Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Fast jag måste säga att aussiesarna (menar nu bruksavlade, för att förtydliga) är extremt spretiga mentalt, av de jag har träffat och det är en hel del. En del är nervösa vrak, en del är arbetsgalna men håller inte ihop, en del är BRA, en del har inte motor alls. Många har dessutom rädslor av olika slag.
Otroligt tråkigt i en sådan annars potentiellt duktig och arbetsvilligras, jag gillar dem absolut men tror att det är betydligt lättare att hitta en bra kelpie även om det finns dåliga exemplar där med.
Min uppfattning är också att aussiearna (vad sjutton blir "aussie" i plural?) är mer självständiga och lite egensinniga medan kelpierna mer har en räv bakom örat.

Ja jag skrev ju bara utifrån min erfarenhet av rasen och den är ju, som jag skrev, mest begränsad till min egen hunds "familj" :)

De enda aussiesarna jag träffat lite mer som inte är släkt med Ila är utställningsavlade och där har vi ju inte riktigt samma mentalitet..

Det är lustigt, jag har hört flera skämta lite om att aussiesarna skulle vara lite självständiga och egensinniga eller så men det har jag ALDRIG upplevt i min egen. Kanske för att jag jämför med min RR? ;)
I mina ögon är aussiesar sjukt samarbetsvilliga och superfokuserade. Min aussie verkar inte vilja något annat än att få jobba och göra matte lycklig :p

Jag vet nog inte riktigt själv, och det är väl därför det är svårt att rikta in sig på en ras...

Men jag gillar en fokuserad hund, med stor förighet, sen får den gärna inte bli en blöt fläck om man av nån anledning måste höja rösten..

Jag har en kelpiehane på 1 år som är en "hybrid" mellan vallande linjer och gamla svenska brukslinjer. En riktig ferrari som jag håller på att lära mig styra. Allt händer på en hundradels sekund så det gäller att vara snabb i reaktionerna. Extremt förig, ofta räcker det med att viska eller börja säga ett kommando (inte alltid bra, många kommandon börjar på s :cool:). Skulle jag höja rösten tillräckligt så skulle han nog bli en blöt fläck men man behöver sällan göra det, oftast räcker det med ett kort och lugnt nej så kan jag bryta i princip vilken beteende som helst, till och med harjakt. Men skulle jag få ta i lite så rinner det av ganska snabbt så han fortsätter inte vara "låg". Dock har han haft vissa perioder när han väldigt lätt blivit låg i samband med träning under könsmognaden men det ska enligt de flesta vara ganska normalt. Han lär sig otroligt snabbt på gott och ont.

Av lilla erfarenhet jag har av kelpie och aussie så upplever jag kelpien betydligt kvickare vilket inte är så konstigt eftersom de är mindre. Vilken ras som passar en bäst beror nog på hur man är som person. Jag vet vad jag föredrar :D

Och jag håller faktiskt med dig lite angående kelpiesarna. Dom jag har träffat har mycke spring i benen och snurrar lätt upp sig själva och tappar huvudet som följd. Man ska nog ha det lite i bakhuvudet när man skaffar kelpie. Min är lite så på agilityplanen faktiskt om hon inte får jobba regelbundet (och dessutom förbannat skällig när hon kommer så högt i stress)! Och det är en av anledningarna till att jag vill prova BC som nästa hund...

Haha, ja, jämfört med en RR så är de nog under av lyhördhet :D :p.
Då är ju även min cairn extremt följsam och förig ;).
Men om man jämför med liknande raser med samma arbetskapacitet, tänker tex jaktavlad retriever, bc, kelpie...

Jag har ju inte ägt varken BC eller Kelpie men utifrån de jag har träffat så förstår jag fortfarande inte att aussien skulle vara självständig..
Skarp? Ja det kan jag hålla med om. Men det är just den egenskapen som jag tycker skiljer min aussie från de BC jag känner, att hon har mer skärpa. Jag har inte sett någon skillnad alls gällande lyhördhet..

Efter att ha fått lite hjälp från miao om begreppet självständighet så reviderar jag mig lite!

Ja - en bra aussie är självständig på så sätt att den klarar av att jobba på egen hand när uppgiften kräver. Tex i söket, spåret, uppletet osv.
Men detta kan knappast skilja sig från de andra vallhundarna då även det arbetet kräver ett visst mått av självständighet..

Med risk för att ha missförstått eller minnas fel så har jag för mig att du tyckte att det var lite problematiskt att Flinga inte var så "sällskaplig".
Var det att ni hade problem med tandvisningen?
Något sådant tycker jag mig minnas i alla fall.
Jag kan inte alls mycket om Kelpies, med de två jag träffat och tränat med har båda varit väldigt osociala och mer reserverade mot människor än någon aussie jag träffat.

Det kanske inte alls är representativt för rasen?

TS, har du kikat något på jaktgolden?

Nu lär det ju skilja en hel del varifrån man är i landet, men här nere slår genomsnittsjaktgoldenen (:D) den bästa jaktlabben i bruks och lydnad.

Givetvis är en heeler inte i närheten av en schäfer rent arbetsmässigt. Men när jag hör ordet sällskapshund tänker jag på min vavva/pekekorsning som helst ligger och snarkar i soffan och då är heelern verkligen ingen sällskapshund.

Så tänker inte jag när jag hör aktiv sällskapshund. Jag räknar mina dvärgschnauzrar som aktiva sällskapshundar, och de hänger med på allt och får träna lite av allt (agility, rallylydnad, lydnad, bruksspår, viltspår), tävlar i det de är bäst på, och promenerar lika mycket och långt som min brukshund gör. Men att kalla dem för arbetshundar eller rekommendera dem till någon som vill ha en arbetsmyra i brukshundsnivå, det skulle jag nog inte göra (även om det givetvis finns individer som skulle kunna jämföras med en brukshund).

Även jag ser heelern som en aktiv sällskapshund, och ser inte att det skulle vara något "fult" i att kalla den det :).

Nej alltså det jobbiga med Flinga, är ju att hon är fruktansvärt osäker på människor och för män är hon rent rädd. För mig är det skillnad på rädd och reserverad, jag har inget behov av en hund som älskar allt och alla, men jag vill inte ha en hund som är rädd för nya människor, det är väldigt jobbigt.

DIsen: Ja litegrann, upplever de dock som ytterst flamsiga? Sen är de lite stora och väger typ 25 kg, anledningen till att jag vill ha en mindre hund är inte endast pga. minskad belastning på hunden utan även pga. praktiska skäl...

KL

Jag är också jätte sugen på en Kelpie, men är novis inom rasen och försöker läsa mig till en bra kombination. Vad ska jag tänka på? Vill ha en med brukslinjer.

Kollar givetvis meriter men finns det annat, pma bra kennlar! :)

Jag kan inte alls mycket om Kelpies, med de två jag träffat och tränat med har båda varit väldigt osociala och mer reserverade mot människor än någon aussie jag träffat.

Det kanske inte alls är representativt för rasen?

Nej det är de verkligen inte. Kelpisar ska INTE vara reserverade mot främmande. De flesta kelpisar jag har träffat älskar människor men vissa är mer på än andra.

Min egen är väldigt på (hoppar mer än gärna upp och pussar främmande människor på munnen eller i öronen när de står raklånga :angel:) vilket självklart kan vara jobbigt ibland men mycket hellre det än osäker. Han har helt enkelt fått lära sig att man inte hälsar på alla från dag 1. Så folk som inte pratar med honom eller mig har han inga problem att ignorera.

Håller med. Jag har bara träffat några få kelpies som INTE har varit översvallande och ännu färre som varit reserverade. En kelpie ska vara öppen och tillgänglig. Däremot förekommer viss skepsis mot andra hundar, men där upplever jag Aussien som mycket mer benägen att vara otrevlig.

Ja det är vanligt att speciellt hanarna inte är jätteförtjusta i andra hanar. Inte så att de gör utfall mot allt som rör sig, men de vill helst inte hälsa. Min egen fungerar bra med snälla hanar men jag hade inte släppt ihop honom med en annan ung hane med samma tendenser. Tikar älskar han, oavsett färg, form, storlek och ålder. Han är en riktig tjejtjusare :D

Aha, så det är inget allmänt hundhat? Såg framför mig ett rabiat monster som kastar sig mot alla hundar!

Haha nej :)

Min är den längst till vänster, den andra svarta är hans pappa och sedan är det blandat tikar och en hane till. Ägaren till de andra hundarna hade dessutom en löptik i bilen :)
463058_10150718593757150_462935432_o.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring