Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Alltså läser du alls vad folk skriver? Ingen har sagt att du inte klarar av schäfer. Alla undrar däremot varför i hela friden du vill ha en schäfer då du uppenbarligen inte vill ha en typisk schäfer, utan någon slags undantag. Läs Escos inlägg och tänk efter.

Vill man ha en liten fluffig fotvärmare köper man inte Mastiff och hoppas på att den ska bli liten och fluffig.

Vill man ha en arbetande hund köper man inte en Chihu och hoppas att den ska bli stor.

Vill man ha en sällskapshund för lättare träning köper man inte en arbetande ras och hoppas att den ska vara lugn.

Hur dumt vore det?

Du har ännu inte svarat på varför inte en ras som automatiskt har de egenskaper som du önskar passar?

Att välja ras handlar inte bara om hurudan hund man själv vill ha, utan hurudan avel man stöder. Lika dum var jag som köpte hund utan att tänka på framtiden. Jag har en kortnosad Boxer, och skäms över att jag inte fattade att man borde se till rasens utveckling istället för söta exemplar (rasen passar utmärkt, men jag vill inte stöda förstörelsen av en trevlig ras som Boxer. Nästa Boxer blir en långnosig). Min hund mår bra och vi trivs med varandra. Det är inte det som är problemet. Det är att lära sig tänka lite mer långsiktigt.

Avel är som sagt till för att ta fram de bästa ur rasen. Det finns tyvärr massvis med uppfödare som tycker att det bästa är ifall hunden vinner utställningar. Det kan inte ses som seriöst.

Jag kommer aldrig att stöda den formens avel igen, utan jag kommer att se till att uppfödaren satsar på att ta fram friska, fungerande hundar.

Jag läser mycket väl det alla skriver men undrar om någon läser det jag skriver! ;)
Jag vet inte hur jag ska formulera mig så att ni förstår... Men jag kan bara tala för mig själv och jag känner att jag klarar av ännu en hund från rasen schäfer! Jag och min sambo kommer att leta tills vi hittar en kennel som vi får förtroende för och skulle det behövas så rådgivning! :)

Igen talar du om att "klara av schäfer". Det är bara du som talar om det, ingen annan.

Jag skriver igen: folk blir förbryllade, efter som du inte vill ha en hund med de egenskaperna du vill ha. Du vill ha en undantagsschäfer.

Vore det inte lite lättare att bara satsa på en hund som avlas med de egenskaperna du vill ha?

Om inte, varför?

Igen talar du om att "klara av schäfer". Det är bara du som talar om det, ingen annan.

Jag skriver igen: folk blir förbryllade, efter som du inte vill ha en hund med de egenskaperna du vill ha. Du vill ha en undantagsschäfer.

Vore det inte lite lättare att bara satsa på en hund som avlas med de egenskaperna du vill ha?

Om inte, varför?

Jag vill inte ha hund från en kennel som bara tar fram hundar till polis, försvar osv!
Det kanske är i min fantasi men jag tror inte alla avlar såna hundar?!

Jag vet massor av folk som har bc som inte vallar....bl a min kompis...hennes gamla hane är NOLL intresserad av vallning och tiken som är 4 år är utbildad till nåt inom äldervården ( vet inte vad den utb heter) ...men på er låter det som att schäfer o Bc är Världens svåraste hundar och det är bara ett fåtal ( ni) som klarar av dom...och Nej, jag har inte haft nån renrasig bc men dock ett flertal blandningar...med schäfer....

jag har ckså haft renrasig schäfer och känner inte alls igen mig ...men det var många år sen och dom är ju inte så bra avlade längre varken mentalt eller fysiskt...herregud , är man en aktiv människa så behöver man ju inte vara en einstein för att ha en aktiv hund-

Du missar att det inte går att regga valpar efter BCs som inte har Godkänt Vallprov, o det vet tydligen inte ts heller.

Vad är det hos schäfer som du tycker om? Vad är det hos dina tidigare hundar som du tycker om? :)

Har följt tråden men bara läst hit.

Visst är schäfern en brukshund. Men 30 minuter per dag är för mig ingenting om man ska prata om en arbetande hund.
Bara för du har mycket förarbete så blir ju inte hunden trött för det.

Lite allmänt och kl..

Jag kan inte annat än le när jag läser allt hur mycket en brukshund måste jobba. För egentligen, när man läser hur och vad ni gör själva, så är inte det så himla mycket egentligen. Inte om man ska ta till sig hur mycket en brukshund måste jobba för att må bra.
Jag som tränat mycket förr, kan inte påstå att det var så överdrivet att jag tyckte att den hunden jobbar häcken av sig.
Var mer normal träning för ha roligt. En del tävlade, en del tävlade inte..

Ni pratar om upplet som tar 10 minuter, ja visst, de blir trötta just då. Men 10 minuter är ju inget om man ska lyssna på hur mycket en hund måste jobba. Och ändå är det det ni själva gör, alltså upplet på 10 minuter, sen tycker ni hunden har jobbat..

Självklart ska man bevara brukshundarna. men man måste inte träna seriöst på allt, finns massor av saker man kan göra som gör hunden trött. Ja kanske t o m tröttare än 10 minuter upplet ;)

20 minuter spår, ja visst är det bra. Men vad är det på 24 timmar. Inget egentligen. Vi underskattar våra hundar när vi pratar arbete. Vi tycker de gjort så mycket för de gjort ett spår, men alla hundar kan spåra, är helt naturligt. Är bara att sen ska vi bestämma hur de ska spåra osv..

Ja jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta..

:bow::bow::bow:

En hund som ligger ensam hemma o väntar på att matte /husse ska komma hem o aktivera dom är ju såklart beroende av det , en hund som alltid är med, har en helt annan energi...enl en del här har då mina hundar gett upp :grin: bara för att dom inte aktiveras när JAG har tid....utan dom aktiveras i stort sett hela tiden...jag blir stum
( och det värsta är att experterna på bukehund då bestämmer att Ingen annan har den gåvan att kunna se när en hund mår bra eller ej :crazy:)
*ryser*

ts vill väl inte ens ha en bc
och vem har pratat om att regga bc's ?

Senast ändrad:

uppfödare som tycker att det bästa är ifall hunden vinner utställningar.
Kapar tråden och undrar lite hur det ser ut inom schäferuppfödningen. Finns det några negativa reaktioner mot räkorna och görs det något åt problemet, eller är det ff rullande utveckling mot det extrema? Om inget görs; varför inte? Hur fungerar det med den uppdelning som finns mellan utställningsuppfödarna och brukshundsdito inom föreningen, med krav på hundarna etc?

Vad är det hos schäfer som du tycker om? Vad är det hos dina tidigare hundar som du tycker om? :)

Jag gillar att dom är vaken, livliga, snälla, trogna, lättlärda, gillar att vara med, fullt ös medvetslös men kopplar av inomhus, att dom är oerhört intelligenta! Jag känner mig trygg hemma och på promenader! :love:
Så nu kan ni andra leta alternativ till schäfer! :angel:

ts vill väl inte ens ha en bc
och vem har pratat om att regga bc's ?

TS skröt om att hon kände en som födde upp BCs till sällskap, mao kan de inte ha klarat vallprovet = oreggade, orastypiska BCs.
Det är väl så enkelt att tom du förstår?

Jag gillar att dom är vaken, livliga, snälla, trogna, lättlärda, gillar att vara med, fullt ös medvetslös men kopplar av inomhus, att dom är oerhört intelligenta! Jag känner mig trygg hemma och på promenader! :love:

Min förra coton de tuléar hade passat perfekt in på den beskrivningen. Visst han faller på "att känna sig trygg på promenader" men det gör min nuvarande hund med, hon skulle stå på avstånd o skälla som en idiot om det kom ett allvarligt hot :D

TS skröt om att hon kände en som födde upp BCs till sällskap, mao kan de inte ha klarat vallprovet = oreggade, orastypiska BCs.

Nej stopp nu! VAR har jag skrytit om det nu då? Jag känner en som föder upp bc som inte vallar! Punkt slut

Nej stopp nu! VAR har jag skrytit om det nu då? Jag känner en som föder upp bc som inte vallar! Punkt slut

Du kanske skall hålla reda på vad du skriver?

Egentligen borde jag inte ens ödsla tid på fånigt inlägg MEN även inom bc finns det såklart individer! Och jag tror att även dom avlar på olika saker! Är inte alls insatt i bc även om jag haft en ! Som dock inte vallade nåt! :) jag vet en tjej som föder upp dom som sällskaps hundar! Hör på den! Dom har inget vall i sig! Men ypperliga gårdshundar! Hemskt va?!;)
Ja jag tycker att det är hemskt att föda upp hundar utan att ta hänsyn till vad det är för ras, o speciellt de som urvattnar våra arbetande raser.
Alltså inga BCs!
Att enstaka hundar eller flera ur en kombination inte blir som det är tänkt är ingen nyhet, det vet alla som någon gång hållit på med avel, eller läst genetik.
Men precis som med Schäfer så kan du aldrig veta hur en valp kommer att bli som vuxen.

Du kanske skall hålla reda på vad du skriver?

Ja jag tycker att det är hemskt att föda upp hundar utan att ta hänsyn till vad det är för ras, o speciellt de som urvattnar våra arbetande raser.
Alltså inga BCs!
Att enstaka hundar eller flera ur en kombination inte blir som det är tänkt är ingen nyhet, det vet alla som någon gång hållit på med avel, eller läst genetik.
Men precis som med Schäfer så kan du aldrig veta hur en valp kommer att bli som vuxen.

Haha var ungefär lika ironisk i mitt inlägg som du var i ditt.. ;)

Påstår du att jag är dum ? eller är det ytterligare en av dina mobbingsrepliker ?

Passar nog bra in på de flesta hundar som är vettiga i skallen. Det är lika viktigt att en bruksavlad hund kan koppla av i många olika situationer som att den kan arbeta stenhård i vissa situationer. Men för att må bra måste den få arbeta "stenhårt" regelbundet. Dvs. mer än promenader, ridturer, lite lek och allmänlydnad hemma.

Skulle kunna rekommedera dansksvensken , men spec trygg på prommisarna känner man sig nog inte ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka