Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Åh, jag hittade faktiskt precis en sådan schäfer du önskar dig.

Den var bruksavlad men var totalt ointresserad av träning, kamp och osv. Den hade kanske varit perfekt för dig. En riktigt gosig familjehund men nu var det inte vad jag önskade mig så jag köpte den inte.

Det var inte oseriös avel, alla valpar i kullen var som man kan förvänta sig av bruksschäfrar men denna tjej var som en Ferdinand.

Så visst kan man hitta sådana.

Hihi så dom finns!! ;)

Du skriver att du vill ha schäfer för sällskap och gärna utställning = utställningsavlad. Du kommer inte hitta en schäfer bland brukslinjerna som passar enbart för sällskap så då återstår den oseriösa utställningsaveln.

Menar du att ALLA som föder upp utställningsschäfer verkligen är oseriösa ?

Gud vad trött jag blir på folk som köper med ögonen och inte med hjärnan. Varför är människor så oerhört egoistiska?..

/Ägare till två bruksschäfrar, varav den ena en omplacering.

Åh, jag hittade faktiskt precis en sådan schäfer du önskar dig.

Den var bruksavlad men var totalt ointresserad av träning, kamp och osv. Den hade kanske varit perfekt för dig. En riktigt gosig familjehund men nu var det inte vad jag önskade mig så jag köpte den inte.

Det var inte oseriös avel, alla valpar i kullen var som man kan förvänta sig av bruksschäfrar men denna tjej var som en Ferdinand.

Så visst kan man hitta sådana.

Det har ju redan skrivits ett antal gånger i denna tråd i samband med förslaget om att leta efter en omplaceringsschäfer.

Vill helst inte ha en omplacering till då min hade med sig lite i bagaget! Den här hunden vill jag vara med från början! :)

Gud vad trött jag blir på folk som köper med ögonen och inte med hjärnan. Varför är människor så oerhört egoistiska?..

/Ägare till två bruksschäfrar, varav den ena en omplacering.

Förstår inte vad du menar? Varför skulle jag vara egoistisk?:confused:

Det har ju redan skrivits ett antal gånger i denna tråd i samband med förslaget om att leta efter en omplaceringsschäfer.

Jag har aldrig avskrivet det men eftersom min är en omplacering så vet jag att man även får med sig bagaget! Men skulle nån som jag känner erbjuda mig en hund som jag vet inte har haft det tufft hos tidigare ägare så absolut men som sagt vill helst vara med från början!:)

Vad gör du om det visar sig vara en riktig arbetsmaskin?
Du har ju verkligen ingen aning om vad du får mer än att du köper dig en brukshund.

Den aktivering du erbjuder är vad jag gör med min lilla peke, bortsettt från att han sitter i cykelkorgen.... Det hade aldrig räckt till de arbetande brukshundar vi haft i familjen.

Det finns massa omplaceringar som inte haft det tufft hos tidigare ägare.

Jag har tyvärr inga tips på kennlar men mitt råd är väl att du kollar upp på nätet och hör av dig/ besöker de kennlar du tycker verkar intressanta. Eller kollar annonser på tex blocket.
Hundar är ju individer som allt levande så även om du väljer en "typisk sällskapshundsras" som andra tipsat om här så kan ju den hunden likväl växa upp till en icke rastypisk hund som kräver 2 timmars träning 7 dagar i veckan...
Det finns inga garantier! :)
Hoppas du hittar en fin vovve

Jag var tvungen att gå in på schäfer klubbens hemsida! Citerar passar utmärkt till familjer som rör sig i skog och mark som även vill utbilda sin hund! Jag vet inte vad ni tror att jag ska göra med den stackars hunden?! ;)

Jag har tyvärr inga tips på kennlar men mitt råd är väl att du kollar upp på nätet och hör av dig/ besöker de kennlar du tycker verkar intressanta. Eller kollar annonser på tex blocket.
Hundar är ju individer som allt levande så även om du väljer en "typisk sällskapshundsras" som andra tipsat om här så kan ju den hunden likväl växa upp till en icke rastypisk hund som kräver 2 timmars träning 7 dagar i veckan...
Det finns inga garantier! :)
Hoppas du hittar en fin vovve

Ja så tänkte jag oxå!:) kolla föräldrar, syskon osv då borde man få ett litet hum om valpen!? Det är absolut så att alla är individer! Ingen är den andra lik! :) vi har haft från cavalier, finsk spets, border collie och nu schäfer!:love:

Jag har aldrig avskrivet det men eftersom min är en omplacering så vet jag att man även får med sig bagaget! Men skulle nån som jag känner erbjuda mig en hund som jag vet inte har haft det tufft hos tidigare ägare så absolut men som sagt vill helst vara med från början!:)

Men du kan ju få en hund med bra bagage, bara det att den saknar den motor som behövs för ett tävlingsekipage.

Den mentalitet du talar om och säger dig älska är inte en Schäfers mentalitet. En schäfer är en arbetande hund, förvisso med av-knapp inomhus, men det är ingen sällskapshund. De som avlat fram dessa avarter av Schäfer har gjort rasen en stor otjänst.

Till exempel har de fått sådana som du att tro att det är så en Schäfer ska vara. Det ska de inte!

Det finns två sorters Schäfrar, bruks och utställning. Bruksvarianten kan vara inriktad på sport (tävling) eller tjänst (polis) men gemensamt för dem båda är att de vill och behöver arbeta. Det finns ingen som avlar Schäfer enbart för spår eller liknande. De som tävlar spår eller sök med sina Schäfrar köper från samma uppfödare som de som letar skyddshundar. Det är nämligen samma typ av Schäfrar.

Schäferhundklubben verkar mest verka för utställningar så deras info skulle jag inte lyssna mycket på.

Den mentalitet du talar om och säger dig älska är inte en Schäfers mentalitet. En schäfer är en arbetande hund, förvisso med av-knapp inomhus, men det är ingen sällskapshund. De som avlat fram dessa avarter av Schäfer har gjort rasen en stor otjänst.

Till exempel har de fått sådana som du att tro att det är så en Schäfer ska vara. Det ska de inte!

Jag orkar knappt svara längre... ;) jag VET FORTFARANDE att det är en arbetande hund!:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 304
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka