Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Men på vilket vis vill du aktivera din hund då? Det du skrivit tidigare kommer med största sannolikhet inte en schäfer av utställninglinjer vara nöjd med heller. Då är det väl bättre att ta en omplacering som visat sig ligga så lågt i drift att den skulle passa dig?

Men på vilket vis vill du aktivera din hund då? Det du skrivit tidigare kommer med största sannolikhet inte en schäfer av utställninglinjer vara nöjd med heller. Då är det väl bättre att ta en omplacering som visat sig ligga så lågt i drift att den skulle passa dig?

Jag har skrivit att det KAN vara ett alternativ men då ska jag veta bakgrund osv med tanke på min egna omplacering!

En jag gick kurs med en gång har schäfrar och har alltid haft schäfrar. Hon tävlar framgångsrikt i bland annat spår med sina och sa att schäfern passar utmärkt som aktiv familjehund (vet inte exakt hur hon menade, men långpromenader/vandringar samt en del mental aktivering kan jag tänka mig. Dock inget extremt). Har själv ingen erfarenhet av rasen, men det är en person jag litar på och som är väl ansedd i hundsammanhang här i krokarna.

Jag tror nog att TS visst skulle kunna ha rasen, bara hon lägger lite extra krut på den mentala aktiveringen, vilket i sig inte är jättesvårt/jobbigt och man behöver ju inte vara tävlingsintresserad bara för att man har en brukshund. Man kan ju gott träna spår/uppletande/lydnad/cirkustrix eller vad man nu tycker är roligt på en sådan nivå att även en brukshund är nöjd utan att för den skull jobba ihjäl sig.

_Aldís_ vad vill du ha för svar i den här tråden? Kan du lugnt och ordentligt, utan att använda utropstecken, förklara det?
Ju mer du berättar om vilka svar du vill ha, desto troligare är det nog att någon kan ge dig de svar du vill ha, eller så skiter du i det eftersom "alla" ändå är "otrevliga". Valet är ditt.

Har en schäfer och skulle aldrig satsa på en schäfer om jag ville ha en familjehund. Schäfern är en brukshund och ska också avlas som en brukshund. Titta på en hund som passar in i sällskapsfacket istället. Visst kan du köpa en hund som annonseras som en "sällskaps"schäfer men man vet aldrig vad man får och det är inte okey att forma en brukschäfer till en sällskapshund bara för "att man vill ha den till det". Hunden kommer så småningom att "finna sig i" att vara sällskapshund men den kommer mår fruktansvärt dåligt.... Du som hundägare har inte rätt att göra så emot en levande varelse, välj din hund efter dina behov och forma inte en hundras efter just "behov"!!!!!!!!

Jag vet massor av folk som har schäfer som inte aktiveras som en del härinne tycker dom ska göra...alla håller inte på och tränar massa o aktiverar dom. Men är dom vana att bli aktiverade jämt så har dom såklart problem med att ta det lugnt några dagar.
Jag har själv haft ett fleratal sch/bc blandningar som "alla" säger är så svåra hundar...Ingen av mina har varit ett dugg svåra, och jag tränar aldrig nåt med dom. Dom är bara med.

Jag ger upp. Du kan ju redan allt och lyssnar inte på nån annan.

Nej det har jag inte påstått heller! Men det är ett diskussionsforum!:)
Jag måste få ifrågasätta!
Sen när det kommer upp att vissa visst tror och har hört har sett att dom passar utmärkt som familjehundar på gårdar osv...

Jag vet massor av folk som har schäfer som inte aktiveras som en del härinne tycker dom ska göra...alla håller inte på och tränar massa o aktiverar dom. Men är dom vana att bli aktiverade jämt så har dom såklart problem med att ta det lugnt några dagar.
Jag har själv haft ett fleratal sch/bc blandningar som "alla" säger är så svåra hundar...Ingen av mina har varit ett dugg svåra, och jag tränar aldrig nåt med dom. Dom är bara med.
:bow:

Vår bc var oxå med överallt och "fick " aldrig valla boskap.

kl

Du får börja kontakta olika kennlar och ringa till dem som du blir intresserad av. De som har kennlarna kan säkert ge dig svar på dina frågor.
Det finns många att välja bland men du bör ju då inte ta någon från kennlarna som föder upp tjänstehundar. Dessa hundar kan vara svårare för "vanlig" människa.
Är du intresserad så kan jag pm:a olika kennlar och även såna som bara föder upp till tjänst så du kan läsa och jämföra.

_Aldís_ vad vill du ha för svar i den här tråden? Kan du lugnt och ordentligt, utan att använda utropstecken, förklara det?
Ju mer du berättar om vilka svar du vill ha, desto troligare är det nog att någon kan ge dig de svar du vill ha, eller så skiter du i det eftersom "alla" ändå är "otrevliga". Valet är ditt.

Jag ville veta om någon visste om någon bra kennel för mitt ändamål!:)

Någon i tråden skrev att inte ens en utställningsavlad schäfer skulle nöja sig med den lilla aktiveringen som ts kan erbjuda. En som bor granne med där jag har min häst har en schäfer av utställningsmodell. Jag kan lova att den hunden (liksom deras tidigare schäfrar) kräver långt mindre aktivering än min bearded collie och stallägarens labbe gör. De har nog ingen aning om vad bruks är ens (ett par pensionärer som gillar skogspromenader) och deras hund är både trevlig och harmonisk.

kl

Du får börja kontakta olika kennlar och ringa till dem som du blir intresserad av. De som har kennlarna kan säkert ge dig svar på dina frågor.
Det finns många att välja bland men du bör ju då inte ta någon från kennlarna som föder upp tjänstehundar. Dessa hundar kan vara svårare för "vanlig" människa.
Är du intresserad så kan jag pm:a olika kennlar och även såna som bara föder upp till tjänst så du kan läsa och jämföra.

Det får du gärna göra!! :bow:
Bara för att jag är nyfiken tycker du att kennlarna inriktar sig på olika hundtyper?

Någon i tråden skrev att inte ens en utställningsavlad schäfer skulle nöja sig med den lilla aktiveringen som ts kan erbjuda. En som bor granne med där jag har min häst har en schäfer av utställningsmodell. Jag kan lova att den hunden (liksom deras tidigare schäfrar) kräver långt mindre aktivering än min bearded collie och stallägarens labbe gör. De har nog ingen aning om vad bruks är ens (ett par pensionärer som gillar skogspromenader) och deras hund är både trevlig och harmonisk.

Det finns absolut sådana hundar. Problemet när man köper en valp av en arbetande ras är att man inte vet hur mycket den kommer att kräva som vuxen, därför är det väldigt olämpligt att chansa.

Det där är ju väldigt lite för en schäfer men ändå mer än vad som beskrivs i trådstarten.

För mig är en sällskapshund en hund som får tillräckligt med motion och får vara med i vardagen men inte behöver någon särskild stimulans utöver det.

Det var precis det jag menade;) Det jag beskrev var väldigt lite och det är inte många som klarar sig med så lite träning. Och det är ändå mer än vad ts verkar vilja göra med sin hund. Kanske var lite otydlig, men det jag menade är att hur man än vrider och vänder så är, och ska, schäfern vara en brukshund och därför inte en hund som passar ts.

TS

När så många säger att det passar bättre med en annan ras så kanske du kan fundera lite på det i alla fall. Man ska ju räkna med att ha en hund i ca 10-15 år så varför inte skaffa en hund som passar? Som jag skrev tidigare. varför skaffa en ras som inte passar när man kan göra det lättare för sig, och skaffa en hund med de egenskaper som som passar ens liv, intresse och aktivitetsnivå.

Det kanske räcker med ett aktivt familjeliv på landet?! Jag och tydligen fler har sett det många gånger?!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka