Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

men det är ju klart. Sitter man rätt och kommunikationen med hästen funkar - då behöver man inte försöka hålla fast sig i tyglarna eller hästen i munnen,
.

Nej det är väl självklart att man inte håller sig fast i tygeln :confused:

Men hur lätt är det att rida korrekt hela tiden, ha perfekt balans från början och i varje övergång? Det viktiga är att man inte försöker korrigera sina sitsfel genom att ta mer i munnen, tycker jag. Personligen så löser jag det problemet genom att ta så lite som möjligt i tygeln innan kontakten känns rätt (och våra kroppar i någorlunda balans). Men jag är ju en hand-mes.

Jag vet inte riktigt hur du menar "hand-mes":confused: Jag har en tendens att var det också, vilket kan vara negativt det också. För hästen.

Men jag har kontakt med hästens mun med tygeln. Dock är det viktigt att inte själv ta stöd i tygeln vilket jag tror att du kanske syftar på. Det får man träna upp med en hederlig sitsträning så att handen kan agera oberoende av kroppen. (din egen alltså)

Man kan ju inte sitta nöjd med om hästen skulle hänga sig på bettet eller krypa bakom hand. Då tar jag i alla fall jag för givet att ryttaren rättar till sin sits o funderar över lösningar :confused:

Men om hästen går och är jätteirriterad på kontakten med handen hela tiden så att man t o m tycker att man måste låta bli att ta i tygeln, måste man ju fundera på vad som är fel, och försöka avhjälpa det istället för att släppa kontakten med munnen tycker jag.

Jag är nog mest "handmes" på det sättet i så fall. Jag vill ha lugn kontakt med munnen hela tiden annars är det något fel och då måste jag fundera över det innan jag bara fortsätter.:confused: Sen blir det självklart tex i misslyckade övergångar att det inte alltid blir perfekt:angel: , men även där gäller det idealet för mej att ha koll på handen och inte bli hängande.

kl*

Följer er diskution i kulisserna, men tänkte lägga in en bild och fråga vad ni tycker om den formen, nu rids hon fram och meningen är att hon ska vara lång och låg.

framridning ( själv skulle jag villja att hon sträckte ut ryggen bättre på dessa bilderna )
img_0018-frminskad.gif

img_0013--frminskad.gif

när jag rider henne i en ''arbetsform''
img_0345-frminskad.gif

Jag vet att hon inte har nacken som högsta punkt på dessa bilderna, men det är en form där hon trivs och hon arbetar bra, högra form kommer sedan med styrkan.

det var 2,5 månad sen bilderna togs..

Jag anser inte att man alltid ska ha nacken som högsta punkt, men däremot ska slutmålet vara där-tävlingsridning.

Din häst är mer rund o låg, vilket passar många som arbetsform.
Vem vet. Om du lät henne sänka siig lite till kanske ryggen ploppar upp.
Det är individuellt för hästen när den kan arbeta optimalt.
Du har ju alltid bakbenen med dig o det räcker långt.

OT.
Igår när min märr masserades så skjöt hon efter ett tag rygg så det stod härliga till.
för ett litet pet på rätt ställe på rumpan-190cm i ryggen:confused:
Såg helt sjukt ut.

OT. Var det av att hon njöt som hon skjöt :p
upp ryggen? Eller var det av obehag?
Var masserade du då?

kl*

Följer er diskution i kulisserna, men tänkte lägga in en bild och fråga vad ni tycker om den formen, nu rids hon fram och meningen är att hon ska vara lång och låg.

Nu undrar jag, ser du själv på dina bilder att hästen går med nosen bakom lod?
Min åsikt är att när man rider hästen så, så blir det svårt att få den att gå fram ärligt till bettet med nosen framför lodplanet. Den lär sig att det är OK att gå så, och det blir svårt för ryttaren att rätta till det senare. Hästen kan inte heller få upp ryggen på samma sätt om den inte får sträcka fram nosen.
"Lång och låg" form innebär att hästen får sträcka allt, även nacken och halsen. Ryttaren måste ge hästen mer tygel så den kan länga hela överlinjen. Jag vet inte hur det är med dig, men jag upplever att väldigt många ryttare helt enkelt inte törs länga tyglarna, de tror att dom ska tappa kontrollen och att hästen ska springa ifrån dom.
En annan missuppfattning är att om man låter hästen gå längre och lägre så lägger man den på bogarna. Det behöver man inte göra, om man först har den i balans med tillräcklig bakbensaktivitet och behåller den aktiviteten.

T.o.m. i din s.k. arbetsform så går hästen bakom lod, det ser du väl? När har du tänkt att lära den att det inte är OK att dra sig undan kontakten? För det är vad hästen gör när den inte sträcker fram nosen och halsen. Det är klart hästen trivs i en sån form där den inte behöver arbeta genom hela kroppen, den formen har inte så mycket med styrka att göra, den har mera med lydnad att göra. Det är naturligt att hästen inte orkar gå i s.k. hög form länge om den är ung, men då varierar man höjden och längden på formen utan att be hästen dra in nosen.

(Jag skriver inte detta för att såga dig, men jag vill upmärksamma alla andra som läser här på den i mitt tycke felaktiga formen som tyvärr är det vanligaste man ser :( )

jag tycker att det är rätt att vara en handmes - det är en schysst inställning.
Först måset man ju få stil på den andra hjälpgivningen - vilken är 90 % av ridningen.

BOBO har en viktigt poäng här,

Djup och rund får inte hästen att räta ut den nedre delen av halsen S - kurva = altså halsen sträcker sig inte framåt - hästen söker inte bettet = rätt kontakt i tyska dressyrskalan

(obs dessa bilder är itne perfekta men tillsammans kan de ge en fingervisning.)
Djup och rund
adjuorund.jpg

Jag har ingen refernesbild lång och låg - men man kan ju jämföra med denna där hela halsen sträcks framåt - och därmed blri rakare - som ett resultat av det omvinklade bäckenet :)
amage.jpg

Sedan har jag djup och rund som tas upp i formen som det brukar göras :angel:
Som det pratas om på ovan nämnda sidor - där det enda som har hänt är att halsens resning ändrats - bäckenet - tja :angel:
Observera hur tillknöcklad halskotpelare är. Tänker denna häst fram till bettet :confused:
adressyrform.jpg

Samling - som den sällan ser ut...men bör se ut - med relativ resenin genom att bäckenet vinklats om och hästen "knäar" - höjning av bröstkorgen mellan frambenen - välvning av _hela ryggen_ uppåt - och därför en hals som tänker och sträcks framåt
asamling.jpg

Senast ändrad:

Den som inte har något att göra kan ju studera skillnaden på bakbensaktivitet när man har vinklat om bäckenet och inte.

Reiner Klimke i hans lång och låg

Kopiaav4.jpg

Illustration i en stor hästtidnig på lång och låg....:angel:
Kopiaav1.jpg

OT. Var det av att hon njöt som hon skjöt :p
upp ryggen? Eller var det av obehag?
Var masserade du då?

Det var hästens massör som gjorde jobbet.
Jg kan inte alla muskelfästens placering, men kan kanske lära mig.

Även om hästen tyckte att det var obehagligt men samtidigt skönt, så stod hon kvar eller t o m flyttade rumpan mot henne-gudasnäll häst:love:

Hästen blev nog mer rörlig o avspänd- vilket var meningen med det hela.
Fick akupunktur o heatlotion oxå.

Kopiaav4.jpg

Illustration i en stor hästtidnig på lång och låg....:angel:
Kopiaav1.jpg

Lite konstigt här:confused: .
Har Klimkes böcker Unghästen o Cavaletti.
I dessa rider man över höga cavaletti på lång tygel o unghästen spänns in.

I Majolas värld ter det sig som om att hästens huvud/halsform är viktigast än någonting annat. Den får aldrig vara fri/röra sig fel.

Den nedre bilden visar inte ens på skottkärreridning, utan bara vanlig hederlig på bogarna-ridning.

Hästen kan inte heller få upp ryggen på samma sätt om den inte får sträcka fram nosen.
"Lång och låg" form innebär att hästen får sträcka allt, även nacken och halsen. Ryttaren måste ge hästen mer tygel så den kan länga hela överlinjen. Jag vet inte hur det är med dig, men jag upplever att väldigt många ryttare helt enkelt inte törs länga tyglarna, de tror att dom ska tappa kontrollen och att hästen ska springa ifrån dom.

Jag hinner inte svara på allt och jag tycker dessutom du har rätt i mycket.
Men samtidigt känner jag igen att det kan bli som på bilderna därför att hästen har lätt att gå där själv, trots att den jobbar rätt genom ryggen.
Min går längre fram med nosen, men en aning bakom som jag visade på den förfärliga bilden jag la in allra först. Det är en svår balansgång var man exakt hamnar då. (hästen är lika gammal som Lancets, har för mej att hennes också är 5 år)
Eftersom jag har haft två som gärna gick ännu mer bakom lod och verkligen fick arbeta med att få fram nosen så har jag från start varit enormt noga med detta på den här. Ändå "hamnar" vi ofta där har jag en känsla av, (fast vi har inga speglar som sagt:crazy: ).

Jag försöker få fram och hon har nog nosen lite längre fram men fortfarande en aning inåt.

En annan missuppfattning är att om man låter hästen gå längre och lägre så lägger man den på bogarna. Det behöver man inte göra, om man först har den i balans med tillräcklig bakbensaktivitet och behåller den aktiviteten.

Ja det läser man ofta i trådarna, men det är ju ingen idé att lägga ner om hästen faller ner på bogarna. Vad är då vitsen?
Det är det diskussionen i andra tråden gäller delvis, att hitta läget där hästen länger överlinjen maximalt trots att den fortfarande går i balans. Vilket jag efter funderande klommit fram till varierar, dvs var den hamnar med nosen.

Tja på den undre bilden är hästen fri att gå på bogarna och sänka ryggen - det är ju hälsosamt.

Men du har ju rätt varför lyssna på Klimke och Grabbarna - när vi har Tibblin :D

;)

OT

Jag hästar njuter av massage:D Och av att stretchas. Står och trycker emot och tuggar och sträcker fram halsen:d

Och lyfter benen själv för att stretchas efter ridpasset.:bow:

Kopiaav4.jpg

Den här är exakt likadan som den jag hittade hemma i en gammal "ridhandbok" som är på grundnivå och som "ridfrämjandet" gav ut för evigheter sen :idea:

Men där står det att det är "arbetstrav" har jag för mej.:confused:

Ska kolla när jag kommer hem. Står något om formen men minns inte vad.

Ska se om jag kan scanna in ikväll ev, (om scannern behagar fungera:angel: tveksamt:crazy: )

Tyckte du att min andra suddbild (länken) är för låg?

Senast ändrad av en moderator:

Ja så såg lång och låg ut - förr... På den klassiska tiden

Lång och lågtråden är låst...

(KL ps. måste alla trådar bli popcorntrådar...)

Hästen på bilden är ingen 3-åring o går i lägre form-unghästform, men inte lång o låg. Den arbetar oxå o böjer sina ledgångar utan att vara samlad-.tar för sig.
Den är inte i ett stadie där den kan stretcha ut överlinjen.

En äldre utbildad häst kan gå i en samling men med lägre form. Knappast en unghäst. Där är man glad om den bibehåller bakbensaktiviteten.

Ja så såg lång och låg ut - förr... På den klassiska tiden

Lång och lågtråden är låst...

(KL ps måste alla trådar bli popcorntrådar...)

Ah, ja såg det, synd vi får alltså ta det här? Den passade bättre här tyckte jag.

Pocorn-trådar, eller "tänk-trådar":D

Tja på den undre bilden är hästen fri att gå på bogarna och sänka ryggen - det är ju hälsosamt.

Men du har ju rätt varför lyssna på Klimke och Grabbarna - när vi har Tibblin :D

;)
Har Klimkes böcker Unghästen o Cavaletti.
I dessa rider man över höga cavaletti på lång tygel o unghästen spänns in.
Menar du att du inte har dessa böcker?:D
Där han pratar om att hästen får arbeta igenom kroppen med en nos ända nere i knähöjd.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar