Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Så ALL fokus ligger på vallning inom bc? Dags att tänka om?

Och varför i all världen skulle vi vilja förstöra världens mest framgångsrika hundras? När vi avlar på vallning så medföljer ju en hel del andra önskvärda egenskaper. Det finns en anledning till att det är (vallningsavlade!) BCs som dominerar de högre mästerskapen i ett flertal grenar.

För att inte tala om att de är oslagbara som vallhundar - det är verkligen det de är till för:love:

Och varför i all världen skulle vi vilja förstöra världens mest framgångsrika hundras? När vi avlar på vallning så medföljer ju en hel del andra önskvärda egenskaper. Det finns en anledning till att det är (vallningsavlade!) BCs som dominerar de högre mästerskapen i ett flertal grenar.

För att inte tala om att de är oslagbara som vallhundar - det är verkligen det de är till för:love:

Men tänk att alla blir såå taggarna utåt så fort man ifrågasätter / frågar nåt inom dens ras!!:devil:

Jag tror du menat hälsomässigt? Jag tror nog en del fokus ligger på hälsan också. En bc med konstiga vinklar till exempel eller annat utseendemässigt som gör att de inte håller ger knappast en bra vallhund :) vad som menas är att hunden får vara hur stor eller liten som helst, ha vilken färg och hårlag som helst bara den kan valla. Ett exteriört fel som gör den sjuk är såklart inte önskvärt.

Varför skulle det spela nån roll? En hund som klarar av att arbeta och håller trots arbetsbelastning är en betydligt sundare hund än en som bedöms exteriört på utställning utan hänsyn till funktion.

För att få bekräftat att exteriörbedömning inte gagnar arbetsraserna så kan man ju titta på alla andra bruksraser - som snabbt delas upp i en funktionell variant och en utställningsvariant.

Men tänk att alla blir såå taggarna utåt så fort man ifrågasätter / frågar nåt inom dens ras!!:devil:

Du ifrågasätter ju inte raser, du lägger fram önskemål om att alla hundar ska bli nån slags mellanmjölksversion som inte duger till annat än fotvärmare och promenadsällskap. Åh, ja, just det, de ska vara lite fina också.

Precis så som jag uppfattar schäfrar runt omkring här! :idea:

Ja, tyvärr är det mer regel än undantag här runtomkring.
Jag tycker dock att det är tragiskt, och en försämring, när en arbetande ras blir en soffras.
Tittar man på utställnings-/sällskapsraser utan någon större uppgift i livet känns det som att ett flertal av dem har allvarliga hälsoproblem som man inte hittar i alls samma utsträckning som hos de arbetande raserna/delarna av en ras.

Du ifrågasätter ju inte raser, du lägger fram önskemål om att alla hundar ska bli nån slags mellanmjölksversion som inte duger till annat än fotvärmare och promenadsällskap. Åh, ja, just det, de ska vara lite fina också.

Du måste ju ha allvarliga problem?! Vad har jag lagt fram för önskemål på andra raser?? Det ända jag söker är en schäfer som förmodligen inte skulle platsa hos polis, försvaret, på en tävlingsbana. Kanske agility iofs?!:)

troll.jpg

/Migo
som ger upp att diskutera med nån som öht inte verkar läsa det hen själv skriver.

Ja, tyvärr är det mer regel än undantag här runtomkring.
Jag tycker dock att det är tragiskt, och en försämring, när en arbetande ras blir en soffras.
Tittar man på utställnings-/sällskapsraser utan någon större uppgift i livet känns det som att ett flertal av dem har allvarliga hälsoproblem som man inte hittar i alls samma utsträckning som hos de arbetande raserna/delarna av en ras.

Kanske hänger det ihop med aveln som jag tror? Kan inte vara helt hundra men eftersom fler uppfattar schäfrarna som jag gör?

Pga av att jag började gräva i bc historia , avel så blev det taggarna utåt! Inte svårt att lista ut vad du äger för hund!;)

Visst gör det det.
Jag tror att det har att göra med popularitet också. När raser blir väldigt populära börjar folk avla på vad som helst, vilket gör att rasens kvalitéer försämras. Man använder hundar som under normala omständieter aldrig skulle användas i avel.
Även en del jaktraser har ju splittrats pg a att folk gillar deras utseende, men jakt är inget dom vill hålla på med... T ex tax, beagle, vorsteh etc etc.

Visst gör det det.
Jag tror att det har att göra med popularitet också. När raser blir väldigt populära börjar folk avla på vad som helst, vilket gör att rasens kvalitéer försämras. Man använder hundar som under normala omständieter aldrig skulle användas i avel.
Även en del jaktraser har ju splittrats pg a att folk gillar deras utseende, men jakt är inget dom vill hålla på med... T ex tax, beagle, vorsteh etc etc.

Ja det låter vettigt! Sen om det är bra eller dåligt är såklart en tolkningsfråga! Ja det är nog inte bara schäfer som avlas så. :angel:

Pga av att jag började gräva i bc historia , avel så blev det taggarna utåt! Inte svårt att lista ut vad du äger för hund!;)

skrattar.gif

skrattar.gif

Vad har du börjat gräva i sa du? Återkom när du vet någonting öht om BC avel o dess historia.:rofl:

Senast ändrad:

Om du hade läst inläggen hade du vetat vad jag frågade också.:grin:

Och innan du fortsätter med att klaga på andras svar kan du läsa igenom dina också. Du är inte speciellt ödmjuk du heller.

skrattar.gif

skrattar.gif

Vad har du börjat gräva i sa du? Återkom när du vet någonting öht om BC avel o dess historia.:rofl:

Åh jisses!!!:rofl: det är precis det, jag ställde några simpla frågor om bc och då blev det ett herrans liv! Man måste väl få fråga? Enligt er finns ingen rasstandard och det tycker jag är underligt.. I övrigt så måste jag säga att jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om bc! Tyvärr:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 310
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
314
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 113
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka