Sv: Letar schäfer...
Hunden jobbar med huvudet minst 30 min per dag. Tidsåtgången för min del är större. Spåret ska läggas ut och ligga 1-2 timmar innan det presenteras för hunden. Uppletande- och sökrutor ska vallas, vilket tar sin lilla stund om man är själv. Tränar man budföring ska mottagaren instrueras så det blir rätt. I lydnadsträningen går det åt en del planerande och analyserande för att problemen ska bli lagom svåra. Ffa ska jag ju vara mentalt närvarande när jag jobbar med min hund, det funkar inte om jag har tankarna på annat.
Om man inte VILL arbeta med sin hund, varför köper man då en arbetande hundras? Och ja, seriösa uppfödare av brukshundar säljer helt enkelt inte sina hundar till folk som inte vill jobba med dem.
Har följt tråden men bara läst hit.
Visst är schäfern en brukshund. Men 30 minuter per dag är för mig ingenting om man ska prata om en arbetande hund.
Bara för du har mycket förarbete så blir ju inte hunden trött för det.
Lite allmänt och kl..
Jag kan inte annat än le när jag läser allt hur mycket en brukshund måste jobba. För egentligen, när man läser hur och vad ni gör själva, så är inte det så himla mycket egentligen. Inte om man ska ta till sig hur mycket en brukshund måste jobba för att må bra.
Jag som tränat mycket förr, kan inte påstå att det var så överdrivet att jag tyckte att den hunden jobbar häcken av sig.
Var mer normal träning för ha roligt. En del tävlade, en del tävlade inte..
Ni pratar om upplet som tar 10 minuter, ja visst, de blir trötta just då. Men 10 minuter är ju inget om man ska lyssna på hur mycket en hund måste jobba. Och ändå är det det ni själva gör, alltså upplet på 10 minuter, sen tycker ni hunden har jobbat..
Självklart ska man bevara brukshundarna. men man måste inte träna seriöst på allt, finns massor av saker man kan göra som gör hunden trött. Ja kanske t o m tröttare än 10 minuter upplet
20 minuter spår, ja visst är det bra. Men vad är det på 24 timmar. Inget egentligen. Vi underskattar våra hundar när vi pratar arbete. Vi tycker de gjort så mycket för de gjort ett spår, men alla hundar kan spåra, är helt naturligt. Är bara att sen ska vi bestämma hur de ska spåra osv..
Ja jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta..