Fibusen
Trådstartare
@Fibusen det kan skilja väldigt mycket mellan olika individer. Min som är väldigt väluppfostrad och lydig i alla andra sammanhang kan jag aldrig aldrig ha lös då hon har en väldigt stark jaktinstikt. Min kompis borderterrier blinkar knappt när det hoppar ut ett rådjur framför näsan på henne.
Jag skulle inte köpa på chans, utan i så fall kolla upp linjer väldigt noga och prata med uppfödare.
Nej, jag vill ju inte chansa.
Sen kan det självklart bli fel och inte funka oavsett ras, men jag känner att väljer jag rätt ras från början så borde chanserna iallafall bli större till det.
Jag har fått avstå det nu under många år, just för att jag tagit emot omplaceringar. Första hunden (boxer/amstaff) var alldeles för ”vild”. Livet lekte tyckte han, sen kopplade han bort öronen så jag skulle inte ha vågat testa att ha han med på ridtur. Han skulle ha zick-zackat i full kareta under magen på hästarna. Han tänkte liksom aldrig utan det bara blev. Oftast ett ”hoppsan” efteråt....
Nuvarande var LIVRÄDD för hästar när jag fick hem henne,vilket hon visade genom att gå till attack istället. Vi har tränat massor och nu kan jag ha med henne i stallet, och jag kan ta med henne på promenad med hästen, men jag skulle aldrig våga rida och ha henne löst på marken. OM det blir någon signal hon missuppfattar och hugger till. Har jag hund och häst i varsin hand och står på backen så hinner jag korrigera om det skulle bli något. Nu var det säkert över ett år sen, om inte mer, hon visade något som helst tecken på att ens vilja fräsa i från, men som sagt, jag chansar inte!
Nästa hoppas jag verkligen att det kommer kunna funka med om man får ha den från början och träna upp det tillsammans, därför jag hoppas på att kunna bli lite klokare av denna tråd.