Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men skydd är mig veterligen kräver inte schäfrar skydd. Dock mkt aktivering mentalt, och dit räknas knappast vardagslydnad. Det du beskrivit.är sån motion som varenda ras utan andningsproblem klarar, och inget mentalt utom att du har provat på spår.

Vill du jobba med spår ett antal timmar flera gånger i veckan så fine.

En.understimulerad hund riskerar att bli farlig, jävligt jobbig eller deprimerad. Att välja en ras/valp och hoppas på att den inte blir rastypisk förstår jag inte alls.

Men snälla du! Det här är inte min första hund och förhoppningsvis inte sista!;) nästa hund kommer bli en schäfer i vårt hus! :love: inte första bästa valp utan vi kommer att kolla runt! Det var därför tro det eller ej som jag startade tråden för att få tips på några bra kennels!:idea:

Det verkar onekligen som om vi har lite olika synpunkter på vad det innebär att hunden "arbetar". För mig, och de flesta som håller på med hundsport. så innebär det att hunden ställs inför problem som vi vill att den ska lösa. Det kan vara att analysera ett spår, att finna det utlagda föremålet, att försöka lista ut hur man får tag i den där belöningen. De som håller på med detta utmanar hela tiden hunden i att lösa problemen snabbare, mer korrekt och att hunden ska orka lösa samma problem under längre tid och/eller flera problem på raken utan paus.

Att vara med i stallet är inte att arbeta, såvida hunden inte vallar. Att följa med på ridturer innebär lite inlärning = problemlösning de första säg 5 gångerna, sedan är det inte arbete längre, enbart motion. Samma sak gäller cykling.

En brukshund ÄLSKAR att arbeta, och behöver få göra detta flera gånger i veckan under tillräckligt lång tid per gång. Jag anser att jag är ganska normalaktiv med min brukshund när vi spårar 2-3 gånger i veckan (innebär spårarbete 15-25 min, uppletande 10 min, ibland budföring och platsliggning a 5 min vardera) och lydnadsträning övriga dagar (intensiv problemlösning 30 min åt gången, minst 1 pass/dag). Utöver detta så provar vi på lite vallning, sök och annat som verkar spännande.

Var lite ärlig mot dig själv, är det detta du tänkt erbjuda din hund? VILL du verkligen ha en brukshund, eller vill du ha en aktiv sällskapshund?

Jag har helt ärligt inte träffat en enda schäfer som skulle vara nöjd med att vara aktiv sällskapshund. Och då har jag träffat MÅNGA... Jag har däremot träffat några som velat ha aktiva sällskapshundar och istället köpt schäfer. De kommer på kurs när hunden är strax över ett år och blir instruktörernas mardröm.

Det verkar onekligen som om vi har lite olika synpunkter på vad det innebär att hunden "arbetar". För mig, och de flesta som håller på med hundsport. så innebär det att hunden ställs inför problem som vi vill att den ska lösa. Det kan vara att analysera ett spår, att finna det utlagda föremålet, att försöka lista ut hur man får tag i den där belöningen. De som håller på med detta utmanar hela tiden hunden i att lösa problemen snabbare, mer korrekt och att hunden ska orka lösa samma problem under längre tid och/eller flera problem på raken utan paus.

Att vara med i stallet är inte att arbeta, såvida hunden inte vallar. Att följa med på ridturer innebär lite inlärning = problemlösning de första säg 5 gångerna, sedan är det inte arbete längre, enbart motion. Samma sak gäller cykling.

En brukshund ÄLSKAR att arbeta, och behöver få göra detta flera gånger i veckan under tillräckligt lång tid per gång. Jag anser att jag är ganska normalaktiv med min brukshund när vi spårar 2-3 gånger i veckan (innebär spårarbete 15-25 min, uppletande 10 min, ibland budföring och platsliggning a 5 min vardera) och lydnadsträning övriga dagar (intensiv problemlösning 30 min åt gången, minst 1 pass/dag). Utöver detta så provar vi på lite vallning, sök och annat som verkar spännande.

Var lite ärlig mot dig själv, är det detta du tänkt erbjuda din hund? VILL du verkligen ha en brukshund, eller vill du ha en aktiv sällskapshund?

Ja jag tror att det är tillräckligt!? Det du skriver är inte så många timmar du ägnar åt träning eller tolkade jag dig fel? Av alla kullar som man ser till salu överallt kan jag inte tänka mig att alla dom som köper uppfyller alla dina/era krav?!

Jag har helt ärligt inte träffat en enda schäfer som skulle vara nöjd med att vara aktiv sällskapshund. Och då har jag träffat MÅNGA... Jag har däremot träffat några som velat ha aktiva sällskapshundar och istället köpt schäfer. De kommer på kurs när hunden är strax över ett år och blir instruktörernas mardröm.

Jag har träffat sånna!;) jag har två som ligger rätt nöjda här i soffan! ;) därför kommer jag leta tills jag hittar en kennel som uppfyller mina kriterier så får ni tycka att jag är oseriös eller inte!
Kanske får sjunka till en utställningshund ist då?!? Dom verkar ha annan mentalitet lr??

Många utställningsschäfrar behöver också aktiveras med bruksträning eller motsvarande för att vara nöjda, det är samma ras om än uppdelad.

Hunden jobbar med huvudet minst 30 min per dag. Tidsåtgången för min del är större. Spåret ska läggas ut och ligga 1-2 timmar innan det presenteras för hunden. Uppletande- och sökrutor ska vallas, vilket tar sin lilla stund om man är själv. Tränar man budföring ska mottagaren instrueras så det blir rätt. I lydnadsträningen går det åt en del planerande och analyserande för att problemen ska bli lagom svåra. Ffa ska jag ju vara mentalt närvarande när jag jobbar med min hund, det funkar inte om jag har tankarna på annat.

Om man inte VILL arbeta med sin hund, varför köper man då en arbetande hundras? Och ja, seriösa uppfödare av brukshundar säljer helt enkelt inte sina hundar till folk som inte vill jobba med dem.

Jag tror dig, men försök förstå att dina hundar är undantagen som bekräftar regeln! Är de renrasiga med stamtavla och hela baletten? Annars kan ju en del av förklaringen ligga där.

Verkligen tänkvärt. Jag har ju en brukshund light :D och spårar ungefär en gång i veckan + uppletande, ibland miniuppletande någon dag och så ett par lydnadspass i veckan(förutom femminuterspassen som brukar bli i princip varenda dag). Nu när det är för djup snö för att spåra, det inte är någon organiserad lydnadsträning på ett par veckor och det dessutom är extra bök med valpen så märks det att han saknar ordentlig aktivering. Då är han ändå inte någon särskilt krävande hund, jag valde bort t ex schäfer eftersom jag visste att jag nog inte skulle kunna träna så mycket som du gör.

Hunden jobbar med huvudet minst 30 min per dag. Tidsåtgången för min del är större. Spåret ska läggas ut och ligga 1-2 timmar innan det presenteras för hunden. Uppletande- och sökrutor ska vallas, vilket tar sin lilla stund om man är själv. Tränar man budföring ska mottagaren instrueras så det blir rätt. I lydnadsträningen går det åt en del planerande och analyserande för att problemen ska bli lagom svåra. Ffa ska jag ju vara mentalt närvarande när jag jobbar med min hund, det funkar inte om jag har tankarna på annat.

Om man inte VILL arbeta med sin hund, varför köper man då en arbetande hundras? Och ja, seriösa uppfödare av brukshundar säljer helt enkelt inte sina hundar till folk som inte vill jobba med dem.

Och det räknas som tillräckligt? Det måste vara individuellt? Ja det är väl bra? Men samtidigt kan jag inte släppa att det finns mildare och skarpare schäfer? Som sagt har jag två milda här i soffan!:)

En klubbkompis till mig har en utställningsschäfer, den är verkligen mild och lugn - men den tränas och tävlas i lydnad och bruksspår och det går inte att säga om den skulle vara lika lugn annars.

Generellt så är utställningsschäfrar större, ser annorlunda ut i rygg och hasor eftersom de avlas för att se "showiga" ut på utställning och utan lika stort "driv" som en bruksschäfer.

Ja då kanske jag får ge mig in i utställningsvärlden då?! Hur har dom avlat bort drivet då?

Det låter som att du önskar en schäfers utseende på en sällskapshund? För en riktig schäfer är du inte ute efter, dom är inte sällskapshundar.

Ja då kanske jag får ge mig in i utställningsvärlden då?! Hur har dom avlat bort drivet då?

Det är inte bortavlat, bara inte lika stort. Det minskar snabbt när man inte avlar specifikt för att få fram arbetsdugliga hundar med kapacitet att bli tjänstehundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka