Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Ja eller gå en skyddskurs alternativt att träna den till att vakta hemmet och vara misstänksam?;) skämt åsido nu är det inte bara min schäfer som har det sättet jag gillar utan kan räkna upp en hel drös!:)

Javisst, det är ju precis så rasen blir förstörd. Det är ju det som är problemet.
Det är ju lika djäkla illa med rottweilers och collien ska vi inte prata om än gång:(

Ja eller gå en skyddskurs alternativt att träna den till att vakta hemmet och vara misstänksam?;) skämt åsido nu är det inte bara min schäfer som har det sättet jag gillar utan kan räkna upp en hel drös!:)

Ja, det finns en hel drös sådana schäfrar. Ingen här säger något om att du tar en omplacering av en icke rastypisk schäfer. Det vi försöker säga allihopa är att vi tycker det är olämpligt att stödja AVEL av icke rastypiska schäfrar. När man aktivt söker efter en uppfödare som medvetet avlar på schäfrar som inte är rastypiska gör man just det. Man stödjer en olämplig avel som utarmar och i längden fördärvar rasen. Med schäfern är denna utveckling redan långt gången. För mig är det faktiskt lite svårt för mig att förstå varför du har så svårt att ta till dig detta?

Avel är ingen exakt vetenskap så det kommer alltid att komma fram icke rastypiska exemplar. Således kan man få en schäfer som helst vill ligga i soffan, eller för all del en mops som vill slita brevbäraren i stycken. Men det är inte hundar som ska gå i avel.

Senast ändrad:

Skulle jag inte tro att jag "klarade av" en schäfer så skulle jag inte köpa en!:) min schäfertik gör high five gör schäfer !;)

Jag tror jag har läst de flesta av dina inlägg. Men det här förstår jag inte. Om du nu är säker på att du klarar en schäfer varför måste du ha tips om kennlar som avlar på på "mildare" schäfrar? Varför inte leta efter en BRA schäfer istället för en "sällskapsschäfer".

När man läser dina inlägg om schäfrar och andra raser så framstår du som relativt okunnig inom hundvärlden. Det är inget fel i sig, det har nog de flesta varit någon gång men ta till dig av var de som har mycket lång erfarenhet har att säga. För din och din framtida hunds skull.

Jag tror som många andra här att du säkert klarar av en bra(bruksavlad) schäfer om du erbjuder den ett antal timmar ordentlig aktivering i veckan utöver det du redan nämnt där det är hunden som tränas och inte bara följer med. Kan vara att gå på öppna träningar på närmsta BK vilket är mycket mer ansträngde mentalt för hunden än samma träning hemma, lägga ett par spår (personspår är jobbigare än vilt/blodspår) i veckan och/eller försöka hitta en sökgrupp att vara med i + massor av annat.

Jag tror jag har läst de flesta av dina inlägg. Men det här förstår jag inte. Om du nu är säker på att du klarar en schäfer varför måste du ha tips om kennlar som avlar på på "mildare" schäfrar? Varför inte leta efter en BRA schäfer istället för en "sällskapsschäfer".

När man läser dina inlägg om schäfrar och andra raser så framstår du som relativt okunnig inom hundvärlden. Det är inget fel i sig, det har nog de flesta varit någon gång men ta till dig av var de som har mycket lång erfarenhet har att säga. För din och din framtida hunds skull.

Jag tror som många andra här att du säkert klarar av en bra(bruksavlad) schäfer om du erbjuder den ett antal timmar ordentlig aktivering i veckan utöver det du redan nämnt där det är hunden som tränas och inte bara följer med. Kan vara att gå på öppna träningar på närmsta BK vilket är mycket mer ansträngde mentalt för hunden än samma träning hemma, lägga ett par spår (personspår är jobbigare än vilt/blodspår) i veckan och/eller försöka hitta en sökgrupp att vara med i + massor av annat.

Just på grund av att jag inte är intresserad av att vara på bhk och träna dom flesta dagar i veckan! När jag vet att alla schäfrar inte kräver det!:) jag har inte den möjligheten!
Ang att vara okunnig så vet jag inte vad jag ska svara! Vi har haft hund sen barnsben främst jakthundar så jag tror nog inte att jag räknas som okunnig men det beror på vem man jämför mig med såklart!:)

BC är avlad på funktion och egenskaper - inte yta. Det är inte ytan som gör en ras. Varför är det så svårt att förstå?

kl

T ex , vem är det som köper en vinthund och låter den göra det den är avlad för ?

Alla med lite vett i huvudet berikar sin hund efter rasens och individens behov. Alltså låter dem arbeta med det man avlat fram dem till om det så är jakt, vallning eller vakt. Vinthundar får man inte jaga med i Sverige, däremot går det ypperligt att berika dem mha släphareträning och LC.

Att påstå att alla hundar blir vad man gör dem till är minst sagt enfaldigt.

Så du känner ingen i Sverige med BC's som jobbar varje dag ? Jag tror det är vanligare utomlands att hundarna jobbar...ex Irland, Aus, NZ etc

Och jag som sitter i rasföreningen känner mängder med hundar som är helt oumbärliga på gårdarna där de jobbar.

Men det är ju massa raser som inte används till det som dom är avlade för.....ex bullterrier för att ge ännu ett exempel.

Hur länge sedan var det man selekterade i bullavlen på just kamp? Är du medveten om hur snabbt egenskaper försvinner om man inte selekterar för dem i aveln?

Det är ju det som är hela poängen - det finns massor av raser som inte längre selektivt avlas på funktion och drift, och så finns det några raser där man aktivt jobbar för att behålla/förädla drift och funktion. Om man då som TS är ute efter en sällskapshund så bör man inte välja en ras som avlas på arbetsförmåga, eftersom individen troligen inte kommer trivas, den långsiktiga aveln inte gynnas och på kort sikt så begränsas uppfödarens uppföljningsarbete om inte avkommorna används till det de är avlade för. Seriösa uppfödare vill att hundarna ska användas, så att avelsarbetet kan utvärderas.

Senast ändrad:

BC är avlad på funktion och egenskaper - inte yta. Det är inte ytan som gör en ras. Varför är det så svårt att förstå?

Vad är det DU inte förstår????
VILKEN ANNAN HUNDRAS har så många olika typer av hundar i sin ras?? Inte konstigt man som inte är insatt i vallhundsvärlden tror att det är ett gäng med blandraser....

.Hur många känner du som har BC som arbetar effektivt ? Jag vet ingen faktiskt fast jag känner en hel del storbönder...hagarna här i detta landet är för SMÅ .....men du kanske aldrig har varit i Aus, Nya Zeeland o sett hur BC jobbar på riktigt ? Där snackar vi hagar.....och får....
Vem på forumet har BC som jobbar ( eftersom det är så himla viktigt att alla hundar ska jobba med det dom är födda till ) ? Alltså har stora besättningar som hundarna får jobba med varje dag ?

Men jag vet massa folk med BC som TRÄNAR med hundarna....inge jobba där inte-

Lite nyfiken blir jag allt nu - för hunden, hur tror du att det skiljer sig att träna på att arbeta, och att faktiskt arbeta? Den får hantera djur, utföra arbetsuppgifter och får utlopp för sin drift. Tror du hundens berikning blir mindre värd om fåren som passerar hanteringsfållan faktiskt ska på slaktbilen eller bara vägas?

Och om du inte tror att BCs jobbar i det här landet så tycker jag att du ska kontakta din lokala SVaKavdelning och be att få göra studiebesök på en djurbesättning där man använder hund. Bla i Skåne drevs tills helt nyligen ett Leaderprojekt med just fokus på att hjälpa nötbönder att ta nytta av arbetshunden. Det finns siffror i svart på vitt att det är mycket lönsamt/effektivt att använda vallhund på både nöt- och fårbesättningar.

Mina BCs jobbar dagligen med fårhantering, och jag är knappast något undantag.

Även på medelstora besättningar som jag jobbar vid så använder vi hundarna dagligen:

Vid förflyttningar mellan hagar. Både kortare distanser till fots eller vid lastning på trailer vid längre resor.

För att samla ihop flocken dagligen vid visitering - att gå runt flera hektar för att se så alla mår bra tar lång tid, att skicka ut hunden och samla fåren hos sig går fort. Dessutom ser man om någon sackar efter.

För att sortera ut enstaka djur från en större grupp, tex om någon ser skruttig ut eller om det har hoppat in en bagge bland tackorna.

För att hålla djuren borta från foderbordet när man lägger ut maten. Det är inte lätt att hälla havre i rännan om man ska tränags med 200 hungriga tackor...

För att hålla undan djuren när man kör in nya ensilagebalar med traktorn.

För att driva djuren framåt till hanteringsburen vid avmaskning/vägning/sortering/klippning/klövvård.

För att hålla reda på djuren vid fribete(som de gör tex inne i centrala Stockholm på sommaren!)

För att se till att även de latare djuren rör lite på sig varje dag - en tacka som är välmusklad har lättare lammningar än en som stått helt stilla och ätit hela vintern. Dessutom motverkar rörelse klövproblem, det är inte bra för klövarna att stå stilla i djupa ströbäddar/gammalt ensilage i flera månader.

Höll på att glömma det nästan viktigaste: Att leta upp, samla ihop och ta tillbaka djur som gått igenom stakene och rymt! En uppgift som utan hund lätt skulle kräva en heltidstjänst. Får är bra på att forsera staket om de tycker att det är grönare på utsidan;)

Senast ändrad:

Taxar och pudlar kommer i mängder av färger Och storlekar. Belgarna kommer i flera hårlag.
Russelgröten kommer jag inte ens försöka reda ut...

Aussierna varierar ju från pälsmonster till sådana som nästan ser ut som bc.

Senast ändrad:

Hur många som äger bc tror du har möjlighet till att låta dom jobba och valla från morgon till kväll?

Vad är det DU inte förstår????
VILKEN ANNAN HUNDRAS har så många olika typer av hundar i sin ras?? Inte konstigt man som inte är insatt i vallhundsvärlden tror att det är ett gäng med blandraser....

Det är inte många olika typer. Det är en enda typ sett till funktion. Dvs det enda som spelar någon som helst roll. Och uppenbarligen gör vi flera saker rätt när vi enbart avlar på funktion, för som sagt, BC toppar de flesta grenarna inom hundsporten. Utöver det faktum att fungerar ypperligt till sin ursprungsanvändning.

Taxar och pudlar kommer i mängder av färger Och storlekar. Belgarna kommer i flera hårlag.
Russelgröten kommer jag inte ens försöka reda ut...

Så många olika är det väl inte? Toy dvärg stor mellan? Alla med krullig päls. Taxar vet jag inte men jag ser ju att det är just en tax!;)

Har du slut på argument i din vanliga kategori nu, så du var tvungen att tillskriva mig något jag inte sagt? Pinsamt lågt... Det är skillnad på att göra något dagligen, mot att göra det hela dagen. Borde gå att slå upp begreppen på Wiki om du har svårt med dem.

Det är inte många olika typer. Det är en enda typ sett till funktion. Dvs det enda som spelar någon som helst roll. Och uppenbarligen gör vi flera saker rätt när vi enbart avlar på funktion, för som sagt, BC toppar de flesta grenarna inom hundsporten. Utöver det faktum att fungerar ypperligt till sin ursprungsanvändning.

Ja till funktion ja! Men för en oinsatt så skulle dom säkert tippa blandras utseendemässigt sett! Det finns ingen röd tråd förutom vallning lr?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 310
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
314
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka