Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Har du slut på argument i din vanliga kategori nu, så du var tvungen att tillskriva mig något jag inte sagt? Pinsamt lågt... Det är skillnad på att göra något dagligen, mot att göra det hela dagen. Borde gå att slå upp begreppen på Wiki om du har svårt med dem.

Återigen får du börja läsa! "Hur många tror DU låter sina hundar valla från morgon till kväll"?

Jo, matte och fysik. Vi är ganska noga med att de ligger på minst B i samhällskunskap också.

Har du öht läst ett ord om vad BC är för en hund? Tom på SKKs rassida står det som du frågar efter. Och varför ska vi avla på homogent utseende för att icke hundintresserade människor ska kunna identifiera dem på avstånd? Men om det är skälet till att du vill ha schäfer så förstår jag din tråd.

Klart pinsamt att ses ute med nått som nån kan tro är nått omacho:grin:

Så om jag åker till bhk, är där i 15 min då har ju min hund fått sin Dagliga dos eller vad räknar du som dagligen?

Jo, matte och fysik. Vi är ganska noga med att de ligger på minst B i samhällskunskap också.

Har du öht läst ett ord om vad BC är för en hund? Tom på SKKs rassida står det som du frågar efter. Och varför ska vi avla på homogent utseende för att icke hundintresserade människor ska kunna identifiera dem på avstånd? Men om det är skälet till att du vill ha schäfer så förstår jag din tråd.

Klart pinsamt att ses ute med nått som nån kan tro är nått omacho:grin:

Fattar inte din övre rad men du kanske försökte skoja bort att du läste mitt inlägg helt galet fel?!:crazy:
Det ända jag läst om bc är i den här tråden och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga... Det var inte därför, men bc är den enda ras jag kan komma på som är oidentifierbar för en icke insatt?!
Men snälla du behöver inte ha mindervärdeskomplex för att jag har en större hund än dig!:rofl: hade jag velat vara macho hade jag inte valt schäfer och för det andra så ser ingen mig eftersom vi bor ensamma i skogen!! Hihi

Du skrev ju tidigare att du ägt BC. Menar du att du öht inte läst ens SKKs rasbeskrivning innan du skaffar en hund?

Tränar gör du när DU har tid...arbetar gör man hela dagen.

Jag kan nog påstå att de flesta BC's i landet inte jobbar effektivt med får/nöt. Eller du kanske har andra uppgifter ?

Bara för att hunden är gratis så låter man väl inte bli att läsa på om rasen?

Jag förstår verkligen inte hur folk är funtade.

Du skrev ju tidigare att du ägt BC. Menar du att du öht inte läst ens SKKs rasbeskrivning innan du skaffar en hund?

Ärligt , tror du verkligen att alla som skaffar hund läser rasbeskrivningar ?
Min mormor som haft yorkar i hela sitt liv har garanterat aldrig läst en rasbeskrivning.
Även om folk borde göra det så tror jag inte att det är så ( förutom på bukehund då förstås)

..som blandraser...min första var det 8 raser i :angel: svårt att välja vilken man skulle börja läsa om .
Men det var en underbar hund iallafall :love:

När du absolut inte vet historien bakom ska du inte ens uttala dig! Om det är till nån tröst för dig så hade jag och min familj träffat hunden vid flertalet tillfällen! :eek:

Det är pga sånna som dig som jag inte ens vill åka till bhk! Och tro mig jag vet för det finns besserwissrar även i hästvärlden där jag mest håller till! Dom vet allt, bäst och just deras hund/häst är såå bra!!

Alltså den här tråden..

sFun_duh2.gif

Bewildered bor i Kanada och hennes familj använder vinthundar till jakt.

Delvis knapplån:
Sedan är ju t.ex. whippet avlad för jakt OCH kapplöpning. Och åtminstone jag använder mina till det senare. Min ena nöjer sig absolut inte med bara promenader, lösspring och hjärngympa. Hon måste få jaga trasa. Bäst hade hon nog mått om hon fick jaga kanin på riktigt. En riktig jakttoka är hon.

Hur ofta får hon jaga trasa?

De flesta här på hund vill det bästa för hundar, att bevara raser och deras egenskaper och hjälpa människor att välja rätt hund för rätt ändamål.

Jag önskar att jag och min mamma hade varit lika kloka innan vi köpte vårat problem hösten -06. Nu är dock "problemet" snart 7 år och en jätte trevlig individ. Vägen dit var lång och det behövdes massor med hjälp av kunniga för att komma dit vi och hunden är idag.

Min drömhund är också schäfer. Jag vill träna, utbilda både mig själv och min hund och kanske tävla i framtiden om nerverna tillåter. Men jag har inte bråttom. Det blir nog en lättare hund innan, då jag anser mig själv för okunnig för att äga schäfer.

Det kan bli en hetsig diskussion här ibland men egentligen vill nog ingen trampa någon på tårna. Köp dig en schäfer men om det visar sig att du får en arbetsmaskin så måste du också se till att hunden får dom behoven den behöver. Annars är det bara orättvist mot hunden. Du har redan schäfer så jag tror att du vet vad det innebär att äga en :)

kl

Jag blir också alldeles matt...

Jag har en vision - och det är att man slutade avla på "raser" och började avla på "funktionstyper", så som man gjort med border collien.

Tänk om vi bara hade sällskapshundar, vallhundar, brukshundar, apportörer, vinthundar, osv.

Tänk om man gick från att selektera på färger, teckningar, pälstyper, öronformer, svansar, höjder, noslängder, hasvinklar, ögonfärger och jag vet inte vilka fler absurda detaljer rasstandarder tar upp - till enbart två kriterier: hälsa och funktion! Förstå vilka möjligheter till friska hundar och genetisk mångfald!

kl

Jag blir också alldeles matt...

Jag har en vision - och det är att man slutade avla på "raser" och började avla på "funktionstyper", så som man gjort med border collien.

Tänk om vi bara hade sällskapshundar, vallhundar, brukshundar, apportörer, vinthundar, osv.

Tänk om man gick från att selektera på färger, teckningar, pälstyper, öronformer, svansar, höjder, noslängder, hasvinklar, ögonfärger och jag vet inte vilka fler absurda detaljer rasstandarder tar upp - till enbart två kriterier: hälsa och funktion! Förstå vilka möjligheter till friska hundar och genetisk mångfald!
:idea::bow::bow::bow::bow::banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 310
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
314
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka