Nacken som högsta punkt

Sv: Nacken som högsta punkt

Nu hade du lagt till lite :D

Nej hästen hamnar där den hamnar beroende på exteriören, och den orkar ju gå lägre ju starkare den orkar hålla emot bakifrån.

Det som är intressant är ju att den GÖR DET - dvs håller emot så den inte tippar fram som på den nedre bilden.

Klimkes bidl är under dess först ridår, sedan handlar det ju om exteriör.
Rider man hästen bakifrån så hamnar den där den hamnar beroende på exteriör och styrka.

Börjar man trixa ned den bara för att den skall ned - så kan det ju bli fel

Senast ändrad:

Nej jag retas med dej

Det är nog dags att vakna lite :D

Har du inte fått Kaffe än

popcorn inlägg är privat inlägg utan mening med tråden, vilka borde tas över pm tycker moderator.
Varför jag skrev knapplån

popcorn inlägg är privat inlägg utan mening med tråden, vilka borde tas över pm tycker moderator.
Varför jag skrev knapplån

Wops, jag trodde du åt popcorn medan du läste allt intressant:angel: :D Är lite trög.

Kanske stod jag för dem? (Och nu?) Ursäkta!

Nu hade du lagt till lite :D

Ja sitter ju och jobbar vid datorn på jobbet :angel: och inte tänka klart alltid. blir lite stressat om man säger,:o :angel:

Nej hästen hamnar där den hamnar beroende på exteriören, och den orkar ju gå lägre ju starkare den orkar hålla emot bakifrån.

Det som är intressant är ju att den GÖR DET - dvs håller emot så den inte tippar fram som på den nedre bilden.

Ja, eller hur! Håller emot o går kvar, annars är det meningslöst!

Och då varierar det utifrån strykan var den exakt går?

Flashlight:
Nej det är väl självklart att man inte håller sig fast i tygeln
Min erfarenhet säger att nej, de flesta ryttare ser inte detta som en självklarhet. Så länge det fortfarande lärs ut på många håll att man ska driva på i ena ändan och hålla ihop i andra, så blir det väldigt mycket spjärn- eller försvarsridning.
Jag tycker att det räcker med att titta sig omkring i stallarna (finns många klubbar och tävlingsstall i min omgivning) och på bildtrådarna för att se att de flesta ryttare inte har en korrekt sits och inverkan, vilket gör att hästen inte heller kan ha en korrekt form eller sökning mot bettet.

Det var bara det jag ville ha sagt med mitt tidigare inlägg, egentligen. Det är svårt att inverka korrekt med sits och hand. Att säga något annat är att lura sig själv eller försöka framstå som bättre än man är.

Jag menar därför att i väntan på att handen kan inverka korrekt gör man bäst i att låta den inverka så lite som möjligt, eftersom inverkan blir felaktig och skapar felaktiga mönster hos hästen. Den lär sig undvika eller spjärna. Ju längre tid man rider fel destu längre tid tar det att återställa felen hos hästen. En stadig kontakt är bra om den inte är statisk eller innebär ett större stöd än hästen vill ha eller behöver.

Många ryttare håller en så kort tygel att hästen inte söker sig bakom hand, eftersom det helt enkelt inte finns mycket utrymme för den att krulla mer utan obehag eller ansträngning. Så ryttaren är nöjd för att hästen iallafall inte går bakom hand, man har kontakt. Fast det inte är en kontakt som hästen sökt, utan ryttaren skaffat sig. En väldigt mjuk mun kanske inte vill ha så mycket stöd som ryttaren vill ha. En längre tygel ger större ram för hästen, med mer möjlighet att söka sig framåt.

Från den längre tygeln kan man hitta en kontakt, det läge där hästen fortsätter söka sig mot bettet med sin längre hals, samtidigt som lite drivning ber den öka aktiviteten där bak och sitsen kramar upp ryggen. Då kan man ofta få till en viss välvning och halsresning utan krull.

Min erfarenhet säger också att man kan samla ihop en häst på hängande tygel (min tränare tvingade mig). Fast det är svårt, och kräver en från början välutbildad häst om man inte själv har ett "facit" i sin sits. Vilket få av oss har, även om vi strävar dit efter förmåga.

Jag har inte sagt att jag inte vill ha tygelkontakt, men jag tror att vissa sorters tygelkontakt kan göra mer skada än en lätt eller obefintlig tygelkontakt. Kanske man kan säga så här: Hängande tygel är utbildning för mig. Mjuk kontakt är utbildning för hästen. Fel kontakt (glapp, stum hand, ojämn inverkan...) är inte utbildning för någon.

Till både dig och Susan (som tog upp frågan)...

Hur trådarna "artar sig" beror i mångt och mycket vilka användare som skriver i trådarna. Trådar som låses har ofta urartat av någon anledning.

Till alla (ingen nämnd och ingen glömd): Tänk efter innan ni sätter era ord på pränt, så slipper vi låsta trådar, popcorntrådar och trådar som hamnar på sandlådenivå.

/B_A_L, moderator.

Jag förstår precis vad du menar och förstår vad du menar vad som kan hända..

Jag skrev själv att jag ville ha henne mer genom ryggen så jag är helt medveten om att just på de bilderna så är hon inte helt 100..

Men jag låter henne går där för att hon jobbar bäst där, utan spänningar och fast att hon går lite bakom -också medveten om så jobbar hon bra med ryggen..hon har bra kontakt med bettet ( hon vet nog inte vad släppa bettet är ens:angel: ) och jag kan om jag vill få upp henne i en högre form, men jag anser att hon inte är färdig för det, på tävlingsbanan får hon ha högre form men inte på träning..

Men jag tycker att dina åsikter är bra! Men nu vet jag att hon inte släpper bettet och att hon arbeter ärligt + att jag kan plocka upp henne när jag vill.

som in d-ponny han är utlånad och har varit borta en månad, han har lätt för att krypa in med nosen och kan även släppa bettet, men jag klarar av att rida han både hög och låg, men de som har han nu har lite problem med at han släpper bettet då hon har svårt att lätta på tyglen för han är så het.. men det kommer också.

hemma: får han jobba så för han blir lugnare men han måste ha kvar stödet och jobba med ryggen
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/IMG_0070.jpg
tävling:
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/DSC00131.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/anisse-1.jpg

håller med dig, nacken ska vara högst punkt på tävling men hemma så tycker jag att man ska jobba i en form som hästen trivs med och där hästen jobbar bra

Jag tycker din sista bild är bäst - där ser man en jämn välvning av halsen :)
Kommer bröstryggen upp så blir välvningen jämn.

Jag tycker bröstryggen måste komma upp för att hästen skall kunna jobba tredimensionellt = fysiologiskt bra - losgelassen

Nu kommer svar i två delar:
Ditt skimmelsto. Hästen kan gå bakom lod utan att släppa bettet, den riktiga, ärliga kontakten med bjudning och genomsläpplighet finns inte där när hästen går på det sättet. Läs vad Skrållan skriver om att hålla i tyglarna.
Som jag sa så tycker hästarna om att gå i en för dom bekväm form, där dom inte behöver anstränga sig för mycket. Jag ser det som bortförklaringar när man säger att hästen inte är stark nog att gå med nacken högst, den ska gå med nacken högst i varierande form. När anser du att hästen är stark nog att gå med nacken högst?
Jag kan inte förstå varför man lär unghästar att först gå i en felaktig form, för att senare behöva lära om dom med allt arbete det innebär. Vore det inte mycket enklare att från början lära dom att gå rätt? Då blir dom ju stärkta i en rätt form från början.

Du skriver att du har inga problem med att få din häst i en hög form på tävling, men är den formen verkligen riktig? Är det inte bara så att hästen håller nacken högre och halsen i en vacker båge, men arbetet bakifrån är detsamma. Har du sug i bettet? Kan du känna bakbensarbetet i tygeln? Varför vill du inte ha det så jämt utan bara på tävling?

Ponnyn. Korten visar precis det som jag just har skrivit. Ponnyn får gå i en bekväm form på träning där han inte behöver använda ryggen och bakbenen speciellt mycket och får lov att krulla ihop halsen och därmed komma undan den rätta kontakten. På tävlingsbilderna har han fått upp nacken och böjer halsen, men varken rygg eller bakben är med mer där än på träningsbilderna.
Att ryttaren har svårt att släppa på tygeln för att ponnyn är het kan ha grund i att han inte är lärd att gå i rätt form. Då blir det jobbigt för honom och han föredrar att springa ifrån jobbet. Han har två vägar att komma undan, krulla ihop sig eller springa ifrån.

Nu vill jag klargöra än en gång att jag menar inte att man ska rida hela tiden i s.k. "tävlingsform" till vardags, men det går att rida i rätt form ändå, och alltid sträva efter att bibehålla den riktiga kontakten och arbetet genom hela kroppen.
Jag inser att om man aldrig har upplevt hur detta känns så kan det vara svårt, det är lätt att lura sig själv att det är bra som det är. Man måste hela tiden tänka, känna och be om råd från marken.

(Detta är nog det längsta inlägget jag har skrivit på Buke, men detta ämnet ligger mig varmt om hjärtat :love: )

*knapplån*

Mycket intressant tråd! Jag blir dock lite förvirrad....

Det pratas om att man ska rida hästen lång och låg med INTE djup och rund. Djup och rund hindar framtida samling eftersom linjen är bruten. Detta förvirrar mig!

Om jag ser till min egen erfarenhet; Jag ska rida min häst "rund i formen" med manken som högsta punkt pga att hästen ska byggas upp från grunden. Om jag rider ordentligt och ser till att verkligen ha hästen mellan hand, säte och skänkel får jag en häst som travar framåt lika mycket som hon travar "uppåt" med en bra takt. När hon är där kan jag under några steg hålla om lite extra med underskänklarna samtidigt som jag tar en halvhalt på yttertygeln. Då känner jag MKT tydligt hur manken "växer", magen kommer upp och jag får mer häst framför mig TROTS att hon fortfarande är djup/låg/rund o formen = jag "spänner bågen". När hon är där kan jag lika gärna länga på tygeln och får en häst som följer med bettet neråt. Dock blir då oftast traven mer framåt än uppåt, inte alltid men oftast. Hästen rids då enl mig och tränaren djup och rund.

Men när jag läser här är detta fel!!?? :confused: Eller har jag slagit rekord i missförstånd???? :D

//Alice

Till Bobo
Måste lägga mig i lite här:angel:
Lancets bild på stoet är fotat eller rids i rejäl nerförsbacke, som kan vara en förklaring till att den går NÅGOT bakom lodplanet.

Den är fortfarande MELLAN hand-säte-skänkel o går inte bakom HAND.
Ponnyns tävlingsbilder visar inte på en hög form, utan hästen går igenom hela kroppen.

Det är lätt att bli förvirrad inom Dressyren.

Ofta används samma ord, och det låter jättebra men det ser väldigt olika ut i verkligheten.

Vad man kan tänka på är att det finns flera olika ideal.
En tränare tycker att hästen _jobbar bra_ på ett sätt, medan en annan är ute efter något helt annat.
Rent allmänt tror jag att det är bra att ha många källor.
Tänka själv
Lita på sin rumpa.

men vara medveten om det bobo skriver - det kan kännas på fler sätt än man har hunnit uppleva.

dressyr kanske är ett evinnerligt sökande efter balans

Sedan av ovan nämnda anledning - manhar olika ideal - och prioriterar olika saker så komemr samma ritt att bedömmas väldigt olika av olika personer.

Jag tror man måste bestämma sig för vilket ideal man själv eftersträvar och lyssna på dem som har samma ideal.

Jag håller med dig ang. tygelkontakten. Visst kan man ha en häst som i princip går helt fri från handen men ändå bär sig korrekt och har nacken som högsta punkt. Självklart ska man ha en kommunikation i handen om man söker upp kontakten igen, men det är väl bra att kunna rida hästen utan tygelkontakt? Tänk Nuno Oliviera...

Men är detta något som bara accepteras inom klassisk dressyr eller kan tankarna appliceras även inom "vår" tävlingsdressyr? Om man kan styra sin häst bara med vikthjälper och i princip med tanken, borde inte det vara något att sträva efter?

jag förstår precis vad BOBO pratar om.
Jag vet väldigt lite om BOBO men det verkar som vi kommer ur samma skola många gånger.

Det finns olika sätt att se om hästen "går på tygeln", eller som man kalalr det i min skola - har rätt kontakt med bettet

ja en utbildad häst kan man ju rida på en hängande tygel, men jag har aldrig sett någon som lyckats utbilda en häst på hängande tygel - inte att få den att tänka framåt med halsen - de tänker ofta bakåt med halsen... och då blir det fel

Jag håller med dig ang. tygelkontakten. Visst kan man ha en häst som i princip går helt fri från handen men ändå bär sig korrekt och har nacken som högsta punkt. Självklart ska man ha en kommunikation i handen om man söker upp kontakten igen, men det är väl bra att kunna rida hästen utan tygelkontakt? Tänk Nuno Oliviera...

