Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Du förstår verkligen inte.

Vad folk försöker säga är att du vill ha en sällskapshund som ser ut som en schäfer. Eftersom andra alternativ som getts genast ratats, så verkar det ju absolut som om du vill ha schäfer endast p.g.a. utseendet.

Det är inte speciellt seriöst att avla hundar på utseende, nej. Avel ska ta fram de friskaste och mest välfungerande hundarna för att utveckla rasen. Inte göra snyggare djur.

Och du har fortfarande inte svarat på vad du gör ifall du köper en valp som senare visar sig vara en hund som kräver flera timmars träning plus motion om dagen?

Får man fråga varför inte en hund med de egenskaperna som du önskar inte passar dig ifall den inte ser ut som en schäfer?¨

Jag tipsar som alltid om Bullmastiff eller andra trevliga mastiffer.

Mitt förslag är att du ringer till lite olika kennlar o förklarar vad du letar efter. Där får du med största sannolikhet kvalificerad hjälp. Lycka till med din nästa schäfer.

Du förstår verkligen inte.

Vad folk försöker säga är att du vill ha en sällskapshund som ser ut som en schäfer. Eftersom andra alternativ som getts genast ratats, så verkar det ju absolut som om du vill ha schäfer endast p.g.a. utseendet.

Det är inte speciellt seriöst att avla hundar på utseende, nej. Avel ska ta fram de friskaste och mest välfungerande hundarna för att utveckla rasen. Inte göra snyggare djur.

Och du har fortfarande inte svarat på vad du gör ifall du köper en valp som senare visar sig vara en hund som kräver flera timmars träning plus motion om dagen?

Får man fråga varför inte en hund med de egenskaperna som du önskar inte passar dig ifall den inte ser ut som en schäfer?¨

Jag tipsar som alltid om Bullmastiff eller andra trevliga mastiffer.

Haha ja klart jag gillar schäferns utseende men det är långt ifrån vad som gör att det kommer bli en schäfer till! :) utseende har jag inte ens påpekat som något viktigt! Bullmastiff känns inte aktuellt då jag även ska ha med hunden på långa ridturer! Är inte insatt i rasen men tror inte den passar in i min familj! :)

Kan mastiffer vara med på ridturer ??

TS:
Jag vet inte hur herdehundar är men vet en ettåring, hane , inga olater men en matte som inte är hemma på jättemånga timmar...inte direkt schäfer men nästan ;) intresserad kan jag skicka ett PM ?

Ja jag tycker faktiskt det.

Men ÄR dom det ? Jag vet en som inte födde upp bruks, men vill heller inte föda upp den utställningsschäferns som finns idag....det gick inte så bra på utst men lågan fanns att förändra. Tyvärr fick hon försämrad hälsa o håller inte längre på
Jag tycker verkligen inte att hon är oseriös.

Jag kan väl inte svara för om det är någon slags objektiv sanning? Jag tycker det, sen vad andra tycker får stå för dem själva.

Anledningen till att jag tycker att det är oseriöst är för att det förstör rasen. Precis som det finns uppfödare som förstör andra bruksraser genom att enbart avla på utställningsmeriter.

Jag förstår inte varför man vill föda upp exempelvis schäfer (kan lika gärna vara aussie, bordercollie eller weimaraner) när man bara är ute efter utseendet och inte rasens grundläggande mentala egenskaper och arbetsförmåga?

Det är väl lite som om man skulle börja avla på överdrivet utseende och bra galopp hos en travhästar. Till slut utarmas den avsedda funktionen. Jag vet inte om jag skulle kalla det för oseriöst eftersom den som gör något sådant kan säkert vara seriös vad gäller sin egen mission. Men samtidigt är det onödigt och lite irrationellt.

Varför vill du då ha en när du inte vill arbeta med den? :confused:

Jag vill arbeta med den men inte skydd! Som jag sagt innan så har jag gått vardagslydnadskurser och spårkurs med min men annars vill jag ha en bra stallhund och en bra vakthund hemma! Den ska vara en fin familjehund och eftersom vi är aktiva med fiske och natur och hästsport så vill jag ha en schäfer! :)

Som andra har skrivit.

De som verkligen kan ge dig information och svar är uppfödarna själva. De är också fantastiskt duktiga på att välja ut rätt valp till köparna. Det är inte alltid det klickar ändå, hundar är ju som allt annat, individer.

Jag kan väl inte svara för om det är någon slags objektiv sanning? Jag tycker det, sen vad andra tycker får stå för dem själva.

Anledningen till att jag tycker att det är oseriöst är för att det förstör rasen. Precis som det finns uppfödare som förstör andra bruksraser genom att enbart avla på utställningsmeriter.

Jag förstår inte varför man vill föda upp exempelvis schäfer (kan lika gärna vara aussie, bordercollie eller weimaraner) när man bara är ute efter utseendet och inte rasens grundläggande mentala egenskaper och arbetsförmåga?

Finns väl massa raser man inte avlar på grundläggande egenskaper....såsom Collie t ex ...men det är inte det jag menar utan att du sa att alla som föder upp schäfer som utställningshundar är oseriösa...o då frpgade jag om verkligen ALLA är det , eller om det bara är en generalisering

Det är väl lite som om man skulle börja avla på överdrivet utseende och bra galopp hos en travhästar. Till slut utarmas den avsedda funktionen. Jag vet inte om jag skulle kalla det för oseriöst eftersom den som gör något sådant kan säkert vara seriös vad gäller sin egen mission. Men samtidigt är det onödigt och lite irrationellt.

Finns väl fullt med folk som avlar travhästar med andra raser utan att dom är oseriösa för det ...problemet kommer ju endast om dom ska tävla o träna trav.
t ex trav o arab ska ju bli bra distanshästar sägs det ...

"Vi" klarar oss nog ändå med aveln på aktiva travhästar :)

Senast ändrad:

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men skydd är mig veterligen kräver inte schäfrar skydd. Dock mkt aktivering mentalt, och dit räknas knappast vardagslydnad. Det du beskrivit.är sån motion som varenda ras utan andningsproblem klarar, och inget mentalt utom att du har provat på spår.

Vill du jobba med spår ett antal timmar flera gånger i veckan så fine.

En.understimulerad hund riskerar att bli farlig, jävligt jobbig eller deprimerad. Att välja en ras/valp och hoppas på att den inte blir rastypisk förstår jag inte alls.

Fast nu menar jag inte med andra raser, utan att man avlar renrasigt men på helt andra egenskaper än det som gör en bra travhäst. Låt oss säga att en avkomma, hingst, trots detta blir en riktigt bra travhäst (olika egenskaper kan ju slå igenom i olika generationer) och sedan används flitigt inom travaveln. Det som kan hända på sikt (om det skulle bli vanligt förekommande) är ju att travarna sannolikt skulle bli sämre travare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 305
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka