Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nu var det ju iofs spårandet jag var inne på, men du läser ju det du vill läsa och förvränger det till jag vet inte vad.

Om hunden nu uppskattade spårkursen och verkade tycka om det, så är det väl bra dumt att sluta med det bara för att kursen är slut?
Lydnadsträningen har jag inte sagt något om öht?

Sen håller jag med Kivina, du får nog vara tydligare redan i första inlägget med vad du kan erbjuda och vad du aktiverar nuvarande hundar med, annars får du såna svar som du fått hittills.

Jättebra att du tränar lydnad, men mer då? Hur ofta? På vilken "nivå"? Allmänlydnadskurs med en schäfer är väl knappast svårt? Har gått tävlingslydnad med min och han gäspade sig igenom den.

Jag tror inte på något sätt att du är en dålig hundägare, vill bara att du öppnar ögonen och ser vad som kan tänkas komma. Jag har tur med min schäfer som kan nöja sig med att ta det lite lugnt ibland men att utsätts honom för att ta det lugnt resten av livet vore inte snällt mot honom. Han är avlad för och älskar att arbeta.

Skrev jag ens till dig i det inlägget? Nej, precis! Och vet man vad damp innebär så hade man knappast kallat mig oseriös i mitt inlägg för det jag skrev är precis vad damp/adhd är!

Dina är kanske nöjda med det lilla, grattis, min hund är en brukshund ända ut i tassarna och behöver få uppgifter som kräver att hon använder hjärnan mycket för att vara glad och nöjd.

Mina ungar är likadana, om de bara "är med" varje dag, i en vecka eller knappt det, utan att man hittar på saker, spelar/leker/dagis/vad som helst, så blir de också uttråkade och tar ut det på andra sätt.

Damp? Är du allvarlig? Min hund har då varken problem med motorik eller perception! inte har har han heller koncentrationssvårigheter,är lättstörd, är slarvig, har svårigheter att avsluta uppgifter eller har svårkontrollerade "känsloreaktioner"!

Nej men dåså .....då är det väl inte riktigt så illa som folk vill ha det till ....dessutom skrev jag ett kl så du behövde inte ta åt dig .
Det finns ju MASSA andra raser som kräver mycket mer än en normalt funtad schäfer.....

Eftersom det var ett inlägg som kom direkt efter mina så tolkade jag det som att min hörde till din "uppfattning" av damphund. Dock håller jag inte med om att någon i denna tråd har i närheten av något som kan klassas som damphund bara för att de, som en schäfer är avlad för, behöver arbeta :)

Dina är kanske nöjda med det lilla, grattis, min hund är en brukshund ända ut i tassarna och behöver få uppgifter som kräver att hon använder hjärnan mycket för att vara glad och nöjd.

Mina ungar är likadana, om de bara "är med" varje dag, i en vecka eller knappt det, utan att man hittar på saker, spelar/leker/dagis/vad som helst, så blir de också uttråkade och tar ut det på andra sätt.

ja jag har haft riktigt tur med alla mina hundar :love:
...men det är väl för dom har en så roligt matte ;)

Svarar så här ist! Jag ville med min tråd hitta kennlar med inte fullt så skarpa hundar! Det var det enda jag ville med tråden! Sen att jag gör diverse med mina hundar hör väl egentligen inte hit? Är jättenöjd med mina tips som inkommit via pm! Så dom tackar jag för! :)

nehej, men det låter ju på en del som man nästan skall vara utbildad hundinstruktör för att klara en schäfer..precis som det skulle vara den svåraste hunden av alla....hellre en sch än en russel skulle jag vilja säga.

Eftersom det var ett inlägg som kom direkt efter mina så tolkade jag det som att min hörde till din "uppfattning" av damphund. Dock håller jag inte med om att någon i denna tråd har i närheten av något som kan klassas som damphund bara för att de, som en schäfer är avlad för, behöver arbeta :)

Det var inte bara schäfer det gällde...

nehej, men det låter ju på en del som man nästan skall vara utbildad hundinstruktör för att klara en schäfer..precis som det skulle vara den svåraste hunden av alla....hellre en sch än en russel skulle jag vilja säga.

Hihi vadå Russell är väl gulliga små ullbollar? ;)

kl

Alltså ärligt .....vad har ni för damphundar eg ? Jag har som sagt haft krävande raser jag också men inte har dom klättrat på några väggar och varit helt galna för att det varit lugnt...

Hur många schäfrar har du ägt och arbetat med? Du måste nog vidga dina kunskaper och erfarenhet om rasen innan du påstår att alla brukshundar har DAMP för att man som ägare tar sitt ansvar och vet vad det innebär med BRUKShund! :mad:

Fast jag skulle inte jämföra en labbe med schäfer! Min vän har en labbe och den äter ALLT! Även fast hon går diverse kurser, agility osv! Den har avskräckt mig från att ens tänka tanken på labbe!;)
Ja men den verkar hör å häpna trivas med livet!:) det är som att den har ett uppdrag och den fullföljer det!:)

Det låter inte som en harmonisk hund om den ger sig på otillåtna saker!

Kan säga att även schäfrar kan vara duktiga på att käka inredning om dom är understimulerade! Tog i mitten på 80-talet över en Schäfer från en familj som hade köpt honom som sällskapshund. Hunden var bara 1 år och hade redan hunnit käka upp bordsben, stolsben, rivit ner tapeter, ätit golvlister, lärt sig öppna dörrar, då låste dom dörrarna vilket gjorde att han envist fortsatte att kraffsa vid dörrhandtagen så det var stora gropar runt dörrhandtagen, han avslutade med att gräva upp och riva sönder hela hallgolvet ner till betongplattan...

Han var den perfekta tränings/tävlingskompisen! Vi tränade lydnad, spår, agility och även lite skydds. Jag utbildade honom även till bevakningshund inom försvaret.

Denna hunden kom inte från en seriös kennel men hade ändå en omåttlig arbetsvilja! Är du beredd på att jobba med din hund om du får en energisk hund?
Vad händer med hunden om du väljer "fel" hund? kommer du då ta ditt ansvar eller blir hunden bara en jobbig dum hund då om den inte passar in i ditt liv?

Jag har idag inte den tid eller det intresset som jag tycker krävs för att erbjuda en Schäfer ett hem även om jag tycker det är fantastiska hundar på alla sätt. Därför har jag skaffat en helt motsatt ras, chihuahua som inte alls kräver samma jobb och det passar oss jätte bra även om jag ibland saknar schäferns motivation och vilja att vara till lags.. Man får ta det onda med det goda!

Senast ändrad:

kl

Jag vill ha en BC som inte skall valla, men den får vara med överallt o kanske gå nån lydnadskurs eller så.
Kan ni kloka bukare rekommendera mig en bra kennel med BC light?
Jag älskar BCs utseende o dess mentalitet!
:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 308
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka