Människor som delar åsikt har för vana att hamna på samma ställe, så det är inte konstigt om fler personer med samma tänk befann sig i samma forum. Det märks ofta här på bukefalos, både på hundsidan, kattsidan och hästsidan. Lika barn leka bäst sas. Jag är ganska övertygad om att reaktionerna hade sett annorlunda ut i ett annat forum.
Extrema åsikter har vi alla i så fall. Men om du läser hela meningen så skrev jag extrema åsikter som kan skada andra, och det finns inget i mitt lyckliga föräldraskap som kan skada nån annan.
De hade garanterat sett annorlunda ut i en annan grupp (den här gruppen är ju inte heller homogen i sina åsikter), men betyder det att de åsikter du möter här är fel, ointressanta, inkorrekta, eller vad?
Jag anser att "gå inte miste om att bli mamma, för det är det bästa som händer i livet" är en extrem åsikt som kan skada andra. Det kan skada ett eventuellt barn, som blir fött in i en mycket olämplig situation; det kan skada en eventuell mamma som väljer att behålla ett barn hon kanske egentligen inte ville ha, för att hon får något slags garanti för att det är heeeeeelt underbart alldeles oavsett hur hon känner just nu; det kan skada människor som valt bort att bli föräldrar, för att de är onormala, olyckliga, konstiga och inkompletta enligt ett sådant påstående... Jag ser inte ditt uttalande som det minsta harmlöst faktiskt.
Jag vill påpeka att jag inte står bakom att jag nånsin menat eller uttryckt mig "det fulländade stadiet mamma". Det där är din uppfattning och tolkning, det var inte det jag menade och det var inte det jag skrev. Jag har inte heller givit några direkta uppmaningar om att man ska bli mamma.
Och nej, jag tror inte att man ångrar sitt barn. Att man tänker att om jag kunde så skulle jag göra dig ogjord, jag önskar att jag aldrig fått uppleva dig. Det tror jag inte, men jag säger inte att det jag tror är så. ag säger inte att det är omöjligt att kunna se sitt barn i ögonen och verkligen genuint i sitt hjärta känna - jag önskar att du aldrig funnits. Jag vill inte ha dig.
Fast "gå inte miste om det" är väl just en direkt uppmaning? Gör så, helt enkelt? Och "Att få barn är verkligen det bästa som kan hända, det är det verkligen.", "det finns inget bättre än att få vara en god, kärleksfull, och närvarande mamma." är väl just påståenden om att det optimala är att få bli förälder/mamma? Att det är så, och det finns inget bättre... Och jag vet att du backat något från det nu och menar att du avsåg det absolut bästa för dig har varit att bli mamma, och det säger jag inget om. Men du skrev det här i en tråd där en gravid kvinna övervägde om hon skulle behålla ett barn eller inte, så kontexten är verkligen en direkt uppmaning att bli mamma till någon annan... Och ja, du säger nu att du inte menade det så, och jag hoppas såklart att det stämmer.
Vad gäller att du inte kan acceptera att det finns människor som genuint ångrar sina barn så får du ju ha det huvudet i sanden om du vill. Det kan jag inte göra annat åt än att ge en annan bild av det, och säga att jo det händer visst. Så får vi ha olika åsikt i det, vilket såklart är tillåtet. Problemet som jag ser med sådana kategoriska förnekanden är dock att det upprätthåller svårigheten för någon att erkänna att de har problem med sin situation så de öppet kan försöka göra något åt det, såväl som att det målar upp falska garantier för människor som överväger om de ska bli föräldrar eller ej, med potentiell katastrof som följd.
Fast jag tycker också att det finns inget bättre än att vara en god kärleksfull och närvarande mamma. Får jag inte tycka det?
Självklart får du det, jag kan inte förbjuda vad du tycker på något sätt! Men jag i min tur tycker att det är väldigt tråkigt att man i så fall tycker att det inte finns något bättre än att vara mamma, istället för att tycka att det inte finns något bättre för mig än att vara mamma. Skillnaden där är enorm, och jag tycker att det generella är både fel och obehagligt, medan det specifika är helt OK...
Fast så är det ju tyvärr. Det finns de som ångrar sina barn. Det är en fruktansvärd situation och man kan bara hoppas att den förälder som känner så antingen lämnar bort sitt barn eller iallafall klarar av att vara snäll mot barnet och man kan hoppas att iallafall den ena föräldern inte önskar sitt barn ogjort och kan älska, värna och ta hand om barnet för båda två.
Jag har vuxit upp oönskad och oälskad och det önskar jag inte min värsta fiende. Min pappa sa en gång med ett leende att han en dag skulle döda mig. Han slog mig ofta sönder och samman och misshandlade mig även på andra plan. Det säger och gör man knappast till/mot ett barn man älskar och vill ha. Min mamma flydde istället till jobbet men det gjorde ont att få höra att "det är tur att jag har mitt jobb för annars skulle jag aldrig stå ut". Att se henne gråta var och varannan dag för att hon avskydde sin livssituation så mycket. Att alltid bli bortknuffad och aldrig få sitta i knät, få en kram eller få höra att man är älskad som övriga syskon. Att bli lämnad ensam även som riktigt liten när övriga familjen åkte iväg någonstans. Jag önskar att de hade haft mod nog att adoptera bort mig redan vid födseln istället för att försöka som de gjorde för det gagnade ingen av oss. Så visst finns det de som ångrar sina barn. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå och jag har svårt att förstå det också med tanke på hur oerhört mycket jag älskar mina egna barn men visst förekommer det och det skadar alla inblandade.
Jag tycker det är jättesorgligt att du tvingats växa upp så, och tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Det är hemskt att ett enda barn fått utstå något sådant, men tyvärr lär du inte heller ha varit ensam...
Dock vill jag tillägga att den extrem du tar upp inte heller är det enda sättet det kan yttra sig att vara oönskad. Det kan också vara betydligt mindre dramatiskt, men ändå en olycklig situation som borde ha undvikits.