för att jag "drar ihop" den, utan för att den faktiskt just då jobbar bäst just där. Av skäl som kom upp i tidigare inlägg. Och tappar inte ryggverksamheten, och ajg sitter inte helelr nöjd med tappad rygg bara hästen böjer på nacken:eek: Det kunde uppfattas lite så. Svart-vitt, liksom. Antingen eller.

Det låter kanske annorlunda än du menar, och det tror jag ofta är fallet när man skriver istället för att prata:idea:

Även till Flash

Ni är skojjiga ni :D

Det är en unghäst i lång och låg - så ni tycker den skall sätta sig mer :D

Den är också lite spänd i bröstryggen just för att den inte är uppe riktigt - därav det överdrivna frambenet

men vi ser ju olika saker...

(varför dunka varandra i huvudet - vi lär oss mer om vi lyssnar. Bobo har haft en del poänger förut :idea: )

Senast ändrad:

Tycker du jag ska skriva hur det inte ska vara :confused:

Du skall le beundra glittra med ögonen och applådera - JÄMT
inte tänka själv ;)

*skojjar lite nu*

Du verkar ju jobba dina hästar med huvudet och ha ett mål. Därför försöker jag göra dig uppmärksam på att det kanske skulle gå ännu bättre om du försökte arbeta dom mera korrekt.
Vad förlorar du på att pröva?

varför ska jag ändra på det?? Jag har tränat/tränar för tränare som alla själv har ridit höga klasser, några av dem tävlar fortfarande andra inte, en av dem jag tränat för är en av dem som har skrivit en av de böckerna som ni har diskuterat här.. Jag har ständig kontakt med domare som är sveriges bästa.. jag har sedan jag var 14 ridit för nationella och internationella dommare.. och jag har aldrig några klagomål på att mina hästar inte jobbar med ryggen!

kanske är det du som ska tänka om , att man faktiskt kan jobba hästar på olika sätt? och att man inte alltid behöver följa en linje alltid..

Provade för ett år sedan en annan tränare som hade en annan syn på ridning, jag prövade och prövade men konstaterade att det är inte min ridning!, men hennes sätt att rida funkar för henne och för många andra.. men det funkade inte för mig.. så jag har visst prövat att träna på andra sätt men jag har hittat en väg som passar mig och som passar hästarna jag rider..

KL
Har ett tillägg till min länk som adresseras till Centaurs ursprungsfråga.

Om man skall bedömma form så tycker jag att man skall ta sig en funderare på vad tycker jag är viktigt?
Vad vill jag uppnå - och varför?

uppnår jag det?

Angående min bild.

Bakdelen är på plats (bäckenet är omvinklat efter utbildningsnivån) - det är huvudmålet i den ridningen.
Antingen länger man tygeln fem centimer, eller så lyfter man bröstryggen så att välvningen av halsen blir jämn.

Då uppnås målen i min ridning

Senast ändrad:

mm, jo, fast ja, eftersom den ena vet jag att ni pratat mycket om här och en annan är inte svensk utan han är född i dk utbildad i tyskland o bor i sverige så den sistnämde borde ju vara godkänd iaf:D

Tror att den är ca. 5 år.
Den går bakom lod, har ej nacken som högsta punkt o har ej vinklat om sitt bäcken.
ryttaren sitter dessutom lite i framvikt.
Tycker att hästen är fin, men hade hellre velat se en film för helheten.
Du visar denna bild som ett föredöme, men allt som det står D. i pannan på verkar vara =bra ridning.

Bakdelen är på plats (bäckenet är omvinklat efter utbildningsnivån) - det är huvudmålet i den ridningen.
Antingen länger man tygeln fem centimer, eller så lyfter man bröstryggen så att välvningen av halsen blir jämn.

Då uppnås målen i min ridning
Bakdelen är inte på plats. din linje är felritad-önsketänkande.
Så du vet bättre hur denna häst ska ridas- facit.
Tittade igen o ser att takten inte är ren. den kommer att lyfta hb innan vf.

Senast ändrad:

Även till Flash

Ni är skojjiga ni :D

Den är också lite spänd i bröstryggen just för att den inte är uppe riktigt - därav det överdrivna frambenet

men vi ser ju olika saker...

Ok, men jag är ju ganska okunnig när det gäller vissa saker, så jag kanske missade att du skrev att det var en unghäst. För jag känner inte igen ryttare o häsatr som ni gör bara sådär:o

Bara av formen så vet man inte det, eller är det något jag inte ser?:confused:

Min suddiga bild
(ledsen att jag tjatar om den, men jag vill gärna fatta:o )

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/linjer2.jpg

och din bild

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Strohen.jpg

Nu syns bakbenen bara som skuggor på min, men man ser om man tittar nog det som är i luften som en ljusare skugga.:o

Kan du inte jämföra hur du ser, för båda är då unghästar. Hur ser man det? Om man inte vet?

Jag vet att det bara är ögonblickbilder men jag vill väldigt gärna försöka fatta ändå.

Vad är för mycket eller för lite av? Om man jämför ?Jag tål synpunkter:D

Jag är benägen att hålla med om det Lancet skriver och tycker att det finns skäl att kunna ta till sig det. Allt är som sagt inte svart eller vitt, det är lätt att det blir hårddraget som sådant i sådana här trådar där folk propagerar den Sanna läran som den Enda läran. Inte ens en Lära i sig själv är statisk. där finns alltid variation och nyanser och jag tycker att ska vi haka upp oss på kritik runt vissa sätt eller icke sätt, så är Lancet ett oerhört dåligt mål att fastna på som stormens öga för diskussionen, då hon rider bättre än alla i denna tråd enligt vad jag sett.

vissa har jag inte sett - nånsin - i några trådar, så då blir det svårt att bedöma. Jag får gå på de jag SETT, och de jag sett - återigen, överträffar inte L vad jag sett från bilder. Lancet har jag sett ett mycket stort antal bilder från.

Men då måste jag lägga in en passus.

Du tävlar ju Lancet - och du rider ju tränar och har ditt upplägg för att det skall gå bra att tävla.
Och det gör det ju.:)

Jag sätter inte omedelbart ett likhetstecken mellan den ridning som premieras och den som kanske uppfyller alla de sex kvaliteterna.

Du är en medveten och kompetent ryttare inte tu tal om det.
Men faktum är att det går lite mode i det som premieras, det har ju tom Eric Lette skrivit en artikel om i Ridsport.

Just nu premieras det flashiga, tidigare ngt annat.

Istället för attbli motpoler kan man inte konstatera att man kan se hästar, ridning, form- ur flera olika perspektiv.

Även om en står framifrån och en bakifrån och ser olika saker - så tittar ju båda på en häst

Visst är det så att det skrivna ordet kan uppfattas fel. Det är mycket svårt att formulera sig så att alla uppfattar det man skrivit så som man tänkt sig. Alla har ju olika bakgrund och olika erfarenheter och tolkar det skrivna enligt det.
Det kanske framstår som att jag ser allt svart eller vitt, vilket jag inte gör IRL, men på ett internetforum är det mycket svårt att få fram alla nyanser och varianter som kan uppstå. Då måste man skriva inlägg som blir flera sidor långa.

Att du och jag ser olika det har ju varit uppenbart en längre tid.
Dina personangrepp orkar jag itne ens läsa

Den som rider är min lärares lärare, så det tänket är jag nog insatt i.
Jag har också läs artikeln så jag vet hur gammal hästen är.

Du är en medveten och kompetent ryttare inte tu tal om det.
Men faktum är att det går lite mode i det som premieras, det har ju tom Eric Lette skrivit en artikel om i Ridsport.

Just nu premieras det flashiga, tidigare ngt annat.

men jag förstår inte vad det har att göra med den redogörelse Lancet presenterat för hur hon rider och tränar sina hästar? flashighet är väl det sista det rör sig om där?

Att du och jag ser olika det har ju varit uppenbart en längre tid.
Dina personangrepp orkar jag itne ens läsa

Den som rider är min lärares lärare, så det tänket är jag nog insatt i.
Jag har också läs artikeln så jag vet hur gammal hästen är.

Hur gammal är hästen då?
Förlåt om jag klev på en öm tå. Guru!

Senast ändrad:

Ingen känner igen honom :D Jag har fuskat jag har läst artikeln, och så rider jag ju för en av hans elever :D

Det är ju jättesuddiga bilder båda två och det är ju bilder och inte filmer.
Tolkningen kanske skulle blir annorlunda om bilderna var fler.
men för att återkoppla till vad jag skrev tidigare

Vad är viktigt? I det här fallet den jämna överlinjen - Min bild ser starkare ut över ryggen - den suger mer fram i bettetVad vill jag uppnå - och varför? Bakdelen på plats så takten blir ren - och suget uppstår framåt. Ser jag på min bild känner jag igen suget bättre
uppnår jag det? Närmare på min bild, men som sagt inte hela vägen framme

Det här skriver jag mot bättre vetande - det blir alltid bråk om ridbilder :D Men eftersom du frågade vad jag ser.

Senast ändrad:

men jag förstår inte vad det har att göra med den redogörelse Lancet presenterat för hur hon rider och tränar sina hästar? flashighet är väl det sista det rör sig om där?

Ingenting - jag diskuterar inte enskilda bukare. Det vet vi ju hur det brukar sluta:D

Som vanligt vill jag ha lite nyansering i debatten bara

Jag menar bara rätt allmänt att man faktiskt har olika ideal, premierar olika saker, och att det därmed inte kan finnas ett facit.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 224
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar