Sv: Letar schäfer...
Kapar tråden och undrar lite hur det ser ut inom schäferuppfödningen. Finns det några negativa reaktioner mot räkorna och görs det något åt problemet, eller är det ff rullande utveckling mot det extrema? Om inget görs; varför inte? Hur fungerar det med den uppdelning som finns mellan utställningsuppfödarna och brukshundsdito inom föreningen, med krav på hundarna etc?
Jag fortsätter att kapa tråden och svarar på det här.
Det här med räkor är ett ganska förstorat problem. Det finns inte speciellt många så kallade räkor i Sverige och jag har aldrig sett någon hund (i Sverige) som lider av att den är för vinklad. På senare tid har domare blivit mer och mer uppmärksamma på välvda ryggar och vinklade bakben. Kolla bara på hundan som blev BIS på stora sthlm. Jag kan inte få honom till en räka hur jag än försöker och den typen av hund vinner oftast på utställningar!
Många bilder på uppställa schäfrar ser "värre" ut än dom ser ut i verkligheten.
Jag menar inte att jag/vi inte tar problemet på allvar. Självklart vill vi inte ha hundar som liter av sin anatomi, men man måste inte förstora problemet till mer än vad det är. När/om hundarna inte kan arbeta på det sätt man tycker en schäfer ska arbeta så är det pga mentaliteten och inte anatomin.
Vad gäller "bruks-biten" eller vad jag ska kalla det så TYCKER (i stort sett) alla uppfödare att dom föder upp brukshundar. Men folk menar olika med vad en brukshund är. För att få ställas ut i bruksklass måste dom inte har några supermeriter, IPO 1, BSL 2 eller uppfl hö i "svensk-brukset". Inga supermeriter, men dock meriter, och för vissa räcker det att hundarna klarar detta nätt och jämt och andra vill ha mer av sina hundar.
Jag är inte på utställningssidan och jag är inte heller på brukssidan. Jag vill inte försvara dom som föder upp "dåliga" hundar men så här är det. ALLA dom här uppfödarna TYCKER att dom föder upp BRUKSHUNDAR, och vem ska bestämma vad som räknas som en brukshund eller inte när alla hundar har bruksmeriter (förstår ni hur jag menar)?
Jag är ganska insatt i det här. Jag tränar med "bruks-folk" som är uppfödare av polishundar, vm-hundar, sm-hundar och som själva har tävlat sm och vm. Och jag känner uppfödare som föder upp hundar som inte arbetar på samma sätt, men ägare och uppfödare tycker att dom arbetar. Dom spårar, tränar lydnad, skydd mm, så bevisligen KAN hundarna arbeta även om det inte har samma motor och driv som "bruks-schäfrarna".
Jag är bruksansvarig i min klubb och brukset och arbetet är det som ligger mig varmast om hjärtat. Men bara för att JAG vill ha mer av mina hundar, vem är jag att bestämma att andra har fel?
Det största problemet inom schäferhundklubben och det som leder till konflikter är att folk tycker olika om vad som är en bra brukshund.
Ber om ursäkt för ett eventuellt rörigt inlägg som inte har med tråden att göra, men jag måste få det här ur mig och förklara hur det ligger till.