Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Min klättrar inte på väggarna, men det syns på honom att det kryper i kroppen om han får jobba för lite.

Varken schäfer eller bc är svåra raser.....om man låter dem göra det de är skapta till. Gör man det inte får man problem. Får man inget problem är det jäkligt dåliga representanter för rasen.

Min förstör inte heller saker inne och klarar korta perioder med låg aktivitet. Däremot blir han jäkligt om det går en månad eller två utan att jobba. Hunden som normalt sett är vänligheten själv och totalt okomplicerad förändras då till att göra utfall mot andra hundar, vakta vid staketet på ett otrevligt vis, försöka dra på vilt och bli otroligt klängig.

Allt för att aktivera sig och få ur energin.

*kl*

Apropå damphund, jag gick igenom lite filmer som låg på datorn.. och hittade den här, när vi skulle träna för första gången på 2.5 vecka eftersom jag hade hoppat på kryckor och hundstackarn inte fått nåt annat än promenader och lite godisletande under hela den tiden :crazy:

Busig, understimulerad odåga är inget roligt att försöka träna med *insett*

Ignorera mitt eventuella svärande, jag försökte klippa bort det :D

http://s939.beta.photobucket.com/user/Flohabba/media/flams_02_zps4cd38ee8.mp4.html

Min förstör inte heller saker inne och klarar korta perioder med låg aktivitet. Däremot blir han jäkligt om det går en månad eller två utan att jobba. Hunden som normalt sett är vänligheten själv och totalt okomplicerad förändras då till att göra utfall mot andra hundar, vakta vid staketet på ett otrevligt vis, försöka dra på vilt och bli otroligt klängig.

Allt för att aktivera sig och få ur energin.

Sådär blir min med, vilt drar hon iofs inte efter, men drar som en idiot i kopplet och vrålar på i princip allt som rör sig

*kl*

Apropå damphund, jag gick igenom lite filmer som låg på datorn.. och hittade den här, när vi skulle träna för första gången på 2.5 vecka eftersom jag hade hoppat på kryckor och hundstackarn inte fått nåt annat än promenader och lite godisletande under hela den tiden :crazy:

Busig, understimulerad odåga är inget roligt att försöka träna med *insett*

Ignorera mitt eventuella svärande, jag försökte klippa bort det :D

http://s939.beta.photobucket.com/user/Flohabba/media/flams_02_zps4cd38ee8.mp4.html

*Fniss* Sådan där blir shiban också om jag låter det gå för långt mellan kurser och spårande. Nu är hon inte på långa vägar lika 'ferrari' som en bruksjycke, men hon kan fantamig vara en handfull ändå om hon inte får det hon behöver! XD Biter efter allt som flaxar, kampar med tappade godisormar på trottoaren (!) etc etc.

*kl*
I övrigt, och on topic, håller jag med de flesta när de säger att vi behöver se över mycket av utställningsaveln idag.

Till och med min egen ras har börjat drabbas (på gott och ont, det avlas utöver utseende mycket på tillgänglighet hos shiban och det är gött i dagens samhälle... samtidigt är det ju ingen flödig retriever jag vill ha när jag väljer min spets.) av en uppdelning... och det har uppmärksammats hos uppfödare som gör vad de kan för att bromsa den utvecklingen.
Som valpköpare har man också ett ansvar.
Har du tänkt på det, TS? Var vill du se schäfern om tio generationer? Bara i utställningsringen och som en lommande gårdshund, eller som en kapabel och driftig arbetskamrat?

// Sel (som förmodligen borde ligga i sängen)

Finns det nån kennel kvar som avlar på "sällskapsschäfrar"?Jag vill ha en schäfer som är lugn, som jag kan ha med mig i stallet och ut på ridturer och självklart promenader, cykelturer osv! Är inte intresserad av skydd osv! Jag har en långhårig tik nu men hon börjar bli till åren nu..:( gärna utställning men ingen räka! Finns det nån sån kennel?

Jag har läst hela tråden, och vet inte om det hjälper om du får ett svar till.

En schäfer är inte "lugn". Den ska ha egenskaper för att passa som arbetande hund. Vilja att arbeta, stark jaktlust, kamplust osv är viktiga egenskaper för att få en hund som passar till olika tjänster och tävlingsdiscipliner. Det är också en otroligt anpassningsbar hund. Vilket ibland är till en nackdel då flera tror att deras hund trivs när den sover bort sitt liv och är "lugn". Att ha en bra på-av knapp är viktigt, men inte likställt med lugn.

Jag har en schäferhane, av brukstyp. Och han hade INTE varit nöjd med det du erbjuder. Han behöver bli trött i både kropp och knopp för att må bra. Att han accepterar annat är en annan sak och det är rent av elakt att göra så mot hunden bara för att den accepterar det. Frågan man ska ställa sig är "varför vill jag ha denna hunden?". För att den är fin till utseendet? för de egenskaper du nämner är inte en schäfer. En schäfer är en otroligt mångsidig och duktig arbetande hund. Inte en lugn familjehund som ska nöja sig med att "vara med". Arbeta är vad rasen skapades för och fortfarande finns efterfrågan på, samt strävas efter. Att det finns vissa som avlar på dålig mentalitet (alltså en mentalitet som gör att den inte passar som arbetande hund) och dålig kroppsbyggnad betyder inte att det är en bra schäfer.

Har några frågor som jag vill att du svarar på. Eftersom att du säger att du kommer träna (?) med hunden, så är det ju bra om man får klarhet i hur mycket. Då det verkar vara olika från person till person vad "arbete" och "träning" är.

Hur länge, långt och fort tänker du rida med hunden med dig? Hur ofta?
Hur långa promenader går du dagligen?
Hur långt, fort och ofta cyklar du?
Hur ofta och länge tänker du träna lydnad/spår/uppletande/sök eller annan utmanande mental aktivering?

För mig kan träning vara 5 min av exempelvis apportträning. Men arbete är när hunden utmanas och är nöjd och tillfredsställd efter.

Jag tycker även att någon mer härinne (martha?) har hängt upp sig på ex. BC som är avlad för att kunna arbeta morgon-kväll. Det är just det de är, de är avlade för att KUNNA det. Vad de BEHÖVER för att må bra är inte riktigt lika mycket... Och där behöver man se skillnaden. Skillnaden av vad hunden klarar av och behöver för att må bra. Däremot behöver de göra det de är avlade för, just valla. Även om det inte är 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan...

En schäfer ska klara av att arbeta morgon-kväll. MEN den behöver det inte för att må bra! 1-2 timmar lydnad/agility/rallylydnad/annat lämpligt alternativ om dagen + spår/sök/uppletande ett par dagar i veckan och fysträning räcker oftast. Och vanliga långpromenader och rastningsrundor förstås! Man behöver inte vara övermänsklig. Men man ska helt klart gilla att träna hund för att ha en brukshund. Spåren ska såklart då vara hyffsat långa och svåra för att hunden ska utmanas. Om hunden går på "auto" så gör det ju varken till eller från.

På samma sätt så tycker jag att man ska träna på olika platser, miljöer och störningar. Brukshundklubben är ju en plats. Men även stan och andra liknande platser där det vistas folk, fä och störande saker. Hunden blir ju mycket tröttare om det blir svårare att koncentrera sig, om man bara tränar hemma så blir det lite autopilot över det...

Kan ta min grabb som exempel. Vi tränar lydnad 4-7 dagar i veckan. Då mellan 30-90 minuter. Spårar (om det går pga snön..) 1-4 gånger i veckan. Då mellan 100-300 meter just nu då vi nyss börjat spåra. Då är det hyffsat svår terräng och lite för lätt egentligen, så när vi kan börja spåra igen kommer jag lägga spår som är 500-1000 meter. Vi tränar även lite uppletande inne och ute, cyklar 1-3 gånger i veckan och då 5-20 km/gång. Vi ska även (förhoppningsvis) påbörja en utbildning mot patrullhund. Utöver detta är det promenader på 1-4 h dagligen + rastningsrundor, klickerträna lite trick, följa med till stan och miljöträna, hänga med till kompisar, åka tåg/buss osv.

Så varför vill du ha schäfer? För att du har ett dåligt exemplar hemma som gör att du tror att schäfrar ska vara på det viset? (ja, om det inte är en hund som brinner för att arbeta så ÄR det en dålig schäfer. Dock kan det ju vara en urmysig hund ändå som passar din livsstil!). Är det för att du vill ha schäfern med alla dess rastypiska egenskaper som gör den till en utmärkt kamrat i tävlings-/tjänstesektorn? Eller är det för att du tycker de är fina och struntar totalt i att de som avlar på dessa utställnings och sällskaps"schäfrar" förstör rasen?

Sen tycker jag du ska sluta hänga upp dig på att du inte vill träna skydd, det måste du inte. Även om det är ett utmärkt sätt för hunden att få utöva sina drifter!

En sak jag kan påpeka lite här på slutet är att jag tränade i en klubb och resten av utövarna hade bara utställningsavlade schäfrar. En av dom var så kass mentalt att den tillslut avlivades. Den blev helt hysterisk så fort den gick utanför dörren och var även väldigt stressad inne. För att inte tala om hur den var när den var med och "tränade", japp, inom citat då det inte gick att träna då det inte gick att få kontakt med den. Den hunden hade visst fått helt okej utställningsresultat och uppfödaren blev sur på ägaren då den avlivades för "det var ju en fin utställningshund" :crazy: En annan har noll föremålsintresse och kamplust, då menar jag NOLL, kollar inte ens åt bollar, kamptrasa osv. Och har inte heller något alls intresse av att vara med människan. Även den väldigt stressad så fort den lämnade tomten (vet inte hur den var hemma). Sen var väl resten hundar med dåligt föremålsintresse och kamplust...

Att de även tyckte att min hund var så exceptionellt bra säger ju också en del, han är medioker, knappt...

Jag blir faktiskt både riktigt ledsen och arg över att folk föder upp sådana här hundar (med flit alltså, fel kan det alltid bli) och att folk köper dom. Bara för att de vill ha en "schäfer" i snöret! :crazy:

Och till sist..

"Take this trouble for me:
Make sure my shepherd dog remains a working dog, for I have struggled all my life long for that aim."
~Captain Max von Stephanitz

Det här med räkor är ett ganska förstorat problem.
Enligt rasstandarden: "Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.

Rak rygg och lätt sluttande kors? Börjar korset i nacken på schäfrar nuförtiden? ;)

Kl
Vad heter rasen som är så lik Gabbis Råda? Är det en brukshund eller kan det vara nåt för ts? Nackdelen är ju att de är såpass ovanliga.

Böhmisk vallhund. Chodsky Pes.
Googlar man Chodsky Pes dyker min schäfer upp två ggr på de försda fem bildsidorna. :-)

KL

Ni (få) som lobbar hårt för att Schäfern ska få vara en lugn hund som inte behöver arbeta, lobbar ni lika hårt för att rasen inte ska ingå i gruppen "bruksraser"?
För egentligen är det ju så enkelt som det låter, en BRUKShund är framavlad för att syssla med just det. Ska den inte göra det, så ska det ju inte heller vara en bruksras.

Kvar skulle eldsjälarna finnas som värnar om rasen. Många importerar också från kennlar utomlands med arbetande hundar. Eftersom uppfödare på bruksschäfer inte blandar sina arbetande linjer med "soffpotatisar" så spelar det lika lite roll att det finns 100 med bruksmeriter på elitnivå som att det finns 2000 till med "soffmeriter". Dom 2000 gör inget för den seriösa aveln i vilket fall.

Jag hade hellre sett det än alla dom avarter som finns idag, faktiskt.

det skulle iallafall bli en väldigt smal avelsbas ;)

jag har en kompis som föder upp snygga schäfrar som jag åtm inte tror är arbetsnarkomaner

10371_10151357999117491_1167053064_n.jpg

Snygg kille :)

Senast ändrad:

KL

Ni (få) som lobbar hårt för att Schäfern ska få vara en lugn hund som inte behöver arbeta, lobbar ni lika hårt för att rasen inte ska ingå i gruppen "bruksraser"?
För egentligen är det ju så enkelt som det låter, en BRUKShund är framavlad för att syssla med just det. Ska den inte göra det, så ska det ju inte heller vara en bruksras.

Är det nån här som övht lobbar för det ?
..och hur många schäfrar har ett riktigt arbete ? ..eller du kanske menar träning.

Så OTROLIGT vacker!!!!!!!!!!!! :love: Off topic, men måste bara utbrista......

Själv ser jag massor, verkligen massor, med Schäfrar som är just ... ja, nån slags gårdshundar som får en promenad om dagen ungefär. Som är "odrägliga" som unga men sen förklarar ägaren gärna hur den "lugnat ner sig" efter ett par år. Jag ser en hund som - resignerat. Schäfern är en hund som verkligen vill vara till lags ( i alla fall de jag känt) och ofta accepterar de sitt öde. Men inuti finns fortfarande en arbetande själ som längtar ut.......

Halvlånar knapp

Bruksschäfrar är inte heller särskilt homogena i utseende nu för tiden.

12840_334270970060_6873558_n.jpg

(Dessutom toppenexempel på vad en understimulerad, bruksavlad schäfer kan hitta på...)

31797_10150185007360061_2224636_n.jpg

399126_10152099046545061_1277585430_n.jpg

Och så en bild lånad från Google
different-coat-colors-german-shepherds.jpg

Så OTROLIGT vacker!!!!!!!!!!!! :love: Off topic, men måste bara utbrista......

Själv ser jag massor, verkligen massor, med Schäfrar som är just ... ja, nån slags gårdshundar som får en promenad om dagen ungefär. Som är "odrägliga" som unga men sen förklarar ägaren gärna hur den "lugnat ner sig" efter ett par år. Jag ser en hund som - resignerat. Schäfern är en hund som verkligen vill vara till lags ( i alla fall de jag känt) och ofta accepterar de sitt öde. Men inuti finns fortfarande en arbetande själ som längtar ut.......

Fast ändå är det skillnad på hundar som är gårdshundar och hundar som sitter ensamma hemma och matte/husse kommer hem e jobbet...energon på en gårdshund blir ju mycket "jämnare" ...dom har sitt jobb i att vakta gården..vara med....mina var ju alltid med mig i stallet ( som jag hade hemma) ...sadlade jag en häst ville dom såklart följa med, körde jag en häst följde dom med..mina hundar var lösa jämt , även när jag var borta hemifrån...dörren stog alltid öppen. Fast Leonbergern var nöjd med att bara ligga på gården....han ville inte bli med på några hästturer :D

Om man tittar på vildhundar, vargar etc så är dom inte så himla aktiva...dom leker, jagar o sover....
Men eftersom vi avlat fram massa olika egenskaper och oftast inte har möjligheten att ge hundarna ett arbete så måste vi ju själva hitta på och aktivera dom.

När jag hade en "flock" på 4 hundar så märktes det jätteväl att dom delade upp olika "arbetsuppgifter" mellan varandra....

Är det nån här som övht lobbar för det ?
..och hur många schäfrar har ett riktigt arbete ? ..eller du kanske menar träning.

Ja, det är väl ganska få hundar som får betalt i pengar och skattar för deras arbete. Så träning eller skarpt läge gör nog mindre skillnad för dem.

Men menar du att ingen här är av åsikten att schäfern ska få vara* en lugn sällskapshund? I så fall har jag missat vad hela tråden går ut på

*Med "ska få vara" menar jag att man aktivt väljer att avla på de egenskaperna får att få fram såna hundar. Inte att enstaka individer råkat bli såna.

Om man tittar på vildhundar, vargar etc så är dom inte så himla aktiva...dom leker, jagar o sover....
Men eftersom vi avlat fram massa olika egenskaper och oftast inte har möjligheten att ge hundarna ett arbete så måste vi ju själva hitta på och aktivera dom.

En gårdshund gör väl förhoppningsvis ingen sysselsättning på egen hand som ger den mentala och fysiska stimulansen av en lång jakt???

Jag håller med om att vilda hundar/vargar tar det väldigt lugnt större delen av dygnet men de lägger även massor av mental och fysisk energi på att skaffa föda även om det är under en relativt kort tid. Det är det som arbetet/träningen hos de tama hundarna ersätter. Hunden får en utmaning och kämpar för att få sin belöning. En gårdshund som aldrig tränar får antagligen inte den stimulansen regelbundet. Men den lite högre aktiviteten än om motsvarade hund hade varit ensam hemma större delen av dagen kan säkert göra att de håller sig i skinnet men de skulle må bättre om de även fick svårare mentala och fysiska utmaningar regelbundet så som spår, sök, ett ordenligt lydnadspass eller dyl om det i grund och botten är en mer krävande hund som t.ex. en brukshund.

Skulle inte hunden må bättre av det så kan det omöjligt vara en bra brukshund och att avla på sådan hundar kommer tillslut leda till att rasen inte duger som brukshund, vilket jag har förstått redan delvis är fallet med just schäfrar.

Jag har själv inte schäfer men förstår att de som har det och i framtiden vill kunna köpa sig en schäfer duglig till bruksarbete blir lätt förtvivlade när folk stödjer aveln av schäfrar som till slut kommer att göra det nästintill omöjligt för dem och andra att hitta en som duger till träning inför tävling och/eller arbete.

Jo fast dom måste ju inte vara arbetsnarkomaner, det är ju heller inte sunt.
Schäfern är ju sönderavlad mer åt andra håller, nervvrak, förstörda fysiskt....borde ju avla på bättre mentalitet helt enkelt. ( som te x gör dom mindre stressade o pipiga)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka