Vad skulle du svara om någon startade följande tråd.
"Hej! Jag har en mops i dag som börjar bli till åren. Helt underbar hund! Hon vaktar verkligen gården och håller främlingar borta. I går ställde hon brevbäraren
Nu är jag på jakt efter en vaktavlad mops. Jag vet att de flesta mopsar är kärleksfulla och vänliga mot allt och alla, men jag vet att det också finns exemplar som är misstänksamma mot främlingar och har ordentlig vaktinstinkt. Sån är ju min! Det är alltså en sådan mops jag är ute efter. Nu undrar jag om någon här känner till en uppfödare som har lite mer "misstänksamma" mopsar?"
Skulle du då svara att det är en bra idé för personen i fråga att söka efter en mops, eller skulle du säga att det kanske vore smartare, och bättre för mopsrasen, om trådskaparen letade efter en vakthund? Om man under årtionden har jobbat med en målmedveten avel för att få fram en hund med vissa egenskaper - i mopsens fall en gränslös kärlek till allt levande - finns det då inte ett värde i att man jobbar för att bevara dessa? Det finns ju hundratals hundraser i dag, faktiskt en ras för nästan vilka önskemål som helst. Schäfern har man avlat för att få fram en ytterst kapabel och sund arbetande hund. Men aveln har under de senaste decennierna gått så långt åt h-te att Polisen i dag har svårt att hitta hundar som lever upp till de krav som ställs, fysiskt och psykiskt. Det är allvarligt. Man håller på att fördärva en fantastisk brukshund på grund av utställningshysteri och en avel som inte fokuserar på de rastypiska egenskaperna.
Avel ska sträva efter att få fram rastypiska hundar. En schäfer som är nöjd med den aktivering du - enligt vad du själv beskriver - vill erbjuda är inte rastypisk. Långpromenader, hänga med i stallet, vardagslydnad m.m. är lagom för en hund av sällskapsras. Mina pluttiga mopsar får allt det plus träning på BHK i agility och rallylydnad två ggr i veckan. Det finns ju flera raser som skulle passa toppen in i det liv du lever. Hundar som är vackra, föriga och uthålliga, men som enligt sin rasbeskrivning inte ska ha den arbetslust som en schäfer ska ha.