Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Det är så synd att heelern ses som en sällskapsras för det är det verkligen inte.

Det är nog mer pga storleken och de kortare benen som den faller bort. En heeler har svårare att ta sig fram i viss terräng än t ex en kelpie:)
I övrigt har den mycket av vad som behövs inom många områden, men de kortare benen kan göra vissa saker svårare.

Jag tror inte de Jadzia håller sina hundar som sällskapshundar a la gosa i soffan och ut och kissa-varianten... Däremot är det ju skillnad på arbetande hund och arbetande hund...

Jag skulle kalla dem för aktiva sällskapshundar? De har ju inte riktigt samma kapacitet som många bruksraser och retrievers.

Jag skulle kalla dem för aktiva sällskapshundar? De har ju inte riktigt samma kapacitet som många bruksraser och retrievers.

Nä man kan inte kalla dom för brukshundar. Rasen är alldeles för ojämn för att kunna säga att alla har kapacitet att kunna/vilja jobba på det sättet. Min ena skulle klart kunna komma långt om bara matte hade det intresset, men inte den andra - dom är väldigt olika på så sätt:) Men en jäkla rolig ras är det i alla fall;)

De jag har på listan nu är Aussie, kelpie, jaktlabbe. Har uppdaterat listan lite!

Vad söker du för mentalitet om du får välja?
Jag tänker att de tre raserna är lite olika vad gäller mjukhet, "flams", fokus och säkert en del andra saker också.

Jamen det känns som att vi kan skönja ett mönster... Aussie eller Kelpie! Vad säger du om jaktlabben?

Jag känner att aussie eller kelpie känns som ett bättre alternativ. Inget ont om labben, men dom är inte riktigt lika föriga och "snärtiga".

Lejonelle: Jag tycker att tollaren verkar lite för ojämn och enveten, var lite inne på de förut men jag känner mig osäker.

Jag håller med dig. Enligt mina erfarenheter så har dom en hel del skärpa, men sällan alla mentala bitar på plats. Dom bästa

Jag såg en jaktlabbe igår, och jag är ledsen, men maken till mer osäker hund får man nog leta efter. Hunden såg ut som att den skulle åka på stryk nästan hela tiden och gjorde allt för att undvika alla andra hundar som fanns där.

En kompis till mig har två tollare och dessa två gillar jag - men då känner jag ju dem. Självklart finns en del skärpa, men jag upplever dem ändå som sunda. Det kan nog vara svårt att hitta en vettig sådan.

Jag är fortfarande HELT övertygad om att du skulle trivas förjävla bra med en kelpie. Det jag vet att du gillar med rottisen är just det att de inte slamsar så mycket utan är väldigt "seriösa" i arbetet. Jag tror att du skulle uppskatta kelpien mer då, än de övriga raserna :)

Tack för att du engagerar dig så i mig och Fling! Ja Kelpien ligger nära kan jag säga, jag vill dock inte bestämma mig riktigt än... Kommer dock en kull i höst efter en fantastisk tik... Lite sugen ja! Trist med labben förövrigt :(..

Disen: attans då... Jag får väl hålla mig till planen, dessutom finns det mkt hd skit på labbarna..

Jag vet nog inte riktigt själv, och det är väl därför det är svårt att rikta in sig på en ras...

Men jag gillar en fokuserad hund, med stor förighet, sen får den gärna inte bli en blöt fläck om man av nån anledning måste höja rösten..

Det finns jättebra labbar, och det finns ganska många av dem. Men många bra labbar är faktiskt inte reggade, så det är ju en ganska trist sida:(

Iaf, om du är intresserad av en bra labbe så ta kontakt med någon som aktivt tränar för jakt och jaktprov och ut och titta när de tränar, SSRK brukar ha aktiva lokalklubbar.

Jag har gått ganska mycket kurser med labbar och även haft labbe, en bra labbe är verkligen en ferrari. Jag har en riktigt bra lite weimaraner för tillfället, men det kvittar, när vi är i apporteringsgruppen inser jag alltid att hon aldrig kommer bli så klockren som en labbe. Det finns inte i henne, det finns knappt i en bra golden eller flat heller.

Tack för input! Åh vad kluven jag blir ;) ska ut och kolla jaktträning runt påsk med ett gäng olika labbar :), det blir skitkul!

Jo, i mina och många andras schäfermänniskors ögon är den det. Arbetsförmågan i en heeler är inte ens i närheten av en Schäfers eller Malles och det är vad vi jämför med. För oss blir det sällskapshundar. Vill man tävla och satsa högt inom bruks är inte heeler rätt val.

Inte bara därför. Det är även arbetslusten, mentaliteten och arbetsförmågan. Som brukshund på högre nivå räcker inte heelern till.

Nej, inte ligger corgan i soffan inte. Hon får allt hänga med på det Schäfern gör, med undantag för skyddet. Corga drar snowracer, löptränas, simmas, cyklas, kör agility och tränar lydnad. Men även om hon kan hänga med på det mesta så är det långt ifrån en hund av Schäferns kaliber. I mina ögon är hon min sällskapshund.

Du har en väldigt bra labbekennel i Sthlm-trakten, kennel Searover. Rena jaktlabbar (Dom har även jaktcocker och golden) efter både välbeprövade framgångsrika linjer och nytt blod. Kontaktar du henne är jag övertygad om att du får höra vad du har att förvänta dig och vad som skulle krävas av dig :).

Tyvärr har en del uppfödare blandat ihop begreppen förighet, dresserbarhet och vekhet, och tror att en hund är dresserbar och förig bara för att den blir rädd när man hytter med näven åt den.

Jaktlabbe-aveln är så extremt mycket större än att det går att dra alla över en kam. Linjer och kennlar skiljer sig åt. Ungefär som att säga "Halvblod är klumpiga".

Nu vet jag inte hur det är i Sthlmsområdet men det kan vara rätt stor skillnad på labbeklubben och ssrk. Här är labbeklubben = utställningslabbar medan ssrk är mer jaktinriktade.
Men runt Stockholm finns flera bra kennlar som t ex Searover som redan nämnts och Thorsvi.
Searover har även en bra länksida till många bra jaktlabbekennlar.

Tack för att du engagerar dig så i mig och Fling! Ja Kelpien ligger nära kan jag säga, jag vill dock inte bestämma mig riktigt än... Kommer dock en kull i höst efter en fantastisk tik... Lite sugen ja! Trist med labben förövrigt :(..

Disen: attans då... Jag får väl hålla mig till planen, dessutom finns det mkt hd skit på labbarna..

Vilken kombination är det du har tittat på där? Letar Kelpie för fullt och är rädd jag har missat något;) Skicka PM om du inte vill skriva ut kenneln.

Tror nog också fö att kelpie kan passa dej bra!

Jo såklart är det så! Det som skrämmer mig lite med labben är att det tydligen finns en del problem med OCD och hd/ad, och det är just OCD och pålagringar i armbågen jag haft på min nu, och det vill jag försöka undvika att gå igenom igen! Jag tänker dock inte räkna bort labben pga. eget tyckande, utan det ska utvärderas ordentligt. Jaktträning ska kollas på... !

TantAgda: Kan Pma

Jag vet nog inte riktigt själv, och det är väl därför det är svårt att rikta in sig på en ras...

Men jag gillar en fokuserad hund, med stor förighet, sen får den gärna inte bli en blöt fläck om man av nån anledning måste höja rösten..

Jag känner inte så många kelpies men har hört flera nu beskriva dem som "galna" på ett lite ofokuserat sätt liksom. Jag fattade först inte alls vad folk menade men nu har jag sett en kelpie lite närmare vid vinterns agilityträning så jag tror jag fattar. Hon är liksom typ fanatiskt arbetsgalen på att sätt som gör att hon inte alltid har huvudet med sig utan bara öser på.
Extremt skällig också dessutom :p

Men jag tycker det verkar vara superhäftiga hundar!

Jag uppfattar nog dock aussien som snäppet mer fokuserad och förig, på ett liksom lite mjukare sätt..
Även om jag visserligen även har ganska begränsad erfarenhet av aussiesarna också. Har mest sett min egen och hennes syskon/mamma osv..

Ang jaktlabbarna så har jag intrycket av att det dels finns de som är väldigt försiktiga och veka och så finns det de som är mer framåt men att de då också är lite "clownigare" eller hur man ska säga..
De verkar dock väldigt roliga!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring