Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Just på grund av att jag inte är intresserad av att vara på bhk och träna dom flesta dagar i veckan! När jag vet att alla schäfrar inte kräver det!:) jag har inte den möjligheten!
Ang att vara okunnig så vet jag inte vad jag ska svara! Vi har haft hund sen barnsben främst jakthundar så jag tror nog inte att jag räknas som okunnig men det beror på vem man jämför mig med såklart!:)

De flesta dagar är nog inte nödvändigt men en eller ett par gånger i veckan kombinerat med träning och t.ex. spår hemma är väl iaf det minsta man kan göra för sin brukshunds välmående.

Hur skulle du göra om det visar sig att din schäfer trots allt visar sig vara ytterst rastypisk och kräver att få aktiveras ordentligt många timmar per vecka för att må bra och fungera i vardagen? Omplacera?

Jag har också växt upp med hund och har haft minst en större delen av mitt liv men ändå var jag OTROLIGT okunnig innan jag faktiskt började läsa på och sätta mig in i vad avel innebär. Till och med nu när jag väl köpt en hund (efter några års förberedelser) så inser jag att jag kunde och kanske till och med borde ha valt en annan uppfödare, jag tycker om min uppfödare jättemycket men är inte helt säker på om dennes avel tillför RASEN jättemycket. Förhoppningsvis har jag otroligt bra hund ändå men på nästa hund kommer kraven att vara ännu högre.

Kapar tråden och undrar lite hur det ser ut inom schäferuppfödningen. Finns det några negativa reaktioner mot räkorna och görs det något åt problemet, eller är det ff rullande utveckling mot det extrema? Om inget görs; varför inte? Hur fungerar det med den uppdelning som finns mellan utställningsuppfödarna och brukshundsdito inom föreningen, med krav på hundarna etc?

Nu är inte jag någon hejare eller insatt på djupet sas, men jag kan ju iaf nämna att dom i år på stockholmsmässan iaf hade med sig en projektor som visade en film med bruksschäfrar som tävlade i IPO. Det var flera sekvenser från lydnads- och spårdelen i filmen iaf. Dock var det bara räkor i montern (dom ggr jag gick förbi iaf). Jag såg dock ett par av brukstyp på annat håll under mässan. Någon var med i Freestylen osv.

Förra året när jag kikade på rasmontern så var där bara räkor, monterns väggar pryddes av tavlor på räkor som stod uppställda eller sprang. Inget arbete där...

Jag pratade om detta med en användare på buke och beslöt för att göra som hon: maila till rasklubben och fråga hur i hela friden dom tänker! Sagt och gjort och i år hade dom som sagt med projektorn på hundar i arbete! :) Jag fick inget svar på mitt mail, men en ändring skedde iaf.

De flesta dagar är nog inte nödvändigt men en eller ett par gånger i veckan kombinerat med träning och t.ex. spår hemma är väl iaf det minsta man kan göra för sin brukshunds välmående.

.

Man kan lika gärna träna hemma eller var som helst. Bk är inte nödvändigt. Men den träning du beskriver, alltså mental träning och absolut nosaktivering utöver vanliga promenader några dagar i veckan tycker jag alla hundar förtjänar, oavsett ras. Min hund behöver det absolut, och han är ingen brukshund (dock är hundarna på mammans sida arbetande vallhundar).

Man kan lika gärna träna hemma eller var som helst. Bk är inte nödvändigt. Men den träning du beskriver, alltså mental träning och absolut nosaktivering utöver vanliga promenader några dagar i veckan tycker jag alla hundar förtjänar, oavsett ras. Min hund behöver det absolut, och han är ingen brukshund (dock är hundarna på mammans sida arbetande vallhundar).

Ja det kan man, men jag upplever att det är inte alls lika jobbigt för hunden att träna hemma som att träna i en miljö med mycket störning som det blir på BHK eller annan mer ovan miljö. Det måste absolut inte vara på BHK men att träna lydnad t.ex. inne i stan (gata med mycket folk, köpcenter osv.) är lite opraktiskt tycker jag även om jag brukar göra det ibland men då blir det enbart arbete på nära håll vilket blir lite tråkigt för hunden och att rusa runt med en leksak som belöning går inte riktigt. Efter att de öppna träningarna på BHK slutade för hösten ha jag tränat en del på och bredvid en fotbollsplan här i området det var också jobbigt i skallen tyckte min hund. Men BHK är ju en himla bra anpassad miljö för ändamålet.

Min är en hybrid mellan bruks och vallande linjer och behöver nog också det. Tror inte att alla inser vad deras hundar behöver förrän de ger dem det och inser hur de verkligen älskar att få använda både knoppen och kroppen ordenligt regelbundet.

VILKEN ANNAN HUNDRAS har så många olika typer av hundar i sin ras?? Inte konstigt man som inte är insatt i vallhundsvärlden tror att det är ett gäng med blandraser....

Saluki är en ras som får finnas i vilka färger som helst. De enda färger jag aldrig sett på saluki är merle och harlekin, men det finns prickiga och fläckiga salukis, helsvarta, grå, bruna, creme, guld, röda, brindle (randiga) osv. De varierar även i mankhöjd mellan ca 58 och 72cm.

Dessutom kan de variera massor exteriört. Här har du några exempel på renrasiga, registerade salukis:
yaz_yaman_1.jpg

enzo_ferrari.jpg

zala_01.jpg

genesis_01.jpg

61241_1343671152.jpg

46125_1343671175.jpg

(De första bilderna är från www.salukiarkivet.se, resten är mina egna)

Håller med. Tänk vad trevliga många ettriga små sällskapshundar skulle bli om ägarna bara hade låtit hundens hjärna arbeta lite ibland :)

Fina!:) fast det känns ändå som dom har en tråd, man kan se att det är en saluki. Tycker jag iaf! :)

Men utseendet är inte allt, nästan ingenting!;)

Jo, visst gör man det, precis som man tydligt kan se att en BC är en BC, framförallt om man ser hur de beter sig och utan tvekan om man kan se dem hur de beter sig i arbete :)

Jo, visst gör man det, precis som man tydligt kan se att en BC är en BC, framförallt om man ser hur de beter sig och utan tvekan om man kan se dem hur de beter sig i arbete :)

I arbete absolut! I koppel nja jag skulle inte kunna säga på rak arm att det är just bc! Jämthund, gråhund olika spetsar ja absolut men bc tyvärr inte i mina ögon..

Fina!:) fast det känns ändå som dom har en tråd, man kan se att det är en saluki. Tycker jag iaf! :)

Men utseendet är inte allt, nästan ingenting!;)

Varför då envisa sig med att köpa en otypisk brukshund? Vad exakt är det du letar efter i din framtida hund? Vilka egenskaper söker du? :)

Varför då envisa sig med att köpa en otypisk brukshund? Vad exakt är det du letar efter i din framtida hund? Vilka egenskaper söker du? :)

Ser du min blinkgubbe efter meningen? ;)
Jag har skrivit flera gånger vad jag söker, bläddra tillbaka några sidor så finns det!:)

Heeelt OT.....men GUD vad vacker den röd/ljusbrun-vita (vad kallas färgen?:p) i mitten var!!! :love: o så fint med den röda näsan :D

Chokladgrizzle :D En väldigt ovanlig färg också. Just hon på bilden råkar vara en av de tjusigaste tikarna jag någonsin sett.
Här ser man mer av hur hon ser ut nu, 10år gammal. När hon var yngre var hon mycket mörkare. Eftersom hon är chokladfärgad så har hon inget svart pigment alls, därav nosfärgen och hon har även gröna ögon, något som jag inte sett hos hundar med annan färg.
li_l_marrati_1.jpg

(sorry för OT)

Oj var det en tik...var helt säker på att det var en hane, med tanke på storleken :D
Gröna ögon!? :love: Vilken skönhet!!

Lite ot, men ;) Min förra hund hade gulgröna ögon,gröna som ung och gulare med åren :) han var brun och bruna hundar i min ras har heller inget svart pigment.

Vet inte hur bra det syns här
25617_380354082342_4988019_n.jpg

De flesta skulle jag ändå vilja påstå som har schäfer jobbar ju inte aktivt med dom....i såfall skulle rasen snabbt dö ut.

Kvar skulle eldsjälarna finnas som värnar om rasen. Många importerar också från kennlar utomlands med arbetande hundar. Eftersom uppfödare på bruksschäfer inte blandar sina arbetande linjer med "soffpotatisar" så spelar det lika lite roll att det finns 100 med bruksmeriter på elitnivå som att det finns 2000 till med "soffmeriter". Dom 2000 gör inget för den seriösa aveln i vilket fall.

Jag hade hellre sett det än alla dom avarter som finns idag, faktiskt.

Oj var det en tik...var helt säker på att det var en hane, med tanke på storleken :D
Gröna ögon!? :love: Vilken skönhet!!

Den enda hanen i gänget är hunden längst till vänster ;) Men tja, egentligen är hon inte så stor, däremot är hon duktig på att sträcka på sig :D (ska vi gå över till vinthundstråden nu tro?)

Och det är just den typen av schäfrar som lurar folk att tro att det är sådan en schäfer ska vara. Det är det nämligen inte. En sådan schäfer är en dålig representant för sin ras och ett undermåligt avelsresultat. I förlängningen innebär det att vi som faktiskt vill arbeta med våra hundar kommer att få svårt att hitta hundar som duger. Det kommer också bli brist på dugliga schäfrar för tjänst. Det är precis vad som hände collien. Vi vill inte att schäfer ska håller samma öde till mötes.

Nej, knappast. För att en hund ska klara av arbete som tjänste- eller tävlingshund så är det den typen av arbetslust som krävs. Och det är just den typen av arbete som schäfer är till för.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka