Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

kl

Jag vill ha en BC som inte skall valla, men den får vara med överallt o kanske gå nån lydnadskurs eller så.
Kan ni kloka bukare rekommendera mig en bra kennel med BC light?
Jag älskar BCs utseende o dess mentalitet!
:angel:

Egentligen borde jag inte ens ödsla tid på fånigt inlägg MEN även inom bc finns det såklart individer! Och jag tror att även dom avlar på olika saker! Är inte alls insatt i bc även om jag haft en ! Som dock inte vallade nåt! :) jag vet en tjej som föder upp dom som sällskaps hundar! Hör på den! Dom har inget vall i sig! Men ypperliga gårdshundar! Hemskt va?!;)

Egentligen borde jag inte ens ödsla tid på fånigt inlägg MEN även inom bc finns det såklart individer! Och jag tror att även dom avlar på olika saker! Är inte alls insatt i bc även om jag haft en ! Som dock inte vallade nåt! :) jag vet en tjej som föder upp dom som sällskaps hundar! Hör på den! Dom har inget vall i sig! Men ypperliga gårdshundar! Hemskt va?!;)

Du vet uppenbarligen lika lite om BC avel som du vet om Schäferavel!
Att du vet en tjej som föder upp oreggade BCs har ingenting med seriös avel att göra.
puke.gif

Senast ändrad:

Finns väl massa raser man inte avlar på grundläggande egenskaper....såsom Collie t ex ...men det är inte det jag menar utan att du sa att alla som föder upp schäfer som utställningshundar är oseriösa...o då frpgade jag om verkligen ALLA är det , eller om det bara är en generalisering

Det finns många colliekennlar som avlar på colliens grundläggande egenskaper. Det är de kennlar som avlar på bruksegenskaper. Samma sak gäller för schäfer.

Så dina schäfrar är soffpotatisar och din bc vallade inte.. Det låter som du har haft extremt mycket "tur" med dina hundar som blivit precis som du vill ha dom....

"Det smärtar mig lika mycket varje gång, jag ser hundar så här, för jag vet vad de gör - sover bort sina liv. De har slutat hoppas, slutat vänta och slutat tro - de har givit upp. Tyvärr är den passiva, lydiga hunden som inte tar egna initiativ, något som många ser som idealet." Anders Hallgren

Hunden jobbar med huvudet minst 30 min per dag. Tidsåtgången för min del är större. Spåret ska läggas ut och ligga 1-2 timmar innan det presenteras för hunden. Uppletande- och sökrutor ska vallas, vilket tar sin lilla stund om man är själv. Tränar man budföring ska mottagaren instrueras så det blir rätt. I lydnadsträningen går det åt en del planerande och analyserande för att problemen ska bli lagom svåra. Ffa ska jag ju vara mentalt närvarande när jag jobbar med min hund, det funkar inte om jag har tankarna på annat.

Om man inte VILL arbeta med sin hund, varför köper man då en arbetande hundras? Och ja, seriösa uppfödare av brukshundar säljer helt enkelt inte sina hundar till folk som inte vill jobba med dem.

Har följt tråden men bara läst hit.

Visst är schäfern en brukshund. Men 30 minuter per dag är för mig ingenting om man ska prata om en arbetande hund.
Bara för du har mycket förarbete så blir ju inte hunden trött för det.

Lite allmänt och kl..

Jag kan inte annat än le när jag läser allt hur mycket en brukshund måste jobba. För egentligen, när man läser hur och vad ni gör själva, så är inte det så himla mycket egentligen. Inte om man ska ta till sig hur mycket en brukshund måste jobba för att må bra.
Jag som tränat mycket förr, kan inte påstå att det var så överdrivet att jag tyckte att den hunden jobbar häcken av sig.
Var mer normal träning för ha roligt. En del tävlade, en del tävlade inte..

Ni pratar om upplet som tar 10 minuter, ja visst, de blir trötta just då. Men 10 minuter är ju inget om man ska lyssna på hur mycket en hund måste jobba. Och ändå är det det ni själva gör, alltså upplet på 10 minuter, sen tycker ni hunden har jobbat..

Självklart ska man bevara brukshundarna. men man måste inte träna seriöst på allt, finns massor av saker man kan göra som gör hunden trött. Ja kanske t o m tröttare än 10 minuter upplet ;)

20 minuter spår, ja visst är det bra. Men vad är det på 24 timmar. Inget egentligen. Vi underskattar våra hundar när vi pratar arbete. Vi tycker de gjort så mycket för de gjort ett spår, men alla hundar kan spåra, är helt naturligt. Är bara att sen ska vi bestämma hur de ska spåra osv..

Ja jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta..

Det står minst 30 min och jo jag tycker det är stor skillnad på hundarna de dagar de jobbat och de dagar de inte gjort det. Ett svårt spår tar musten ur de flesta hundar, visst är de pigga igen efter en stund, men tillfredställda. Om hunden är helt opåverkad efter ett spår så har den gått på autopilot och inte analyserat spåret ordentligt. Miss av spårläggaren att inte utmana mer! Tidsangivelserna var bara för att ge ett litet hum till TS om att det inte riktigt duger att den får springa ut och hitta en gömd person (tar väl 30 sekunder?) utan att det tar lite längre tid att få dem nöjda. Att de klarar betydligt mer är det väl ingen som ifrågasatt? Snarare var den undre gränsen för välmående går.

Jag håller absolut inte med dig om att 30 min inte är någonting, för ett elitlydnadsprogram är 15 min och många hundar klappar igenom och håller inte hela vägen. Det tycker jag man ser redan i de lägre klasserna, att hundarna blir ordentligt trötta på slutet.

Nej man behöver inte tävla, men man bör ju ha ett litet hum om vad hunden är avlad för och kunna erbjuda hunden att få utlopp för detta. Jag har en väninna som ganska länge sa att hon inte ville tävla och lärde hunden en himla massa fåniga saker som aldrig förekommer på någon tävling, för hundens skull spelar detta naturligtvis ingen roll för den fick verkligen jobba med huvudet.

Min nya hund är betydligt lättare än den gamle. Han är rätt så balanserad, han har knappt tagit sönder något alls i sitt liv och ifrågasätter inget. Pga lite olika omständigheter så har det inte blivit särskilt mycket träning den sista månaden, vi tränar såklart vardagslydnad på promenaderna, jag gömmer föremål ute och inne, det har blivit något riktigt lydnadspass i veckan och förra i december har vi spårat 2 ggr bara (3:e idag). Och fast han är så välartad så märks det. Han är så rastlös. Det blir inte samma sak som när han får de där riktiga genomkörarna.

"Det smärtar mig lika mycket varje gång, jag ser hundar så här, för jag vet vad de gör - sover bort sina liv. De har slutat hoppas, slutat vänta och slutat tro - de har givit upp. Tyvärr är den passiva, lydiga hunden som inte tar egna initiativ, något som många ser som idealet." Anders Hallgren

Det smärtar mig lika mycket varje gång jag ser den där kommateringen...

Haha ja klart jag gillar schäferns utseende men det är långt ifrån vad som gör att det kommer bli en schäfer till! :) utseende har jag inte ens påpekat som något viktigt! Bullmastiff känns inte aktuellt då jag även ska ha med hunden på långa ridturer! Är inte insatt i rasen men tror inte den passar in i min familj! :)

Varför inte? Hur kan du genast rata en ras som du inte vet något om? Hur var det med lapphunden som någon rekommenderade? Varför inte?

Och det räknas som tillräckligt? Det måste vara individuellt? Ja det är väl bra? Men samtidigt kan jag inte släppa att det finns mildare och skarpare schäfer? Som sagt har jag två milda här i soffan!:)

Men ingen har ju sagt att de inte finns! Vad folk, t.o.m. du själv har sagt är att hundar dessutom är individer. Sen frågan som du ännu inte svarat på: Vad gör du om din beställda sällskapshund visar sig kräva flera timmars träning om dagen, och är en riktig arbetsnarkoman?

Jag ville veta om någon visste om någon bra kennel för mitt ändamål!:)
För det första kan ingen rekommendera kennlar här, då det är emot forumreglerna. För det andra spelar det ingen roll. En person som påstår sig föda upp sällskapsschäfer kan ändå få valpar som är arbetsnarkomaner.

Vad är det som du inte förstår?
Varför tar du inte en ras som automatiskt har de egenskaperna som du vill ha, så slipper du söka de där undantagen bland schäfrarna?

Så dina schäfrar är soffpotatisar och din bc vallade inte.. Det låter som du har haft extremt mycket "tur" med dina hundar som blivit precis som du vill ha dom....

:bow::bow::bow::bow:

Det är som att säga "jag vill ha ett fullblod, men den får vara max135cm och måste kunna tölta" visst det kanske finns någon som är så, men det är inte så ett fullblod SKA vara. Det är rimligen bättre att köpa en islandshäst istället För att hoppas att fullblodet ska stanna i växten och lära sig tölta Och sponsra uppfödare som avlar påfullblod som är som de ska vara istället för de som vill få fram Små raggiga fyrgångare.

Du ville ha en border collie light så då kan du vända dig dit!;)

Vallhund försökte förtydliga allas vår poäng här i tråden, men jag tror inte att det är lönt.

Förstår du vad Esco skrev i inlägget ovanför? Förstår du liknelsen?

En BC som inte vallar är ingen BC!!

Vem har sagt att mina hundar är soffpotatisar hela tiden?:confused: det är full rulle på promenader och ute hemma eller vad tusan vi nu hittar på!:cool:

Input: många schäfrar har stor jaktinstinkt... Dvs. Unte säkert att den kan vara med på ridturer.

Varför inte? Hur kan du genast rata en ras som du inte vet något om? Hur var det med lapphunden som någon rekommenderade? Varför inte?

Men ingen har ju sagt att de inte finns! Vad folk, t.o.m. du själv har sagt är att hundar dessutom är individer. Sen frågan som du ännu inte svarat på: Vad gör du om din beställda sällskapshund visar sig kräva flera timmars träning om dagen, och är en riktig arbetsnarkoman?

För det första kan ingen rekommendera kennlar här, då det är emot forumreglerna. För det andra spelar det ingen roll. En person som påstår sig föda upp sällskapsschäfer kan ändå få valpar som är arbetsnarkomaner.

Vad är det som du inte förstår?
Varför tar du inte en ras som automatiskt har de egenskaperna som du vill ha, så slipper du söka de där undantagen bland schäfrarna?

Jag tycker inte att bullmastif skulle passa oss , det är en tung stor hund som enligt mig jag vet inte kan hänga med på långturer med häst tex?! Du får gärna rätta mig om jag har fel! :)
Men herregud då får jag träna ännu mer med hunden isf! Vad är problemet?
Jag har fått flera pm om fina kennlar!:bow:

Du vill ju inte ha en schäfer! Du vill ha något som ser ut som en schäfer men som inte har de egenskaperna som gjort att schäfern är en av de bästa arbetshundar när det gäller tjänst,polisväsendet, min Och knarkletande osv

Du vill ju inte ha en schäfer! Du vill ha något som ser ut som en schäfer men som inte har de egenskaperna som gjort att schäfern är en av de bästa arbetshundar när det gäller tjänst,polisväsendet, min Och knarkletande osv

Tack för att du berättar för mig vad jag vill och tänker! Så alla schäfrar används till det? Det är en mindre del som ens platsar till att kunna arbeta som det! Att schäfer toppar listor världen över som säkerligen familjehund?! Jag har redan skrivit vad jag gör med min hund så det drar jag inte igen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka