Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min förstör inte heller saker inne och klarar korta perioder med låg aktivitet. Däremot blir han jäkligt om det går en månad eller två utan att jobba. Hunden som normalt sett är vänligheten själv och totalt okomplicerad förändras då till att göra utfall mot andra hundar, vakta vid staketet på ett otrevligt vis, försöka dra på vilt och bli otroligt klängig.
Allt för att aktivera sig och få ur energin.
*kl*
Apropå damphund, jag gick igenom lite filmer som låg på datorn.. och hittade den här, när vi skulle träna för första gången på 2.5 vecka eftersom jag hade hoppat på kryckor och hundstackarn inte fått nåt annat än promenader och lite godisletande under hela den tiden
Busig, understimulerad odåga är inget roligt att försöka träna med *insett*
Ignorera mitt eventuella svärande, jag försökte klippa bort det
http://s939.beta.photobucket.com/user/Flohabba/media/flams_02_zps4cd38ee8.mp4.html
Finns det nån kennel kvar som avlar på "sällskapsschäfrar"?Jag vill ha en schäfer som är lugn, som jag kan ha med mig i stallet och ut på ridturer och självklart promenader, cykelturer osv! Är inte intresserad av skydd osv! Jag har en långhårig tik nu men hon börjar bli till åren nu.. gärna utställning men ingen räka! Finns det nån sån kennel?
Enligt rasstandarden: "Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.Det här med räkor är ett ganska förstorat problem.
Alltid nåt.i år hade dom som sagt med projektorn på hundar i arbete!
Kl
Vad heter rasen som är så lik Gabbis Råda? Är det en brukshund eller kan det vara nåt för ts? Nackdelen är ju att de är såpass ovanliga.
Kvar skulle eldsjälarna finnas som värnar om rasen. Många importerar också från kennlar utomlands med arbetande hundar. Eftersom uppfödare på bruksschäfer inte blandar sina arbetande linjer med "soffpotatisar" så spelar det lika lite roll att det finns 100 med bruksmeriter på elitnivå som att det finns 2000 till med "soffmeriter". Dom 2000 gör inget för den seriösa aveln i vilket fall.
Jag hade hellre sett det än alla dom avarter som finns idag, faktiskt.
KL
Ni (få) som lobbar hårt för att Schäfern ska få vara en lugn hund som inte behöver arbeta, lobbar ni lika hårt för att rasen inte ska ingå i gruppen "bruksraser"?
För egentligen är det ju så enkelt som det låter, en BRUKShund är framavlad för att syssla med just det. Ska den inte göra det, så ska det ju inte heller vara en bruksras.
Snygg kille
Så OTROLIGT vacker!!!!!!!!!!!! Off topic, men måste bara utbrista......
Själv ser jag massor, verkligen massor, med Schäfrar som är just ... ja, nån slags gårdshundar som får en promenad om dagen ungefär. Som är "odrägliga" som unga men sen förklarar ägaren gärna hur den "lugnat ner sig" efter ett par år. Jag ser en hund som - resignerat. Schäfern är en hund som verkligen vill vara till lags ( i alla fall de jag känt) och ofta accepterar de sitt öde. Men inuti finns fortfarande en arbetande själ som längtar ut.......
Är det nån här som övht lobbar för det ?
..och hur många schäfrar har ett riktigt arbete ? ..eller du kanske menar träning.
Om man tittar på vildhundar, vargar etc så är dom inte så himla aktiva...dom leker, jagar o sover....
Men eftersom vi avlat fram massa olika egenskaper och oftast inte har möjligheten att ge hundarna ett arbete så måste vi ju själva hitta på och aktivera dom.