Sv: Nacken som högsta punkt
jag lär inte mina hästar en rätt och en fel form utan det ska kunna ha huvudet precis där jag vill ha det, alltså de går i den formen som jag vill att de ska gå i. om man alltid rider en häst med nacken som högsta punkt så kommer du till slut att låsa ryggen på hästen, man måste variera.
Så du rider alltså medvetet dina hästar bakom lod så att de inte arbetar genom hela kroppen
Det råder ett missförstånd angående nacken högst märker jag. Jag skrev flera gånger att man kan ha nacken högst utan att ha hästen i en s.k. hög tävlingsform, t.o.m. när den sträcker halsen kan den ha nacken högst, d.v.s. inte stoppa in nosen bakom lod utan sträva efter att sträcka nosen framåt mot bettet och kontakten. Det är bra att lära hästen att hålla huvudet där man vill, men jag anser att man bör lära den att alltid hålla huvudet där det är ändamålsenligt. Man låser inte nacken och ryggen på hästen när den går i rätt form med nacken högst, såvida man inte har forcerat upp nacken på den och den inte har med resten av kroppen.
Genom att jag sätter mig ordentligt i sadeln och ber hästen att aktivera kroppen få mer bärightet och samling i kroppen så kommer formen naturligt också, men detta gör jag i stort sätt bara på tävling, för det är då jag ska visa upp arbetet, varför sitta och rida så hemma? det sliter mer..
Inte kan ett ändamålsenligt arbete i rätt form slita mer på hästen än att låta den arbeta fel. Hemma gymnasticerar man hästen och bygger upp styrkan och allt det andra som man sen visar på tävlingen. Varför visar så många sina hästar med alldeles för kort hals och nosen bakom lod på tävlingar med resten av kroppen någon annanstans??
Ponnyn är extremt välriden, och om du vill ha reda på mer om det så kan du ringa till flera tränare verksamma i Sverige, då dessa har sett ponnyn arbeta / tävla och två av dem har även ridit honom, den första med uttalandet att han måste vara en av sveriges mest välridna ponnyer.. och att han sen kommer 5 på Sm med 8 på gångarterna när han bara ett år innan gjorde sin första start i LC visar också att ponnyn är välriden..Tilläggas kan att han även får 9 på travökningar( fick det på Sm) och då måste bakbenen vara med..
OK, jag har aldrig sett ponnyn live, men på de två första bilderna går han inte bra, i mitt tycke. På bild 2 är han tydligt sänkt bakom sadeln, bild 3 är bra (tittade en gång till noga :smirk: ) Det är möjligt att han är välriden, det kan jag inte bedöma från en bild. Grattis till alla framgångar med honom.
Även om jag fortfarande tycker att du har rätt i det du skriver ( mkt av det iaf) så är det så att olika saker fungerar på olika hästar, och jag varierar mig efter hästarna och hur de trivs att jobba, man får lyckligast hästar då.
Jag skriver ju inte detta för att såga någon, utan för att få alla som läser här att tänka och fundera på vad dom gör.
T.ex. som du säger att du jobbar hästen där den trivs bäst, det är ju inte säkert att det är det bästa för hästen bara för att den trivs där, har jag försökt få fram. Hästarna lär också sina ryttare vad dom vill ha, och dom föredrar att gå där dom inte behöver anstränga sig. Låter man hästen gå där han själv vill för länge, så kan man få stora problem när man vill begära lite mer.
Visst fungerar olika saker på olika hästar, men hästarna har trots allt så pass mycket gemensamt att vissa saker, som rätt form, kan man begära av dom alla. Den kan se olika ut på olika hästar beroende på ålder, utbildningsstadie och kroppsbyggnad. Det skulle väl aldrig falla någon in att inte begära att en häst inte ska gå rent i takt bara för att den inte trivs med det???
Nu har jag slått mitt eget rekord, ska gå ut och jobba hästar nu istället