Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Är du beredd att med hull och hår kasta dig in i världens svåraste (och utan konkurrens den roligaste!) hundgren?

Isf är BC nått för dig. Jag vet en toppenkull just nu;)

Jag har inga får i bakfickan Migo :D, hade jag bott på landet hade BC kanske varit ngt men inte just nu tyvärr... Och jag är ju en av de typerna som tycker att en BC hör hemma bland fåren och inte bara på appellplanen ;).

Paradox: ja jag kände också mig lite förskräckt, men har hittat några trevliga kombinationer... Det känns bra!

Är lite inne på malle nu också... Har ju ett gäng i sökgruppen och jag är redigt kära i dem... Suck... Kanske är det att göra livet svårt för sig? Fast å andra sidan har jag ju en inte helt lätt hund just nu...

Jag tror inte att en bra malle är en så mkt "värre" hund än t ex kelpie eller aussie. Det man får räkna med är mkt snabba reaktioner, massor av kamplust och ofta en hel del jaktlust/viltintresse. Annars är de jag träffat trevliga, förarveka och miljöstarka med bra av/påknapp :)

Jag har iofs inte hållt koll på kombinationena som gjorts efter jag köpte min tik, men det låter inte bra att det är så. Och visst det finns absolut kennlarna jag inte skulle köpa av. Det är oftast dom som avlar på vall som inte tilltalar mig...

Ja vissa avlar ju på skräp även inom kelpien, men då är det mer enstaka individer som får valpar och jag vet ingen uppfödare som gång på gång tar valpar på dåliga hundar. Så är det ju inom de andra bruksraserna tyvärr :(. Man måste alltid vara noggrann vid val av valp, oavsett ras!

Malle har jag varit inne en del på också... vet att en del har pratat om den rasen som "tuff", men efter att ha träffat ett gäng tycker jag att de är väldigt medgörliga jämfört med min tokiga Rotta.

Jag tycker absolut att en malletik kan passa dig men det är ganska få som hamnar under 20 kg faktiskt... Min väger 27 :) 20-25 kg är rasstandard och många väger lite mer.

Fast man får ju förbereda sig på att jaktkamplusten är stark och svår att få bukt med. Stor skillnad mot kelpie.

Jo det är den där jakten som sätter lite stopp för Mallen... Även om jag tycker att de är så fina! Fick höra av sjukgymnasten igår att mallarna börjat få problem med bicepssenan och även OCD i bogen, vet du något om det? Sen är det väl inte hugget i sten med 20 kg... Men helst runt därikring!

Jo det är den där jakten som sätter lite stopp för Mallen... Även om jag tycker att de är så fina! Fick höra av sjukgymnasten igår att mallarna börjat få problem med bicepssenan och även OCD i bogen, vet du något om det? Sen är det väl inte hugget i sten med 20 kg... Men helst runt därikring!

OCD förekommer men ngt stort problem är det inte. Problem med bicepssenan har jag inte ens hört talas om.

Jag skulle säga att malle är en frisk ras, även om det naturligtvis finns hälsoproblem. HD/ED, spondylos, OCD...

Det är en underbar ras om man vill ha en arbetsnarkoman och kelgris i samma hund :love:

Ja jag gillar verkligen de jag har träffat än så länge! Det som talar emot mallen lite är att det finns såpass mycket skärpa och social kamp i dem att det kan bli svårt att t.ex. låta mina föräldrar vara hundvakt...? Mamma höll på att dö när jag berättade att Malle fanns med på raslistan...

Kl

Om du verkligen vill SATSA - och det verkar det som du vill - så skulle jag stryka heelern. Har själv en liten hund och det är faktiskt lite tråkigt att ha en hund med kanonförutsättningar mentalt men inte fysiken fullt ut.

Säger annars som många andra :låter som en kelpie.
När jag kikade på rasen så tittade jag en del på Vickulas och gillade det jag såg.

Berger verkar vara ett extremt osäkert kort så dem skulle jag också stryka.

De jag har på listan nu är Aussie, kelpie, jaktlabbe. Har uppdaterat listan lite!

Jag tycker att kelpie passar dina krav väldigt bra och jag är väldigt imponerad av de jag sett, både på planen och utanför den. :laugh:

Ja, men jag får nog revidera det lite. Jag anser att min corgi är satans skällig och faktiskt rätt uppfostrad men mina vänner är av en helt annan åsikt.

Men visst gafflar hon och jag skulle inte beskriva corgin som en arbetsmyra. Jämfört med schäfer har corgi dåligt med arbetslust.

Jag vet flertalet schäfermänniskor som har corgi, västgöte och heeler vid sidan av. För oss är det sällskapshundar, typ. Vill vi ha ännu en hund att jobba med köper vi en till schäfer, Malle eller liknande.

Jag lägger en röst på Kelpie.

Jo det var lite det jag var rädd för! Att de ses som aktiva sällskapshundar typ. Jaktlabbe, Aussie, kelpie, jaktgolden är de jag är inne på nu.

Är lite inne på malle nu också... Har ju ett gäng i sökgruppen och jag är redigt kära i dem... Suck... Kanske är det att göra livet svårt för sig? Fast å andra sidan har jag ju en inte helt lätt hund just nu...

Jag vet att du inte ska ha hund just exakt nu, men jag måste ändå nämna att jag känner en mycket trevlig hane på ca 22 månader som är för omplacering nu. Han är större än vad du har tänkt dig (ca 35kg), men han har absolut noll problem med att vara så tung.

Min malle väger 34kg och rör sig som 24.

Vill annars också slå ett slag för kelpie eller Aussie. Jag tror att det hade kunnat passa dig super :D

Hade det funkat med en till hund nu, hade det kunnat vara intressant, men tyvärr går det inte att lösa :(. Jag är jätteledsen över det, för det innebär att jag inte kommer kunna träna hund ordentligt på vääääldigt länge. Men that's life... Tack för att du tänkte på mig!

Jamen det känns som att vi kan skönja ett mönster... Aussie eller Kelpie! Vad säger du om jaktlabben?

Lejonelle: Jag tycker att tollaren verkar lite för ojämn och enveten, var lite inne på de förut men jag känner mig osäker.

Det är så synd att heelern ses som en sällskapsras för det är det verkligen inte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka