Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Sv: Mellanstor (ev liten) arbetsmyra sökes!

Jag hoppas det också, tyvärr görs det en hel del kombinationer som knappast för rasen framåt. :mad: Men det är som du säger; en bra kortis är en väldigt rolig hund! Det bevisas väl lite av att jag känner folk som bestämt sig för att byta ras eftersom det varit svårt att få tag på en bra collie till träning och tävling men sedan trillat dit igen när det dykt upp en bra kull.

Jag hoppas det också, tyvärr görs det en hel del kombinationer som knappast för rasen framåt. :mad: Men det är som du säger; en bra kortis är en väldigt rolig hund! Det bevisas väl lite av att jag känner folk som bestämt sig för att byta ras eftersom det varit svårt att få tag på en bra collie till träning och tävling men sedan trillat dit igen när det dykt upp en bra kull.

Tyvärr är det så i aussieaveln med, det görs många kombinationer som inte alls för rasen framåt, utan tvärtom tar den tillbaka ett gäng steg.... :(.

Har kikat lite på den faktiskt, med din cooling i åtanke. Hur är skälligheten? Obotlig? Vet att Jadzia skrivit om att corgin typ är omöjlig att få tyst på.

Absolut inte, två pass med skvallerträning och han slutade vakta från altanen. Iaf min lär sig otroligt snabbt vilket beteende som lönar sig. Han är ju lite kaxig min och gillar höra sin egen röst men det är inget jag upplever som ett problem. Inne skäller han till vid dörren men tystnar om man bekräftar att "jag hörde, tack nu räcker det".

Det låter ju inte så farligt! Hur är arbetsviljan inom rasen, ajg har förstått att det skiljer sig en del mellan individer? Finns det uppfödare som avlar på arbetande hundar eller är det mest utställning?

Ja det varierar ganska duktigt inom rasen, främst för att rasen inte är särskilt homogen eftersom den är så numerärt liten. Vissa fokuserar på utställning (och verkar se rasen som en sällskapshund) och andra på arbetande hundar och där finns också mer motor och arbetsvilja. Reservation finns inom rasen och går ofta ihop med att hunden t.ex. är försiktig i nya miljöer, så det skulle jag också tittat noga på. Eller ja, arbetsvilja har de väl allihopa men det måste finnas lite.... fräs under huven också om man säger så.

Visa uppfödare mentaltestar men långt ifrån alla. Arbetande heelers så är det främst vallning en del fokuserar på men vallanlaget är generellt svagt i rasen även om det finns individer som arbetar som vallhundar. Annars är det främst lydnad och agility man ägnar sig åt. Jag tror rasen har förlorat lite på att vara okänd.

Du bor ju i Sthlm så vill du träffa Qito och ha tips på (i mitt tycke) bra uppfödare i närheten så hojta till. 16 mars är det lilla heelerspecialen i Eskilstuna, kolla SLHKs hemsida för mer info. Bra tillfälle att träffa fler hundar på för åker man på "vanlig" utställning är det sällan något större antal heelers representerade.

Jag vet att det är en bra kull på gång i sommar efter arbetande linjer om du är intresserad.

Jag säger också kelpie. Det är en fantastisk liten hund! Vill du verkligen satsa så är det kelpie, en liten malletik, BC eller ev en liten jaktgoldentik som gäller om du ska komma under 20 kg. Vill du ha en rolig träningskamrat så är utbudet lite större.

PMar dig :)!

Cillamuffins: Jag har 40 kg Rottis idag som har arbetsvilja, men jag vill nog mer än hon om man säger så... så jag vet inte riktigt om det är "rolig arbetskamrat" jag är ute efter utan snarare en hund där begränsningen ligger hos mig och min förmåga, istället för hos hunden (om man kan säga så...). Nu är denna insikt så ny så jag kollar runt hej vilt överallt på alla möjliga raser.

Malle har jag varit inne en del på också... vet att en del har pratat om den rasen som "tuff", men efter att ha träffat ett gäng tycker jag att de är väldigt medgörliga jämfört med min tokiga Rotta.

Hoppades faktiskt lite att du skulle komma in och prata Kelpie, för jag känner mig osäker kring vilka uppfödare som är att föredra. Jag har kikat runt lite snabbt här idag och ser att många avlar på omeriterade hundar (typ LP1), hundar med 2a på skott osv. vilket jag tycker är sisådär.

Senast ändrad:

Min uppfödare brukar välja ganska meriterade hundar :). Men ffa så känner hon till linjerna väldigt bra, hon har ju varit uppfödare i ganska många år. Rasen är lite uppdelad i vallningsavlade (t ex Evallens) och bruksavlade (t ex Vickulas och Busligan) och de senare är noggrannare med meriter och bra resultat på MH. De gamla svenska linjerna är väl egentligen "bäst", men alla uppfödare tvingas ta in importblod för annars blir inavelsprocenten för hög. Min uppfödare åker personligen ner till Australien för att hitta de bästa hundarna och det tycker jag är väldigt förtroendeingivande!

Jag tycker att skillnaden mellan min kelpie och min labbe främst ligger i kelpiens samarbetsvilja. Ibland hinner jag bara tänka vad jag vill att kelpien ska göra, så har han redan gjort det. Så det hade kunnat vara hur mycket kräm som helst i kelpien, han är så lättstyrd så det hade inte blivit några problem någonsin. Och då är han dessutom ganska bortskämd + att jag har varit lite slapp med allmänlydnaden ;). Alla kelpies är inte riktigt såhär styrbara, men skillnaden mot en rottis är ganska enorm.

När är det tänkt att du ska köpa valpen? I så fall kan ja tipsa lite mer :)

Jag tycker lite likadant när jag jämför mellan mina (jakt)goldens och min heeler. Just det där att jag bara "behöver tänka" så är han med på noterna. Och det är så skööööönt att slippa allt flams-å-trams! :D Heelern är roligare på ett annat sätt medan retrievrarna var som clowner. Vallhundsmentalitet is da shit.

Behändigt format också att kunna klämma fast limpan under armen... *vissel*

Wow det låter som en dröm ;)! Jag kan inte ens tänka mig vilken skillnad det är mot en Rottis, det skulle inte skada med lite mer lättjobbat, har jag insett.

Tidigast om ett år tänker jag mig ett stycke valpis! Vad säger du om Grejaskogens kennel? Nu kanske man inte får skriva ut namn såhär, men PMa mig gärna isåfall.

Skogstrollet: Hahaha, ja formatet verkar ju underbart bra på de där små skitarna!

Jag vet inte riktigt vad som var tanken med den där sista kullen men med rätt kombo så absolut!

Jag får kika runt lite helt enkelt. Finns det någon/några kennlar man verkligen ska akta sig för? Det lät väldigt dramatiskt, men är man insatt i en ras har man oftast bra koll på de olika kennlarna och jag skulle utan att blinka kunna nämna ett gäng Rottiskennlar som är skit.

Nej inte vad jag vet. Men som sagt, är det mycket Evallen i stamtavlan så är de avlade mot vallning i första hand och bruksegenskaper (som skottfasthet och kamp) ligger långt ner på listan. Kelpien är annars relativt homogen jämfört med andra bruksraser och är väl den enda där det inte är ovanligt med dubbelchampions.

Det låter ju inte så farligt! Hur är arbetsviljan inom rasen, ajg har förstått att det skiljer sig en del mellan individer? Finns det uppfödare som avlar på arbetande hundar eller är det mest utställning?

Jag har två heeler (båda tikar) som skiljer sig ganska mycket i temperament, vilja och även storlek, men båda är urkul. 2,5 åringen är tuff, orädd, håller stenkoll på matte men ändå väldigt självständig. Inte världens bästa mentala uthållighet, så även om hon älskar jobba så orkar hon inte så länge utan tappar greppet. Mycket jaktlust. Vaktig hemma, men tyst ute. Älskar barn. Hon är en liten skit på 5 kg.

1,5 åringen däremot har en enorm förighet, kan jobba hur länge som helst och har vilja och mental styrka att kunna göra det. Vill, vill oxh vill ännu mer och alltid med om jag ber henne. Äldre helbror tävlar i agility, HtM och freestyle. Kullbror har sikte på elitlydnad med sin matte:) Själv kör jag mest spår när markerna är vettiga och trixar till vardags, men denna hund skulle kunna gå långt om bara matte hade disciplin nog... Mycket nerver, mycket vallbeteende, dock gapig (men är även i värsta slyngelåldern). Är inget för främmande hundar och talar gärna om det. Men en attans rolig hund, som hemma är världens goaste och keligaste knähund:) 7,7 kg rena muskler.

Aussie såklart :laugh:

dsc_0626.jpg

Jag håller med Mia om pälsen. Ila blir aldrig tovig, torkar på nolltid och behöver ingen direkt pälsvård alls förutom att jag trimmar tassarna ibland så de håller sig korthåriga.
Ila väger ganska exakt 20 kg. Finns ju de som är mindre också :)

Senast ändrad:

Som cillamuffins säger så är det inte jätteskillnad mellan kennlarna men det finns vissa linjer som jag skulle tänka en extra gång innan jag skaffade mig, det beror ju lite på vad du vill ha. Min tik är väldigt lik det Cilla beskriver om sin hane. Hon är väldigt intensiv, mycke fart och en arbetsvilja som aldrig tar slut. Samtidigt som hon är otroligt mjuk och känslig och lyder min minsta vink i vardagen, så är hon väldigt tuff i arbetet, hon ger aldrig upp på plan, eller i skogen och hon kan ta att jag rättar henne. Det finns nog inget som jag skulle vilja ändra på på min tik utan för mig är hon väldigt komplett :)

Jo och hennes linjer måste man väl kalla för gamla svenska linjer, dom går tillbaka till vickulas Birka och leagården.

Är du beredd att med hull och hår kasta dig in i världens svåraste (och utan konkurrens den roligaste!) hundgren?

Isf är BC nått för dig. Jag vet en toppenkull just nu;)

Delvis KL

Jag håller med om att kelpien är en ganska homogen ras, men efter att ha suttit och surfat runt lite på nya och gamla kombinationer åt kompisar som är ute efter kelpie måste jag säga att jag är lite förskräckt!

Folk som avlar på 4:or på avreaktioner, avlar 3x3 på skott, avbrutna MTn osv osv.. och sedan undrar valpköparna varför deras hundar är som dom är...?

Så en del urskiljning måste man definitivt ha (vilket ingen motsatt sig såklart!), jag vet ett par kennlar jag inte skulle vilja ha kelpie ifrån om jag så fick betalt för det.. Och så finns det uppfödare man skulle kunna köpa ifrån utan att ens veta vad det är för kombination, just eftersom man vet att de inte gör omotiverade/oseriösa kombinationer.

Håller med Cilla om de gamla hederliga svenska linjerna. Min har dessa på fädernet. Men han har också Evallen på mödernet, och det är inget som helst fel på dom linjerna. Men hon producerar ju rätt många valpar per år, och några är väl bättre och några sämre. Det jag märkt hos vissa vallavlade är ffa stor självständighet och lågt intresse för att samarbeta med föraren. Skott ska man alltid hålla koll på.

Skulle jag köpa kelpie utan att vara speciellt insatt i linjer skulle jag se till att köpa från KORADE linjer, med meriter i det man själv vill göra.

I övrigt håller jag med om att TS definitivt ska kolla på kelpie, för mig är det den ultimata rasen :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka