Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Visst vore det härligt med lite telepati :D Vad mycket enklare allt skulle vara då...

Jag är med dig Susan att man inte kan utbilda hästen från början med hängande tyglar, jag bara undrar vad en dressyrdomare i låt oss säga Msv. skulle kommentera om man kom in med halvlånga tyglar men hästen går där den ska och arbetar rätt??

Eller jag vet inte riktigt vilken nivå man ska lägga sig på, men mina fördomar säger iaf att man som oftast MÅSTE rida med kontakt med bettet. Eller är jag ute och cyklar? :crazy:

Det är lätt att bli förvirrad inom Dressyren.

Ofta används samma ord, och det låter jättebra men det ser väldigt olika ut i verkligheten.

Vad man kan tänka på är att det finns flera olika ideal.
En tränare tycker att hästen _jobbar bra_ på ett sätt, medan en annan är ute efter något helt annat.
Rent allmänt tror jag att det är bra att ha många källor.
Tänka själv
Lita på sin rumpa.

men vara medveten om det bobo skriver - det kan kännas på fler sätt än man har hunnit uppleva.

dressyr kanske är ett evinnerligt sökande efter balans

Sedan av ovan nämnda anledning - manhar olika ideal - och prioriterar olika saker så komemr samma ritt att bedömmas väldigt olika av olika personer.

Jag tror man måste bestämma sig för vilket ideal man själv eftersträvar och lyssna på dem som har samma ideal.
Men hur vet jag att min rumpa har rätt när den säger åt mig att vi har hamnat på rätt ställe? Hur vet jag att just den känslan jag förknippar med rätt verkligen ÄR rätt? Jag har aldrig suttit på en "bra" häst utan det har varit unghästar eller som min nuvarande häst; vuxna hästar under grundridning.

Dressyr är inte lätt och det kräver så enormt mkt av ryttaren, märker jag iaf. Inte förrän jag kom upp med överlivet kunde jag få en häst som "växer upp ur manken" och bra takt i traven. Trots att jag upplevt detta hamnar jag i gamla spår; faller framåt med överlivet, ner med händerna och fokuserar på huvudet. :crazy:

Kommer att fortsätta följa tråden med nyfikenhet....

//Alice

Tycker att jämförelsen med att paddla kanot var bra eller cykla utan styre.

På vägen DIT behöver man tygeln-om man är dödlig;)
Men sen finns det duktiga som kan rida i grimma på GP-nivå

Axel: Jag tycker inte det är en ursäkt att hästen går i en nedförsbacke, den måste väl inte komma bakom lod för det :confused:
Jag har heller aldrig sagt något om att hästen går bakom hand. Jag säger bara att en häst kan inte arbeta rätt genom hela kroppen om den går bakom lod. För mig är bakom lod och bakom hand inte samma sak. När hästen går bakom hand har den släppt all kontakt och svarar inte på ryttarens hjälper.

Jag är ju tyvärr både dödlig och icke-telepatisk :devil: så jag får väl använda mig av lite mer handfasta tips så länge

Tycker du att den mer än ngt bakom lod?
Hon kan ju lägga hästens form där hon vill ha den. Hur många kan det?
Har du inte sett hennes andra bilder o filmer?

tycker att hon har en bra känsla för när hennes hästar jobbar bra.
avundsjuk på hennes sits.:o

jag lär inte mina hästar en rätt och en fel form utan det ska kunna ha huvudet precis där jag vill ha det, alltså de går i den formen som jag vill att de ska gå i. om man alltid rider en häst med nacken som högsta punkt så kommer du till slut att låsa ryggen på hästen, man måste variera.
Så du rider alltså medvetet dina hästar bakom lod så att de inte arbetar genom hela kroppen :confused:
Det råder ett missförstånd angående nacken högst märker jag. Jag skrev flera gånger att man kan ha nacken högst utan att ha hästen i en s.k. hög tävlingsform, t.o.m. när den sträcker halsen kan den ha nacken högst, d.v.s. inte stoppa in nosen bakom lod utan sträva efter att sträcka nosen framåt mot bettet och kontakten. Det är bra att lära hästen att hålla huvudet där man vill, men jag anser att man bör lära den att alltid hålla huvudet där det är ändamålsenligt. Man låser inte nacken och ryggen på hästen när den går i rätt form med nacken högst, såvida man inte har forcerat upp nacken på den och den inte har med resten av kroppen.

Genom att jag sätter mig ordentligt i sadeln och ber hästen att aktivera kroppen få mer bärightet och samling i kroppen så kommer formen naturligt också, men detta gör jag i stort sätt bara på tävling, för det är då jag ska visa upp arbetet, varför sitta och rida så hemma? det sliter mer..
Inte kan ett ändamålsenligt arbete i rätt form slita mer på hästen än att låta den arbeta fel. Hemma gymnasticerar man hästen och bygger upp styrkan och allt det andra som man sen visar på tävlingen. Varför visar så många sina hästar med alldeles för kort hals och nosen bakom lod på tävlingar med resten av kroppen någon annanstans??

Ponnyn är extremt välriden, och om du vill ha reda på mer om det så kan du ringa till flera tränare verksamma i Sverige, då dessa har sett ponnyn arbeta / tävla och två av dem har även ridit honom, den första med uttalandet att han måste vara en av sveriges mest välridna ponnyer.. och att han sen kommer 5 på Sm med 8 på gångarterna när han bara ett år innan gjorde sin första start i LC visar också att ponnyn är välriden..Tilläggas kan att han även får 9 på travökningar( fick det på Sm) och då måste bakbenen vara med..
OK, jag har aldrig sett ponnyn live, men på de två första bilderna går han inte bra, i mitt tycke. På bild 2 är han tydligt sänkt bakom sadeln, bild 3 är bra (tittade en gång till noga :smirk: ) Det är möjligt att han är välriden, det kan jag inte bedöma från en bild. Grattis till alla framgångar med honom.

Även om jag fortfarande tycker att du har rätt i det du skriver ( mkt av det iaf) så är det så att olika saker fungerar på olika hästar, och jag varierar mig efter hästarna och hur de trivs att jobba, man får lyckligast hästar då.
Jag skriver ju inte detta för att såga någon, utan för att få alla som läser här att tänka och fundera på vad dom gör.
T.ex. som du säger att du jobbar hästen där den trivs bäst, det är ju inte säkert att det är det bästa för hästen bara för att den trivs där, har jag försökt få fram. Hästarna lär också sina ryttare vad dom vill ha, och dom föredrar att gå där dom inte behöver anstränga sig. Låter man hästen gå där han själv vill för länge, så kan man få stora problem när man vill begära lite mer.

Visst fungerar olika saker på olika hästar, men hästarna har trots allt så pass mycket gemensamt att vissa saker, som rätt form, kan man begära av dom alla. Den kan se olika ut på olika hästar beroende på ålder, utbildningsstadie och kroppsbyggnad. Det skulle väl aldrig falla någon in att inte begära att en häst inte ska gå rent i takt bara för att den inte trivs med det???

Nu har jag slått mitt eget rekord, ska gå ut och jobba hästar nu istället :cool:

Flashlight:

Det är svårt att inverka korrekt med sits och hand. Att säga något annat är att lura sig själv eller försöka framstå som bättre än man är.

Nej jag försöker inte framstå som bättre än jag är. Har inte heller sagt att det skulle vara lätt. Tvärtom är det svårt, precis som du skriver.

En stadig kontakt är bra om den inte är statisk eller innebär ett större stöd än hästen vill ha eller behöver.

Många ryttare håller en så kort tygel att hästen inte söker sig bakom hand, eftersom det helt enkelt inte finns mycket utrymme för den att krulla mer utan obehag eller ansträngning. Så ryttaren är nöjd för att hästen iallafall inte går bakom hand, man har kontakt. Fast det inte är en kontakt som hästen sökt, utan ryttaren skaffat sig. En väldigt mjuk mun kanske inte vill ha så mycket stöd som ryttaren vill ha. En längre tygel ger större ram för hästen, med mer möjlighet att söka sig framåt

Naturligtvis ska handen inte vara negativ. Jag tror inte någon skulle påstå annat.

Men här är vi igen inne på definitionsfrågor som kan skapa motsättningar som kanske inte finns. :confused: Vad menar du med längre tygel?
Tex.

Klart inte hästen ska tryckas ihop. Men för att man har kontakt innebär det inte sparka på o dra ridning.:confused: Hästen ska få en jämn stadig kontakt men inte statisk och inte heller för fladdrig vilket kanske är ett lika stort problem i så fall.

Man måste inte ha för lång tygel för att vara säker på att inte inverka negativt. Men är man rädd att göra det är väl för lång bättre än för kort.

Vi har kommit en bit från "lyftkranstänket" men nu förstår jag bättre hur du tänker. Tror du kanske har överdrivet negativ bild av hur ryttare i allmänhet använder/ inverkar med handen.

Eller så har jag för positiv?

Ett svar till då till Axel: det är ganska ointresant för mig om hästen är något eller mycket bakom lod. Jag tycker att en välriden häst ska inte behöva gå bakom lod, och om nu denna tjejen är så duktig som du säger så är det ännu tråkigare att hon tycker att hennes hästar behöver gå bakom lod. Jag förstår inte varför, det är ju inte nödvändigt.

Jag har inte sett hennes andra bilder och filmer, det har jag missat, men om hon har ridit ponny-SM så är hon säkert väldigt duktig.

OT
Frågan om lång o låg har som sagt blivit låst, men den finns under grundutbildning, och det är väl där jag hör hemma:o :cry: :confused:

Lite kul att du tidigare skivit såhär:
detta är ett forum för OKUNNIGA. Så fort det visas bild på någon som kan rida så dissikeras deras ridning in i det oändliga och det sågas hej vilt. Ingen verkar förstå vad dom ser och därför vill dom bara kritisera.

Men sen när det visas enbarmligt dåliga bilder på användare här på forumet då är allt så jättefint och dom rider så bra och hästen går så fint
Håller med om detta, men nu sågade du en duktig.

ointresant för mig om hästen är något eller mycket bakom lod.
svart eller vitt:crazy:
Jag tycker att det är en enorm skillnad o om man rider bakom lod konstant- klarar inte av att ändra på formen.

Att såga någon är i min värld att vara onyanserad....

Det är det ju ingen som är här

Jag tycker att det är en enorm skillnad o om man rider bakom lod konstant- klarar inte av att ändra på formen.

jog tycker att det är en enorm skillnad att ändra på halsens form - och hela hästens form

Allmänt svar - har ingenting med Lancet att göra

Man låser inte nacken och ryggen på hästen när den går i rätt form med nacken högst, såvida man inte har forcerat upp nacken på den och den inte har med resten av kroppen.:

Måste bara kommentera - man låser rygg och nacke när man placerar hästens huvud utan relation till resten av kroppen Så fort häsetn aktivt måste hålla halsen i en annan possition än den som den får av sina hållningsmuskler på ovansidan - så låser man den tredimensionella rörelsen - därmed ryggen - bakbenen

Varför visar så många sina hästar med alldeles för kort hals och nosen bakom lod på tävlingar med resten av kroppen någon annanstans??

Därför att ridning är så djävla SVÅÅÅRT, samt att undervisningen är undermålig ibland :angel: Det kanske brister i kunnandet om sambandet mellan orsak och verkan :angel:

Och sedan - att länga en tygel en decimeter eller två ställer mycket större krav på ryttaren - för då börjar ju hästen röra på sig

:confused: hur lång tygel vill jag ha då:confused:
Tillräckligt lång för att hästen skall kunna gå losgelassen = tredimensionellt - och få plats med bakbenen under sig

vad säger du om min länk...?

Så du rider alltså medvetet dina hästar bakom lod så att de inte arbetar genom hela kroppen :confused:
Jag hoppar inte upp på mina hästar och tänker o idag ska jag rida bakom lod.. Utan jag hoppar upp känner på hästen, vad behöver jag jobba med idag? sen jobbar jag på det och sen så får hästen ha huvudet där den får lättast att utföra det jag begär, nästa gång kräver jag kanske mer ansträngning-men hästen avgör vad den orkar eller inte orkar.. och bara för att de har näsan lite bakom så betyder det inte att de inte jobbar genom kroppen!

Inte kan ett ändamålsenligt arbete i rätt form slita mer på hästen än att låta den arbeta fel. Hemma gymnasticerar man hästen och bygger upp styrkan och allt det andra som man sen visar på tävlingen. Varför visar så många sina hästar med alldeles för kort hals och nosen bakom lod på tävlingar med resten av kroppen någon annanstans??
Bra fråga..

OK, jag har aldrig sett ponnyn live, men på de två första bilderna går han inte bra, i mitt tycke. På bild 2 är han tydligt sänkt bakom sadeln, bild 3 är bra (tittade en gång till noga :smirk: ) Det är möjligt att han är välriden, det kan jag inte bedöma från en bild. Grattis till alla framgångar med honom.

Jag skriver ju inte detta för att såga någon, utan för att få alla som läser här att tänka och fundera på vad dom gör.
T.ex. som du säger att du jobbar hästen där den trivs bäst, det är ju inte säkert att det är det bästa för hästen bara för att den trivs där, har jag försökt få fram. Hästarna lär också sina ryttare vad dom vill ha, och dom föredrar att gå där dom inte behöver anstränga sig. Låter man hästen gå där han själv vill för länge, så kan man få stora problem när man vill begära lite mer.

Eftersom hästarna hela tiden blir bättre och bättre så funkar det ju.. Jag låter dem inte göra som de vill precis, men eftersom de har lärt sig att de är roligt att jobba så gör de det gärna, ännu hellre tävlar de... I min riding så är hästens glädje en väldigt viktig punkt för utan den så har inte hästen någon utstrålning alls, framåtbjudning och disiplin är två andra.. och det basserar jag min ridning på..

men om hon har ridit ponny-SM så är hon säkert väldigt duktig.
:smirk:

Susan:
Nu är värlssordningen återställd
:D Yep!
Som vanligt jättebra illustrationer också! :bow:

Flashlight:
Jag har beskrivit min syn på det så noga jag kan och orkar i de tidigare inläggen. Har även lagt in länkar där man kan se anatomiska beskrivningar på hur hästen arbetar eller inte arbetar, idealversioner och inte.

Nu tycker jag vi närmar oss hårklyverier och jag har för mycket feber för att kunna skriva mer (har bara tid för Buke när jag är sjuk). Men jag hoppas att du, om du fortfarande tror att vi inte är överens (vilket jag tror), vill läsa mina inlägg igen utan att tolka negativast möjliga version av det jag skriver?

Jag har aldrig skrivit att kontakt innebär sparka och dra ridning, t ex. Lite mer nyanserad är jag. Har även sagt att jag vill, och brukar, ha kontakt.

Men det kan säkert stämma att jag har en mer negativ bild av tygelns inverkan än vad du har. Kan bero på att vad jag ser runt mig skiljer sig från vad du ser. Kan bero på att vi tolkar vad vi ser olika.
I den gamla skolan var det helt enkelt tabu att rida bakom lod, då skulle man rida mer framåt, eller ge hästen en paus så den fick vila ryggen och stretcha på lång tygel. Man arbetade inte i stretchen, då klappade man hästen som tack för nyss utförda arbete.
För många ekipage idag hjälper det inte att rida mer framåt - hästarna rids ofta på så kort tygel att de inte har plats att räta ut sina halsar - det de kan göra är höja halsen inom en snäv ram, med kraftigt förstärkt S kurva, och då sänks ryggen.

Lancet:
Jag bara undrar: Du skrev först att skimmeln inte fick upp ryggen tillräckligt. Sedan skriver du att hon jobbar bra med ryggen i den formen.
Kan du tänka dig möjligheten att hon hade fått med sig ryggen bättre om du hade gett henne lite friare ram (mer tygel) att arbeta i? Eller flyter hon iväg då?

Du skriver
Genom att jag sätter mig ordentligt i sadeln och ber hästen att aktivera kroppen få mer bärightet och samling i kroppen så kommer formen naturligt också, men detta gör jag i stort sätt bara på tävling, för det är då jag ska visa upp arbetet, varför sitta och rida så hemma? det sliter mer..
Hur kan bärighet och samling slita? Hela syftet med dressyren är ju att rida med bärighet och samling för att avlasta frambenen och ryggen. Då är det ju viktigare att göra det hemma än på tävling. Allt som inte är bärigt blir ju framtungt och slitsamt...

Sedan är det klart att man vill stärka hästen hemma för succesivt större förmåga till samling på tävling. Men min tanke är att man bäst gör det genom att faktiskt samla, i korrekt form då (som kan varieras beroende på samlingsgrad, men korrekt är ändå med vinklat bäcken, ryggen upp, halsen upp ur manken, halsen bjudande framåt, nacken högst, näsan i lod...). Varvat med att låta hästen slappna av i ryggen, pusta och självstretcha på lång tygel.

Jag tycker bara det är så synd att man missuppfattar tävlingsformen, som vore den mer slitsam än något annat, när det enda som beskrivs i TR är en ändamålsenlig form för hästens utbildningsnivå (sedan ser det ju annorlunda ut ofta, men som sagt, om man följer TR). Man borde rida så så fort hästen är i arbete! Självklart måste den dock få värma upp, varva ner och vila lite mellan varven utan att man förväntar sig samlad form.

(detta blir nog sista för jag är halvt död)
En annan sak som slog mig - det gäller absolut ingen specifik person här - är att ridningen kan kännas plötsligt rätt fast det blir fel.
Tänker på min läromästarhäst som av en tränare sågades ner "på tygeln" och sedan plötsligt blev så mjuk och lätt i handen, vilket var skönt för mig som var ny på hästen och hade befunnit mig i ständig dragkamp tidigare. Tränaren var nöjd för nacken var böjd och jag kunde sätta mig lite tillrätta vilket visserligen säkert hjälpte mer än något annat. Hur som helst tyckte jag det kändes så skönt plötsligt och tänkte "aha, det är såhär det ska vara".

När jag sedan (för annan tränare) tvingades släppa tygeln och istället slita med min kropp, då kändes hästen fullkomligt annorlunda mot den där avknäckta mjukheten. Han kändes som ett dynamitpaket. Hela ryggen svällde, han andades annorlunda, han satte sig verkligen i halvhalterna och så fort jag tappade kontrollen över min sits så for han glatt iväg som skjuten ur en kanon. Det var så mycket kraft att det var lite skrämmande. Men kunde kontrolleras av min rumpa (ja, nästan iallafall)! :o

Upplevelsen där gav mig iallafall ett facit för "rätt känsla" på den hästen. Vi hittade dit lättare för varje gång och då red jag ju även med mjuk tygelkontakt. Nu kan jag tänka att det kanske inte var "rätt" det heller, men än så länge är den känslan mitt riktmärke.

Eftersom man fattar hur lite man kan ju mer man lär sig, så kan vi ju komma överens om hur viktigt det är med en bra tränare som är där för att ge ett kvitto på vilken känsla det är som ska vara AHA-känslan. Så man inte fortsätter att vara nöjd med en avknäppt, nersågad nacke, eller bakom lod bara för att det ser bättre ut...

Inte menat som ett inlägg om hästen kan jobba bakom lod eller inte :D Jag har suttit på tillräckligt många "stretiga" och motvilliga hästar under mina hästår, då var jag väldigt nöjd om den bara böjde på nacken. Men tur att man lär sig lite hela tiden :smirk:

OCH att man hittat bra tränare :love:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar