Det är väl där det skaver lite, tror jag, just tanken på och konceptet att "vara mamma". Det är ett laddat ord, fullt med värderingar och traditioner och kultur. Kanske är det lite hårklyverier och allmänt ordmärkande, men jag ser inte fram emot att "bli mamma" i april, jag ser fram emot att få träffa en alldeles ny liten människa som jag får låna under ett antal år framöver, en person som naturen sett till att jag har en massa biologiska band till och som jag även kommer skapa en massa starka känslomässiga band till.
(Nu kommer det spåra ur lite, tror jag...)
Det är lite som att "vara gift". När jag gifte mig hörde jag från flera håll "Nu är du fru, grattis grattis, livet som gift är alldeles underbart" som att det skulle förändra min identitet. Jag älskar min man och det kombinerat med juridiken (är ju inte juriststudent för intet) så kändes det rätt att gifta sig, men det hade inget att göra med att "bli fru" eller "bli gift". Juridiken hade kunnat ersättas av ett vanligt avtal och känslorna förändras ju inte, så att jag nu "är gift" förändrar liksom ingenting.
Som sagt, det är kanske hårklyverier, men jag är lite inne på samma linje som
@Kattennizze varit inne på; jag är Jenny, varken mer eller mindre. Sedan har jag en massa olika roller beroende på situation, men det handlar ju bara om hur olika relationer och situationer gör att olika delar av Jenny kommer fram och sätts i relation till andra människor. Jag identifierar mig inte med mina roller på det sättet, för de är bara konstruktioner. I förhållande till mitt barn kommer jag att vara förälder (biologin slumpade fram "mamma" för mig), för det är den relation vi har och den relationen kommer högst troligt att utveckla mig (så som relationer tenderar att göra). Men att jag är "mamma" ger ju i sig ingenting utan det är hur jag agerar som Jenny som kommer att göra barnet till en glad skit (förhoppningsvis).
Äh, jag tror jag borde ha funderat mer innan jag började skriva det här, eller åtminstone ätit frukost först (vilket dock inte har gått eftersom nämnda knytt ligger och trycker så att det känns som att jag gjort en magsäcksförminskning...
).