Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

det skulle iallafall bli en väldigt smal avelsbas ;)

Det skulle inte bli någon skillnad från idag om typen som inte kan/förmår/duger till arbete försvann. Behövs det så importeras hundar. Det görs för övrigt i rätt stor utsträckning. Det spelar ju ingen roll om det finns 2000 individer av en ras om man bara använder 100 av dom eftersom dom andra inte duger till. Är du med på hur jag menar? Jag vet ingen seriös uppfödare av schäfer som blandar sina elit/tjänstehundar med någon som knappt besitter varesej kamplust eller meriter. Därför spelar det ingen roll för den seriösa aveln att det finns massor med vänstervarvare.

Det blir lite som att säga "Tur att vi har så många labradorer, annars hade schäfern fått så liten avelsbas!:idea:". (Bara för att överdriva en smula och förtydliga)

10371_10151357999117491_1167053064_n.jpg

Snygg kille :)

Ja verkligen :laugh:

Själv ser jag massor, verkligen massor, med Schäfrar som är just ... ja, nån slags gårdshundar som får en promenad om dagen ungefär. Som är "odrägliga" som unga men sen förklarar ägaren gärna hur den "lugnat ner sig" efter ett par år. Jag ser en hund som - resignerat. Schäfern är en hund som verkligen vill vara till lags ( i alla fall de jag känt) och ofta accepterar de sitt öde. Men inuti finns fortfarande en arbetande själ som längtar ut.......

Fy ja... vi har några sådana häromkring. :(

Jo fast dom måste ju inte vara arbetsnarkomaner, det är ju heller inte sunt.
Schäfern är ju sönderavlad mer åt andra håller, nervvrak, förstörda fysiskt....borde ju avla på bättre mentalitet helt enkelt. ( som te x gör dom mindre stressade o pipiga)

Det är ju just det vi säger:confused: En bra brukshund är inget trasigt,stressigt nervrak. Det är ju sådan skit vi vill ha bort!:idea:

Jo fast dom måste ju inte vara arbetsnarkomaner, det är ju heller inte sunt.
Schäfern är ju sönderavlad mer åt andra håller, nervvrak, förstörda fysiskt....borde ju avla på bättre mentalitet helt enkelt. ( som te x gör dom mindre stressade o pipiga)

På vilket sätt är det inte sunt med en arbetsnarkoman? Vad är en arbetsnarkoman i dina ögon? Du vet om att en schäfer är en brukshund? En brukshund ska klara av arbete, inte bli trött efter någon timme. En BRA schäfer är inget nervvrak! Det är en hund som kan arbeta, koncentrera sig på uppgiften osv... Inte en hund som stressar runt så den INTE kan utföra arbetet den ställs inför, eller ens besitter de övriga drifter för att vilja göra arbetet...

Och åter igen, det är STOR skillnad på vad hunden är nöjd med - och vad den klarar av. Att hänga upp sig på att de flesta schäfrar inte används från morgon till kväll är ju absurt. De behöver inte användas morgon-kväll 7 dagar i veckan. MEN de behöver arbeta (alltså använda både skallen och kroppen ordentligt) några timmar i veckan. Det gör inte hunden av en normal ridtur och av att "vara med". Det är ju bara motionering av hunden, vilket alla hundar behöver. Herregud, min lilla york/lhasa kan följa med mig på ridtur på flera timmar i alla gångarter...

Arbete är inte likställt med att du tillsammans med hunden får lön... Det brukar beskriva att du ger hunden uppgifter som är fysiskt och mentalt tröttande.

Senast ändrad:

Det är ju just det vi säger:confused: En bra brukshund är inget trasigt,stressigt nervrak. Det är ju sådan skit vi vill ha bort!:idea:

Men ändå säger ni att dom kräver massor med jobb annars klättrar dom på väggarna och att det inte är hundar för t ex TS....

Men ändå säger ni att dom kräver massor med jobb annars klättrar dom på väggarna och att det inte är hundar för t ex TS....

Så okej, hunden är ett nervvrak för att den vill arbeta när den är avlad för det?

Det är ungefär som att säga att människor som ligger stilla och inte får göra mycket är konstiga om de blir deprimerade... Resonemanget haltar så det skriker om det. Det är en hund som VILL arbeta, och den behöver det för att må bra! Vad är det som är svårt att förstå?

Hundar blir inte det man gör dom till, då hade vi inte haft alla dessa raser som är avlade för olika ändamål. Att vissa hundar accepterar mindre än vad de trivs med finns det däremot, tyvärr!

Men TS ville ju inte ha en "riktig" schäfer, hon ville ha en lightvariant som skulle vara nöjd med ridturer och lite godisletande. En bra brukshund är inte nöjd med det och om de inte "ger upp" så börjar de klättra på väggarna.

På vilket sätt är det inte sunt med en arbetsnarkoman? Vad är en arbetsnarkoman i dina ögon? Du vet om att en schäfer är en brukshund? En brukshund ska klara av arbete, inte bli trött efter någon timme. En BRA schäfer är inget nervvrak! Det är en hund som kan arbeta, koncentrera sig på uppgiften osv... Inte en hund som stressar runt så den INTE kan utföra arbetet den ställs inför, eller ens besitter de övriga drifter för att vilja göra arbetet...

Och åter igen, det är STOR skillnad på vad hunden är nöjd med - och vad den klarar av. Att hänga upp sig på att de flesta schäfrar inte används från morgon till kväll är ju absurt. De behöver inte användas morgon-kväll 7 dagar i veckan. MEN de behöver arbeta (alltså använda både skallen och kroppen ordentligt) några timmar i veckan. Det gör inte hunden av en normal ridtur och av att "vara med". Det är ju bara motionering av hunden, vilket alla hundar behöver. Herregud, min lilla york/lhasa kan följa med mig på ridtur på flera timmar i alla gångarter...

Arbete är inte likställt med att du tillsammans med hunden får lön... Det brukar beskriva att du ger hunden uppgifter som är fysiskt och mentalt tröttande.

I give up :crazy:

Självklart ska inte alla hundar ha lön...men om man hänger upp sig på att en del raser inte får göra vad dom är skapta till så finns det MASSOR av hundar som inte gör just det...Ex BC.....inte ens den som tränar mest ...utan BC är avlade endast till att arbeta 7 dgr i veckan med kreatur ( får/nöt/ankor whatever) Vinthundar är avlade att jaga med ögonen (hetsjakt) Bullterrier är avlade att möta tjurar...
Om folk nu ska hårddra just schäfer så kanske man ska se om sitt eget hus först.

Som sagt, jag förstår hundar som ligger hemma ensamma och väntar på att nån ska komma hem måste aktiveras mer än hundar som är ute lösa hela dagarna varje dag i veckan...det är som inte ens samma energier på hundarna.

Men TS ville ju inte ha en "riktig" schäfer, hon ville ha en lightvariant som skulle vara nöjd med ridturer och lite godisletande. En bra brukshund är inte nöjd med det och om de inte "ger upp" så börjar de klättra på väggarna.

jaha......det är inte vad jag läst...hon gör ju massor av saker med sin nuvarande hund...men det kanske hon inte ville göra med en ny ?

Nej, min hund klättrar inte på några väggar om hon inte får arbeta. Däremot hittar hon på egna arbetsuppgifter, såsom vakta huset/gården, utfall mot andra hundar av frustration osv. Det här blev extremt tydligt i höstas när hon rehabiliterats efter sin muskelskada. Hon har fått spåra under tiden, men hennes behov av kombinationen fysiskt och mentalt arbete kunde inte tillfredsställas under tiden. Det är först nu när hon fått börja träna lydnad och sök som hunden slutat vakta och göra utfall. Hon har inga problem med kortare perioder av lugnare arbete, men när det drog iväg med flera veckor så tär det på hunden.

Det ALLRA värst tyckte jag var att hunden "dog" i blicken för var dag som gick. Jag såg verkligen hur missnöjd hon var med det livet hon fick leva :(

Finns det nån kennel kvar som avlar på "sällskapsschäfrar"?Jag vill ha en schäfer som är lugn, som jag kan ha med mig i stallet och ut på ridturer och självklart promenader, cykelturer osv!

Det här är vad h*n skrivit i första inlägget. Allt eftersom h*n blivit ifrågasatt och andra tyckt att h*n borde leta annan ras, så har det ändrats.

Så okej, hunden är ett nervvrak för att den vill arbeta när den är avlad för det?

Det är ungefär som att säga att människor som ligger stilla och inte får göra mycket är konstiga om de blir deprimerade... Resonemanget haltar så det skriker om det. Det är en hund som VILL arbeta, och den behöver det för att må bra! Vad är det som är svårt att förstå?

Hundar blir inte det man gör dom till, då hade vi inte haft alla dessa raser som är avlade för olika ändamål. Att vissa hundar accepterar mindre än vad de trivs med finns det däremot, tyvärr!

Mina hundar blir vad jag gjort dom till....jag har sch/bc ...har haft flera såna blandningar och alla har faktiskt blivit likadana.....trygga, lugna , lydiga hundar...varför har det blivit så då ? Har jag haft tur ? eller präglar jag hundarna på nåt sätt ?
Vem har sagt att man inte gör nåt med hundarna ? Men det behövs inte så himla mycket som en del härinne påstår så att inte normalt funtade folk klarar av att ha en schäfer-

Har en sch/bc nu och en dsg....båda hundarna bor numera i stan och har i stort sett aldrig ens koppel på sig ...nu har jag satt koppel på den gamle för han börjar höra lite dåligt-
...så nej, jag är inte förståndshandikappad

Det här är vad h*n skrivit i första inlägget. Allt eftersom h*n blivit ifrågasatt och andra tyckt att h*n borde leta annan ras, så har det ändrats.

...har du tänkt på att det kanske inte ens har ändrats, utan att man kanske inte ska behöva skriva en hel roman för att ställa en fråga ?

Fast då ska man nog inte skriva att man vill ha en sällskapsschäfer öht, som ska följa med på ridturer.

I ett annat inlägg står det
Ja min/ deras schäfer är lugn när den inte jobbar med jobbar menar jag bus, promenad, är i stallet följer med på ridturer osv! Den kan slappna av!

Att dens nuvarande hund aktiveras med något annat framkommer inte förrän senare.

har du ens läst alla inlägg??

I give up :crazy:

Självklart ska inte alla hundar ha lön...men om man hänger upp sig på att en del raser inte får göra vad dom är skapta till så finns det MASSOR av hundar som inte gör just det...Ex BC.....inte ens den som tränar mest ...utan BC är avlade endast till att arbeta 7 dgr i veckan med kreatur ( får/nöt/ankor whatever) Vinthundar är avlade att jaga med ögonen (hetsjakt) Bullterrier är avlade att möta tjurar...
Om folk nu ska hårddra just schäfer så kanske man ska se om sitt eget hus först.

Som sagt, jag förstår hundar som ligger hemma ensamma och väntar på att nån ska komma hem måste aktiveras mer än hundar som är ute lösa hela dagarna varje dag i veckan...det är som inte ens samma energier på hundarna.

Är BCn avlad för att BEHÖVA arbeta 7 dagar i veckan med vallning? Eller KAN de göra det om behovet finns?

Det finns lure coursing (stavning?) för vinthundar då de får jaga och springa och bullterriern har man väl avlat bort de egenskaperna då det inte finns ett behov av det längre och den är väl en aktiv sällskapshund? Och har varit det många år...

Nja, "jämn" energi vet jag inte om det blir av att ligga ute på gården. För att ja, det gör min hund. Händer det inget så ligger han stilla. Han kan strosa runt lite och sådär men nej, händer det inget tar han det lugnt. Vankas det träning/arbete så går han däremot upp i drift och är med på noterna. Skulle han bara få strosa runt så skulle han ganska snart hitta på annat. För att inte tala om vilken pain han skulle bli om det händer något roligt.

Var ute och tränade lydnad innan med schäfergrabben, nu ligger han och sover bredvid mig i soffan. Skulle jag säga "ska vi gå ut?" så skulle han snabbt vara med på noterna, för han KAN arbeta mer, men han är ändå nöjd nu. Det är liksom det som är det viktiga. Att man låter hunden jobba så att den är nöjd. Man behöver inte jobba skiten ur hunden varje dag för det.

Senast ändrad:

Visst är det skillnad men trots att mina hundar är med mig på jobbet varje dag så räcker det ändå inte för att herr schäfer ska vara nöjd. Det räcker inte heller med att han utöver det får en löprunda eller aktiv skogspromenad på kvällen. Han behöver använda hjärnan och bli utmanad. Exakt vad som utmanar är inte så viktigt men det är en mycket intelligent hund så lite godissök och vakta gården räcker inte.

En bra bruksschäfer är långt ifrån stressig och pipig.

Vet du martha, du må ha haft hund i många år men jag ställer mig frågande till hur mycket du egentligen vet om deras mentalitet och hur de riktiga brukshundarna egentligen används.

Jag vet många schäfrar som går just som gårdshundar till vardags men inte blir de nöjda med det. De jobbas också.....för att det är vad de kräver och behöver. Många polis-och väktarhundar lever just så.

Det går inte att få till en hund som klarar tjänstearbetet men som också är fullt nöjd som sällskapshund. Det ena utesluter det andra

Antingen har dina hundar varit lata exemplar, tur alltså. Eller så har de accepterat att de inte får mer. Vilket av det det är tänker jag inte uttala mig om då jag inte träffat hundarna.

Jag vet bara att min behöver utmanas i både huvud och kropp. Han behöver förutom det även utlopp för kamplusten, annars kampar han gärna i annat.. Och nej, han är inte något undantag.

...har du tänkt på att det kanske inte ens har ändrats, utan att man kanske inte ska behöva skriva en hel roman för att ställa en fråga ?

Nej jag skrev inte allt för jag trodde inte det var såå relevant!:) ingen har frågat heller och nej jag har inte "lagt på" saker eftersom bara för att ni ska bli nöjda!;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka