Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Du känner inte så många får o nötbönder med stora/halvstora besättningar som inte skulle få samma bra lönsamhet utan hundar som dom får med?

Du känner inte så många får o nötbönder med stora/halvstora besättningar som inte skulle få samma bra lönsamhet utan hundar som dom får med?

Vår granne har ca 300 tackor, vet inte om det räknas som stort men dom har faktiskt ingen hund?!

.Hur många känner du som har BC som arbetar effektivt ? Jag vet ingen faktiskt fast jag känner en hel del storbönder...hagarna här i detta landet är för SMÅ .....men du kanske aldrig har varit i Aus, Nya Zeeland o sett hur BC jobbar på riktigt ? Där snackar vi hagar.....och får....
Vem på forumet har BC som jobbar ( eftersom det är så himla viktigt att alla hundar ska jobba med det dom är födda till ) ? Alltså har stora besättningar som hundarna får jobba med varje dag ?

Men jag vet massa folk med BC som TRÄNAR med hundarna....inge jobba där inte-

Snacka om att kasta sten i glashus.

Senast ändrad:

Vår granne har ca 300 tackor, vet inte om det räknas som stort men dom har faktiskt ingen hund?!

hagarna är för små, det är inte svårt att få in djuren själv..I Aus t ex var hagarna så stora att det var flera mil....hundarna var suveräna, helt fantastiska.....

Deras arbete skulle underlättas betydligt o dom hade hundar. Men för att det skall fungera så krävs att brukarna är intresserade av att ha hundar, eller inser värdet av dem.

hagarna är för små, det är inte svårt att få in djuren själv..I Aus t ex var hagarna så stora att det var flera mil....hundarna var suveräna, helt fantastiska.....

Nej det är nog så för dom lyckades fösa dom mellan betena på två pers! :)
Ja där kan det nog vara svårare att vara utan hund!;)

.Hur många känner du som har BC som arbetar effektivt ? Jag vet ingen faktiskt fast jag känner en hel del storbönder...hagarna här i detta landet är för SMÅ .....men du kanske aldrig har varit i Aus, Nya Zeeland o sett hur BC jobbar på riktigt ? Där snackar vi hagar.....och får....
Vem på forumet har BC som jobbar ( eftersom det är så himla viktigt att alla hundar ska jobba med det dom är födda till ) ? Alltså har stora besättningar som hundarna får jobba med varje dag ?

Men jag vet massa folk med BC som TRÄNAR med hundarna....inge jobba där inte-

Snacka om att kasta sten i glashus.

:bow::bow:

Tja på den tiden jag var mjölkbonde på lösdrift, 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor så hade vi väldigt bra hjälp av hundarna.

Så stenarna behöver jag inte, du kan behålla dem.

Rasers egenskaper har ju med mkt mer än utseende att göra, vilket är vad hela diskussionen handlar om.
Men det är ju fortfarande en ras, visst hade man kunnat kalla de vallhund men det finns det ju hysteriskt många raser som gör på olika språk.

Rasers egenskaper har ju med mkt mer än utseende att göra, vilket är vad hela diskussionen handlar om.

Jag tror att vi har hittat orsaken till att diskussionen har gått i stå. I TS värld är en hundras en grupp hundar med homogent utseende. Dvs inte de inre egenskaperna som spelar roll.

Tja på den tiden jag var mjölkbonde på lösdrift, 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor så hade vi väldigt bra hjälp av hundarna.

Så stenarna behöver jag inte, du kan behålla dem.

Jag har inga arbetande hundar .....men har du 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor idag också ???

Jag tror att vi har hittat orsaken till att diskussionen har gått i stå. I TS värld är en hundras en grupp hundar med homogent utseende. Dvs inte de inre egenskaperna som spelar roll.

Men det finns väl massor av folk som gillar ett visst utseende på en viss hundras, betyder det att samtliga bara bryr sig om det yttre ?

<ex taxar ...måste man jaga för att ha en tax ? Jag känner både ock och hundarna är det ingen skillnad på ...

Senast ändrad:

Jag har inga arbetande hundar .....men har du 50 kor + rekrytering o ca 90 tackor idag också ???

Nej, o därför skaffade jag mig heller ingen ny BC när det var dags för ny hund. Visserligen en vallare, men inte en ras som är så utpräglad vallare.

Taxar är också rätt sönderavlade. Tyvärr. Helt enligt ett visst utseende, utan koll på hälsa.

Precis som Boxer och massor av andra raser.

Ja, det är fel att bara bry sig om utseendet när man letar hund. En hunds medfödda mentalitet påverkar så mycket. Sen finns det vissa raser (beroende på ursprung, aktivitetsnivå och hur de avlas nu) som behöver få jobba med det de är gjorda för (jakt, springa, valla), vissa som behöver jobba men det inte är så noga med vad, och andra som trivs bra som rena sällskapshundar.
Klart man måste ta hänsyn till ursprunget, sen är det naturligtvis inte fel att tycka om utseendet också.

kl

T ex , vem är det som köper en vinthund och låter den göra det den är avlad för ?

Tur att du vet allt om mig och mitt tankesätt!:rofl:

Ja, det är fel att bara bry sig om utseendet när man letar hund. En hunds medfödda mentalitet påverkar så mycket. Sen finns det vissa raser (beroende på ursprung, aktivitetsnivå och hur de avlas nu) som behöver få jobba med det de är gjorda för (jakt, springa, valla), vissa som behöver jobba men det inte är så noga med vad, och andra som trivs bra som rena sällskapshundar.
Klart man måste ta hänsyn till ursprunget, sen är det naturligtvis inte fel att tycka om utseendet också.

Ja det säger jag inget emot, men man behöver inte som sagt vara nån Einstein för att klara av en schäfer...möjligtvis om den är dålig mentalt/fysiskt( avel) ...
Det låter på en del här att dom MÅSTE verkligen jobbas med jättemycket...men sen är det ju också så att ju mer man aktiverar, ju mer kräver hunden...det är ju jättebra om man har ett mål med hunden ( utbildad till arbete) men annars räcker det ju med normal aktivering. De flesta skulle jag ändå vilja påstå som har schäfer jobbar ju inte aktivt med dom....i såfall skulle rasen snabbt dö ut. och massa andra raser också för den delen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 311
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka