Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Låter som du blivit avskräckt ang corgi, ville bara flika in att jag har två stycken ingen av dem är speciellt skällig. Det kommer några skall när någon knackar på dörren, annars lugnt. De är båda mkt lättlärda och träningsvilliga. Den ena har ett mkt stort driv, den andra lite lugnare. De går att ha lösa överallt och är inte speciellt jaktintreserade. Frisk ras som lever länge.

Så tänker inte jag när jag hör aktiv sällskapshund. Jag räknar mina dvärgschnauzrar som aktiva sällskapshundar, och de hänger med på allt och får träna lite av allt (agility, rallylydnad, lydnad, bruksspår, viltspår), tävlar i det de är bäst på, och promenerar lika mycket och långt som min brukshund gör. Men att kalla dem för arbetshundar eller rekommendera dem till någon som vill ha en arbetsmyra i brukshundsnivå, det skulle jag nog inte göra (även om det givetvis finns individer som skulle kunna jämföras med en brukshund).

Även jag ser heelern som en aktiv sällskapshund, och ser inte att det skulle vara något "fult" i att kalla den det :).

Hm. Och jag som planerat att gå ner i aktivitet och planerar dvärgschnauzer istället för heeler nästa gång (när nu det kan tänkas bli) håller inte alls med. Det är stor skillnad på heeler och ds. Det finns fortfarande heelers som arbetar som vallhundar (nej, jag vet att det inte går att jämföra med en bc...) och den nivån tror jag det är få ds som ligger på aktivitetsmässigt. Väljer man en heeler av arbetande linjer så får man en liten arbetsmyra.

Men det beror ju på vad man siktar efter. TS har beskrivit vilken typ av hund hon vill ha men inte vad målet är. Siktar man på SM håller jag med om att det finns lämpligare raser.

BCs måste kunna arbeta självständigt o ta egna beslut, annars är dom ganska odugliga som vallhundar, speciellt kanske på nöt.
Vad gäller skärpa o vakt så skulle 3 av mina kunnat kvala in som Aussies.

Donnorna
Många BCs är oxå skälliga på agilityplan o har lätt för att gå upp i stress, kolla det noga innan du funderar på BC.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring