Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Båda och, men främst höga klasser. Har studerat bilder från olika tävlingar.
Hästarna går i någon slags hööööög men hopryckt form på kandaret - viker in huvudet - men nog är nacken högst - men ryggen är hängmatta och bakbenen i granngårn....?
1) Nacken högst betyder inte att rida med hög nacke och hals. Nacken högst betyder bara att halsen är buren så att hästen inte går i stretch form (lång och låg, mulen mot marken) utan att nacken befinner sig överst på en hals som inte böjer sig på mitten. En centimeter högre än manken räcker.
Nacken högst är därför fullt möjligt att rida med från dag 1, i en öppen, låg unghästform. Ju högre samling destu högre relativ resning, nacken höjs i förhållande till korset när korset sänks.
Japp - absolut. Men det som kommenteras är väl faktumet att det ÄVEN är möjligt, att tekniskt sett, rida med nacken högst, i en ICKE ändamålsenlig form ö.h. t- dvs invikt skalle på giraff hals (tex Susans illustration)
3) Huvudet är inte ett facit på formen i övrigt - den kan vara helt åt skogen vare sig hästen går framför, bakom eller i lod - men när formen i övrigt är korrekt så ska huvudet hamna där. Vägen till korrekt form kan förvisso vara krokig.
fast DET tror jag nog samtliga är väl medvetna om i denna tråden, på den nivå diskussionen för sig...
Om hästen är sorten som ogärna sänker sig alls kan man visst rida "ner den" om man tycker att det behövs och då tillfälligt acceptera om den hamnar bakom lod, men då får man inse att hästen befinner sig där - att den inte är lösgjord än och inte kan avkrävas något samlande arbete. (se gärna tråden om lösgjordhet)
absolut - men även detta tror jag folk här har ganska bra koll på ???? återigen - det är inte det som är trådens diskussion som jag tolkat den??
4) Ganasch vinkeln är ju avslöjande om halsens längning, men även en lång hals med öppen vinkel kan vara så låg och rund att hästen ändå går tungt på bogarna.
jodå vars - återigen var det en av poängerna jag avsåg med min första kommentar- att det går inte riktigt att fokusera på EN viss vinkel utan samband med resten, för att säga att hästen går i en ändamålsenlig korrekt form.... varken huvuden, halsar, bakben eller ganascher i sig - ensamma utanför helheten.....
5) Varför acceptera bakom lod och utgå ifrån att resten av kroppen jobbar rätt? Många resonerar så: "jag bryr mig inte om var huvudet befinner sig", ändå ser man att det är just det enda de bryr sig om - huvud ner och nos in först och till varje pris. Huvudets placering är oväsentlig så länge det iallafall inte råkar vara framför lod... Först sedan kan man börja komma till arbete, hoppas man.
det håller jag absolut med och det är en viktig observation som i mina ögon är roten till mycket av de onda i dressyren, dvs ryttaren KAN inte komma ifrån fokuset på huvudet - oavsett vad den vet i grunden om att detta faktiskt inte är svaret.... vi är ändå upplärda på ngt sätt som sitter djupt, att i mycket döma efter huvudet - eller iallafall stirra oss blinda på det...
Detta undrar jag över. Kan hästen verkligen jobba korrekt över ryggen när man håller in nosen på den? Blir det inte spänningar i underhals / käke av huvudets vikt?
det blir det kanske, men framför allt bryts ju bågen från bäcken/bak, som möjliggör en korrekt båge av bäcken, ryggrad, och i sin tur, halskotpelaren som följd...den diskussionen har vi varit inne på vid några tillfällen i vissa trådar, dvs tanken att i viss mån, så är förutsättningarna BÄTTRE för en häst ÖVER tygel att komma till rätt arbete, än en som går UNDER/BAKOM lod. därför att i den högre formen har du fortfarande möjligheten att spänna bågen - i den lägre har du redan brutit bågen, åt fel håll - av
Jag uppfattar faktiskt nästan alltid hästar som går bakom lod som att de går i nerförsbacke, ofta med frambenen låångt in under kroppen och bakbenen bakom sig. Ryggen må ha kommit upp i vissa fall, men resten är fel och vinklarna i bakkärran glömde man visst. Att acceptera det "i en övergångsfas" tills hästen ska tävla blir ju att rida ständigt på bogarna. Jag kan inte få det att gå ihop med korrekt form.
se ovan kommentar - håller med!
I korthet menar jag:
Det finns många varianter på fel ridning (sannolikt provar de flesta av oss flera varianter under ett enda normalt pass). Att det finns "mer fel" sätt att rida gör dock inte de "mindre felen" rätt. Det är lika fel att krulla ihop halsen i en låg som i en hög form. Det är lika fel att ryttaren drar hästen bakom lod som att hästen drar nosen framför lod.
återigen - ja....
Skilj på att rida hästen i arbete (nacken högst) och att låta den stretcha (med fri hals och nacken sänkt), eftersom ryggen kan höjas, men inte arbeta medan den stretchar. fast återigen - det går att få nacken högst och för den skulle iNTE arbeta den rätt....
En låg form ger inte en god ryggverksamhet automatiskt. Inte en hög heller. All form börjar bakifrån och går fram via ryggen. Hals, nacke och huvud kan bromsa eller möjliggöra ryggverksamheten, inte skapa den.