Men är detta något som bara accepteras inom klassisk dressyr eller kan tankarna appliceras även inom "vår" tävlingsdressyr? Om man kan styra sin häst bara med vikthjälper och i princip med tanken, borde inte det vara något att sträva efter?
Fick en Déja vú här;)
När en tant som var nyfrälst av sin snygge! portugisiske tränare sa:
-Han rider varken med säte eller skänkel.
Nää eller hur:D
Hur trodde hon att han fick min häst att gå i passage:devil: :confused:
OK!
Hon har köpt att karlar kör med telepati

Nu kommer svar i två delar:
Ditt skimmelsto. Hästen kan gå bakom lod utan att släppa bettet, den riktiga, ärliga kontakten med bjudning och genomsläpplighet finns inte där när hästen går på det sättet. Läs vad Skrållan skriver om att hålla i tyglarna.
Som jag sa så tycker hästarna om att gå i en för dom bekväm form, där dom inte behöver anstränga sig för mycket. Jag ser det som bortförklaringar när man säger att hästen inte är stark nog att gå med nacken högst, den ska gå med nacken högst i varierande form. När anser du att hästen är stark nog att gå med nacken högst?
Jag kan inte förstå varför man lär unghästar att först gå i en felaktig form, för att senare behöva lära om dom med allt arbete det innebär. Vore det inte mycket enklare att från början lära dom att gå rätt? Då blir dom ju stärkta i en rätt form från början.
jag lär inte mina hästar en rätt och en fel form utan det ska kunna ha huvudet precis där jag vill ha det, alltså de går i den formen som jag vill att de ska gå i. om man alltid rider en häst med nacken som högsta punkt så kommer du till slut att låsa ryggen på hästen, man måste variera.

Om min skimmel skulle få bestämma form själv så skulle det vara en form som är mkt högre och där hon kan sprattla med sina ben, för det gillar hon bäst.. så det är ingen form som hon väljer, utan jag har valt formen....

Du skriver att du har inga problem med att få din häst i en hög form på tävling, men är den formen verkligen riktig? Är det inte bara så att hästen håller nacken högre och halsen i en vacker båge, men arbetet bakifrån är detsamma. Har du sug i bettet? Kan du känna bakbensarbetet i tygeln? Varför vill du inte ha det så jämt utan bara på tävling?

Genom att jag sätter mig ordentligt i sadeln och ber hästen att aktivera kroppen få mer bärightet och samling i kroppen så kommer formen naturligt också, men detta gör jag i stort sätt bara på tävling, för det är då jag ska visa upp arbetet, varför sitta och rida så hemma? det sliter mer..

Ponnyn. Korten visar precis det som jag just har skrivit. Ponnyn får gå i en bekväm form på träning där han inte behöver använda ryggen och bakbenen speciellt mycket och får lov att krulla ihop halsen och därmed komma undan den rätta kontakten. På tävlingsbilderna har han fått upp nacken och böjer halsen, men varken rygg eller bakben är med mer där än på träningsbilderna.
Att ryttaren har svårt att släppa på tygeln för att ponnyn är het kan ha grund i att han inte är lärd att gå i rätt form. Då blir det jobbigt för honom och han föredrar att springa ifrån jobbet. Han har två vägar att komma undan, krulla ihop sig eller springa ifrån.

Ponnyn är extremt välriden, och om du vill ha reda på mer om det så kan du ringa till flera tränare verksamma i Sverige, då dessa har sett ponnyn arbeta / tävla och två av dem har även ridit honom, den första med uttalandet att han måste vara en av sveriges mest välridna ponnyer.. och att han sen kommer 5 på Sm med 8 på gångarterna när han bara ett år innan gjorde sin första start i LC visar också att ponnyn är välriden..Tilläggas kan att han även får 9 på travökningar( fick det på Sm) och då måste bakbenen vara med..

och de som rider han nu säger också att ponnyn kan med det är dottern som ska lära sig bara =)

Även om jag fortfarande tycker att du har rätt i det du skriver ( mkt av det iaf) så är det så att olika saker fungerar på olika hästar, och jag varierar mig efter hästarna och hur de trivs att jobba, man får lyckligast hästar då.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 223
Senast: Fiador
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 098
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar