Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Enda personen jag känner med vinthundar ärhär på forumet och sysslar med lure coursing vilket verkar vara det närmaste man kan komma hetsjakt om man ser till djurskyddslagarna här i landet.

Så du känner ingen i Sverige med BC's som jobbar varje dag ? Jag tror det är vanligare utomlands att hundarna jobbar...ex Irland, Aus, NZ etc

Jag sysslar inte med vallning. Men jag har varit utomlands och praktiserar på fårfarm där hundarna jobbade varje dag.

Ja, bara för att vi är i Sverige , men i ursprungsländerna används ex Salukin fortfarande i hetsjakt det den är avlad för
Vad är rätt och vad är fel ? Springa efter en platspåse några ggr på en månad eller jaga som den är avlad för..hetsjaga o lägga ner bytet själv ?

Det är mycket dubbelmoral på forumet, ena sidan ska alla hundar ha sina liv som dom är avlade för, andra sidan är det knappast några av hundarna som faktiskt får det ...

Men det är ju massa raser som inte används till det som dom är avlade för.....ex bullterrier för att ge ännu ett exempel.

Ja det säger jag inget emot, men man behöver inte som sagt vara nån Einstein för att klara av en schäfer...möjligtvis om den är dålig mentalt/fysiskt( avel) ...
Det låter på en del här att dom MÅSTE verkligen jobbas med jättemycket...men sen är det ju också så att ju mer man aktiverar, ju mer kräver hunden...det är ju jättebra om man har ett mål med hunden ( utbildad till arbete) men annars räcker det ju med normal aktivering. De flesta skulle jag ändå vilja påstå som har schäfer jobbar ju inte aktivt med dom....i såfall skulle rasen snabbt dö ut. och massa andra raser också för den delen.

Man behöver inte vara Einstein för att ha schäfer men man behöver köpa en bra hund och inte stödja avel som sabbar rasen och man bör vara införstådd med godissök och att följa med på ridturer inte lär räcka.

Man behöver inte vara Einstein för att ha schäfer men man behöver köpa en bra hund och inte stödja avel som sabbar rasen och man bör vara införstådd med godissök och att följa med på ridturer inte lär räcka.

Men det verkar ju vara alla andra som säger att det bara aktiveras med godissök o ridturer....Hur vet dom det ?

*kl*
Jag vill uppmana alla att hålla en god ton när ni diskuterar, diskutera gärna sak frågan men låt bli personangrepp så får vi ett bra slut på det här året.

Snurrfian- moderator

Ja ju mer tråden lider så ser jag att jag inte är ensam i hundvärlden! Den stackars schäfern är långt ifrån den enda rasen som ej "får" göra det den en gång avlades för!

Ja, bara för att vi är i Sverige , men i ursprungsländerna används ex Salukin fortfarande i hetsjakt det den är avlad för
Vad är rätt och vad är fel ? Springa efter en platspåse några ggr på en månad eller jaga som den är avlad för..hetsjaga o lägga ner bytet själv ?

Det är mycket dubbelmoral på forumet, ena sidan ska alla hundar ha sina liv som dom är avlade för, andra sidan är det knappast några av hundarna som faktiskt får det ...

Men det är ju massa raser som inte används till det som dom är avlade för.....ex bullterrier för att ge ännu ett exempel.

Återigen :bow:

Men det finns väl massor av folk som gillar ett visst utseende på en viss hundras, betyder det att samtliga bara bryr sig om det yttre ?

<ex taxar ...måste man jaga för att ha en tax ? Jag känner både ock och hundarna är det ingen skillnad på ...

Fast med tanke på att ts vill ha en schäfer som är en mild sällskapshund och tycker att bc inte borde heta Bc om det finns variationer i hur de ser ut så är det en rimlig slutsats.

Det finns raser där utseendet är viktigt för funktion. Har man sett min plattfotade tibbe med långa klor och min Rottweiler med runda tassar och korta klor i terrängen på vintern så begriper man varför tibbens fötter ser ut som de gör. Eller varför vissa jakthundar har kortare ben.

Sen får det inte gå till överdrift som vanskapta basset hounds som inte har mycket likhet med de bassets som används till jakt än idag.
Lysande exempel på vad som händer när man förstör en ras genom sällskaps och utställnings avel:cry:

Enda personen jag känner med vinthundar ärhär på forumet och sysslar med lure coursing vilket verkar vara det närmaste man kan komma hetsjakt om man ser till djurskyddslagarna här i landet.

Bewildered bor i Kanada och hennes familj använder vinthundar till jakt.

Delvis knapplån:
Sedan är ju t.ex. whippet avlad för jakt OCH kapplöpning. Och åtminstone jag använder mina till det senare. Min ena nöjer sig absolut inte med bara promenader, lösspring och hjärngympa. Hon måste få jaga trasa. Bäst hade hon nog mått om hon fick jaga kanin på riktigt. En riktig jakttoka är hon.

Senast ändrad:

Fast med tanke på att ts vill ha en schäfer som är en mild sällskapshund och tycker att bc inte borde heta Bc om det finns variationer i hur de ser ut så är det en rimlig slutsats.

Nu kan jag knappt hålla mig för skratt längre!:rofl:

Jag skrev att bc var den enda rasen jag kunde komma på som har så oändligt många olika typer av hundar under samma betäckning! BC!

Men var är så fel med att skaffa en hund som man har förutsättningarna för?
Visst ser jag längtansfullt på dobermans och jag var rejält sugen på en viss sjövild schäfer som skaffats av några som inte visste vad de gett sig in på men Det passar inte i mitt liv just nu.
Alltså har jag en hundras som fungerar fint som sällskapshund som får gå någon kurs ibland, följa med på vandringar och göra lite godissök och tricks...

Ja ju mer tråden lider så ser jag att jag inte är ensam i hundvärlden! Den stackars schäfern är långt ifrån den enda rasen som ej "får" göra det den en gång avlades för!

Vad skulle du svara om någon startade följande tråd.

"Hej! Jag har en mops i dag som börjar bli till åren. Helt underbar hund! Hon vaktar verkligen gården och håller främlingar borta. I går ställde hon brevbäraren :love: Nu är jag på jakt efter en vaktavlad mops. Jag vet att de flesta mopsar är kärleksfulla och vänliga mot allt och alla, men jag vet att det också finns exemplar som är misstänksamma mot främlingar och har ordentlig vaktinstinkt. Sån är ju min! Det är alltså en sådan mops jag är ute efter. Nu undrar jag om någon här känner till en uppfödare som har lite mer "misstänksamma" mopsar?"

Skulle du då svara att det är en bra idé för personen i fråga att söka efter en mops, eller skulle du säga att det kanske vore smartare, och bättre för mopsrasen, om trådskaparen letade efter en vakthund? Om man under årtionden har jobbat med en målmedveten avel för att få fram en hund med vissa egenskaper - i mopsens fall en gränslös kärlek till allt levande - finns det då inte ett värde i att man jobbar för att bevara dessa? Det finns ju hundratals hundraser i dag, faktiskt en ras för nästan vilka önskemål som helst. Schäfern har man avlat för att få fram en ytterst kapabel och sund arbetande hund. Men aveln har under de senaste decennierna gått så långt åt h-te att Polisen i dag har svårt att hitta hundar som lever upp till de krav som ställs, fysiskt och psykiskt. Det är allvarligt. Man håller på att fördärva en fantastisk brukshund på grund av utställningshysteri och en avel som inte fokuserar på de rastypiska egenskaperna.

Avel ska sträva efter att få fram rastypiska hundar. En schäfer som är nöjd med den aktivering du - enligt vad du själv beskriver - vill erbjuda är inte rastypisk. Långpromenader, hänga med i stallet, vardagslydnad m.m. är lagom för en hund av sällskapsras. Mina pluttiga mopsar får allt det plus träning på BHK i agility och rallylydnad två ggr i veckan. Det finns ju flera raser som skulle passa toppen in i det liv du lever. Hundar som är vackra, föriga och uthålliga, men som enligt sin rasbeskrivning inte ska ha den arbetslust som en schäfer ska ha.

Men var är så fel med att skaffa en hund som man har förutsättningarna för?
Visst ser jag längtansfullt på dobermans och jag var rejält sugen på en viss sjövild schäfer som skaffats av några som inte visste vad de gett sig in på men Det passar inte i mitt liv just nu.
Alltså har jag en hundras som fungerar fint som sällskapshund som får gå någon kurs ibland, följa med på vandringar och göra lite godissök och tricks...

Har du ens läst övrigas inlägg?
Önskar du kunde läsa mina fina pm som jag fått från personer som älskar sina fina schäfrar som fungerar mer än bra på sån aktivering som jag erbjuder! :)
Skulle jag inte tro att jag "klarade av" en schäfer så skulle jag inte köpa en!:) min schäfertik gör high five gör schäfer !;)

Vad skulle du svara om någon startade följande tråd.

"Hej! Jag har en mops i dag som börjar bli till åren. Helt underbar hund! Hon vaktar verkligen gården och håller främlingar borta. I går ställde hon brevbäraren :love: Nu är jag på jakt efter en vaktavlad mops. Jag vet att de flesta mopsar är kärleksfulla och vänliga mot allt och alla, men jag vet att det också finns exemplar som är misstänksamma mot främlingar och har ordentlig vaktinstinkt. Sån är ju min! Det är alltså en sådan mops jag är ute efter. Nu undrar jag om någon här känner till en uppfödare som har lite mer "misstänksamma" mopsar?"

Skulle du då svara att det är en bra idé för personen i fråga att söka efter en mops, eller skulle du säga att det kanske vore smartare, och bättre för mopsrasen, om trådskaparen letade efter en vakthund? Om man under årtionden har jobbat med en målmedveten avel för att få fram en hund med vissa egenskaper - i mopsens fall en gränslös kärlek till allt levande - finns det då inte ett värde i att man jobbar för att bevara dessa? Det finns ju hundratals hundraser i dag, faktiskt en ras för nästan vilka önskemål som helst. Schäfern har man avlat för att få fram en ytterst kapabel och sund arbetande hund. Men aveln har under de senaste decennierna gått så långt åt h-te att Polisen i dag har svårt att hitta hundar som lever upp till de krav som ställs, fysiskt och psykiskt. Det är allvarligt. Man håller på att fördärva en fantastisk brukshund på grund av utställningshysteri och en avel som inte fokuserar på de rastypiska egenskaperna.

Avel ska sträva efter att få fram rastypiska hundar. En schäfer som är nöjd med den aktivering du - enligt vad du själv beskriver - vill erbjuda är inte rastypisk. Långpromenader, hänga med i stallet, vardagslydnad m.m. är lagom för en hund av sällskapsras. Mina pluttiga mopsar får allt det plus träning på BHK i agility och rallylydnad två ggr i veckan. Det finns ju flera raser som skulle passa toppen in i det liv du lever. Hundar som är vackra, föriga och uthålliga, men som enligt sin rasbeskrivning inte ska ha den arbetslust som en schäfer ska ha.

Ja eller gå en skyddskurs alternativt att träna den till att vakta hemmet och vara misstänksam?;) skämt åsido nu är det inte bara min schäfer som har det sättet jag gillar utan kan räkna upp en hel drös!:)

Men varför ska det handla om vad man klarar av? Varför lägga så mkt prestige i vad man har för hundras?
Jag tror varenda hundägare nån gång stöter på problem av nåt slag. Varför göra det svårare för sig än nödvändigt?
Visst, jag kan komma på en mängd raser jag säkert skulle klara av. Och kunna ge vad den behöver, om jag anstränger mig. Men varför inte istället välja utefter vad jag VILL ha, vad jag VILL göra, när jag har chansen? Anpassa hunden efter mig istället för tvärtom. Kompromissa kommer man få göra, när man väl har hunden händer det ju saker, men varför inte skaffa sig själv så bra förutsättningar som möjligt?

Kl
Vad heter rasen som är så lik Gabbis Råda? Är det en brukshund eller kan det vara nåt för ts? Nackdelen är ju att de är såpass ovanliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 311
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka