Sv: Nacken som högsta punkt
Jag känner till din källa, om man säger så.
och du missförstår pilbågstteorin -helt
Pilbågsteorin är den som ligger till grund för dagens forskning om biomekanik.
I och med ligamenten och kotkropparnas form finns det en begränsing i vad som låter sig göras.
Det beskrev jag ovan.
Rollkuren fungerar inte efter som den bara böjer framifrån så kraftig böjning rätar ut länden.
Det är bevisat i försök.
En rätt spänd pilbåge är en pilbåge där böjningen /välvningen uppåt - är jämn
På samma sätt som en böjning i sidled måste vara jämn
Så all överböjning av halsen förstör alltihop oavsett om den är framifrån eller från sidan.
Vad jag efterlyser är en nyansering.
Påverkar man inte halsen alls - den övre en aning böjd - den undre rätas ut - så får man heller inte upp bröstryggen och hästen kan omöjligt kompensera ryttarens tyngd och arbeta ergonomiskt.
Så din tanke sprack. En överböjning hindrar hästen att ta vikt bakåt, men så gör total brist på böjning också....
En hopdragning a 'la rollkur böjjer dessutom den undre delen av S Formen så den böjer pilbågen åt fel håll...
Angående den nedre delen av halsen och att räta ut den, så finns det en hel del muskler som inte (finns med i alla biomekaniska beskrivningar...)
Sedan fungerar mekanik så här; om du spänner musklerna på ovansidan benet så sträcks ditt knä, spänner du musklerna på baksidan så böjs ditt knä.
Mekanik är en vetenskap.
Och läran om mekanik måste vara grunden i en biomekanisk modell,
Om du då vill att muskeln som går mellan huvud och manke skall lyfta manken- (motsvarande de då som passerar baksidan av knäet och som får foten att närma sig rumpan)...
min fråga - när du ökar spänningen i den muskeln som går från nacke till manke hur komemr det sig att hästens huvud inte går närmare manken då,
Utan det som istället sägs hända är att manken går upp - utan att huvudet går bakåt
Detta trots att hästen väger en ansenlig mängd kilon ...
Det stämmer inte med fysikens, och mekanikens lagar.
Om man skall öppna en dörr som går inåt så måste kraften - så länge det är en dragkfraft komma inifrån
(Däremot har ovan nämnda muskel en stabiliserande funktion i ett senare läge - där emotsäger jag mig inte ursprungskällan - men först måste man faktiskt öppna dörren ).
Sedan är det upp till var och en vad man vill tro. Vill man förkasta all vetenskaplig forskning så är det okey.
En del vill tro att man länger överlinjen med ett stångbett.
En del vill tro att man med dragkraft utifrån kan öppna en dörr som går inåt.
Det är okey med mig,