Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Det gör vi med våran hund såklart! :) vi gömmer godis/leksaker vi har aktiveringsspel, fyller flaskor med godis, den kan massa olika trix, vi gömmer oss på promenader osv! Kastar leksaker som ska hämtas och lämnas hos oss! För mig är det basic grejer som iaf vi gör med vår hund! Efter ridturer som är det bästa hon vet är hon ganska nöjd!;)

Det, förutom motionen, är lagom till min 12-åriga fd tävlingshund. När han var ung hade han varit en pest att göra med på den aktiveringsnivån. Bara för att ge lite perspektiv.

Det, förutom motionen, är lagom till min 12-åriga fd tävlingshund. När han var ung hade han varit en pest att göra med på den aktiveringsnivån. Bara för att ge lite perspektiv.

Jag antar att eftersom du tävlar med dina hundar så letar du hundar med dom linjerna?
Det måste vara en himla skillnad på individer? En som bor här i byn använder son schäfer till att vakta gården och till sällskap! Funkar alldeles ypperligt det med!;)

Det man tyvärr också behöver ha lite kunskap om när man tittar på schäfer är att de inte har en strålande sjukdomsbild. Det finns mycket som inte syns på hunddata och som man behöver vara ganska insatt i för att veta var det finns. Allergier t ex, är vanligt. På vår klubb är det nog bara 2 som jag känner till som inte har någon allergi. Ryggproblem, t ex L7S1 och spondylos, förekommer också och upptäcks ofta inte förrän hunden blivit lite äldre.

Hos de utställningsavlade tycker jag att taskig mentalitet med hög stressnivå och konstant ljudgivning som följd verkar mer regel än undantag. Inte verkar de bli särskilt gamla heller.

Jag kan bara hålla med.

Till TS

Min 2 åriga tik skulle klättra på väggarna och vara ett riktigt monster om hon inte fick mer aktivering än så.
Det märktes väääldigt tydligt när jag hoppade runt på kryckor i 2 veckor för ett tag sedan.
Ändå så krävs det bara ett par blodspår och lite lydnadsträning varje vecka, plus godissök och att få vara med för att hon ska vara nöjd i normala fall, men bara lite bus och trickträning och ren motion i form av ridturer och promenader utan någon annan mental aktivering, då hade jag inte velat vara i närheten av hunden efter ett tag :crazy:

En flaska fylld med godis slaktar hon på 30 sek och aktiveringsspelen pysslar hon bara med i ett par minuter, sen är det löst.

Sen, tycker du att kasta pinnar/leksaker/bollar är aktivering? De flesta schäfrar (och brukshundar öht) jag vet om kräver att få använda hjärnan lite mer än så.
Jag säger som de andra, titta efter någon annan ras som passar det du kan erbjuda istället.

Han som är 12 köptes som sällskapshund (ungefär det liv du beskriver) men visade sig vara något helt annat. Hade jag läst på lite och lyssnat på min omgivning, så hade jag inte köpt första bästa valp. Hunden växte upp till en hyperaktiv sporthund, han hade ett bra mycket större aktiveringsbehov än jag någonsin kunnat ana. Honom tränade jag MER än min nya för att han öht skulle gå att ha i ett möblerat hem... Fick han inte utlopp för sin arbetslust genom mig, så såg han till att få utlopp för den på egen hand. Bl a så har han ätit upp 2 sängar, rivit sönder x antal dörrar och förstört lös inredning för 10 000-tals kr. Så jag talar lite av egen erfarenhet. Dock är den gamle en labbe, inte schäfer. Men principen är ju densamma.

Vill man ha en hund som sällskap och vakta gården så tycker jag man köper en moloss som är avlade för just det :). För det låter inte som något jättekul liv för en normalt funtad schäfer.

Jag kan bara hålla med.

Till TS

Min 2 åriga tik skulle klättra på väggarna och vara ett riktigt monster om hon inte fick mer aktivering än så.
Det märktes väääldigt tydligt när jag hoppade runt på kryckor i 2 veckor för ett tag sedan.
Ändå så krävs det bara ett par blodspår och lite lydnadsträning varje vecka, plus godissök och att få vara med för att hon ska vara nöjd i normala fall, men bara lite bus och trickträning och ren motion i form av ridturer och promenader utan någon annan mental aktivering, då hade jag inte velat vara i närheten av hunden efter ett tag :crazy:

En flaska fylld med godis slaktar hon på 30 sek och aktiveringsspelen pysslar hon bara med i ett par minuter, sen är det löst.

Sen, tycker du att kasta pinnar/leksaker/bollar är aktivering? De flesta schäfrar (och brukshundar öht) jag vet om kräver att få använda hjärnan lite mer än så.
Jag säger som de andra, titta efter någon annan ras som passar det du kan erbjuda istället.

Ja det är din hund det!;) förmodligen har du inte läst hela tråden? Akta så du inte blir påhoppad nu för lydnadsträning räcker absolut inte till!!:)

Han som är 12 köptes som sällskapshund (ungefär det liv du beskriver) men visade sig vara något helt annat. Hade jag läst på lite och lyssnat på min omgivning, så hade jag inte köpt första bästa valp. Hunden växte upp till en hyperaktiv sporthund, han hade ett bra mycket större aktiveringsbehov än jag någonsin kunnat ana. Honom tränade jag MER än min nya för att han öht skulle gå att ha i ett möblerat hem... Fick han inte utlopp för sin arbetslust genom mig, så såg han till att få utlopp för den på egen hand. Bl a så har han ätit upp 2 sängar, rivit sönder x antal dörrar och förstört lös inredning för 10 000-tals kr. Så jag talar lite av egen erfarenhet. Dock är den gamle en labbe, inte schäfer. Men principen är ju densamma.

Vill man ha en hund som sällskap och vakta gården så tycker jag man köper en moloss som är avlade för just det :). För det låter inte som något jättekul liv för en normalt funtad schäfer.

Fast jag skulle inte jämföra en labbe med schäfer! Min vän har en labbe och den äter ALLT! Även fast hon går diverse kurser, agility osv! Den har avskräckt mig från att ens tänka tanken på labbe!;)
Ja men den verkar hör å häpna trivas med livet!:) det är som att den har ett uppdrag och den fullföljer det!:)

Jodå jag har läst hela tråden, och jag skrev även att hon aktiveras med mer än lydnadsträning, så jag undrar vem det är som inte läser :D

Och även om det är min hund, så är summan fortfarande densamma som de andra skrivit, en brukshund kräver mer än du verkar vilja erbjuda.
Även om det finns individer som kanske nöjer sig med det, så är det inget du kan veta om du skaffar en valp av brukshundsras.

När jag säger att jag och många runt omkring har schäfrar som funkar alldeles perfekt för ett liv på landet! Dom är glada och nöjda! :) jag tycker att det är konstigt att ni och du i det här fallet kan dömma ut mig som schäferägare?? När jag tom har en redan. Mycket underligt! :confused:

Jag menar inte att döma ut dig. Jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för dig!
Igen, i stället för att göra det svårt för dig själv och försöka hitta en så orastypisk hund som möjligt så kan du leta efter en annan ras, som SKA ha de egenskaper och aktivitetsnivå du söker.
MEN jag har också skrivit att du kan leta efter en omplacering och/eller prata med de uppfödarna som fött upp hundar du gillar. Du hade väl föräldrar och bekanta med hundar du gillar? Prata med de uppfödarna i så fall.

?

Allvarligt! Schäfer ÄR och SKA få vara en brukshund. Om dina nu inte är detta så är de ett tecken på dålig avel. Tänk om tänk rätt och skaffa dig en hund som lever upp till sina önskemål istället!

Har själv en schäfer som, absolut finner sig i lugna dagar (hart några under jul nu) men man märker på honom att han inte mår 100% bra. Han är skapt för att JOBBA, visst blir det en lugn dag så tar han de med ro men han letar själv uppgifter så fort tillfälle ges = han är långt ifrån nöjd.

Senast ändrad:

?

Blodspår på 2-3 km några gånger i veckan med en jäkla massa vinklar och återgångar o div annat, plus godissök i stängda lådor/vad som nu finns i rummet vi tränar i, är mental aktivering. PLUS att vi kör lite lydnadsträning på det.

Läs om, läs rätt?
Dessutom är hon en av de lugnaste och minst krävande i kullen vad jag vet om, hennes kullbror, pappa och mamma, skulle klättra på väggarna av det "lilla" min hund blir nöjd för

Senast ändrad:

Allvarligt! Schäfer ÄR och SKA få vara en brukshund. Om dina nu inte är detta så är de ett tecken på dålig avel. Tänk om tänk rätt och skaffa dig en hund som lever upp till sina önskemål istället!

Har själv en schäfer som, absolut finner sig i lugna dagar (hart några under jul nu) men man märker på honom att han inte mår 100% bra. Han är skapt för att JOBBA, visst blir det en lugn dag så tar han de med ro men han letar själv uppgifter så fort tillfälle ges = han är långt ifrån nöjd.

Så mina är dålig avel? Det kanske är din som brister i aveln?

Blodspåren och godissöken stod med i mitt första, så du missade nog det eller så läste du det du ville läsa. Du citerade ju t o m det.
Att jag sen inte utvecklar hur långt jag lägger spåren, hur mkt vinklar som är med, hur jag gör godissöken, det trodde jag knappast behövdes då poängen var att det var mental aktivering

Jag kan bara hålla med.

Till TS

Jag kan inte hitta det...

Hur brister min i aveln menar du när schäfer är en bruksras som behöver aktiveras och jobbas? Dina behöver det tydligen inte (utefter det du skrivit) medan min behöver det mer. Min är en renavlad bruksschäfer och om en sådan nöjer sig med lite ridturer och soffhäng så är det helt klart oseriöst avlat av uppfödaren!!!

Jag hoppas verkligen du är oseriös i ditt trådskapande och att du endast är ute efter diskussion. För annars behöver du läsa på mer om de olika raserna och vad de är avlade för! Visst kan du få tag i en "så kallad" sällskaps schäfer men då är det långt ifrån seriös uppfödare om vi talar om en 8v valp. Vuxen hund på 3-8 år som visat sig vara en "dålig" avkomma men annars står jag fast vid - tänk om, tänk rätt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023