Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nej jag skrev inte allt för jag trodde inte det var såå relevant!:) ingen har frågat heller och nej jag har inte "lagt på" saker eftersom bara för att ni ska bli nöjda!;)

Men svara då gärna på mitt inlägg på sidan 21 (?)... Enligt mig behöver man inte tävla för att få ha bruksare. MEN jag vet inte många som tränar på den nivån som hunden kräver utan att ha tjänst/tävlingsplaner.

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Jag hade inga tävlingsplaner när jag skaffade min. Har lite scenskräck ;) MEN, jag har helt plötsligt blivit jättesugen på att tävla! Att testa sina kunskaper och samarbete med hunden och att träffa annat trevligt hundfolk! :)

Däremot så har jag alltid gillat träningen och planen är även (från början) att vi skulle gå patrullhundsutbildning :)

Om du inte vill ha en fullfjädrad arbetshund, så SNÄLLA kolla efter en annan ras, för den aveln du pratar om förstör rasen :(

Nej jag skrev inte allt för jag trodde inte det var såå relevant!:) ingen har frågat heller och nej jag har inte "lagt på" saker eftersom bara för att ni ska bli nöjda!;)

Men herregud, snälla läs inläggen i din egen tråd! Du har fått frågan massa gånger, det enda som kommit fram är motion, godissök och att du nån gång provat på spår.

Kl jag tror att Marthas hundar gjort mycket mer än det verkar. Ett aktivt stall där flera hästar ska tränas miltals VARJE dag, flyttas från hagar och skrittmaskiner hit o dit. Folk och bilar som kommer och går, vakta för vilda djur, leva i flock.

Så dom har nog inte direkt varit understimulerade. Det gör ju en viss skillnad att vara med matte 10-16 h i stallmiljö varje dag än att efter en arbetsdag är slut få följa med till stallet.

//Luff som haft schäfer på Marthas vis men fick sig nosbränna när jag trodde det skulle gå lika bra att göra som Aldis tänkt - fem års elände med en understimulerad schäfer blev resultatet. Nu har jag bytt ras.

Du kan väl titta lite på welsh corgi cardigan?
Där har du en schäfer light som skulle trivas utmärkt med den aktivering du tagit upp i denna tråd.
Känner ett gäng o det är verkligen supertuffa hundar att ha roligt med.

Visst har det betydelse av vad hunden gör i stallet/på ridturen och hur länge man är där!

Är man i stallet mellan 10-16 timmar och hunden följer med på ridtur i 5 mil om dagen + allmänlydnad och något spår i veckan på det så kan nog även en bruksare vara nöjd med det!

Men är det som med de flesta stall där hästarna rids på ridbana och hunden får ligga och vila/bara strosar runt den mesta tiden förutom någon ridtur så nej, en bruksare är inte nöjd. Min lilla plutt däremot är nöjd när vi besöker lite olika platser, går någon långpromenad och busar lite, men det är en helt annan typ av hund! Även om han likväl kan träna lydnad en timma eller två... Eller gå spår, eller sök. Men han vantrivs inte om han inte får det! Men på schäfern kryper det under skinnet. Jag tror att vissa väljer att ignorera sådant faktiskt

Sen inbillar jag mig att det sliter onödigt mycket om man ska motionera en bruksare (som behöver använda huvudet) trött. Behovet för den mentala aktiveringen växer även med kondisen.

KL mig själv

Finsk lapphund tror jag skulle passa dig TS :) de verkar vara härliga hundar som hänger med på det mesta men inte kräver lika mycket aktivering!

Men herregud, snälla läs inläggen i din egen tråd! Du har fått frågan massa gånger, det enda som kommit fram är motion, godissök och att du nån gång provat på spår.

Nej återigen så kommer den vara mycket i stallet, följa med på ridturer, osv osv självklart valpkurs! Vi har tur som har en duktig tränare i Södertälje!:) förmodligen allmänlydnadskursen för det var roligt!:)

det skulle iallafall bli en väldigt smal avelsbas ;)

jag har en kompis som föder upp snygga schäfrar som jag åtm inte tror är arbetsnarkomaner

10371_10151357999117491_1167053064_n.jpg

Snygg kille :)

Oj! Ser ju ut som min hund :eek:

Nej återigen så kommer den vara mycket i stallet, följa med på ridturer, osv osv självklart valpkurs! Vi har tur som har en duktig tränare i Södertälje!:) förmodligen allmänlydnadskursen för det var roligt!:)

Vad är att vara med mycket i stallet? En brukshund nöjer sig inte med att bara vara med! Då och då visst! Men inte konstant utan att få göra något vettigt, dvs bli trött i huvud och kropp.

Att gå allmänlydnadskurs är inget för en bruksare :) man behöver hela tiden hitta på nya utmaningar.

Ja, alltså vardagslydnad, motion och vara med? Det är ju grundbehovet för vilken varelse som helst, med undantag att du erbjuder mer fysisk motion.

Håller med.

Det verkar lite som att folk tror att hundar är gjorda av porslin ibland... Folk blir otroligt förvånade om jag berättar att min lilla gärna springer bredvid cykeln någon timme, och ja, då galopperar han hela tiden i olika tempon...

Och en bekant som skulle förklara att det var skadligt att han galopperade bredvid cykeln.. Jaha? Så då kan jag knappt jogga med honom :crazy: för han har rätt så kort trav och galopperar hellre.

Jag ger upp! Tack till vissa för fina råd!:) lägger väl in nån bild i framtiden på min nya pärla!! :) var å snusade schäferbebis idag!':love:

Jag kan bara hålla med, det går inte göra annat än att sucka.

Det enda man kan hoppas på är väl att en seriös uppfödare inte säljer till någon som inte kan erbjuda mer än det som tillhör sunt förnuft när det gäller vilken hund som helst.

Verkligen...

Ja visst, det får man ju verkligen hoppas att ingen seriös bruksuppfödare säljer!

Men då kommer väl TS stödja denna sällskaps/utställningsavel som förstör rasen...

TS: Om jag inte hade tänkt på min hund så hade jag haft lust att låna ut min herre ett tag till dig så du får se hur kul hundägandet blir när hunden blir frustrerad av tristessen.

Sen kan jag ju tillägga att jag inte alls tror att du är nån dålig hundägare, men både för din egen och hundens skull tror jag inte schäfer är rätt, just eftersom de NORMALT sett kräver mer mentalt.
Min ena hund hade varit jättenöjd tex.

Nej, det är det väl ingen som sagt egentligen :)

Bara att TS fått fel uppfattning av vad som är schäfer och att den rasen inte passar. Men det finns ju en massa andra raser som skulle passa alldeles utmärkt!

Halvt kl*

Finns det inte molosser som gärna hänger med på ridtur och liknande? :) Sennen? leonberger?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka