Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du känner inte så många får o nötbönder med stora/halvstora besättningar som inte skulle få samma bra lönsamhet utan hundar som dom får med?
Du känner inte så många får o nötbönder med stora/halvstora besättningar som inte skulle få samma bra lönsamhet utan hundar som dom får med?
Vår granne har ca 300 tackor, vet inte om det räknas som stort men dom har faktiskt ingen hund?!
Vår granne har ca 300 tackor, vet inte om det räknas som stort men dom har faktiskt ingen hund?!
hagarna är för små, det är inte svårt att få in djuren själv..I Aus t ex var hagarna så stora att det var flera mil....hundarna var suveräna, helt fantastiska.....
.Hur många känner du som har BC som arbetar effektivt ? Jag vet ingen faktiskt fast jag känner en hel del storbönder...hagarna här i detta landet är för SMÅ .....men du kanske aldrig har varit i Aus, Nya Zeeland o sett hur BC jobbar på riktigt ? Där snackar vi hagar.....och får....
Vem på forumet har BC som jobbar ( eftersom det är så himla viktigt att alla hundar ska jobba med det dom är födda till ) ? Alltså har stora besättningar som hundarna får jobba med varje dag ?
Men jag vet massa folk med BC som TRÄNAR med hundarna....inge jobba där inte-
Snacka om att kasta sten i glashus.
Nej det är nog så för dom lyckades fösa dom mellan betena på två pers!
Ja där kan det nog vara svårare att vara utan hund!
Rasers egenskaper har ju med mkt mer än utseende att göra, vilket är vad hela diskussionen handlar om.
Tja på den tiden jag var mjölkbonde på lösdrift, 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor så hade vi väldigt bra hjälp av hundarna.
Så stenarna behöver jag inte, du kan behålla dem.
Jag tror att vi har hittat orsaken till att diskussionen har gått i stå. I TS värld är en hundras en grupp hundar med homogent utseende. Dvs inte de inre egenskaperna som spelar roll.
Jag har inga arbetande hundar .....men har du 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor idag också ???
Jag tror att vi har hittat orsaken till att diskussionen har gått i stå. I TS värld är en hundras en grupp hundar med homogent utseende. Dvs inte de inre egenskaperna som spelar roll.
Ja, det är fel att bara bry sig om utseendet när man letar hund. En hunds medfödda mentalitet påverkar så mycket. Sen finns det vissa raser (beroende på ursprung, aktivitetsnivå och hur de avlas nu) som behöver få jobba med det de är gjorda för (jakt, springa, valla), vissa som behöver jobba men det inte är så noga med vad, och andra som trivs bra som rena sällskapshundar.
Klart man måste ta hänsyn till ursprunget, sen är det naturligtvis inte fel att tycka om utseendet också.